روش های کامل کردن مکعب روبیک
مقدمه :
یکی از سرگرمی های چند دهه ی اخیر جهان ، مکعب روبیک می باشد که در سر تا
سر دنیا شیفتگان و علاقمندان زیادی دارد . مکعب روبیک نام یک پازل مکانیکی
است که برای اولین بار در سال 1974 توسط ارنو روبیک ، مهندس معمار
مجارستانی اختراع شد . از آن پس این مکعب جادویی به پاس قدردانی از مخترع
آن روبیک نام گرفت .
آنچه خواندید گوشه ای از تاریخچه ی مکعب پر رمز و راز روبیک بود . احتمالا
شما با این مکعب آشنایی چندانی ندارید یا اینکه آنرا در یک برنامه
تلویزیونی ، اینترنت ، ویترین مغازه ها و ... دیده اید و خریده اید و با
خود گفته اید که این مکعب را خریداری می کنم و در عرض چند ثانیه (!) آن را
حل کرده و ... اما زهی خیال باطل . شاید آنقدر با آن ور رفته اید که به مچ
درد ، گردن درد ، ناراحتی اعصاب (!) و ... مبتلا شده اید ، از همین رو آن
را از جلوی چشمانتان دور کرده اید تا با دیدن شکل حل نشده آن حرص نخورید و
ناراحتی هایتان تشدید نشود . البته به شما حق می دهم چون من هم مانند شما
ابتدای کار همین وضع را داشتم اما شما کجا و من کجا ! زمانی که من شروع به
سر و کله زدن با این مکعب کردم حتی یک منبع معتبر و استاندارد وجود نداشت و
من مجبور بودم به هر دری بزنم تا یک الگوریتم را یاد بگیرم .
این مکعب جادویی علاوه بر سرگرمی باعث افزایش تمرکز ، هماهنگی بین حواس ،
جلوگیری از آلزایمر در بزرگ سالان ، تقویت حافظه کودکان ، افزایش اعتماد به
نفس و ... می شود . علاوه بر این ها شما با حل کردن این مکعب خارق العاده
بین دوستان و آشنایانتان به عنوان یک فرد باهوش و نابغه شناخته می شوید که
می توانید آن را در کمتر از یک دقیقه حل کنید .
امید است ما حصل تجربیات من در این زمینه به شما کمک کند تا قدرت حافظه خود
را افزایش داده و با اعتماد به نفس فراوان در برابر مشکلات و سختی های
زندگی قد علم کنید .
در آخر هم یادآوری می کنم که نسخه ای که هم اکنون پیش روی شماست ترجمه ی
هیچ کتابی نیست و مطالب آن صددرصد مربوط به سایت فوری دانلود می باشد . در
ضمن این نسخه ، سطح مبتدی را به شما می آموزد برای ارتقا سرعت و دقت خود
سایر بسته های آموزشی را خریداری نمائید .
با تشکر : امیر عربی
بخش اول
نکات و اصطلاحات لازم برای آموزش
برای راحتی آموزش ، 6 وجه مختلف مکعب را به شکل زیر نام گذاری می کنیم :
همانطور که در شکل می بینید هر سطح دارای یک نام اختصاصی می باشد که به صورت زیر ساده می شود
بنا براین به هر کدام از وجوه راست ، بالا و ... یک سطح می گوئیم . حال اگر در شکل بالا دقت کنید متوجه خواهید شد که هر سطح تنها به دو سمت حرکت می کند (جهت حرکت عقربه های ساعت یا خلاف جهت حرکت عقربه های ساعت)
از این پس اگر منظور ما حرکت سطح در جهت حرکت عقربه های ساعت باشد آن را به صورت حروف می بینیم (RLUDFB) ، ولی اگر منظور ما حرکت در خلاف جهت عقربه های ساعت باشد پس از نام سطح از علامت (") استفاده می کنیم (R" L" U" D" F" B") . اگر منظور ما 2 بار حرکت کردن یک سطح باشد بعد از نام سطح عدد 2 را می گذاریم . همچنین چون شما تازه کار هستید علاوه بر نوشتن به صورت حروف انگلیسی از علائم بسیار ساده و راحت نیز هنگام نوشتن الگوریتم ها استفاده می کنیم
اگر در تصویر دقت کنید متوجه می شوید که دو سطح روبه رو به عنوان مثال R و L هنگام چرخش وضعیتی مخالف هم دارند یعنی اگر جهت چرخش به سمت عقربه های ساعت سطح R به سمت بالاست در سطح L مخالف آن است (به سمت پائین) . اگر خود شما نیز این حالات را اجرا کنید متوجه خواهید شد .
