فضاهای ورودی در بعضی از بناها

فضاهای ورودی در بعضی از بناها

مساجد

بسیاری از مساجد بزرگ به خصوص مسجد های جامع دارای ورودیها و درگاه های متعددی بودند تا نمازگزاران به فضای درونی مسجد به سادگی دسترسی داشته باشند . فضای ورودی که در قرن اول هجری چندانی برخوردار نبود به صورت روز افزونی مورد توجه معماران قرار گرفت . به تدریج طراحی فضای ورودی مسجدها به نحوی که از لحاظ موقعیت بر روی محور تقارن صحن و روبروی جبهه قبله باشد و امتداد جهت و مسیر ورود به صحن در امتداد راستای محور قبله قرار گیرد به یک اصل در طراحی فضای ورودی مساجد مهم تبدیل شد .

کاروانسراها

فضای ورودی کاروانسراها (نوع بیابانی آنها ) به خصوص کاروانسراهایی که از لحاظ امنیتی در نقاط حساسی قرار داشتند ، به نحوی ساخته می شد که از لحاظ مقاومت در برابرحمله راهزنان از استحکام کافی برخوردار باشد . کمابیش همه کاروانسراهای بیابانی تنها دارای یک ورودی بودند تا نظارت بر رفت و آمد کاروانیان و

کالاها بهتر صورت گیرد ، در حالی که بسیاری از کاروانسراهای شهری بیش از یک ورودی داشتند تا دسترسی به کاروانسرا از داخل بازار و معابر مجاور آن بهتر انجام شود .

خانه ها

فضای ورودی خانه ها در معماری اسلامی به تبعیت از اهداف مذهبی و اجتماعی به صورتی طراحی می شد که افراد به صورت ناگهانی و یکدفعه وارد فضای خانه نشوند ، و همچنین از فضای ورودی به فضاهای داخلی خانه دید مستقیم وجود نداشته باشد . به همین جهت طراحی فضای ورودی در عموم خانه های درونگرا به شکلی به شکلی بود که مسیر حرکت در امتداد محوری غیر مستقیم شکل می گرفت و عموما در یکی از گوشه های حیاط یا نزدیک به آن ، به فضای درون مرتبط می شد . بنابر این یکی از اهداف مهم در طراحی فضای ورودی خانه ها نه تسهیل حرکت ، بلکه کنترل آن و طولانی نمودن مسیر حرکت از بیرون به درون بوده است .

حمام ها

حمام ها از لحاظ فضای ورودی دارای هدف خاصی بوده اند و آن جلوگیری از تبادل حرارتی ناخوشایند و غیر قابل کنترل بین فضای بیرون و فضای درون حمام بوده است تا به این ترتیب هوای داخل از حرارت کافی برخوردار باشد و وارد شوندگان یا خارج شوندگان از حمام در معرض تغییر ناگهانی هوا قرار نگیرند .

اجزای تشکیل دهنده ورودی :

هر فضای ورودی از یک یا چند جزء تشکیل می شده است که هر کدام از آنها دارای خصوصیات کارکردی و کالبدی کمابیش معینی بوده است .

