قرآن به سر بدعت است؟
آيا قرآن روي سر گرفتن و دعا کردن بدعت است؟
بسم الله الرحمن الرحيم
براي دانلود فايل pdf اين مقاله روي لينک زير کليک کنيد:
http://www.valiasr-aj.com/image_user/vasaeq/qoranroysar.pdf
براي دانلود عکس ها با کيفيت بالا روي لينک زير کليک کنيد:
http://www.valiasr-aj.com/image_user/vasaeq/qoranroysar.rar
تذکر : براي ديدن عکس ها با کيفيت بهتر روي عکس ها کليک کنيد
مقدمه
يكي از اشكالاتي كه هميشه وهابيها به شيعيان ميگيرند و به خصوص در اين روزها در شبكههاي وهابي جار زده ميشود، اين است كه چرا شما شيعيان در شب هاي قدر قرآنها را روي سر خود ميگيريد و دعا ميكنيد؟ قرآن براي خواندن و عمل كردن است نه براي سر گرفتن و دعا خواندن.
مجريان يكي از همين شبكهها ادعا ميكرد كه شيعيان به اين دليل قرآن را روي سر ميگيرند كه مبادا متن قرآن به چشم آنها بخورد و موحد بشوند!!! .
در پاسخ ميگوييم: ترديدي نيست كه قرآن براي خواندن و عمل كردن است و شيعيان بيش از شما با قرآن آشنا هستند و به آيات قرآن عمل ميكنند؛ اما چه كسي گفته است كه قرآن روي سر گرفتن حرام است؟
آيا روايتي از رسول خدا صلي الله عليه وآله و ائمه اهل بيت عليهم السلام و يا يكي از اصحاب مبني بر حرمت اين عمل وجود دارد؟
نه تنها دليلي بر حرمت نيست؛ بلكه علماي اهل سنت با سند صد در صد صحيح نقل كردهاند كه اميرمؤمنان عليه السلام همين كار را انجام ميداد.
ابو يوسف فسوي در كتاب المعرفة والتاريخ با سندي كه تمام راويان آن از راويان بخاري و يا مسلم هستند مينويسد:
(1295)- [3 : 78] حَدَّثَنَا عَبْدُالْعَزِيزِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْأُوَيْسِيُّ، ثنا إِبْرَاهِيمُ بْنُ سَعْدٍ، عَنْ شُعْبَةَ، عَنْ أَبِي عَوْنٍ مُحَمَّدِ بْنِ عُبَيْدِ اللَّهِ الثَّقَفِيِّ، عَنْ أَبِي صَالِحٍ الْحَنَفِيِّ، قَالَ: رَأَيْتُ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ عليه السلام أَخَذَ الْمُصْحَفَ فَوَضَعَهُ عَلَى رَأْسِهِ حَتَّى لَأَرَى وَرَقَهُ يَتَقَعْقَعُ، ثُمَّ قَالَ: " اللَّهُمَّ إِنَّهُمْ مَنَعُونِي أَنْ أَقُومَ فِي الْأُمَّةِ بِمَا فِيهِ، فَأَعْطِنِي ثَوَابَ مَا فِيهِ ... .
از ابو صالح حنفي نقل شده است كه ديدم علي بن أبي طالب عليه السلام را كه قرآن را ميگرفت و بر سر ميگذاشت؛ تا جائي كه من صداي حركت ورقهاي آن را ميشنيدم . سپس ميفرمود: خدايا آنها مانع شدند كه من در ميان امت حكومت نمايم؛ پس خدايا ثواب آن را به من عطا فرما ...
الفسوي ، أبو يوسف يعقوب بن سفيان (متوفاى277هـ) ، المعرفة والتاريخ، ج 2، ص751، تحقيق: الدكتور أكرم ضياء العمري ، ناشر: ناشر: مكتة الدار ـ المدينة المنورة ، الطبعة الأولي ، 1410هـ .
ابن كثير الدمشقي، ابوالفداء إسماعيل بن عمر القرشي (متوفاى774هـ)، البداية والنهاية، ج 7، ص610، ناشر: مكتبة المعارف – بيروت.
البلاذري، أحمد بن يحيي بن جابر (متوفاى279هـ)، أنساب الأشراف، ج1، ص 348، طبق برنامه الجامع الكبير.
الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى 748 هـ)، سير أعلام النبلاء، ج 3، ص 144، تحقيق : شعيب الأرناؤوط , محمد نعيم العرقسوسي ، ناشر : مؤسسة الرسالة - بيروت ، الطبعة : التاسعة ، 1413هـ .