وضعیت رنگ ها نسبت به هم :
یک مکعب استاندارد دارای 6 رنگ : زرد ، سفید ، آبی ، قرمز ، سبز و نارنجی است که به صورت زیر در مقابل هم قرار می گیرند :
رنگ زرد مقابل رنگ سفید
رنگ قرمز مقابل رنگ نارنجی
رنگ آبی مقابل رنگ سبز
معیار آموزش ما هم رنگ بندی بالا می باشد .
طرز گرفتن مکعب برای حل کردن :
برای حل کردن مکعب روبیک باید طوری آن را مقابل خود بگیرید که سه سطح را بتوانید مشاهده کنید (مانند شکل زیر) :
هم چنین طوری باید مکعب را بگیرید که رنگ زرد سطح بالا و رنگ سفید سطح زیرین شما باشد .
نام گذاری قطعات :
یک مکعب روبیک استاندارد دارای27 مکعب کوچک است که 8 تای آن را گوشه ، 12 تای آن را لبه و 6 قطعه ی دیگر را مرکز می نامند . در شکل زیر گوشه ها را مشاهده می نمائید :
هم چنین در شکل زیر لبه ها را می بینید :
در شکل زیر نیز قطعات مرکزی را مشاهده می نمائید :
همانطور که در اشکال بالا پیداست قطعاتی که در گوشه هستند دارای سه وجه اند بنابراین به سه سمت می چرخند . سایر قطعات نیز به این شکل هستند یعنی دو وجه مساوی است با چرخش در دو جهت و ... اما قطعات مرکزی همیشه وضعیتشان نسبت به هم ثابت است یعنی به عنوان مثال قطعه ی مرکزی زرد رنگ همیشه مقابل قطعه ی مرکزی سفید رنگ می باشد . در واقع قطعه های مرکزی نقش محور را ایفا می کنند . همچنین رنگ قطعات مرکزی تعیین کننده رنگ سطح آن است .
همچنین یک مکعب روبیک استاندارد دارای سه لایه می باشد :
در تصویر بالا (که یک تصویر مغهومی می باشد) قسمت های همرنگ را یک لایه می نامیم .
تمام قسمت های بالا را در تصویر زیر مشاهده می کنید :
تا اینجا تا حدی با این مکعب خارق العاده آشنا شدید ، حال وقت آن رسیده که وارد قسمت اموزش شویم :
فصل دوم
نگاهی به نحوه حل کردن مکعب در 7 مرحله
ما مکعب روبیک را در 7 مرحله حل می کنیم ، شما خلاصه اعمالی را که در این مراحل انجام داده می شود را مشاهده می کنید و با نحوه حل کردن آن آشنا می شوید ، در ضمن در فصل بعد به ارائه الگوریتم ها می پردازیم :
در تصاویرزیر قسمت هایی که فاقد رنگ هستند (قسمت های تیره) به این معنا هستدن که ما در آن مرحله به رنگ آنها توجهی نداریم .
مرحله ی اول :
تشکیل یک علامت جمع در سطح زیرین :
مطمئن می شویم که رنگ بالای هر لبه با رنگ خود لبه یکی است (در تمام سطوح ، مانند شکل بالا)
مرحله ی دوم :
قرار دادن گوشه های لایه زیرین در جای خود :
وقتی تمام گوشه ها سر جای خود قرار گرفتند لایه زیرین حل شده است .
