تاريخچه ناباروري
تاريخچه ناباروري
مساله نـابـاروري هميشه بهعنـوان يك معمـا مـورد تــوجه انسانهـــا بــوده و در رابطه بـــا علت آن تصــورات مختلفـي صــورت پــذيـــرفته است. در طول تــاريخ، از همــان ابتــدا آدميان نگــران توليد مثل خود بـوده و كـوشيـدهانـد به نحـوي آن را با هنــر و مـذهب عجيـن كننـد. تمـدنهـاي اوليه در درك اين فــرآيند پيچيده ناتوان بوده و آن را با تفاسيــر غيبي و سحــرآميـــز ربط ميدادنـد. بـا ايـن وجـود، مشكـلات نـاشي از چگــونگي پيــونــد بيـن آميـــزش جنسي و تــولــد از زمــان تمـدنهاي اوليه از جمله مصــريها، يـونـانيهـا، بـابليهـا به وجود آمده است. بـاروري نقش محـوري در زنـدگي مــردم و تمـدنهـاي اوليه ايفـا ميكــرده و نـابـاروري بهعنـوان يك مشكـل، اغلب اوقـات به زوجه نسبت داده مـيشده است. بـــاروري و تــوليــد مثـــل سنگ بنــاي زنــدگي و اعتقــادات نخستيــن مسيحيـــان بــوده است بهطوري كه عــدم قــابليت بــاروري نفـــريــن ابــدي به حساب ميآمـد. بـدان گـونه كه از پــروردگـار نقـل گـــرديـده است: ((...تقدير اين مرد را بدون نسل بنگاريد...))(٨). با در نظر گرفتن خداوند بهعنوان سرچشمه باروري و نـابـاروري به نـابـاروري بهعنــوان مجـازات عمـل خــلاف نگريسته ميشد. كم كم با پيشرفت زمان و علم، مساله نـابـاروري از حـالت ابتدايي خود تغييــر كــرد و عمـده تغييــرات از دوره رنسانس به بعد بــود. به طوري كه تشريح دقيــق از دستگــاه تنــاسلي در اين زمان صورت گرفت. جراحيهاي بيماريهاي زنـان، بــرطرف كــردن چسبنـدگيهـاي لگـن، بــررسي بـاز
بـودن لــوله بـا آنــدوسكــوپي لاپـاراسكــوپي در ايـن دوران پيشرفـتهـــاي چشمـگيـــــري داشت. استفـــاده از داروهـــاي محــــرك تخمك گــذاري و بــاروري آزمــايشگــاهي و ديگــــر روشهــــاي بــــاروري كمـك شده Reproductive Assisted :ART)
(Technology رايج شد.
در سال ١٩٧٨ بـا تــولــد Brown Louise (اوليـن ثمـــره بـاروري آزمـايشگــاهي) در شهـــر كــوچكي در شمــال غـــربي انگلستـان تــوسط مـــرحــوم Stepto.P و Edwards.R، يك رويـا به واقعيت تبديل شد. امروزه با پيشرفتهاي به دست آمده در صنعت بيولـوژي تـوليـد مثل و ژنتيك بــررسي و درمان ناباروري به حيطههاي دور از تصور كشيده خواهد شد. ناباروري از ديدگاه اقوام و ملل مصريها و ناباروري اولين بــرداشتهـاي مكتـوب از نـابـاروري به نـوشتههـاي موجود در كاغذهاي پاپيروس مربوط به مصريهاي بــاستــان ميبــاشد.(١) پس از كشف صخــــره Rosseta در سال ١٧٩٩ تــوسط بــوساردا،امكــان تــــرجمه ايــن اسنـــاد فـــراهم شد. نخستيـن سنــد مكتــوب مـــربــوط به جنبههــاي گــونـاگــون بـاروري و نــابــاروري به پــاپيـــروس Kahoun
بــرميگـــردد كه رمـــز آن در سال ١٨٩٣ تـوسط Griffith .L.F كشف گرديد(٢ و ٣) پاپيــروسهـاي ديگــر به نـامهـاي Ebers، Smith، Edwin، Berlin در مــورد اختـلالات و بيمـاريهـاي زنـان بــودنــد. در ايــن پــاپيــــروسهــا كه اطلاعـــات طبي، جــوانب تشخيصي و معالجــات نــابـــاروري نــوشته شده، افسانه و واقعيت به همآميخته شده بود.(٤)
مصریان باستان و ناباروری