بررسي سند روايت:
عبد العزيز بن عبد الله بن يحيى بن عمرو بن أويس بن سعد بن أبي السرح:
از روات بخاري و ساير صحاح سته:
عبد العزيز بن عبد الله العامري الأويسي الفقيه عن مالك ونافع بن عمر وعنه البخاري وأبو زرعة ثقة مكثر خ د ت ق
الكاشف في معرفة من له رواية في الكتب الستة ، ج1 ص656، رقم: 3397
عبد العزيز بن عبد الله بن يحيى بن عمرو بن أويس بن سعد بن أبي سرح الأويسي أبو القاسم المدني ثقة من كبار العاشرة خ د ت كن ق
تقريب التهذيب ج1 ص357 ، رقم: 4106
إبراهيم بن سعد بن إبراهيم بن عبد الرحمن بن عوف
از روات بخاري، مسلم و ساير صحاح سته:
إبراهيم بن سعد بن إبراهيم بن عبد الرحمن بن عوف الزهري أبو إسحاق المدني نزيل بغداد ثقة حجة تكلم فيه بلا قادح من الثامنة مات سنة خمس وثمانين ع
تقريب التهذيب ج1 ص89 ، رقم: 177
إبراهيم بن سعد الزهري العوفي أبو إسحاق المدني عن أبيه والزهري وعنه بن مهدي وأحمد ولوين وخلق توفي 183 وكان من كبار العلماء ع
الكاشف ج1 ص212 ، رقم: 138
شعبة بن الحجاج:
از روات بخاري، مسلم و ساير صحاح سته:
شعبة بن الحجاج الحافظ أبو بسطام العتكي أمير المؤمنين في الحديث ولد بواسط وسكن البصرة سمع معاوية بن قرة والحكم وسلمة بن كهيل وعنه غندر وأبو الوليد وعلي بن الجعد له نحو من ألفي حديث مات في أول عام 16 ثبت حجة ويخطىء في الأسماء قليلا ع
الكاشف ج1 ص485 ، رقم: 2278
شعبة بن الحجاج بن الورد العتكي مولاهم أبو بسطام الواسطي ثم البصري ثقة حافظ متقن كان الثوري يقول هو أمير المؤمنين في الحديث وهو أول من فتش بالعراق عن الرجال وذب عن السنة وكان عابدا من السابعة مات سنة ستين ع
تقريب التهذيب ج1 ص266 ، رقم: 2790
محمد بن عبيد الله الثقفي:
از روات بخاري، مسلم، ابو داود، ترمذي و نسائ
محمد بن عبيد الله بن سعيد أبو عون الثقفي الكوفي الأعور ثقة من الرابعة خ م د ت س
تقريب التهذيب ج1 ص494 ، رقم: 6107
عبد الرحمن بن قيس ابو صالح الحنفي:
از روات صحيح مسلم ، ابوداود و نسائي:
عبد الرحمن بن قيس أبو صالح الحنفي الكوفي عن علي وابن مسعود وعنه بيان بن بشر وإسماعيل بن أبي خالد ثقة م د س
الكاشف ج1 ص641 ، رقم: 3295
عبد الرحمن بن قيس أبو صالح الحنفي الكوفي ثقة من الثالثة قيل إن روايته عن حذيفة مرسلة م د س
تقريب التهذيب ج1 ص349 ، رقم:3987
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)
مطالب مشابه :
آيا قرآن روي سر گرفتن و دعا کردن بدعت است + تصوير كتاب
وهابیت - آيا قرآن روي سر گرفتن و دعا کردن بدعت است + تصوير كتاب - پایگاه مستندِ نقد افکار
براي اين كتابها اجازه گرفتهايم
پرويس پس از مدتي ضرب گرفتن روي ميز مي زند تا نوبت به كتاب ديگري برسد. آخر سر كتابها را
آیا میتوان در شب قدر «قرآن دیجیتالی» بر سر گرفت
یکی از اعمال شبهای قدر، قرآن بر سر گرفتن است و از آنجایی که ممکن است برخی از این كتاب
پس از گاز گرفتن سر كودك 8 ساله؛ سگ مهاجم حبس شد
دانشجوی دامپزشکی - پس از گاز گرفتن سر كودك 8 ساله؛ سگ مهاجم حبس شد - دکتر صادق معتمدی - دانشجوی
مراحل گرفتن امریه سربازی (به نقل از کتاب از صفر تا صد گرفتن امریه سربازی)
۲-سر زدن به بخش کارگزینی اداره ها و سازمانهای دولتی که شما » كتاب روش امريه گرفتن
دقیق ترین و بروز ترین نمونه سوالات آئین نامه راهنمایی و رانندگی
جواب صفحه 6 كتاب آيين در چه مواردي سبقت گرفتن ممنوع است ؟ سر پيچ هاي تند و سربالايي ها كه
آداب غذا خوردن در ایران باستان
باژ گرفتن ايرانيان در سر كسي كه هر چه كرد نتوانست نوروز را از ريشه بركند، در كتاب
قرآن به سر بدعت است؟
قرآن براي خواندن و عمل كردن است نه براي سر گرفتن و ابو يوسف فسوي در كتاب المعرفة
مقدمه ای در مورد نماز
آداب نماز مانند آهسته دعا كردن، پارهاى از اين آداب در كتابهاى سر وضو گرفتن و غسل و
برچسب :
گرفتن سر كتاب