عزاداری ماه محرم در لنگرود

عزاداری ماه محرم در لنگرود                                                 

 مولف : سيد محمد صادق عابدينی گيلانی ( لنگرودی )

 

عكاس :

سيد محمد صادق عابدينی گيلانی

عكس جلد :

بقعه آقا سيد حسين لنگرود

 ( برگزيده جشنواره عكس ، سوگواره اشك محرم 87  فارس )

تقديم به همه عزاداران ابا عبدالله الحسين ( ع ) شهرستان لنگرود

 

                         سيد محمد صادق عابدينی گيلانی ( لنگرودی )

23 فروردين 1344 از يك خانواده روحانی و لنگرودی الاصل در ركج محله لنگرود متولد شده است 0 تحصيلات ابتدايی ، راهنمايی و دبيرستان را در زادگاه  خود به  پايان رسانيد  و كارمند  اداره فرهنگ  و ارشاد  اسلامی  لنگرود می باشد 0 اين كتاب  حاصل  تلاش  يكساله  وی بوده و آن را  تقديم به  همه عزاداران ابا عبدالله الحسين (ع)  می نمايد  و دو كتاب  ديگر نيز دردست اقدام دارد0  پدرش مرحوم حضرت حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد علی عابدينی گيلانی  ، فرزند ارشد مرحوم آيت الله سيد فاضل عابدينی گيلانی می باشد ، روحانی برجسته ، دبير بازنشسته آموزش و پرورش و سر دفتر ازدواج 86 لنگرود بود ه است 0

(آرامگاه آن بزرگواران در روستای پيرپشته ، بقعه آقا سيد علی می باشد0)

**********

 

سير تاريخی عزاداری امام حسين ( ع ) :