مصــريهـاي قـديم بـــراي تشخيص بـاروري يـا نـابـاروريكـارهـايي را انجـام ميدادنـد از جمله: سيـــر را در واژن زن قــــرار داده و اگــــر در نفس زن بــوي آن احساس مـيشد بـه معني تـوانـايي بـاروري و در غيـــر ايـن صـورت زن نـابـارور تلقي ميشد. يا هندوانه را له كـرده و با شيـر زني كه فــرزند پسر داشت مخلوط ميكردند و به زن مشكوك به نـابـاروري خـورانـده ميشد اگــر زن استفــراغ ميكـــرد تــوانــايي حــاملگي را داشت و در غيــــر ايـــن صــورت زن نـابـارور به حساب ميآمــد، يـا كــود اسب آبي را دود داده و در واژن زن ميگـذاشتنـد اگــر پس از آن زن ادرار كــرده و يا اجـابت مــزاج پيـدا ميكــرد بـارور به حساب ميآمـد وگـــرنه نابـاروربـود. مصــريهـا بــراي تنظيم نمـودن سيكـل قـاعـدگي شستشو با شراب و سيــر را بــراي بيمـار تجـويــز ميكــردنـد و اگــر مثمــر ثمــر نبـود، عسل و آبجـوي شيــريـن استعمـال ميشد و بــراي درمـان نـازايي از آبجـو، شراب، روغـن، شيـــر گـاو، خـــرمـا استفـاده ميكـــردنــد. عـلاوه بـــر ايـن، درپـاپيـــروسهـا به درمـان گـالاكتــوره، لكــوره، بيمـاريهـاي دستگـاه تنــاسلي و تحـــريك زايمــان به منظور سقط جنيــن وپيشرفت زايمان اشاره شده است. (٦و٥)
بابليها، آشوريها و ناباروري
اطلاعات پــزشكي دوران بابلي ـ آشوري از روي تـابلـوهـاي سفـاليـن در نينـوا در قصـــر پـادشاه آشوري كشف گـــرديــده است. بيمـــاريهـــاي زنـــان را به روح شيطاني كه جسم زن را كنتــرل ميكــرد نسبت ميدادنـد و بــر اساس اين اعتقـادات از تشريفـات مــذهبي و جـادويي كه شامـل گيـاهـان و مـــرهمهـاي خطرناك بـود استفاده ميكــردنـد تـا شيـاطيـن را بــراننـد و سلامتي را به زن بيمار بازگردانند.(١) يونانيان و ناباروري يونانيان با شرح جنبههاي گوناگون اختلالات و بيماريهـاي زنـان دانش نـابـارروي مصــريهـا را گستــرش دادنـد. طب يـونانيان اوليه با اعتقادات مـذهبي آميخته بـود.
بقراط و ناباروری
شش رسالـه نـــوشتــه شده تـــوسط بقـــــراط (٣٦٠ ـ ٣٧٠ پيشاز ميــلاد)، منعكس كننــده نظريــات پــــزشكي در حــدود ٤٠٠
سال پيش از ميـلاد ميبـاشد. ايــن آثــار شامــل بحث دربــاره جـــريـان زاد و ولـد، علم تشخيص و شنـاسايي علـل امـــراض و
اختلالات گوناگون مربوط به ناباروري و راههاي تشخيص و درمان بيماري ميباشد. بقــراط عقيـده داشت كه زنان ماننـد مــردان عصـاره مني تــوليـــد مـيكننـــد كـه در رحـم جمـع مـيشود و در صـــورت حـاملگي عصـاره مني در رحم بـاقي ميمـانــد و اگـــر حـاملگي صورت نميگرفت عصاره مني زن تخليه ميشد (كه همان خون قاعدگي باشد). مقاربت منظم در اين امـر مهم بود. به عقيده بقــراط عمل لقاح در نتيجه تــركيب و باقيماندن مني زن و مــرد در حفــره رحم صــورت ميگــــرفت. به نظر او خــون قــاعــدگي بــــراي رشد و تغذيه جنين الـزامي بود زيــرا فكــر ميكــردند كه اينخـون در دوران بارداري در رحم بـاقي مـانـده و در غيــر ايـن صورت بهطور ماهيانه دفع ميشود. يـونانيان و يهـوديان معتقـد بـودنـد كه حـاملگي بعد از قــاعــدگي يعني در زمــاني كه دهــانه رحم بــاز است صــورت ميگيرد.
