درک تصویر و خلاقیت نمایشی 1
درک تصویر و خلاقیت نمایشی 1
مبانی نظری فهم آثار هنری
تصویر به مثابة پیام ارتباطی )
نظریه ارتباطات تصویری:
Communicative message ( برای انتقال دادن پیام )هایی( در نظر گرفته می شود.گیرنده پیام
نظریه ها دارای پیش فرض هایی هستند که با رد کردن آن پیش فرض ها می توان نظریه را رد کرد.
ویژگی های پیام:
)پیام( فرستنده پیاممختصر
اما در تفسیر و گزارش نویسی است که یک خبرنگار وارد زمینه های دیگر می شود.
در نظریه های خوانش و قرائت تصویر منتقدان چارچوب های ابتدایی نظریة ارتباطات تصویری را معمولاً می پذیرند اما از آن
فراتر می روند.
تصویر به مثابه متن )
حجم بالایی از معانی و مفاهیم، ایهام، استعاره، نماد پردازانه، نشانه و ... می توان از یک تصویر دریافت نمود.
)ابهام و معنای ضمنی(، چند بعدی از ویژگی های یک اثر هنری خوب تلقی می شود.
نظریه دریافت )تأویل گری( یا
برخی از نظریه ها مخاطب محورند که ذهنیت مخاطب را در بر می گیرند و جزو هرمنوتیک محسوب می شوند.
در اینجا هر مخاطب می تواند از اثر یک برداشت داشته باشد.
– سر راست – تک بعدی بوده و وارد ابعاد دیگر نمی شود.text :)هرمنوتیک:درک ابتدای پیام بصری نیازمند یک فرآیند خود به خودی است.
در اینجا سوالاتی پیش می آید؛ نظیر: به گفتار و نوشتار نیازی ندارد؟ و آیا نیاز به آموزش دارد؟ )ندارد.(
)یادآوری(
امانویل کانت:
شرح است:
لذا بین دریافت پایه و درک مفاهیم فرق هست.
مفاهیم پیشینی )پیش از تجربه ای( پُری، خلا، تقارن مفاهیم صرفی در ذهن هستند. که بصورت حسی از طریق قوه بینایی
دریافت می شوند.
مثلاً این فرآیند متقارن شدن داده های پیشین و دریافت های حسی باعث دریافت اولیه داده ها می شود.
دانش پایه بصری:
ریتم: تکرار منظم یک المان تصویری یا ... است.فیلسوف آلمانی – قرن 81 که به عنوان فیلسوف شناخت مطرح است در مورد نقد کتاب های ایشان بدیننقد اول نقد خرد محض / عقلانیتنقد دوم نقد خرد عملی / اخلاقیات )منظور قوه ی اخلاق(نقد سوم نقد قوه داوری / زیباشناسیوجود شناخت بدون تماس مفاهیم صرف عقلانیت و داده های حسی ناممکن است.منظور از دانش پایه بصری، سواد ابتدایی از عناصر پایه ای تصویر )نقطه، خط و ...( می باشد.
تشریح الگوها و روند های پایه مثل تکرار، تقارن، توازن و ... و دریافت ارتباطات میان این عناصر مستقل، به عنوان
از آن یاد می شود. مثل: ارتباطات بین رنگ، سطح، حجم و غیره.
نظام تعبیرمقاله از اثر تا متن / موضوع: خوانش فعالانه / رولان بارت
هدف از درک و بیان بصری چیست؟
.1 بدست آوردن توانایی دریافت، توصیف، شرح و تفسیر آثار --- نقد
.2
امکانات، شرایط، مهارت، علاقه و انگیزه، جسارت کمک به ایجاد پرورش قوه ی خلاقه می باشد.
ایجاد نگرش و دیدگاه --- برای خلق آثار هنری بزرگ.3 قوۀ خلاقه
خلاقیت، موهبت یا استعداد فطری نیست و اکتسابی است.
نگرش و دیدگاه به مثابه دانش در باب می باشد.
نمایش گردانان:
کسی که یک هنرمند مکتب ندیده را مطرح می کند، نمایشگردان می باشد؛ و این شخص است که می تواند باعث مطرح شدن
شخص هنرمند و فروش آثار هنری او گردد.