حماسه كربلا ، بزرگترين و دلخراش ترين واقعه تاريخ است كه پس از 1400 سال هنوز هم ياد و خاطره ی آن زنده مانده است و به ياد آن واقعه ، هنوز اشك ها ريخته و ناله و فرياد به پا می شود 0 در اين مبحث تاريخی عزاداری شهدای كربلا را مورد بررسی قرار دهيم. مراسم عزاداری امام حسين (ع) نخستين بار در كنار اجساد پاك شهيدان توسط اهل بيت ، برگزار گرديد. زينب و اهل حرم ابا عبدالله (ع) را می توان از اولين نوحه گران اين واقعه دانست 0 زينب سوگوارانه سرود : ( اين حسين است كه در زمين كربلا در خون خود غوطه ور است و سرش از پشت بريده شد و عما مه و لباسش به غارت رفته است) سكينه نيز دردمندانه خطاب به رسول خدا گفت : ( ای پيامبر ، اين حسين تو است كه روح از تنش بيرون شده ، قلبش از حركت افتاده است ، ای پيامبر ، اين حسين توست كه پيكر به خون آغشته و برهنه اش روی خاك افتاده است ، اين حسين است كه بدنش روی خاك و سرش بر نيزه بالا رفته است)  پس از حركت كاروان اسيران ، نوحه گران ديگری از راه رسيدند ، قبيله بنی اسد به سر زنان به قتلگاه آمده و بدن پاك شهدا را به خاك سپردند0كوفيان نيز با آن همه شقاوت ، وقتی از عطش كشتن و غارت سيراب شدند ، با اندكی تامل و ديدن سرهای شهدا كه طلايه دار كاروان نورانی اسرا بود ، گريستند0 پس از آن ، هنگام ورود كاروان اسيران به كوفه ، امام زين العابدين و حضرت زينب و ام كلثوم برای مردم كوفه كه برای تماشا آمده بودند ، سخنرانی كردند0 در پی اين سخنرانی ها صدای ضجه و گريه از خانه ها و مردم كوفه بلند شد كه به نوعی عزاداری برای شهدا و افشاگری امويان بود0 پس از ورود كاروان اسرا به شام و خطابه خوانی امام سجاد (ع) در شام ، يزيد به اهل بيت امام حسين (ع) اجازه داد كه عزاداری كنند0 اهل بيت به مدت سه روز به طور رسمی در شام عزاداری كردند0 با ورود اهل بيت به مدينه عزاداری بعدی در مدينه بر پا گرديد . اهالی مدينه نيز در اين عزا به سوگ نشسته و به گريه و زاری پرداختند0 از جمله كسانی كه در مدينه ، مجلس عزاداری بر پا كرد، حضرت زينب بود 0 اين عزاداری ، مدينه را آستانه ی انفجار و حركت عمومی قرار داد و عمر بن سعد جريان را به يزيد گزارش كرد و اعلام داشت كه تحقيقا وجود زينب كبری در مدينه انديشه ها را تحريك می كند ، زيرا او سخنور و دانا و باهوش است 0 خود و كسانی كه با او همراهی می كنند ، در نظر دارند برای خون خواهی حسين قيام كنند0 تا اين كه حضرت زينب به شام يا مصر تبعيد و رحلت فرمود0 ربابه خاتون ، همسر گرامی امام حسين (ع) و مادر علی اصغر يك سال پس از واقعه كربلا زيست و در تمام اين مدت بر شهادت امام و همسر خود گريست 0 به روايتی آن بزرگوار پس از اسارت به كربلا باز گشت و يك سال بر مزار حسن (ع) گريست و با همين غم در گذشت 0 نوحه سرايی ام البنين مادر گرامی سردار كربلا عباس بن علی كه علاوه بر داغ امام خود حسين بن علی (ع)  بر داغ چهار فرزند و نوادگان شهيدش در كربلا می گريست ، سالها در خاطر اهل مدينه مانده بود0 پس از شهادت امام حسين (ع) ائمه : خود اقامه ی عزاداری می كردند و برخی از آنها ، مانند امام سجاد (ع)  ، در ايام محرم سياه پوش نيز بودند و شيعيان را به بر پايی عزا و گريه و عزاداری تشويق می كردند0 امام زین العابدین علیه السلام نیز تا آخرین لحظه حیاتشان هر وقت آب می نوشیدند نوحه سرایی و گریه می کردند0بعد از این ایام بنی امیه به شدت نوحه گری و مرثیه خوانی و عزاداری برای شهدای کربلا را ممنوع کردند و عزاداری توسط شیعیان به صورت مخفی انجام می پذیرفت تا در سال 325 هجری قمری شخصی بنام معزالدوله از حکام آل بویه بعد از مسلط شدن به بغداد عاشورا را تعطیل عمومی اعلام کرد و مردم لباس عزا تن کرده و به صورت علنی به عزاداری پرداختند و از آن به بعد شیعیان در جای جای دنیا مخصوصاً در ایران که یک کشور شیعی است به عزاداری ماه محرم رونق دادند و به غیر از ایران عزاداری اهالی کرخ ، افریقا ، شبه قاره هند ، آناطولی ، شامات ، بين النهرين وبه خصوص در مصر و بعضی جاهای دیگر انجام می گرفت0
در زمان متوکل خلیفه بغداد دوباره عزاداری ممنوع شد و به دستور وی متأسفانه قبر شریف حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) را به آب بستند تا اینکه در قرن ششم در نفر واعظ سنی مذهب بنام علی ابن حسین غزنوی حنفی و امیرعبادی روضه خوانی و مرثیه سرایی کردند تا در دوره ی صفویه ، که رسماً اعلام کردند و دستور دادند که برای ابا عبدالله الحسین عزاداری و نوحه سرایی با عظمتی ترتیب داده شود و از آن تاریخ عرض ارادت به خاندان عصمت و طهارت به شكل بايسته فراهم شد0 سقوط صفويه و روی كار آمدن افاغنه در ايران مجددا از رونق عزاداری در ايران كاست و شيعيان را با سختی و مشقت مواجه كرد 0 اين مشقت در دوره نادر نيز به جهت سياست مذهبی خاص او ادامه يافت0 تا اين كه با ظهور سلسله ی قاجاريه در ايران عزاداری شكوه و اهميت خود را باز يافت. رشد جريان غرب گرا در ايران عصر ناصری و مظفری و غلبه ی آنها بر جريان های اصول گرا ی مشروطيت در دوران نهضت مشروطيت مجدا موجب كاهش رونق عزاداری در ايران شد 0 اما به رغم اين امر از مشروطيت تا آغاز اقدامات مخرب و ضد دينی رضا شاه كماكان مراسم عمومی عزاداری در كشور برگزار می شد0 با آشكار شدن مقاصد ضد ديني و ضد ملي رضا شاه عزاداري و اجراي مراسم مذهبي ممنوع گردييد0 اين دوره ی سخت با تبعيد ديكتاتور ، پايان پذيرفت و جريان های مذهبی توانستند با گرم كردن محافل دينی رونق تازه ای به اجرای مراسم عزاداری محرم در ايران بدهند0 با قدرت گرفتن محمد رضا پهلوی ، وی ابتدا بر خلاف پدر به مخالفت آشكار با مذهب و مراسم مذهبی نپرداخت ، اما در پی تحولات سياسی ، اجتماعی ايران ، در دهه چهل و پنجاه شمسی سخت گيری ها و اقدامات ضد دينی وی نيز افزايش يافت 0 سرنوشت او نيز مانند پدر سقوط و فرار از كشور بود 0 بايد متذكر شد كه مردم با وجود سخت گيری حكومت ها ، در حد مقدورات خود و لو به شكل مخفيانه در اقامه عزای حسين (ع) تلاش می كردند0  

