تولد يك پسر
مكاشفه ي يوحنا باب 12
1 – بعد از آن، منظره ي عجيبي در آسمان ديده شد كه از پيش آمد مهمي خبر مي داد : زني را ديدم كه آفتاب را مثل لباس به تن كرده بود. در زير پا هايش ماه قرار داشت و روي سرش تاجي با دوازده ستاره بود.
2- زن آبستن بود و از درد زايمان مي ناليد و براي زاييدن دقيقه شماري مي كرد.
3- ناگهان اژدهاي سرخي ظاهر شد كه هفت سر، هفت تاج و ده شاخ داشت.
4- با دمش يك سوم ستارگان را دنبال خود كشيد و به زمين ريخت. اژدها جلوي زن كه در حال زاييدن بود ايستاد تا بچه ي او را كه به دنيا مي آمد، ببلعد.
5 – زن پسري زاييد. اين پسر با قدرتي مستحكم بر تمام ملت ها حكومت خواهد كرد. پس وقتي پسر به دنيا آمد، او را به سوي خدا و تخت او بالا بردند.
6 – اما مادرش به بيابان فرار كرد. آنجا را خدا براي او آماده كرده بود تا به مدت هزار و دويست و شصت روز از او مراقبت كنند.
در مورد اين متن تفسيري در يكي از سايت هاي روسي مسيحي خواندم. نويسنده محترم معتقد بود كه زن نماد كليسا است و در توضيح اين نظر به كتاب پيدايش 3:15 كه شروع مبارزه ي مسيح و شيطان را اعلام مي كند و نامه به افسسيان 5: 25-27 كه كليسا و پيروان صادقش را به زن معصوم تشبيه كرده، استناد مي كرد. نوزاد پسر از نظر او بدون شك حضرت عيسي (ع) است. شيطان از طريق هيروديس پادشاه قصد كشتن او را داشت. چون مزامير 83:12 خدا را به خورشيد تشبيه كرده و پايه ي تعليمات كليسا ي حقيقي كلام خداست، لذا اين زن لباسي از آفتاب دارد. در مورد ماه و 12 ستاره چيزي ننوشته بود. تعقيب و آزار كليسا 1260 سال طول كشيد. زماني كه دين و دولت يكي شدند و سنتهاي بت پرستي در مسيحيت نفوذ كردند، مردمي كه نمي خواستند از اين سنتهاي خلاف شرع پيروي كنند، تحت تعقيب قرار گرفتند. همين مردم در همه ي زمان ها كليساي حقيقي خدا را تشكيل مي دادند. براي تفسير پيشگويي بايد از اين قاعده پيروي كرد : يك روز پيشگويي برابر يك سال تاريخي است (حزقيال 4: 6-7). تعقيب از سال 538 ميلادي با دستور ژوستينين كه اسقف رم را برتر از همه ي اسقف ها قرار داد و رم را تبديل به مركز قدرت ديني و سياسي كرد، شروع شد و سال 1798 وقتي ژنرال فرانسوي لويي الكساندر برتيه پاپ رم را دستگير كرد، پايان يافت. البته مبارزه ي شيطان با ساير فرزندان زن هنوز ادامه دارد. توضيحي در مورد 2 بال عقاب و كمك زمين به زن ارائه نمي شود.
تا جايي كه بخاطر دارم، در متن ديگري خوانده بودم كه فرار زن از آب و كمك زمين اشاره به مهاجرت پروتستان ها از اروپا به قاره آمريكا است.
http://centerhope.info/archives/1647#more-1647
در تفسير ديگري ، يك نويسنده پروتستان (ادونتيست روز هفتم) زن را نماد قوم خدا مي داند. البته قوم خدا و كليسا يكي هستند، يكي اصطلاح عهد عتيقي و ديگري اصطلاح عهد جديدي است. در اين صورت بر مبناي عهد عتيق، در زمان تولد عيسي (ع) قوم خدا (زن) بايد قوم بني اسرائيل باشد.