لذا این شخص نمایش گردان دانش باب را دارد و این شخص به محیط و شرایط آگاهی دارد.
مثل: دِیمن هرست یا آی وی وی
خلق ارتجالی یک قطعه موسیقی و یا یک هنر انتزاعی می تواند توسط یک فرد مکتب ندیده صورت بگیرد و هنر این
شخص توسط نمایش گردان در نمایش داده می شود. که باعث دیده شدن و مشهور شدن فرد می شود.
سینمایی که می خواهد از پیچیدگی دور شود و اصلاً ذهنیت پیچیده ای پشت آن نیست. مثل فیلم دونده اثر علی نادری
لذا این نوع سینما خواسته سینمای جشنواره ای است. که در دهه 02 به اوج خود رسید و در آن امکانات بیانی و توصیفی و
داستان پردازی ترد می شود.
سینمای مستند گرا:نظریه الهام:
این نظریه برای اولین بار افلاطون در مورد شعر مطرح نمود:
نظریه الهام جوری نیست که به هر کس الهام شود. بلکه به کسی که قبلاً در موردش فکر کرده باشد؛ می رسد.
اگر چه غریزه، استعداد های ذاتی، خلاقیت، مهارت و ... اهمیت دارند؛ اما الهام به کسی می شود که در آن فضا بوده و غرق در
آن مسئله باشد. مثلاً شعر تنها به شاعر الهام می شود.
"شعر مثل زنجیر هایی بر ذهن شاعر از آسمان وارد می شود."دلایل ضرورت تسلط بر دریافت، شرح و توصیف تصاویر:
دسترس پذیری به تصاویر در فناوری های جدید نظیر: موبایل، تبلت، اینترنت، تلویزیون اینترنتی و ...حضور در فضایی انبوه از تصاویر بدون انتخاب گری هدفمندانه باعث می گردد که اشخاص از ایده های بزرگ دور شوند
مشاهده مستمر و مداوم آثار هنری با ارزش
نقد و توصیف و شرح آثار و همین طور خوانش آن آثار
مطالعه آزاد:
– تمرین، مطالعه و هم آموزش– تمرین، مطالعه و آموزشمطالعه مستمر و روزانه در زمینه های تخصصی و عمومی هنر و سایر زمینه های اجتماعی، فرهنگی، علوم انسانی، سیاسی و ..
و مطالعه روزنامه می تواند در پرورش قدرت نقد و خوانش آثار کمک شایان توجهی نماید.
نقد گفتاری در باب هنرهایی هست که در سکوت هستند و سکوت را تبدیل به گفتار می کنند.
نقد از منظر امانویل لونیاس Emamael Levines :نقد به مثابه سایه اثر هنری است.
نقد در مقام گسترش و امتداد اثر است. گفتن در باب اثر هست و به مثابه گونة آفرینش اثر هنری است.
تفاوت اصلی فرد هنرمند با دیگر هنرمندان در مورد نوع تفکر آن شخص هست.
جهان هنر و اندیشه و علم و ... جزء جدایی ناپذیر از شخصیت یک فرد می باشند.
همة این ها در کنار هم
)هنر یا علم به مثابة یک رشته دانشگاهی بلکه به مثابة یک نوع سبک زندگی است )هم در زندگی فردی و اجتماعی(
به شکل گیری هویت شما در مقام یک هنرمند منجر می شود.جهان از چشمان یک هنرمند یا اندیشمند یا عالم متفاوت است؛ چرا که او همواره در حال یادگیری، تفکر و حتی در حال
اختراع می باشد. مثل نیوتن
چرا دانشگاه می آییم و چرا به مکتبخانه نمی رویم؟
– یک حسابیدر مکتبخانه تکنیک مطرح هست. اما در دانشگاه پرورش ذهنیت.
نظریه هنر، تفسیر هنر و تاریخ هنر در دانشگاه مطرح هست و به دانشجویان ذهنیت هنری می دهد؛ نه مهارت صرف.
هنر در مقام صناعت
– و بخصوص در قرن 18جنبش فکر روشن گری بوجود آمد.هنر در قرون جدید یک ماهیت جدید بوجود آورد.