در رساله بقــراط به نقش چـاقي در زن و مــرد و بـاروريكمتـــر از حــد طبيعي در ايــن افــــراد اشاره شده است. در مـــردان، چـاقي بـاعث كــاهش ميــل جنسي و در زنــان بـاعث ميشد كه دهـانه رحم بـا چـــربي بسته شده و نتـوانــد مني را در خـود جـاي دهــد. عـلاوه بـــر آن چـاقي بـا قـاعــدگيهـاي نامنظم همراه ميباشد(٨،٧و١). راههاي درماني بــراي مــرد شامل خـوردن غـذا، نـوشيـدن شراب، خــودداري از حمـــام داغ بــود. اشاره به حمـــام داغ جـــز اوليــن مشاهــداتياست كه منجـــر به ارتبــاط كشف شده
بيـــن درجـه حـــــرارت بيضـه و ايجــــاد نـطفـه شده است و در زنـان شستـن درون مهبـل بــراي بـالابــردن بـاروري انجـام
ميشد(١٠و٩).
روميها و ناباروري
كـاهش بـاروري در روم قـديم مـوضـوع مهمي بـود و بـا سه عـامــل ارتبــاط داشت: مسمــوميت نــاشي از سرب، بي بنــد و
باري جنسي، استفاده از حمامهاي داغ. سلسيـوس از پــزشكـان و نـويسنـدگـان كتب مـــرجع طب به زبـان لاتيـن در ايـن دوران بــوده است. در كتـاب او استفـاده از شيـافهـاي واژينـال بـا چـــربي شيـــر جنگـل كه بــا عطر گـلسرخ صـــاف و تصفيه شده بـــاشد بــــراي بـــاروري اشاره شده است(١١). سورانــوس كه پــدر بيمـاريهـاي زنــان به حساب ميآيــد معتقــد بــود كه شكست در حـاملگي نـاشي از زمـان نـامنــاسب نــزديكي ميباشد. او بــر اين بـاور بـود كه بهتــريـن زمـان حـاملگي در پـايـان دوران قـاعـدگي ميبـاشد زيـــرا بـدن تحت تاثير عوامل سمي قرار نميگيرد(١٢).
ايرانيان و اعراب و ناباروري
طب ايــران و اعــراب طي دوران قـــرن هفتم تـا دوازدهم ميـلادي شكــوفـا گـــرديــد. ارزش طب ايـــران در اصــالت آن
نهفته نبـود بلكه در گـــرو حفظ كم و بيش صـادقـانه و مطابـق با اصول فرهنگ يونان بود. مدارس طب و بيمـارستـانهـاي طراز اول تـوسط خلفـاي امــوي و عبـاسي در بغـداد احـداث گـــرديـد. طب عـــرب متكي بـــر مشاهــدات بـاليني بـود و ايـن روش پــزشكي فــراتــر از يـونـانيـان و روميهـا بــود. اعـــراب تخصص جــديــدي به نـام داروشنــاسي را در طب به وجود آوردند. زكـرياي رازي از بـرجستهتـرين اطبا ايـراني عـرب زبان و نــويسنــده ١٣٠ رساله طبـي، در كتـــاب الحـــاوي خــود كـه
خـلاصه تمـام بيمـاريهـاي زنـان و درمــان آنهــا ميبــاشد كه تـا آن زمـان منتشر شده بــود، بـــراي حـل مشكـل نـابـاروري
در زنان چـاق، تنظيم رژيم غـذايي و تمــريـن بـدني را تـوصيه كـــرده است. عـلاوه بـــر آن حجـامت و گـذاشتـن تـامپـون عسل
و روغن نيز تجويز شده است. ابن سينا نـويسنـده ٢٠ رساله طبي و كتاب مشهـور قـانـون كه حــدود ٥ قـــرن در دانشكــدههـاي طب دنيـا تــدريس ميشد، در ارتبـاط بـا نـازايي معتقـد بـود كه عقيم بــودن نـاشي از عللي است كه شامـل مـــرد و زن ميبـاشد. ابـن سينــا معتقــد است كه اگـــر مني بـــر روي آب شنـاور بمـانـد غيـــر طبيعي
ميباشد (١).