http://www.bible.com.ua/answers/r/36/314476
اين تفسير به نظر بنده خيلي قابل قبول نيست. اشكالاتي در آن ديده مي شود :
- اگر چه تشبيه قوم اسرائيل به زن در عهد عتيق وجود دارد، ولي لزومي ندارد كه اينجا هم چنين تشبيهي به كار رود. همانطور كه پسر اشاره به يك شخص حقيقي است ، زن يا مادر پسر هم ممكن است يك شخص حقيقي باشد. وقتي مي توان براي پيشگويي يك مصداق عيني پيدا كرد، چرا بايد بدنبال مفاهيم استعاري و رمزآميز باشيم ؟
مصداق قوم خدا هم تغيير كرده است : ابتدا قوم اسرائيل، پس از ظهور عيسي (ع) كليسا يا مسيحيان و بالاخره فقط پروتستان ها. اين تفسير نمي تواند مورد قبول ساير مذاهب مسيحي و كليميان باشد و جاي بحث دارد.
- زن باردار موضوع يك پيشگويي است و بايد از حوادث آينده خبر دهد، ولي تولد عيسي مسيح، درد زايمان، اژدهايي كه مي خواست او را بخورد و بردن عيسي (ع) به آسمان، مربوط به قبل از نوشته شدن اين كتاب مكاشفه هستند. آيا اموري كه يوحنا را مي توان شاهد آنها دانست، دوباره بصورت رمزآميز در مكاشفه به او نشان داده شده ؟!
- نويسنده توضيحي در مورد ماهي كه زير پاي زن است، نمي دهد. تاجي با 12 ستاره احتمالا نماد افتخار است. گفته شده كه منظور از آن اشاره به اسباط بني اسرائيل است. ولي اين مردم سست ايمان و پيغمبر كش چگونه مي توانند مايه ي افتخار قوم خدا (مسيحيان پروتستان) باشند ؟!
- تا جايي كه بنده اطلاع دارم، حادثه اي در تاريخ بني اسرائيل كه مرتبط با تولد عيسي (ع) باشد، وجود ندارد كه بتوان آن را به درد زايمان تشبيه كرد. اگر قتل كودكان توسط هيروديس را در نظر بگيريم، اين حادثه به فرض كه روايت صحيحي باشد ، بعد از تولد عيسي اتفاق افتاده و نمي شود آن را به درد زايمان تشبيه كرد.
- اژدها نماد شيطان است . در آيه 9 مي خوانيم :
اين اژدهاي بزرگ، يعني آن مار قديمي كه اسمش ابليس يا شيطان است.
هيچ قدرت شيطاني منتظر تولد عيسي (ع) نبود. پادشاه آن زمان هم از طريق حكيمان زرتشتي از تولد ايشان با خبر شد (غافلگير شد).
- پسر را به سوي خدا و تخت او بالا بردند. يعني پسر بلافاصله پس از تولد از مادرش جدا شد. در حالي كه حضرت عيسي از قوم اسرائيل جدا نشد و سال ها در بين قوم خود زندگي و فعاليت كرد. البته بنا بر روايتي ايشان در كودكي به مصر رفته، ولي در اين سفر از مادرش مريم (ع) جدا نشده بود و بعلاوه مصر را نمي توان تخت خدا ناميد.
- مادر به روشي طبيعي و جدا از پسر، از خطراتي كه او را تهديد مي كرد گريخت. او را پيش خدا نبردند يعني از روشهاي غيبي براي فرار استفاده نكرده. اگر حضرت مريم را در نظر بگيريم ، اصلا خطري ايشان را تهديد نمي كرد و عمر ايشان هم به 1260 روز محدود نشد. مفسر اين عدد را به معني 1260 سال مي داند كه البته بعنوان يك احتمال، قابل بررسي است. اما در آيه 14 نوشته :
ولي زن دو بال عقاب بزرگ در آورد تا به بيابان پرواز كند و در آنجا سه سال و نيم (زماني و دو زمان و نصف زمان) از گزند مار كه همان اژدهاست، در امان باشد.
توجه كنيد كه در اينجا واحد شمارش را عوض كرده و ظاهرا صحبت از سال هاي معمولي است. خود نويسنده دارد مي گويد 1260 روز يعني 3 سال و نيم. چرا ما بايد ادعا كنيم كه منظورش 1260 سال است ؟ اگر كنايه و رمزي در كار بود، واحد شمارش را عوض نمي كرد.
- من وقتي آيه 6 را مي خوانم، اينطور مي فهمم كه امنيت پس از فرار 1260 روز است، نه اينكه خود فرار 1260 روز (يا 1260 سال) باشد، زيرا نوشته : هزار و دويست و شصت روز از او مراقبت كنند.