و هر شخص عادی با دیدن هنرهای جدید )مدرن( تعجب می کند.
در هنر مدرن؛ ذهنیت هنری بوجود آمد
حس بینایی باعث می شود که در کنار بکارگیری سایر حواس، مفاهیم صرف عقلانی، قوة تعقل )فاهمه( عواطف و ... جهان را
به درک بکشیم. و نیاز ها، هراس ها، میل ها و دیگر وجوه حیات ذهنی و روانی خودمان را ابراز کنیم.
قوة دیدن را می شود گسترش و پرورش داد. چرا که
تصویر را رمز گشایی نماییم.
آشنایی زدایی از عمل بدیهی
-
نامه ها ...(
کتاب مبانی سواد بصری )نشر سروش( بیشتر در مورد داده های گزارشی خبر می دهد اما متون نوشتاری ادبی می تواند
بالاتر از تصویر باشند.
Representation # Simulation
ملاک تمایز هنرهای زیبا از هنرهای کاربردی چیست؟
Subjectivity )ذهنیت شخص هنرمند(و این ایده های مدرن و خلاقانه هست که از ذهنیت خرد محوری نشأت می گیرد.می خواهیم از دیدن صرف، به یک نگرش هم برسیم. و به عبارتی"دیدن":آیا تصویر نسبت به کلمه )گفتار، نوشتاری( به واقعیت نزدیکتر است یا خیر؟ )مثال: اعتراف نامه ها، سرگذشتتصویر نمی توان عین حقیقت باشد؟! ما هیچ وقت نمی توانیم آن واقعیت را ببینیم.شبیه سازی # باز نماییطراحی صنعتی معماری سینما ادبیات
هنرهای کاربردی )عملی( هنرهای زیبا
صنایع دستی پیکر تراشی نقاشی موسیقی
)بر اساس ازدیاد عنصر مادی ]کاربری[(
در ادبیات هم کلمه مادیت دارد که نوشته می شود.
مطالب مشابه :
منابع کنکور کارشناسی ارشد رشته کارگردانی
موسسه فرهنگی و هنری انتشارات هنر ارشد با 6 سال فعالیت در زمینه کنکور ارشد سینما تنها مرکز
منابع ارشد کارگردانی سینما تولیدسیما بازیگری و ادبیات نمایشی
جزوات کارشناسی ارشد سینما وهنرهای نمایشی - منابع ارشد کارگردانی سینما تولیدسیما بازیگری و
بررسي و نقد آثار سينمايي
جزوات کارشناسی ارشد سینما وهنرهای نمایشی - بررسي و نقد آثار سينمايي - منابع ارشد کارگردانی
منابع کنکور کارشناسی ارشد سینما و هنرهای نمایشی
جزوات کارشناسی ارشد سینما وهنرهای نمایشی - منابع کنکور کارشناسی ارشد سینما و هنرهای نمایشی
درک تصویر و خلاقیت نمایشی 1
جزوات کارشناسی ارشد سینما وهنرهای نمایشی - درک تصویر و خلاقیت نمایشی 1 - منابع ارشد
کامل ترین منابع کنکور ارشد سینما
منابع کارشناسی ارشد و دکتری هنر - کامل ترین منابع کنکور ارشد سینما - تنها مرکز تخصصی کنکور
منابع ارشد کارگردانی سینما ادبیات نمایشی بازیگری تولید سیما
۰۹۱۰۶۵۸۲۳۰۸ درصد های رتبه ا کنکور ارشد ادبیات نمایشی و رتبه 3 ارشد سینما سال 1393:
منابع کنکور کارشناسی ارشد کارگردانی، سینما، ادبیات نمایشی و تولید سیما
دست به دست هم سینمای میهن خویش کنیم آباد - کانون وبلاگ نویسان سینمایی (( سینما کافه ))-(( The Home of
منابع آزمون کارشناسی ارشد مجموعه هنرهای پژوهشی و صنایع دستی 94
منابع ارشد هنرهای نمایشی و سینما - منابع آزمون کارشناسی ارشد مجموعه هنرهای پژوهشی و صنایع
برچسب :
ارشد سینما