مروری کوتاه بر آثار 50 معمار صاحب نام
1-فیلیپو برونلسکی :طلاساز،مجسمه ساز ،نقاش و معمار اوایل دوره رنسانس
آثار:کلیسای جامع فلورانس،ایتالیا - یتیم خانه، فلورانس - کلیسای کوچک پاتزی،سانتاکروس،فلورانس
2-لئون باتیستا آلبرتی :باستان شناس،نقاش،موسیقیدان وریاضیدان دوره رنسانس که به صورت غیرمستقیم وارد معماری شد.
آثار:طراحی قصر متعلق به خانواده روسلای – طراحی بنای بیرونی سانتا ماریا نولا،فلورانس – کلیسای سانت آندرا ،مانتوا –نگارش کتاب "مروری بر هنر ساختمان در ده کتاب"
3-میکل آنژ:مجسمه ساز،نقاش و معمار مشهور ایتالیایی
آثار:مجسمه تاریخی دیوید – خانه سن لورنزو،فلورانس – کتابخانه لورنزیانا – باسیلیکای سنت پیتر
4-آندره آ پالادیو:وی سنگ تراش ماهری بود که به معماری روی آورد .وی سبک پالادیانزیم برگرفته از معماری روم را پایه نهاد.
آثار:ویلای گدی،ویسنزا – پالاتزو تیه نه،ویسنزا – بازسازی بنای پالاتزو دلا راجونه – ویلای روتوندا،ویسنزا
5-جان لورنزو برنی نی:پیکرتراش و معمار قرن 17ام
آثار:فواره چهار رودخانه در میدان پیاتزا ناوونا – طراحی میدان سنت پیتر،رم – کلیسای جامع کتدرا پتوی،سینت پیتر
-6توماس جفرسون :وکیل، سیاستمدار،معمار و سومین رئیس جمهور امریکا
آثار: خانه ییلاقی "مونتی سلو"- طراحی دانشگاه ویرجینا
7-اوتو واگنر :معمار عمل گرا قرن 19ام ،در ابتدا تجدید گرا و پس از آن با مدرنیسم روی آورد.
آثار:تئاتر هارمونیه و 12 بنای مسکونی،وین – ایستگاه های قطار در شبکه ریلی اشتادبان،وین – اداره پست بانک مرکزی ذخیره ارزی،وین
8-آنتونی گااودی: معمار اسپانیایی که آثارش برگرفته از سبک گوتیک و الهام گرفته از طبیعت می باشد.
آثار:کلیسای خانواده ساگرادا – پارک گوئل
9-لوئیس سولیوان:با نقشه هایش برای اسمان خراش ها درشیکاگوی دهه 1890 ،بعد از اتش سوزی 1871،شهرت فراوانی کسب نمود.
آثار:ساختمان تالار کنفرانس،شیکاگو – ساختمان گارانتی – فروشگاه کارسون،پی ریه و اسکات – ساختمان واین رایت
10-فرانک لوید رایت :وی از همان ابتدا به معماری ارگانیک و همساز با محیط اعتقاد داشت.
آثار:خانه آبشار در بیرران،ایالت نسیوانیا – موزه گوگنهایم، نیویورک – خانه های شخصی
11-آگوست پرت :وی در اوایل قرن 20ام بتن مسلح را کشف نمود .
آثار:بلوک ساختمانی در خیابان رو فرانکلین،پاریس – موزه هنر های زیبا،سائوپائولو – بازسازی لو هاور،فرانسه
12-والتر گروپیوس: معمار مشهور قرن 20ام و از مدیران مدرسه باهاوس که معتقد بود "یک طرح هنری نه برای آفرینش تجملات بلکه برای خدمت به زندگی است."
آثار:ساختمان مدرسه باهاوس در دشاو – کارخانه کفش فاگوس،آلمان – ساختمان پن امریکن،نیویورک
-۱۳-لودویگ میس ون دروهه: با بیان اشکال به صورتی ساده و صریح،بنیان گذار سبک بین المللی محسوب می شود که به ویژه در دهه های 1930 و 1940 بخصوص در اروپا و امریکا طرفدارانی را به خود جلب نمود.
