متون فقه 2
دروس فقه
نوشته شده در یکشنبه بیست و هفتم آبان 1386
با توجه به درس متون فقه ۲ در رشته حقوق قضایی خلاصه درس برای اطلاع دانشجویان عزیز ارائه می شود:
بسم الله الرحمن الرحيم
کتاب النکاح
توسط :
محمدحسين ايراندوست/
استحباب نكاح از ديدگاه قرآن
دلالت قرآن بر استحباب نكاح: و أنكحوا الأيامى منكم و الصّالحين من عبادكم و إمائِكم إنْ يكونوا فقراء يغنيهم اللَّهُ من فضله و اللَّه واسع عليم
طبق اين آيه ازدواج ذاتاً ممدوح شرع مى باشد و از اين رو امر به تزويج ديگران شده است.
نكاح در روايات
روايت پيامبر(ص) مروي بين فريقين: (النكاح سنّتي فمن رغب عن سنّتي فليس منّي)
روايت امام صادق(ع) ازامير المؤمنين قال: (تزوّجوا فإنّ رسول اللَّه (ص) قال: من أحبّ أن يتّبع سنّتي فإنَّ من سنّتي التّزويج).
روايت پيامبر(ص) : (ما بنى بناء أحب إلى اللَّه تعالى من التّزويج)
روايت پيامبر (ص): (من تزوّج احرز نصف دينه فليتّق اللَّه فى النصف الآخر)
تعريفات
نکاح : مصدر است و دو معنا دارد :
1- ازدواج کردن 2- نزديکی و همبستر شدن
ريبه يعنی ترس از فتنه و وقوع در نگاه
محاسِن يعنی مواضع زينت زن ، نه خود زينت
عزل يعنی ريختن منی بيرون از رحم
افضاء يعنی يکی شدن مجرای بول و حيض يا مجرای حيض و غايط
صفات دختران شايسته
باكره باشد ( روايت رسولخدا)
عفيفه باشد ( در رفتار و يا مولود زنا نباشد)
ولود باشد( يائسه و صغيره و عقيم نباشد)
كريمه الاصل باشد( پدر و مادرش صالح و مومن باشند)
مرد بر زيبايي زن و ثروت او اكتفاء نكند
آداب خواستگاری (مستحب)
دو رکعت نماز
استخاره ( طلب خیر و صلاح از خدا)
دعا بعد از استخاره
دو رکعت نماز حاجت ( ازدواج از حاجات مهم است)
ادعیه ی مآثوره بعد از نماز
آداب اجرای عقد ازدواج(مستحب)
اشهاد ( شاهدگرفتن)
اعلان ( به صورت علنی و با حضور دیگران)
گفتن خطبه پیش از اجرای صیغه عقد
اجرای عقد در شب (روایت امام رضاع)
اجتناب از وقوع عقد در زمان قمر در عقرب. در هر برج قمری، تقريبا دو روز و نصفی قمر در عقرب است مطابق تقويم های نجومی قديمی كه هم اكنون نيز مطابق گردش سالها چاپ می شود، نوشته شده است
اجتناب از وقوع عقد در زمان محاق ماه. محاق از ماده محق به معنای محو و ناپديد شدن است. محاق، آخر ماه قمری را گويند كه هلال ماه به محاق می رود يعنی ناپديد شده و ديده نمی شود. برحسب روايت شيخ طوسی در كتاب من لايحضره الفقيه، ج ۳، ص ۲۵ انعقاد عقد نكاح مكروه است و از عبدالعظيم حسنی بنا به نقلی روايت شده است كه نكاح در آن هنگام موجب سقط بچه می شود
آداب زفاف(مستحب)
دورکعت نماز
دعای الهم ارزقنی الفها و وُدها و رضاها...