با توجه به موارد فوق، بنده تفسير پروتستان ها را ضعيف مي دانم.
يك نويسنده ي ارتدكس با نقل قول از مفسران مختلف اين پيشگويي را تفسير كرده . ايشان زن را نماد كليساي جهاني مسيحي صرف نظر از تقسيمات و فرقه هاي مختلف آن ، كه در زمان نوشتن مكاشفات وجود نداشتند، مي داند. 12 ستاره اشاره اي به حواريون است و لباس نوراني هم حقانيت تعاليم مسيح را بيان مي كند. ماه را نماد قدرت دنيوي مي داند و اشاره به خورشيد و ماه در كنار هم خبر از پيوند كليسا و دولت در آخرالزمان مي دهد. نوزاد پسر تعاليم كليسا يا كلام خدا است كه ابلاغ آن به مردم هميشه با درد و سختي همراه است. همچنين معتقد است كه هر يك از پيروان كليسا را هم مي توان به پسر تشبيه كرد.
اژدهاي سرخ حكومت شوروي ضد مسيح است و ستاره ها مردم سست ايمان يا يك سوم مردم جهان هستند كه تحت سلطه حكومت هاي چين و شوروي بودند. فرار زن به بيابان اشاره به آزار كليساي ارتدكس توسط ضد مسيح است و 1260 روز يا 3 سال ونيم مدت حكومت ظالمانه ضد مسيح در آخر زمان است.
نويسنده از قول فيودور داستايـِفسكي (نويسنده ي شهير روسيه) مي نويسد كه زن نماد روسيه و پسر پيام تازه ي روسيه براي تمام جهان است.
سپس به يكي از غيب گويان روس به نام آول (Avel) كه در قرن 19 در مورد سرنوشت خاندان رومانف ، جنگ هاي جهاني و حكومت شوروي پيشگويي كرده ، اشاره مي كند و بر اساس نظر او اعلام مي كند كه ميكائيل اميرعظيم كه در كتاب دانيال باب 12 آيه 1 ذكر شده است ، يكي از دو شاهدي است كه در باب 11 مكاشفه ي يوحنا پيشگويي شده اند. يكي از آنها با عصاي طلايي رهبري روحاني را به عهده دارد و ديگري با عصاي آهني سلطنت مادي دارد. پسر زني كه لباسي از نور دارد همان ميكائيل عظيم است . نويسنده توضيحات مفصلي مي دهد در مورد اينكه كليسا مادر تزار است و تزار مدافع كليساي ارتدكس روس . بنابراين نتيجه مي گيرد كه ميكائيل براي مدت كوتاهي در روسيه سلطنت مي كند ، ولي كشته مي شود و سپس دوباره زنده مي گردد. او از طرف مادري از نسل رومانف ها است و خيلي مومن و با اراده مي باشد. بردن پسر به عرش خدا يعني اينكه اين يك شاه آسماني است.
http://apocalypse.orthodoxy.ru/12-1.htm
اين تفسير شروع خوبي داشت و به نظر قابل قبول تر از تفسير پروتستان مي آمد. بعضي از اشكالاتي كه براي تفسير پروتستان مطرح بود، ندارد. ولي بخاطر اينكه از نظرات مفسران مختلف استفاده كرده، در آن ناهماهنگي ديده مي شود :
- نوزاد پسر تعليمات كليسا است يا ميكائيل عظيم ؟
توضيحاتي كه در مورد نقش مهم و تاريخساز روسيه در آخرزمان و بازگشت سلطنت تزارها داده شده، شايد براي يك روس ارتدكس قابل قبول باشد ولي براي بنده قانع كننده نيست. حرف هاي آول و ساير غيب گويان هم اعتبار چنداني ندارد. اين بهره برداري سياسي از مفاهيم مذهبي مرا ياد سخنان آيه الله طالقاني در مورد استبداد پشت پرده ي دين انداخت كه خطرناك ترين نوع استبداد است.
- " او را به سوي خدا و تخت او بالا بردند" براي تعليمات كليسا بي معني است و براي ميكائيل عظيم به سختي قابل توجيه است.