آثار:اقامتگاه وایزن هوف،اشتوتگارت – پاویون آلمان در نمایشگاه جهانی بارسلونا – ساختمان سگرام،نیویورک – ساختمان ای سی ام،شیکاگو
14-شارل ادوارد ژانره معروف به لکوربوزیه:وی بیش از 30 کتاب درباره هنر و معماری نوشت و شهرتش را مدیون بناهای بتنی و مدرن اش است.
آثار:واحدهای مسکونی اونیت دابیسیون،مارسی – بنای ناتردام دوقلو – چاندی گار در شمال هندوستان
15-گریت رت ولد:وی از معماران طرفدار سبک دستجیل بود که در جستجوی هنری بودند که قدم فراتر از تقلید از طبیعت گذارد و با پشت کردن به اشکال طبیعی، به اشکال هندسی ساده با رنگ های قرمز،ابی ، زرد و خاکستری روی اوردند.
آثار:طراحی خانه شرودر،اترخت – خانه کلپ،برادا – طراحی موزه ریجستک میوزیم،امستردام
16-ریچارد نیوترا:وی از افراد معتقد به همسازی بناها با محیط اطراف و اصول طراحی رایت بود.
آثار:خانه لاول معروف به خانه سلامتی،لس انجلس – خانه صحرایی کافمن – خانه کوبلیک
17-آلوار آلتو:دز ابتدا در سبک نیو کلاسیسیزم طراحی می نمود اما پس از مدتی به ایده های نو روی اورد.
آثار:نمایشگاه مبلمان در لندن،میلان،هلسینکی و زوریخ – اسایشگاه بیماری سل،فنلاند – دیوار کج پاویون فنلاندی در نمایشگاه جهانی نیویورک
18-لوئیس.آی.کاهن
آثار:گالری هنر دانشگاه ییل – موزه هنری کیمبل ارت،تگزاس – خانه شیشه ای – موسسه تحقیقات زیست شناختی پولیو،کالیفرنیا
19-فیلیپ جانسون: نام این معمار صاحب نظرقرن 20ام همیشه در کنار اسم موزه هنرهای مدرن نیویورک اورده می شود.به عنوان اولین معمار موزه دار معماران سبک باهاوس را به جامعه امریکایی شناساند.در سال 1979 برنده جایزه پریتزکر شد.
آثار:میدان پنزویل پلازا،تگزاس – کلیسای جامع کریستال،کالیفرنیا – برج سونی پلازا،نیویورک
20-اسکار نیمیر:او همواره طرفدار ایده های انقلابی مانند انقلاب خطوط منحنی در برابر زاویه های قائمه بوده است.
آثار:موزه هنر معاصر"بشقاب پرنده"،برزیل – موزه اسکار نیمیر،برزیل
21-کنزو تانگه:او همانند لکوربوزیه بیشتر به طراحی شهری پرداخت. در سال 1987 جایزه پریتزکر به او اعطا شد.
آثار:عضو کمیته بازسازی شهر هیروشیما و طراحی بنای یادبود قربانیان حمله بمب اتمی – کلیسای جامع سینت ماری،توکیو – ساختمان تلویزیون فوجی،توکیو
22-سزار پلی
آثار:برج های پتروناس،مالزی – موزه های هنر،اساکا – فرودگاه ملی واشنگتن
23-ریچارد میر:شهرت او به خاطر بناهای با اشکال صریح و سفید رنگ به همراه کاربرد ماهرانه نور طبیعی می باشد.
آثار:موزه هنر معاصر،بارسلونا – موزه انگه وانته کونست،فرانکفورت – خانه ساحلی
24-نورمن فاستر: در سال 1999 جایزه پریتزکر به او اعطا شد.