آمیزش در شب ( زفوا نساءکم لیلا و اطعموا ضحی= امام صادق)
نام خدا را بر زبان آوردن
طلب فرزند سالم و صالح و شایسته (و ذکور)
یک یا دو روز ولیمه دادن ( سه روز نشود که نادرست و ریا و سمعه است)
دعوت فقرا یا جمع فقرا وثروتمندان(مکروه است که همه دعوت شدگان غنی باشند)
حکم نثار العُرس
خوردن آن جایز است
تصرف آن با شاهد حال جایز است
فرد مالک آن می شود
مکروهات آمیزش
در وقت ظهر مطلقا (دفعه اول یا دفعات بعد) نباشد
بعد از غروب نباشد (تا سرخی مغرب برود)
بین طلوع فجر تا طلوع خورشید صورت نگیرد
عریان نباشد
پس از احتلام و پیش از غسل یا وضو
نظر به فرج در طول آمیزش
روی به قبله یا پشت به قبله نباشد به دلیل روایت نهی
سخن گفتن حین آمیزش
آمیزش در شب خسوف و روز کسوف
آمیزش به هنگام وزش بادهای تند و زلزله
آمیزش در شب اول هر ماه به استثنای ماه رمضان
آمیزش در شب نیمه هرماه
آمیزش در شب آخر هر ماه
آمیزش درمحلی که ناظر وجود دارد (بدون رویت عورتین)
احکام نگاه به زن قبل از ازدواج
نگاه مرد به صورت زنی که ميخواهد با آن ازدواج کند :
ا- بدون اجازه جايز است 2- برای رفع جهالت مستحب است
حکم جواز به وجه و کفين ، در دو حال قائمه و ماشيه اختصاص دارد
روايت شده که جواز به شَعر و محاسِن زن هم تعلق دارد
روايت مذکور (مرسله عبدالله بن فضل ) است .
محاسن ، مواضع زينت است نه خود زينت
شرايط ششگانه نگاه مرد به زن
علم به صلاحيت زن برای ازدواج خلوها من البعل والعده والتحريم
احتمال پاسخ مثبت زن
ممنوعيت استنابه در نگاه حتی اگر مرد کور باشد
ممنوعيت تلذذ و ريبه در نگاه
وجود فايده برای نگاه
اراده ازدواج باعث نگاه باشد
سايراحکام نگاه :
جواز نگاه مرد به صورت و دست اَمه و ذمّيه بدون تلذذ و شهوت
جواز نگاه مرد به مرد بدون تلذذ و ريبه به استثنای عورتين
جواز نگاه زن به زن بدون تلذذ و ريبه به استثنای عورتين
جواز نگاه شوهر به ظاهر و باطن بدن همسرش و بالعکس
جواز نگاه به محارم (نسب و رضاع و مصاهره) به استثنای عورتين
موارد مذکور به محاسِن ( مواضع زينت ) اختصاص دارد.
احکام نگاه به اجنبی و اجنبيه :
اجنبيه زنی است که محرم يا همسر يا کنيز نيست.
جواز نگاه يک بار به اجنبيه بدون معاوده
جواز نگاه به اجنبيه با معاوده در مواقع ضرورت
مواقع ضرورت عبارتند از : معامله ، شهادت ، علاج
احکام نگاه به اجنبی نيز مانند نگاه به اجنبيه است .
در جواز نگاه زن به بنده خواجه خود اختلاف هست .
احکام استمتاع مرد از همسر و کنيز
جواز انواع استمتاع ( به جز قُبُل در حيض و نفاس)
کراهت شديد وطی در دُبُر طبق اشهر اقوال
صحيحه ابن ابی يعفور بر جواز وطی در دُبر زن و روايت سُدير از امام صادق ( محاش النساء علی امتی حرام ) بر تحريم دلالت دارد .
احکام عزل
عدم جواز عزل از زن آزاد در نکاح دائم (بجز با شرط ضمن عقد)
قول مشهور کراهت عزل است .
در صورت تحريم عزل ، ديه نطفه ( 10 دينار) واجب است .
ترک آميزش همسر بيش از 4 ماه ، بر مرد جايز نيست.
وطی زن کمتر از 9سال جايز نيست و در صورت افضاء ، بر مرد حرمت ابدی خواهد داشت .
کراهت آميزش برای مسافر به هنگام بازگشت از سفر
احكام جماع با زن صغيره
دخول با زن صغيره ممنوع است
حرمت دخول تا قبل از اتمام 9 سال قمري است
در صورت دخول و افضاي زن صغيره (يكي شدن مجراي بول و حيض) آن زن بر شوهرش حرام ابدي مي شود.