ناباروري در قرون وسطي
در قرون وسطي پيشرفت كمي در زمينه ناباروري صـورت گــرفت. كليسا نقش مهمي در احاطه كــردن جــريـان حـاملگي و زاد و ولــد بـا افسانههـا و اعتقـادات مــذهبي به عهــده داشت. در ايـن دوران نــابــاروري را نــاشي از عــدم تطابــق تشريحي واژن و دستگـــاه تنـــاسلي خـــارجي مــــرد ميدانستند.
ناباروري از دوره رنسانس به بعد
قرن شانزدهم مشخص كننده شروع دوراني است كه مشاهـدات علمي منجـــر به تـوسعه علـوم و علم طب شد. در سال ١٥٣٨.م آنـــدرس و ساليـــوس تشريـح دقيـــق دستـگــــاه تناسلي زن را ارا‘ه دادنـد. گـابــريـل فـالـوپيـوا دانشجـوي ايشان بــود كه به علت تشريـح بخشي از دستـگـــاه تنـــاسلـي زن به نـام لــوله فـالــوپ خــدمت شايـان تــوجهي را به علم نــابـــاروري زن ارا‘ه داد. وي همچنيـــن كليتــوريس، واژن، جفت، و اعمـال آن را نــامگــذاري كـــرد. Graff در سال ١٦٧٢ نقش تخمــدان و فــوليكــول گـــراف را تشريح كـــرد. در سال ١٦٦٨، Malpighiكـورپــوس لــوت‘ــوم را نـامگــذاري كـــرد. در قرون ١٧ و ١٨ ميلادي سلول نطفه شناخته شد و نقش آن در جــريان باروري توضيح داده شد. Spallanzani (١٧٢٩ ـ ١٧٩٩.م) اوليــــن كسي بـــود كــه مكانيسم ناباروري را در كتاب خود تحت عنوان بـــارورسازي مصنــوعـي تشريـح كــــرد. وي در سال ١٧٨٠ نشان داد كه لقـاح در اثــر تمـاس اووسيت و اسپـــرمـاتـوزوآ بــوجــود ميآيــد. وي همچنيــن اوليـــن كسي بــود كه تلقيح مصنـوعي را در سگهـا تشريح كــرد و بــراي اوليـن بـار تلقيح را در انسان با قراردادن مني مرد مبتلا به هيپـوسپاديـازيس به داخـل واژن زن انجـام داد(١،١٣و١٤).
اوليـــن اقــدام آنــدوسكــوپـي در سال ١٨٠٥ تــوسط Bozzini انجـام شد كه بـا استفـاده از لـوله ساده بـا دهـانه مـــربع مستطيـل و نـور شمع متمـــركـــز شده تــوسط آينه مقعر مخـاط پيشابــراه را مشاهـده كــرد و به اتهام كنجكاوي بيجـا در آن
زمان مورد انتقاد قرار گرفت(١٥).Sims Marion (١٨٨٣ ـ ١٨١٣.م) پــدر علم بيمـــاريهـــاي زنان در آمــريكا در كتاب خـود به نـام يـادداشتهـاي بـاليني دربـاره جــراحي رحم و درمـان نـابـاروري از اعمـال جـــراحي نازايي طرفـداري كــرد. به عقيـده وي نازايي نـاشي از عـامـل سرويكـال بــوده و بـا گشادكـــردن سرويكس و يـا بـــرداشتـن كـامـل آن قـابـل عـلاج ميبـاشد. وي معتقـد بـود كه مــوكــوس سرويكس نقش مهمي در تــوانـايي زنــده مــانــدن اسپـــرم در مجاري تناسلي به عهده دارد(١٥). بــراي اولين بار هيستــروسكـوپي در سال ١٨٦٩ انجـام شد كه Leoni Panta با استفاده از سيستوسكوپ ١٢ ميليمتـري رحم زن ٦٠ ساله با خونـريــزي غيــر طبيعي را بـــررسي كـــرد و بـا استفـاده از نـور منعكس كننـده تــوسط آينه مقعر، پـوليپهـاي آنـدومتــر را مشاهـده و بـا نيتــرات نقره آنها را كوتر كرد. در سال ١٨٧٩.م، Nitze لنزهاي چشمي را به سيستـوسكـوپ اضـافه كــرد كه روشنـايي و ميـدان ديـد را بهبــود بخشيــد، ولي هيستــــروسكــوپ Nitze تـــا سال ١٩٠٨ مورد استفاده قرار نگرفت (١٦).