آثار:برج سوئیس ره،لندن – پل ملنیم،لندن – بازسازی قایشتاگ،برلین – فرودگاه پکن
25-اس او ام(اسکید مور،اووینگز و مریل لپ)
آثار:برج سییرز،شیکاگو – برج خلیفه،دبی – برج آزادی،نیویورک
26-رنزو پیانو
آثار:مرکز فرهنگی جیبائو،نومئا – ساختمتن نیویورک تایمز،نیویورک – فرودگاه بین المللی کانسای،ژاپن – برج شارد،لندن
27-تاداو آندو:ویژگی بارز طرح های مینیمالیست و احساسی او،که از عناصر هندسی تشکیل شده اند،استفاده از فولاد،شیشه،چوب و نشان مشخص او بتن نرم است.
آثار:کلیسای نور ،اساکا – ساختمان های جزیره نااوشیما – موزه هنر چیچو،نااشیما
28-رم کولهاووس
آثار:تئاتر رقص هلند،لاهه – کتابخانه مرکزی سیاتل – خانه موسیقی در پورتو
29-دنیل لیسکیند
موزه یهود،برلین – موزه جنگ سلطنتی،منچستر
30-استیون هال
آثار:مجتمع مسکونی لینکدهایبرد،پکن – هتل لویزیوم،استرالیا – بازسازی دانشکده فلسفه ،نیویورک
31-زاها حدید
آثار:ایستگاه آتش نشانی – پیست پرش اسکی برگیسل – موزه هنر ماکسی،رم
32-سانتیاگو کالاتراوا
آثار:موزه هنر میلواکی،امریکا – نیم تنه چرخان،سوئد – ادوتریم تنه ریف،اسپانیا
33-هوشنگ سیحون: مهندس هوشنگ سیحون در سال ۱۲۹۹ و در خانواده اى اهل موسیقى به دنیا مى آید.
پدر بزرگ او « میرزا عبدالله » بنیانگذار موسیقى سنتى و معروف به پدر موسیقى سنتى ایران بوده است و مادرش (مولود خانم) از نوازندگان تار و سه تار و معلم زنده یاد « احد عبادى »که دایى سیحون به حساب مى آید. او بعد از راهیابى به دانشکده هنرهاى زیباى دانشگاه تهران استعداد خود را از نقاشى به معمارى توسعه مى دهد و به دعوت « آندره گدار» (رئیس اداره باستان شناسى وقت ایران) براى ادامه تحصیل راهى پاریس و دانشکده هنرهاى زیباى پاریس (بوزار) مى شود و حدود ۳ سال تحت تعلیم « اوتلو زاوارونى » به تکمیل دانش معمارى خود مى پردازد و در سال ۱۹۴۹ به درجه دکتراى هنر مى رسد.
مهندس سیحون بعداز طراحى و اجراى آرامگاه بوعلى سینا (همدان ) پروژه هاى زیادى را طراحى و اجرا مى کند که از جمله آنها مى توان به مقبره عمرخیام (نیشابور)، مقبره کمال الملک (نیشابور)، مقبره و موزه نادرشاه افشار (مشهد)، مجلس شوراى ملى ، موزه توس (مقبره فردوسى )، کارخانه نخ ریسى کوروس اخوان، کارخانه آرد مرشدى ، سازمان نقشه بردارى کل کشور ، بانک سپه (توپخانه )، مجتمع آموزشى یاغچى آباد ، سینما آسیا، سینما سانترال ، کارخانه کانادادراى (زمزم فعلى ) در تهران و اهواز ، کارخانه یخ سازى کورس اخوان و حدود ۱۵۰ خانه و ویلاى خصوصى براى شخصیت هاى مشهور آن زمان اشاره کرد که تقریباً همه به اقتضاى کانسپتى که داشته اند از مصالح ساده و مقاوم محلى تشکیل شده اند و آموزه هاى کلاسیک بوزار پاریس در آنها پیاده شده است. هوشنگ سیحون متعلق به سومین نسل معماران ایرانی است که تحصیلات خود را در اروپا انجام دادند . در همان سالهای ۲۵۰۷، هنگامیکه سیحون پس از پایان تحصیل در مدرسه بوزار پاریس به ایران آمده و شروع به کار کرد ” سبک بین المللی ” تا حد زیادی در میان معماران رواج یافته بود . در تهران به خصوص در محله های جدید شمال شهر بیش از پیش الگوهای این سبک بویژه در خانه سازی رعایت می شد .