مرحله ی سوم :
قرار دادن لبه های لایه ی وسط سر جای خود :
وقتی تمام لبه های لایه وسط سر جای خود قرار گرفتند لایه ی وسط نیز حل می شود .
تا اینجا ما مراحل روش F2L را انجام داده ایم .
مرحله ی چهارم :
اولین قدم برای حل لایه ی بالا ، تشکیل علامت جمع روی آن است . (بدون اهمیت دادن به رنگ زیر لبه ها ، مانند شکل)
مرحله ی پنجم :
قرار دادن هر لبه در جای خود در صورت نا مرتب بودن
مرحله ی ششم :
قرار دادن گوشه های لایه ی آخر بدون توجه به رنگ سایر سطوح :
مرحله ی آخر :
قرار دادن گوشه های لایه ی بالا سر جای خود و تکمیل مکعب :
تبریک ! شما توانستید مکعب را حل کنید !
فصل چهارم
الگوریتم ها برای حل مکعب به روش مبتدی
قبل از شروع آموزش مقداری در مورد روش آموزش توضیح دهیم : روشی که هم اکنون قصد آموزش آنرا دارم روش F2L نامیده می شود که به معنای (ابتدا دو لایه اول) می باشد ، البته این روش یک روش استاندارد بین المللی است که در سراسر جهان با این نام شناخته می شود . ( این آموزش ، آموزش روش مبتدی F2L می باشد) تا این جا ما با روش حل کردن مکعب آشنا شدیم
حل لایه ی زیرین :
مرحله ی اول :
ابتدا یک رنگ را به عنوان سطح زیرین و رنگ دیگری را به عنوان سطح جلوی خود انتخاب کنید ( در اینجا رنگ زرد سطح زیرین و رنگ قرمز سطح جلو ی ما می باشد )
در لایه بالا دنبال لبه ای بگردید که شامل هر دو رنگ انتخابی باشد (زرد و قرمز)
دو حالت پیش می آید : رنگ زیرین ما (زرد) در قسمت بالایی لبه باشد ، یا رنگ زیرین ما (زرد) در قسمت پائینی لبه باشد (اگر لازم است می توانید لایه ی بالا را به سمت چپ و راست بچرخانید تا یکی از حالات ذکر شده پدید آید)
بنا به حالت موجود یکی از الگوریتم های زیر را انتخاب و اجرا نمائید (به طرز گرفتن مکعب دقت کنید)
1- رنگ زیرین ما در قسمت بالایی لبه باشد :
2 - رنگ زیرین ما در قسمت پائینی لبه باشد :
R" - F - R
حرکت R در الگوریتم 2 برای بازگرداندن لبه ای است که ممکن است در لایه ی زیرین وجود داشته و پس از الگوریتم جا به جا شده است
3 - اگر لبه مورد نظر در لایه ی وسط باشد :
R - U - R" - F2
حرکت R" در الگوریتم 3 برای بازگرداندن لبه ای است که ممکن است در لایه ی زیرین وجود داشته و پس از الگوریتم جا به جا شده است
حال رنگ دیگری را به عنوان رنگ سطح جلو انتخاب کرده و مراحل فوق را برای آن اجرا کنید . (منظور ما از انتخاب رنگ دیگری چرخاندن کل مکعب در دست است)
این مراحل را تا جایی تکرار کننید که در سطح زیرین یک علامت جمع درست شود .