  • جلوخان : فضایی وسیع و بزگ است که در جلوی پیش طاق بعضی از بناهای بزرگ و مهم طراحی و ساخته می شده است . یکی از اهداف آن اهمیت بخشیدن به فضای ورودی بنا و تمایز آن از فضای معبر یا میدان بوده است . احداث یک حوض متناسب با ابعاد جلوخان نوعی الگوی رایج در طراحی و احداث بسیاری از جلوخانها بوده است .
  •  پیش طاق : فضایی سر پوشیده و نیمه باز مانندایوان است که در جلوی درگاه ورودی طراحی و ساخته می شده و فضای دسترسی را از فضای معبر متمایز می کرد . توقف و انتظار برای ورود به بنا در همین صورت می گرفته است .
  • درگاه : فضای کوچکی است که در ورودی در آن قرار می گیرد . از لحاظ ساختمانی فضایی است که در دو سوی آن دو جرز یا دیوار قرار گرفته است که چهار چوب در ورودی در آن نصب شده است . عمق درگاه در بسیاری از بناها در حدود نیم متر است ، اما اندازه آن تا حدود ۵/۱ متر نیز         می رسیده است .
  • هشتی : هشتی یا کراس فضایی است که در بسیاری از انواع فضا های ورودی طراحی و ساخته    می شده است . این فضا غالبا بلافاصله پس از درگاه قرار می گرفته است و یکی از کار کردهای آن تقسیم مسیر ورودی به دو یا چند جهت بوده است . در برخی از بناهای عمومی یا خانه ها دو یا چند را از داخل هشتی منشعب می شده که هر یک از آنها به فضایی خاص و از جمله به فضای باز داخلی بنا منتهی می شده است .
  • دالان : ساده ترین جزء فضای ورودی است که تامین ارتباط و دسترسی بین دو مکان مهمترین کارکرد اصلی آن می باشد . در برخی از بناها تغییر امتداد و جهت مسیر عبور در دالان صورت     می گرفته که به این ترتیب مساله محرمیت را توسط دالانی که در امتدادی غیر مستقیم به حیاط ختم می شد ختم می کردند .
  • ایوان : از دوره ایلخانان آثاری مانند مسجد ورامین بر جای مانده است که ایوان در آنها به عنوان یکی از اجزای فضای ورودی مورد استفاده قرار گرفته است .
  • ساباط : غالبا بخشی از فضای معبر را که سر پوشیده و مسقف می شد ساباط می نامیدند . سرپوشیده شدن معبر در شهر های گرم موجب ایجاد سایه و پدید آمدن فضایی مطلوب برای حرکت یا توقف افراد می شد . معمولا ساباط در جلوی ورودی بناهایی ساخته می شد که فاقد یک جلوخان بزرگ بوده است .
  • رواق : از لحاظ کالبدی فضایی سرپوشیده ، نیمه باز و ممتد و از کنبه کاربردی فضایی ارتباطی با ماهیتی متفاوت از فضای ورودی است که غالبا در پیرامون حیاط یا در پیرامون یک فضای ساخته شده برون گرا احداث می شده است .

 


مطالب مشابه :


برنامه فیزیکی ، سرانه و ریز فضاهای دانشکده معماری

xavier martÍ galÍ خانه ی برگی شكل؛ سازه متحرک، پوش برنامه فیزیکی ، سرانه و ریز فضاهای




شناخت عرصه های مختلف در خانه های مسکونی

art air - شناخت عرصه های مختلف در خانه های مسکونی فضاهای عمومی خانه شامل پذیرایی ,




فضاهای آموزشی

فضاهای آموزشی یکی از مهمترین بخش های توسعه یک کشور به حساب می آید و سالانه میلارد ها تومان




ریز فضاهای خانه سالمندان

پایان نامه معماری - ریز فضاهای خانه سالمندان - جهت اطلاعات بیشتر به خانه معمار ایمیل زده




طراحی فضاهای آموزشی برای کودکان

این امر در ساختن فضاهای آموزشی با کودک با جهان خارج از خانه است.برنامه ریزی و طراحی




مفاهیم طراحی ، ضوابط و استانداردهای خانه فرهنگ

طرح یک معماری - مفاهیم طراحی ، ضوابط و استانداردهای خانه فرهنگ - طراحی معماری ؛ با هدف تمرين




فضاهای ورودی در بعضی از بناها

فضاهای ورودی در بعضی از بناها. مساجد. بسیاری از مساجد بزرگ به خصوص مسجد های جامع دارای




ضوابط نورپردازی تعدادی از فضاهای عمومی

خانه هنر و معماری نیمو - ضوابط نورپردازی تعدادی از فضاهای عمومی خانه هنر و معماری




برچسب :