اما دانشکده هنرهای زیبای تهران از همان ابتدای تاسیس روش آموزش بوزار پاریس را برگزید و سیحون نیز خود فارغ التحصیل همین دانشکده بود .
34-هادی میرمیران: معمار برجستهء ایرانی که طی چهار دهه فعالیت حرفه ای خود موفق به خلق آثار برجسته و قابل اعتنایی گردید. از میان آثار وی می توان به ساختمان کانون وکلای دادگستری مرکز، ساختمان کنسولگری ایران در فرانکفورت، ساختمان مرکزی بانک توسعه صادرات ایران، ساختمان مجموعه ورزشی رفسنجان، طرح ساختمان کتابخانه ملی ایران (اجرا نشده) ، طرح ساختمان فرهنگستان های جمهوری اسلامی ایران (اجرا نشده) و طرح ساختمان موزه ملی آب (اجرا نشده) اشاره کرد.
ویژگی میرمیران در حفظ پیوستار و روح معماری کهن ایران با روش های نوین طراحی است.
35-وارطان هوانسیان: نخستین مدرنیست معماری ایران بود که نهضت باستانگرایی دوره پهلوی را مورد حمله قرار داد.او طی دو دهه ۲۰ و ۳۰ از پیشروترین معماران مدرن و نیز از پرکارترین آرشیتکتهای ایران به محسوب می شد و شیوه کارهایش به “سبک وارتان” معروف شد.
وارتان هوانسیان در سال ۱۲۷۵ در تبریز متولد شد. او نخست در رشته نقاشی مدرسه هنرهای زیبای پاریس(بوزار) تحصیل کرد ولی پس از مدتی در معماری ادامه تحصیل داد و دروس شهرسازی را نیز فراگرفت. او در سال ۱۳۱۴ پس از ۱۷سال تحصیل و کار در اروپا به ایران بازگشت و به عنوان اولین معمار مدرن ایرانی پایهگذار و مجری اندیشه معماران مدرن در ایران شد. شروع کار وی با استخدام در اداره شهربانی بود.
از آثار مهم وارتان، قصر شاه در سعدآباد،هنرستان دختران(خیابان سرهنگ سخایی)،تکمیل عمارت کلوپ افسران وزارت جنگ،مهمانخانه بزرگ دربند،طرح مهمانخانه ایستگاه راهآهن(۱۳۱۹-شمال شرقی میدان راهآهن، که ظاهراً ساخته نشد)،طرح هتل فردوسی،ساختمان یتیمخانه سوم اسفند،عمارت اصلی بانک سپه(اول خیابان امام خمینی)،بانک سپه بازار و نیز بانک سپه مراکز استانها،سینما متروپل در خیابان لالهزار و سینما دیانا در خیابان شاهرضا(انقلاب)است. ضمن اینکه از او تعداد زیادی ساختمانهای اداری،تجاری و نیز منازل مسکونی به جا ماندهاست.
از ویژگیهای کار او میتوان به پنجرههای بلند پلهخانه،پنجره افقی،روکار و نازککاریهای سیمانی،ایجاد خم در نبش ساختمانهای دو نبش،سایهبان و لبه سیمانی بالای پنجرهها و نیز دور ساده سقف که در میان معماران به چفته وارتانی مشهور است.