نفقه زن افضاء شده بر مرد تا زمان مرگ واجب است
احكام صيغه عقد دائم
صيغه نكاح لفظي و با ايجاب و قبول است ماده 1062 قانون مدني
ايجاب بصورت (زوجتك، انكحتك، متعتك) جايز است
صيغه قبول به سه صورت( قبلت، قبلت النكاح، تزوجت) جايز است.( به لفظ ماضي)
تقديم ايجاب بر قبول و تحقق صيغه قبول به لفظ ايجاب لازم نيست.
با شرط قدرت، نمي توان صيغه را با الفاظ غيرعربي خواند.
مسئله دوم : ادعای زوجيت
ادعای زوجيت از سوی مرد و تصديق زن = حکم به عقد
ادعای زوجيت از سوی مرد و انکار زن = عليه مرد حکم شده و ازدواج با مادر وخواهر آن زن ممنوع است .
ادعای زوجيت از سوی زن و تصديق مرد = حکم به عقد
ادعای زوجيت از سوی زن و انکار مرد = عليه زن حکم شده و ازدواج او با مرد ديگر ممنوع است .
قسم منکر در احکام فوق نقشی ندارد.
مسئله سوم : تعارض در ادعای زوجيت
مرد «مدّعی» است و ادعای زوجيت با زنی دارد.
خواهر آن زن «منکِر» است و ادعای زوجيت با آن مرد را دارد.
از جهت ديگر مرد منکِر و خواهرِزن مدعی است . اگر خواهرزن بيّنه نداشت مرد قسم خورده و به نفع او حکم صادر می شود.
اگر خواهرِزن بيّنه داشت (مثل آميزش) به نفع او حکم ميشود.
اگر مرد برای ادعای اول بينه داشت ، به نفع او حکم می شود.
آميزش مقدم بر بيّنه است .
اقرب آن است که در هر دو مورد ، صاحب بيّنه قسم بخورد .
علت قسم خوردن صاحب بينه
گفته شده واژه « الآخَر» نادرست و «الآخِذ» صحيح است.
علت قسم خوردن خواهرِزن (صاحب بيّنه) اين است که شايد بيّنه او صادق باشد ولی عقد مرد با زن مقدم بر خواهرِزن باشد.
علت قسم خوردن مرد (صاحب بيّنه) اين است که شايد بيّنه او صادق باشد ولی عقد مرد با خواهرِزن مقدم بر زن باشد.
تحليف در اين دو موضع فقط در متن لمعه آمده و هيچيک از فقها نقل نکرده اند.
حالات ششگانه بينه زن و مرد
مرد و زن بيّنه مطلق و بدون تاريخ دارند .
فقط بينه مرد تاريخ دارد .
فقط بينه زن تاريخ دارد .
تاريخ بيّنه زن و مرد يکی است .
تاريخ بيّنه مرد مقدم بر تاريخ بيّنه زن است .
تاريخ بيّنه زن مقدم بر تاريخ بيّنه مرد است .
6حالت مذکور با شرط دخول و عدم دخول به 12 می رسد.
تقدم قول زن بر مرد در هفت مورد
مرد و زن بيّنه مطلق و بدون تاريخ دارند . (با شرط دخول )
فقط بينه مرد تاريخ دارد . (با شرط دخول )
فقط بينه زن تاريخ دارد . (با شرط دخول )
تاريخ بيّنه زن و مرد يکی است . (با شرط دخول )
تاريخ بيّنه مرد مقدم بر تاريخ بيّنه زن است . (با شرط دخول )
تاريخ بيّنه زن مقدم بر تاريخ بيّنه مرد است . (با شرط دخول )
تاريخ بيّنه زن مقدم بر تاريخ بيّنه مرد است . (با شرط عدم دخول )
تقدم قول مرد بر زن در پنج مورد
مرد و زن بيّنه مطلق و بی تاريخ دارند . ( به شرط عدم دخول )
فقط بينه مرد تاريخ دارد . ( به شرط عدم دخول )
فقط بينه زن تاريخ دارد . ( به شرط عدم دخول )
تاريخ بيّنه زن و مرد يکی است . ( به شرط عدم دخول )
تاريخ بيّنه مرد مقدم بر تاريخ بيّنه زن است . ( به شرط عدم دخول )
مسئله پنجم : شرايط صحت عقد ولیّ و وکيل
ممنوعيت تزويج به کمتر از مهرالمثل
ممنوعيت تزويج به مجنون ( ديوانه کامل يا ادواری)
ممنوعيت تزويج به خصی ( خواجه )
ممنوعيت تزويج به صاحبان عيوب مجوز فسخ نکاح
هرگاه ولیّ طفلی را به يکی از موارد مذکور عقد کند ، بعد از بلوغ و کمال ، به پذيرش عقد يا عدم آن مخيّر خواهد بود .