- 1260 روز دوران فعاليت 2 شاهد است يا ظلم ضدمسيح به كليساي ارتدكس در آخرزمان ؟ با توجه به اينكه ديگر حكومت شوروي وجود ندارد، ضدمسيح آخرالزمان بايد قدرت ديگري باشد، ولي در متن پيشگويي تفكيكي وجود ندارد يعني زن (كليسا) بايد از دست شوروي براي 1260 روز فرار كند.
- توضيحي در مورد 2 بال بزرگ عقاب و آبي كه در زمين فرو مي رود در متن نبود.
در كتابي به نام "كشف رمز آخرالزمان" مربوط به فرقه اي به نام "برادري سفيد" تفسير متفاوتي براي اين پيشگويي ارائه شده. در اينجا نويسنده ادعا مي كند كه زن نماد كشور چين است. اين موضوع مربوط به فرهنگ كنفسيوسي آن كشور است كه با منطقي زنانه ، امور معنوي را انكار نمي كند ولي امور مادي را به آن ترجيح مي دهد. از طرفي شكل چين در نقشه هم شبيه به زني با شكم بزرگ ، ولي بدون پا است !!!
ماهي كه زير پاي زن است احتمالا هند يا كشورهاي بودايي است كه در نقشه زير چين هستند. شايد هم منظور اسلام باشد، چون علامت اسلام هلال است. نويسنده ادعا مي كند كه الله در دوره ي جاهليت خداي ماه حساب مي شد. امروزه دولت چين ناراضيان مسلمان را سركوب مي كند يا "زير پا مي گذارد". 12 ستاره اشاره به 12 سلسله ي امپراتوري مهم در چين است. ساير سلسله ها از لحاظ مدت يا قدرت قابل مقايسه با اين 12 سلسله نبودند. اژدهاي سرخ شوروي يا كمونيزم است. به زير كشيدن ستاره ها نشان دهنده ي كودتا ها و مداخلات شوروي در امور ساير كشورهاست. پسر نماد تايوان است كه با توليد سخت افزار كامپيوتر بر دنيا مسلط شده است (عصاي آنين). فرار زن عبارت از فرار مخالفان كمونيسم از چين به برمه (ميانمار) است كه 43 سال در آنجا مانده اند و با محاسبه ي خاصي ، نويسنده 43 سال را برابر با 1260 روز (42.7 ماه) مي داند. ظاهرا نيروي هوايي آمريكا به اين مهاجرت كمك كرده و علامت آمريكا روي دلارهايش عقاب است. اژدها مي داند كه وقت زيادي ندارد (فقط 70 سال). ساير پسران زن، بودايي هاي تبت هستند كه افكاري مشابه تعليمات عيسي مسيح دارند. چين كمونيست آنها را هم سركوب مي كند.
http://www.apokalipsis.net/apokalipsis-glava-12.html
اين تفسير خيلي با حال و هواي مذهبي كتاب مكاشفه فاصله دارد. اشكالات زيادي از آن مي توان گرفت مثلا :
- زن كه ابتدا كشور چين است بعدا تبديل مي شود به يك گروه سياسي مخالف حكومت چين.
- تشبيه هند يا بودايي ها به ماه توجيهي ندارد. علامت اسلام هم هلال است نه ماه كامل.
- واقعا تايوان پسري است كه بر دنيا حكومت مي كند ؟! بردن او نزد خدا چه معنايي دارد ؟
- نمي توان قبول كرد كه نويسنده مكاشفات، بودائيان تبت را پيرو عيسي مسيح حساب كرده است.
در مجموع اين تفسير خيلي ضعيف است.
وقتي خودم به جزئيات پيشگويي دقيق مي شوم، آن را خيلي شبيه به تولد حضرت مهدي (عج) در روايات شيعيان مي يابم.
اين زن مي تواند حضرت نرجس (ع) باشد و لباسي از نور همسرش امام حسن عسكري (ع) است. همانطور كه در قرآن زن و شوهر به لباس يكديگر تشبيه شده اند، شايد اينجا هم منظور از لباس نوراني ، پدر بچه است.
ماهي كه زير پاي زن بود مي تواند عمه ي امام يازدهم باشد كه بنا بر روايات به نرجس خاتون در وضع حمل كمك مي كرد. تاج افتخار نشانه وابستگي به 12 معصوم است يعني اين خانم عروس پيامبر (ص) ، فاطمه (ع) و 10 امام است.