در سال ١٨٨٥، Schenk بــراي اولين بـار به فكــر بـارور نمــودن تخمك تـــازه پستـــانــداران از جمله خــــرگــوش و
خوكچه هندي افتاد.
در فـواصل سالهاي ١٨٧٨ تـا ١٨٨٠ نتـايج حـاصـل از لقـاح آزمـايشگـاهي در آزمـايشگـاه حيــوانــات دريــايي منتشر شد.
در سال ١٨٩١، Tleape - Walter نشان داد كـــه مـــيتـــــوان تخم بــارور شده خــــرگــوش را از لــوله فـــالــوپ به كمك
شستشو خــارج كــــرده و به رحم مـــادر اجـــارهاي منتقـــل كرد(١٦). در سال ١٩١٥ Jacobaeus سو‘ــدي اوليـن لاپـاراسكــوپي را بــر روي انسان انجام داد كه با استفاده از تــروكار و كانولا پنومـوپــريتـو‘ن ايجاد كــرد و لگن را با سيستـوسكـوپ Nitze
مشاهده كرد (١٥). در سال ١٩١١، Berheim با سيستوسكوپ بررسي پريتو‘ن را براي اولين بار در ايالات متحده گـزارش كـرد.
Huner Max (١٩٤٧ ـ ١٨٧٣) در سال ١٩١٣ آزمــــــــــايش بــعد از مقــــاربـت PCT (Test Coital Post) را بــه عنـــوان روشمطمئـن جهت بـــررسي علـل نـابــاروري زن معرفي كـــرد (١٧). در سال ١٩٢٠، Rubin از ٢CO بـه عنــوان مـــاده دمنـــده بـه لـولههـا بــراي بـاز بـودن آن استفـاده كــرد. ايـن آزمـايش تـوسط بــرخي از نـويسنـدگـان به عنـوان مهمتــريـن دستـاورد
در زمينه ارزيـــابي بـــاروري در نيمه اول قــــرن بيستم به حساب ميآيد (١٧).
نوشته جناب آقای عباس افلاطونیان |
ماهنامه دارويي رازي |
مطالب مشابه :
زندگی نامه پروفسور عباس افلاطونیان
دکتر عباس افلاطونیان فرزند احمد در سال 1329 در شهرستان بم در خانواده ای مذهبی سایت تفریحی
روشهاي نوين درمان ناباروري
هومیوپاتی، هزار راه نرفته. طب کل نگر و روش درست زیستن (سایت رسمی دکتر مهرداد اخوان بهبهانی)
تاريخچه ناباروري
هومیوپاتی، هزار راه نرفته - تاريخچه ناباروري - طب کل نگر و روش درست زیستن (سایت رسمی دکتر
شماره تلفن كارشناسان (پزشکان شرکت کننده در برنامه های جام جم)
آقاي/دکتر اسلامي/ متخصص قلب و عروق/ 22043389 خانم/ دكتر اشرفي (مهناز)/ زنان و زايمان/ 22411592 - 88955725/
شریعتی عاشق و شریعت عاشقی
وب سایت دکتر حسن با درست و غلطیاش کاری ندارم ولی عرفا و افلاطونیان نظرشان این است.
اطلاعیه
سایت Science Direct. بر اساس اعلام جناب آقای دکتر درس روش تحقیق خانم ها افلاطونیان و صالحیان
چند تن از چهره های معروف شهر بــــــم
وب سایت رسمی باشگاه فرهنگی ورزشی پروفسور عباس افلاطونیان دکتر رضا اشرف زاده
برچسب :
سایت دکتر افلاطونیان