مسئله ششم : شرايط صحت عقد فضولی
اجازه معقود عليه : (کسی که عقد برای او واقع شده)
اجازه ولی ( در صورتيکه معقود عليه کامل نباشد )
در صحت عقد فضولی و عدم آن چند نظر هست :
ـ عقد فضولی مطلقا باطل است ( هم در نکاح و هم در بيع و غيره)
ـ عقد در اصل باطل نيست ( روايت محمدبن مسلم از امام باقر (ع) : ِان شاءَ قَبِلَ وَ اِن شاءَ تَرک)
مسئله ششم : ملکيت مهريه
زن به مجرد عقد نکاح با يکی از شرايط زير مالک مهريه می شود :
نزديکی
ارتداد فطری شوهر
فوت شوهر
فوت زن
احکام تصرف مهریه
زن پیش از قبض می تواند در مهریه تصرف کند .
اگر مهریه پس از عقد ، افزایش قیمت داشت ( نماء = میزان افزایش ) به زن اختصاص دارد.
اگر مرد قبل از نزدیکی زن را طلاق دهد نیمی از مهریه را به هنگام طلاق مالک میشود.
مستحب است زن در مسئله فوق همه ( نصف مهریه ) را ببخشد . ( بدلیل آیه وَاِن تَعفُوا اَقرَبُ للتَقوی)
ولی اجباری ( پدر و جدپدری ) فقط می تواند بخشی از (نصف مهریه ) را ببخشد نه همه را .
مسئله دوم : مهریه دِین است
اگر مرد پیش از پرداخت مهریه ، با زنش نزدیکی کند ، مهریه به صورت دِین بر ذمه او باقی است هرچند سالها طول بکشد.
نزدیکی که سبب ثبوت تمام مهر است ، وَطی در پشت یا جلو بوده و صرف خلوت کردن کافی نیست.
مسئله سوم : احکام اِبراء ذِمّه شوهر
اگر زن ذمه شوهر را از مهریه ابراء نماید و شوهر قبل از نزدیکی زن را طلاق دهد ، می تواند نیمی از مهریه را از زن مطالبه کند. ( مانند مواردی که زن تمام مهریه را می گیرد و تلف می کند و شوهر قبل از نزدیکی او را طلاق می دهد.)
اگر قبل از نزدیکی ، زن متقاضی طلاق خُلع شود . شوهر می تواند نیمی از مهریه را مطالبه کند .
حکم مسئله فوق در دو حالت پرداخت یا عدم پرداخت مهریه به زن یکسان است.
شرایط الحاق وَلَد به شوهر :
ازدواج دائم یا موقت
نزدیکی و دخول
گذشت حداقل 6 ماه از زمان آمیزش
عدم تجاوز از حداکثر زمان بارداری ( طولانی ترین مدت برای حداکثر زمان بارداری نزد امامیه یک سال است )
راه نفی وَلَد :
اگر کسی با زن شوهردار زنا کند ، فرزند آن زن ، به شوهرش ملحق می شود . (نه به مرد زناکار)
شوهر نمی تواند به دلیل زنای همسرش ، فرزند را از خودش نفی کند . ( طبق قاعده الوَلَدُ لِلفراش)
در ازدواج دائم تنها راه نفی وَلَد ، لِعان است. و اگر شوهر بخواهد بدون لِعان فرزندش را نفی کند بر او حدّ جاری می شود.
عَزل ( ریختن منی بیرون رحم ) مجوز نفی ولد نیست .
اختلاف زن و شوهر در آمیزش
زن مدعی دخول و شوهر منکر است : شوهر قسم می خورد و قولش قبول می شود .