حل گوشه های لایه زیرین :
مرحله ی دوم :
در لایه ی بالا دنبال یک گوشه باشید که دارای رنگ انتخابی برای سطح زیرین باشد (زرد)
به رنگ های دیگر گوشه توجه کنید (به عنوان مثال آبی و قرمز) ، گوشه انتخابی را بین دو قطعه مرکزی سطوح راست و جلو قرار دهید (باچرخاندن لایه بالا)
سه حالت پیش می آید :
1 - رنگ سطح زیرین ما (زرد) در قطعه ی گوشه در سطح جلوئی باشد :
2 - رنگ سطح زیرین ما (زرد) در قطعه ی گوشه در سطح راست باشد :
3 - رنگ سطح زیرین ما (زرد) در قطعه ی گوشه در سطح بالا باشد :
اگر گوشه مورد نظر ما در لایه زیرین باشد ابتدا آن را به لایه بالا منتقل کرده ، سپس با استفاده از الگوریتم های بالا آن را حل می کنیم ، مطابق الگوریتم :
4 - قطعه ی گوشه مورد نظر ما در لایه پائین باشد :
الگوریتم های بالا را برای تمام گوشه های سطح زیرین اجرا نمائید .
قرار دادن لبه های لایه ی وسط :
مرحله ی سوم :
در لایه ی بالا دنبال قطعه ی لبه ای باشید که رنگ سطح بالایی شما (سفید)در آن موجود نباشد . اگر پیدا نکردید متن بعد از الگوریتم ها را بخوانید .
یک رنگ را به عنوان رنگ سطح جلویی خود انتخاب کرده و آن را در سطح جلو قرار دهید (قرمز) . لایه ی بالا را بچرخانید تا رنگ لبه مورد نظر با قطعه ی مرکزی سطح جلو یکی شود . دو حالت رخ می دهد :
1 - انتقال لبه به سمت راست :
U - R - U" - R" - F - R" - F" - R
U" - L" - U - L - F" - L - F - L"
برای اینکار : مکعب را طوری بگیرید که لبه مورد نظر بین سطوح راست و جلو قرار گیرید ، سپس یکی از الگوریتم های بالا را برای آن اجرا کنید . مشاهده خواهید کرد که لبه ی مورد نظر به لایه بالا منتقل می شود . به الگوریتم زیر توجه کنید :
قطعه ی خاکستری هر رنگی می تواند باشد ، لبه ی موجود در لایه ی وسط با این لبه جایگزین می شود :
جا به جایی لبه ها از لایه ی وسط به لایه ی بالا
ایجاد علامت جمع روی سطح بالا :
مرحله ی چهارم :
سه حالت ممکن است پیش آید : نقطه ، خط ، L
برای ایجاد علامت جمع به طرز گرفتن اولیه دقت کنید ، در ضمن همانطور که قبلا گفتم رنگهای تیره دارای اهمیت نیستند و رنگ آن ها فرقی نمی کند که چه باشد حتی اگر همرنگ سطح بالا (سفید رنگ) باشند.
1 - حالت خط :
2 - حالت L :
3 - حالت نقطه :
F - R - U - R" - U" - F" - U2 - F - U - R - U" - R" - F"
مرحله ی پنجم :
اگر لایه آخر را چرخاندید و دیدید که رنگ قسمت پائینی همه ی لبه ها با قطعات مرکزی زیر آن ها یک سان است مرحله ی بعدی را بخوانید ، در غیر این صورت یک لبه را طوری بگذارید که رنگ قسمت پائین آن با قطعه ی مرکزی سطح جلو یکسان باشد .
دو حالت پیش می آید :
1 - سه لبه باید در جهت خلاف عقربه های ساعت جا به جا شوند :
2 - سه لبه باید در جهت عقربه های ساعت جا به جا شوند :
R - U2 - R" - U" - R - U" - R"
حل کردن گوشه های لایه آخر :
مرحله ی ششم :
در اینجا ما به گوشه ای نیاز داریم که سطح سفید آن (رنگ انتخاب شده برای سطح بالا) رو به بالا نباشد ، یعنی سطح سفید رنگ گوشه مانند شکل باشد (یا سطح راست یا سطح جلو)
لایه بالا را بچرخانید تا سطح سفید رنگِ گوشه در سطح راست یا پشتی قرار گیرد .