36-کامران دیبا: کامر ان دیبا آرشیتکت برنامه ریز شهری و نقاش ایر انی در رشته معماری دانشگاه هارواد واشنگتن دی سی تحصیل کرد.در سال ۱۹۶۴ در این رشته فارق التحصیل شد و پس از آن به مدت یک سال تحصیلات تکمیلی را در رشته جامعه شناسی ادامه داد. پروژه نیمه تمام “شهر جدید شوشتر” (۱۹۷۴-۸۰) در خوزستان که وی آرشیتکت و برنامه ریز آن بود بیشترین موفقیت خود را مرهون الگوهای ساختاری و گونه های ساختمانی سنتی است که دیبا مورد استفاده قرار داده است. دیگر کارهای شاخص وی در ایران شامل چندین ساختمان در دانشگاه جندی شاپور (۱۹۷۶-۸) است.اما بنایی که شاید شناخته شده ترین اثر وی باشد موزه هنر های معاصر تهران (۱۹۷۶) است که با سقف های نیم هلالی اش یاد آور باد گیر های سنتی خاور میانه است .وی موسس و هم چنین اولین مدیر موزه بود.
37-عبدالعزیز فرمانفرمایان: عبدالعزیز فرمان فرماییان در سال ۱۲۹۹ در خانواده ای صاحب نام در سایت و فرهنگ معاصر به دنیا آمد وی تحصیلات خود را در دانشکده بوزار پاریس گذراند و در آوریل دهه ۳۰ فارغ التحصیل شد و به ایران بازگشت. در ابتدا در گاراژ خانه پدرش شروع به طراحی برای خانه های اقوام و دوستان کرد و سپس به استخدام دفتر دانشگاه تهران درآمد. وی پس از چندی با مهندس آفتن دلیان، سیهون و قیاهی در یکی از آتلیه های دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران تحت ریاست مهندس فروغی به کار تدریس پرداخت. ز جمله آثار وی: استادیوم ورزشی، ساختمان شرکت نفت، مسجد دانشگاه تهران، ساختمان وزارت کشاورزی، برجهای سامان، برجهای ونک پارک، ساختمان بورس، دانشکده دامپزشکی، کاخ مادر سعدآباد، کاخ نیاوران، ساختمان اداری صدا و سیما.
38-حسین امانت:در 23 سالگی در مسابقه طراحی یادمان میدان شهیاد(ازادی امروز)برنده شد.بنای سفارت ایران در چین از دیگر کارهای مهم اوست.او در سال 1345 دفتر معماری امانت را تاسیس کرد.در سال 1358 به کانادا مهاجت نموده .برج های لگاسی،طراحی دفتر امانت از دیگر آثار او در کانادا است.
39-سیامک حریری:متولد شهر بن المان،تحصیلکرده دانشگاه های واترلوی کانادا و ییل امریکا و از موسسان دفتر حریری پونتارینی می باشد و تا کنون بیش از 35 جایزه ملی و بین المللی را گرفته است.از جمله اثار او دانشکده وست اونتاریو و دانشکده داروسازی واترلو در کانادا می باشد.
40-تام رایت(گروه معماری اتکینز)
برج العرب،دبی- برج تجارت جهانی،بحرین – برج الشرق،کویت
مطالب مشابه :
موزه جنگ- شمال، منچستر
موزه جنگ- شمال، منچستر. و چون اين طرح با اتفاقاتي كه در جهان مي افتد در ارتباط است موجب
موزه جنگ
اين موزه در شهر لندن موزه جنگ امپراطوري، شعبه شمال (منچستر) موزه جنگ امپراطوري شمال
موزه جنگ منچستر لیبسکیند
موزه جنگ منچستر انگلستان ،شمال منچستر در حالي كه مي توان به راحتي در جزييات
بیو گرافی دانیل لیبسکیند
لندن پیگیری موزه جنگ در شمال منچستر بود سلطنتی جنگ در منچستر انگلستان و
باغموزه دفاع مقدس تهران به سیاق موزه یهود برلین + تصاویر
آقای دانیل لیبسکیند، طراح موزه یهود در برلین و موزه جنگ در منچستر . که از شمال به
معماری قرن بیست و یکم همراه سایت پلان
ضميمه موزه در سال 1994 موزه ي جنگ "طراح :دانيل ليبسكيند انگلستان ،شمال منچستر
مروری کوتاه بر آثار 50 معمار صاحب نام
چاندی گار در شمال 20ام همیشه در کنار اسم موزه هنرهای مدرن موزه جنگ سلطنتی،منچستر .
برچسب :
موزه جنگ شمال در منچستر