زن مدعی ولادت بچه است و شوهر منکر است : شوهر قسم می خورد و قولش قبول می شود .
مرد مدعی تولد کمتر از 6 ماه یا بیشتر از یکسال است و زن منکر است : زن قسم می خورد و قولش قبول می شود .
نفی وَلَد در ازدواج موقت
شوهر در ازدواج موقت می تواند فرزند را بدون لِعان نفی کند . اگرچه این فعل حرام است.
مستند این حکم از سوی مشهور فقها ، غلبـه ی اطلاق واژه « زوجه» بر همسر دائم است.
اگر شوهر دست از انکار بردارد و اعتراف کند که فرزند از اوست فرزند به او ملحق می شود .
اقسام مرتد:
فطری : الف)- درحالیکه پدر و مادرش یا یکی از آنهامسلمان است. متولد شده است ب)- درحالیکه پدر یا مادرش مسلمان است. بالغ شده است.. ج)- از زمان ولادت تا بلوغش به کفر او حکم نشده است
ملی: الف)- از زمان ولادت تا بلوغ کافر بوده ب)- پس از بلوغ اسلام آورده و سپس کافر شده
ازدواجهای مکروه:
ازدواج با مرد فاسق
ازدواج با شارب خمر
ازدواج با قابله مربیه
ازدواج پسر با دختر همسر پدرش که پس از طلاق بدنیا آمده
ازدواج با ضره ام (هووی مادر) از غیرپدر
تقدیر در مهریه:
قلت: حدی ندارد فقط باید قابل تملک باشد
کثرت: حدی ندارد ولی مکروه است بیش از مهرالسنه باشد
میزان مهریه در نکاح دائم:
با ذکر مهریه : همان میزان ملاک است خواه بیشتر یا کمتر از مهرالمثل باشد
بدون ذکر مهریه: با دخول مهرالمثل ثابت می شود و با طلاق مهرالمتعه
امارات نشوز زن:
تقطیب وجه : ترشرویی
تبرم: برطرف نکردن نیازهای شوهر (استمتاع)
تغییر عادت: الف)- رفتاری ب)- گفتاری
مستحبات مولود:
غسل
اذان درگوش راست و اقامه در گوش چپ
تحنیک: الف)- تربت امام حسین و آب فرات ب)ـ آب شیرین
تسمیه فرزند به محمد تا ۷ روز
عقیقه : گوسفندی که واجد شرایط قربانی است برای او قربانی کنند
حلق: تراشیدن سر
ختان: الف)- دختر مستحب است ب)- پسر هنگام بلوغ واجب است
ثقب اذن: سوراخ کردن گوش
مطالب مشابه :
متون فقه
حـــــقـــــــــوق - متون فقه - بسمه تعالی. متون فقه
متون فقه
درس متون فقه (میراث) جلسه ی اول باتدریس استاد حجه الاسلام والمسلمین حاج آقا امینی زهان مورخه
متون فقه 2
پرتو - متون فقه 2 - حقوقی اجتماعی - پرتو تاريخ : یازدهم مهر ۱۳۹۰ | ۰:۰ قبل از ظهر | نویسنده
متون فقه 2
دروس فقه . نوشته شده در یکشنبه بیست و هفتم آبان 1386 . با توجه به درس متون فقه ۲ در رشته حقوق
متون فقه
حقوق عمومی - متون فقه - Droit Public*****Public Law
شیوه مطالعه متون فقه
شیوه مطالعه متون فقه توسط رتبه 2 کارشناسی ارشد از جناب آقای امیرحسین پیران، رتبه 2 آزمون
متون فقه جزایی
دادگستر - متون فقه جزایی - قذف. 1) قذف نسبت دادن زنا یا لواط به کسی است .
نمونه سوالات متون فقه 2
نمونه سوالات متون فقه 2. 1. خصوصیات دختر مناسب برای ازدواج چیست ؟
دانلود فایلهای صوتی متون فقه
عزیزاوغلو - دانلود فایلهای صوتی متون فقه - خدمت به خلق بزرگترین عبادت است. محمد(ص) - عزیزاوغلو
برچسب :
متون فقه