درد زايمان ويژگي هر زايمان طبيعي است و نشان مي دهد كه اين خانم يك شخص حقيقي است.
شيطاني كه منتظر بود تا بچه را ببلعد، خلافت عباسي است كه بنا بر روايات مربوط به 12 امام، منتظر بود تا در خانه امام حسن عسكري فرزندي بدنيا بيايد . قصد كشتن بچه را داشت و تلاش خود را در اين راه كرد ولي نتيجه اي نگرفت. يك سوم ستارگان ممكن است شيعيان شهيد و سركوب شده باشند.
پسري كه بر تمام ملت ها حكومت خواهد كرد، امام دوازدهم بود. او را به سوي خدا بالا بردند يعني شروع غيبت صغري كه در دوران طفوليت امام بوده، پيش از اينكه ايشان فعاليتي از لحاظ ديني يا سياسي انجام دهد. البته مادرش را همراه او نبرده اند. تنها امام غايب شده است. مادرش با وسايل مادي و روشهاي طبيعي ، البته با كمك خدا، از خطرات فرار كرده است.
تا جايي كه مي دانم، در روايات اطلاعات زيادي در مورد نرجس خاتون وجود ندارد.
در بعضي روايات گفته شده مادر امام زمان(عج) بانوي بسيار ارجمند و پاك و باعفّت از دختراني است كه در ميان اسيران جنگي، از روم شرقي (حدود تركيه فعلي) به عراق آورده شد. امام هادي (امام دهم«عليهالسلام») او را خريداري كرد، سپس او را براي همسري فرزندش امام حسن عسكري انتخاب نمود. در بعضي روايات هم ايشان را كنيز سياه سوداني معرفي كرده اند. آن بانوي با سعادت در سال 261 هجري و به روايتي قبل از شهادت امام حسن عسكري«عليهالسلام» از دنيا رفت. هشتم ربیع الاول سال 260 هجری قمری، مصادف است با شهادت یازدهمین پیشوای شیعیان . بنا بر اين در مورد زمان وفات حضرت نرجس هم اختلاف وجود دارد.
اجمالا اين را مي دانيم كه ايشان پس از تولد پسرش (يا پس از وفات همسرش) مدت زيادي زندگي نكرده اند و حادثه ي مهمي هم در زندگي وي اتفاق نيفتاده . بنا بر اين 1260 روزي كه در پيشگويي مطرح شده ، بطور تقريبي درست است. با توجه به اينكه روايات ما دقيق نيستند و از طرف ديگر پيشگويي مكاشفه هم خيلي معتبر نيست، لزومي ندارد كه ما دنبال تطابق دقيق باشيم.
آيه 17 مي گويد :
آن وقت اژدها به زن خشمگين شد و رفت تا با بقيه ي فرزندان او بجنگد. فرزندان آن زن همان كساني هستند كه فرمان خدا را اطاعت مي كنند.
با توجه به اينكه امام پدر روحاني شيعيان است، همسر وي را نيز مي توان به مادر مومنين تشبيه كرد.
در مورد دو بال عقاب بزرگ و زميني كه زن را حمايت كرد، چيزي نمي توانم بگويم ، بخاطر اينكه اطلاعات ما در مورد زندگي نرجس (ع) ، مخصوصا دوران فرار از دشمنان، خيلي محدود است. در واقع بنده هيچ نمي دانم كه ايشان بعد از تولد پسرشان يا بعد از وفات امام يازدهم (ع) چكار كرده اند.
فكر مي كنم براي خواننده ي گرامي روشن شده كه شباهت زيادي بين روايات شيعيان و مكاشفه ي يوحنا وجود دارد. البته برادران اهل سنت چنين رواياتي در مورد تولد حضرت مهدي (ع) ندارند. بنابراين مي توان گفت كه مكاشفه ي يوحنا نظر شيعيان را در مقابل اهل سنت تقويت مي كند.
امكان دارد كه ميكائيل عظيم (كتاب دانيال باب 12 آيه1) كه در آخرالزمان براي دفاع از مومنين قيام مي كند هم حضرت مهدي باشد. آن شاهد ديگر هم (باب 11 مكاشفه ي يوحنا) شايد يكي از شخصيت هاي روايات اسلامي مثل يماني يا سيد حسني باشد. در اين صورت 2 جاندار وحشي كه از دريا و زمين مي آيند (مكاشفات باب 13) هم ممكن است دجال و سفياني باشند و اين شباهت روايات ما با مكاشفه ي يوحنا را كامل مي كند.