دو حالت رخ می دهد : رنگ سطح بالایی روی گوشه (سفید) در سطح راست یا سطح پشت قرار می گیرد.
توجه کنید که پس از انجام هر یک از الگوریتم های زیر 2 لایه اول به هم می ریزند بنا براین پس از انجام الگوریتم مورد نیاز ، شکل گرفتن مکعب را عوض نکنید و ادامه ی آموزش را بخوانید :
1 - رنگ سفید روی گوشه در سطح راست قرار گیرد :
R - D - R" - D" - R - D - R" - D"
D - R - D" - R" - D - R - D" - R"
اگر ابتدا الگوریتم اول را انجام داده اید از دستور العمل زیر استفاده کنید :
لایه ی بالا را بچرخانید تا گوشه ای که حاوی رنگ سفید ( نه در قسمت بالایی خود ، در قسمت های راست و جلویی ) است را پیدا کنید و آنرا در سطح پشتی مکعب قرار داده و الگوریتم دوم را برای آن اجرا کنید .
اگر ابتدا الگوریتم دوم را انجام داده اید ، از دستور العمل زیر استفاده کنید :
لایه ی بالا را بچرخانید تا گوشه ای که حاوی رنگ سفید ( نه در قسمت بالایی خود ، در قسمت های راست و جلویی ) است را پیدا کنید و آنرا در سطح راست مکعب قرار داده و الگوریتم اول را برای آن اجرا کنید .
این کار ها را برای همه ی گوشه هایی که رنگ سفید آنها در قسمت بالایی نیست اجرا کنید .
مرتب کردن گوشه های لایه آخر :
مرحله ی آخر :
لایه ی آخر را بچرخانید تا جائیکه یک گوشه سر جای خود قرار گیرد ، سپس مکعب را دقیقا مانند شکل زیر در دست بگیرید : (طوری مکعب را در دست بگیرید که گوشه ای که سر جایش قرار دارد در سمت چپ سطح جلو قرار گیرد)
دو حالت رخ می دهد :
1 - سه گوشه ی دیگر باید در جهت خلاف عقربه های ساعت جا به جا شوند :
R2 - B2" - R - F - R" - B2" - R - F" - R
R" - F - R" - B2" - R - F" - R" - B2" - R2
چنانچه هیچ کدام از حالات بالا رخ نداد ، یک از الگوریتم ها را اجرا کرده تا یکی از حالت ها به وجود آید .
تبریک می گویم ، شما نحوه حل کردن مکعب روبیک را آموختید .
این مطلب می تواند در صفحه ی اصلی سایت نیز قرار گیرد
مطالب مشابه :
ساده ترین روش حل روبیک 3*3
مکعب روبیک - ساده ترین روش حل روبیک 3*3, | | مرجع مکعب روبیک در کشور | |
چند روش حل برای روبیک وجود دارد؟؟
چند روش حل برای روبیک وجود دارد؟؟ نوشته شده در سه شنبه ۱۳۹۱/۰۸/۳۰ توسط روبیکر
روش های کامل کردن مکعب روبیک
الگوریتم ها برای حل مکعب به روش تبریک می گویم ، شما نحوه حل کردن مکعب روبیک را آموختید .
راه حل مکعب روبیک - روش حل مکعب روبیک
مکعب روبیک - راه حل مکعب روبیک - روش حل مکعب روبیک, | | مرجع مکعب روبیک در کشور
مکعب روبیک
مکعب روبیک - آموزش حل مسئله و اگر می خواهید مکعب رو در ۲۰ ثانیه حل کنید ، این روش به در د
روش حل مکعب روبیک 3*3( به روش لایه به لایه )
همان طور که گفتیم این روش حل براساس لایهبندی مکعب روبیک هست. اگه “مکعب ِ روبیک” رو به صورت
برچسب :
روش حل مکعب روبیک