مطالب مشابه :
مدل لباس نوزاد پسر و دختر ۹۲
LebasNoozad92 7 مدل لباس نوزاد پسر و دختر 92 · مدل لباس نوزاد ۹۲. برچسبها: شوی لباس نوزاد, شوی لباس نوزاد 2013, شوی لباس نوزاد 2014, شوی لباس نوزاد 92, لباس نوزاد دختر · + نوشته شده در جمعه پانزدهم فروردین ۱۳۹۳ساعت 9:14 توسط | آرشیو ...
مدل لباس نوزاد پسر و دختر ۹۲
خاطرات تنهایی - مدل لباس نوزاد پسر و دختر ۹۲ - ... نوزاد پسر و دختر ۹۲ · LebasNoozad92 7 مدل لباس نوزاد پسر و دختر 92 · مدل لباس نوزاد ۹۲. برچسبها: شوی لباس نوزاد, شوی لباس نوزاد 2013, شوی لباس نوزاد 2014, شوی لباس نوزاد 92, لباس نوزاد دختر.
مدل لباس نوزاد پسر و دختر ۹۲
دنیای قشنگ شعر - مدل لباس نوزاد پسر و دختر ۹۲ - ... LebasNoozad92 7 مدل لباس نوزاد پسر و دختر 92 · مدل لباس نوزاد ۹۲. برچسبها: شوی لباس نوزاد, شوی لباس نوزاد 2013, شوی لباس نوزاد 2014, شوی لباس نوزاد 92, لباس نوزاد دختر · + نوشته شده در جمعه ...
فندی پاییز / زمستان 2012 مجموعه لباس نوزاد پسر
پاییز و زمستان 2012 لباس مجموعه برای نوزادان از فندی بسیار ظریف و زیبا است، چیزی که فندی بسیار ویژه می سازد این است که آیا برخورد با بچه ها نه به عنوان اگر آنها فقط به بچه ها، با آنها می پردازد در صورتی که grownups و باعث می شود طرح های شیک ...
تولد يك پسر
تولد يك پسر. مكاشفه ي يوحنا باب 12. 1 – بعد از آن، منظره ي عجيبي در آسمان ديده شد كه از پيش آمد مهمي خبر مي داد : زني را ديدم كه آفتاب را مثل لباس به تن كرده بود. در زير پا هايش ماه قرار داشت و روي سرش تاجي با دوازده ستاره بود. 2- زن آبستن بود و از درد زايمان مي ناليد و براي زاييدن دقيقه شماري مي كرد. 3- ناگهان اژدهاي سرخي ظاهر شد كه هفت سر، هفت تاج و ده شاخ داشت. 4- با دمش ... نوزاد پسر از نظر او بدون شك حضرت عيسي (ع) است. شيطان از طريق هيروديس پادشاه قصد كشتن او را داشت. چون مزامير 83:12 خدا را به ...
جنسیت بچه شما
رنگ زرد مایل به ابی /پسر رنگ قهوه ای مایل به سبز /دختر نفس كشیدن مادر بررسی وضعیت تنفس مادر احساس تنگی نفس/پسر تنفس عادی /دختر برسی ضربان قلب جنین تعداد ضربان قلب در دقیقه بررسی گردد تعداد ضربان 139 یا كمتر است /پسر .... رنگ لباس نوزاد بررسی گرایش مادر به رنگ لباس نوزاد هنگام خرید تمایل به رنگ سبز / پسر تمایل به رنگ زرد / دختر حلقه نامزدی و كلافه نوارهای هدیه حلقه ازدواج مادر را درون كلافه ای از نوارهای رنگارنگ (روبانهای دور كادوها) نموده انگاه از حضار ...
خاطره 5
كل لباس نوزاد پر بود از سنگ هاي فيزوزهاي ضد زخم چشم كه به وسيله سنجاق يا نخي كه سوراخ سنگ رد ميشد به لباس زده مي شد يا گردنبند و دستبند ميشد... يا انواع و اقسام دعاي كاغذي كه به لباس دوخته ميشد و يا مثل گردن بند از گردن بچه آويخته ميشد.. پسر ...
برچسب :
لباس نوزاد پسر