اشاره:

عاشورا اگر چه يك روز و حتی كمتر از آن ، يك ظهر تا غروب بيشتر نبود0 اما به تعبير شاعر معاصر دكتر گرمارودی اين زمان كوتاه ، كلاس فشرده تاريخ و منظومه بزرگ هستی است و در اين كلاس فشرده تاريخ هر فصل و كرامت و هنر و معرفتی را می توان گرفت و جلوه های آن را در اين منظومه بزرگ به تماشا نشست. واينچنين است كه هر انسان آزاده ای كمال مطلوب خود را در اين منظومه بزرگ می تواند بيابد و در بين هنرمندان ، خصوصا شاعران نگاه ويژه ای به عاشورا و حماسه جاويدان حسينی داشته اند. شاعران لنگرودی نيز از اين قافله عقب نمانده و اشعار بسيار ناب و نغزی در شجاعتها و دلاوريها و ذكر مصيبت های ائمه اطهار (ع) سروده اند كه از اين ميان می توان به شعرايی مانند : مرحوم حضرت آيت الله شيخ جعفر شمس گيلانی ( لنگرودی ) ، مرحوم استاد موسی پور( پشيمان گيلانی ) ، حاج  قاسم كيائی نالكياشری ،  حاج شاهری ، حاج پرويز فرح بخش،  حاج اسماعيل يكتايی  ،  فرامرز محمدی پور ، علی رستمي چافی و محمد كيميايی نالكياشری اشاره كرد0 لنگرود هميشه نزديك محرم بيرق های سياه در مساجد ها و سردرب مغازه ها و منازل نصب می كنند و با پوشيدن لباس عزا به استقبال ماه محرم می روند0در اكثر خيابانها و كوچه ها و محلات نيز بيرق های مشكی از سوی شهرداری نصب و بر اساس سنت حسنه از سوی مردم عزادار احسان و نذر ، و در بيشتر مساجد نيز اطعام  مي دهند كه شايان توجه است0

محرم با مراسم و آداب و آيين های آن دارای جايگاه برجسته ای در زندگی مردم لنگرود است كه يادآوری آن در ماه خون و شهادت ، نشان از علاقه وافر مردم اين سرزمين به اهل بيت پيامبر(ص) دارد0آغاز ماه محرم جلوه های نمايان و مشخصی در شهرستان لنگرود دارد ، مسجدها و تكيه ها سياهپوش می شوند ، در بازارهای مختلف شهر بيرق های عزا بر سردر مغازه ها نصب می شود ، بسياری از مردم لباس سياه به تن می كنند ، خلاصه آنكه همه شهرها و روستاها و كوچه وخيابان حال و هوای ماه محرم ماه عزا و ماتم به خود می گيرد 0

در اين ماه جوانان ، نوجوانان و كودكان از همه مشتاق تر در محله های مختلف دسته های نوحه خوانی راه می اندازند كه موجب آموزش آنها با اين مراسم معنوی است كه در ضمير وجودشان می نشيند0
يكی از مراسم ماه محرم در لنگرود روضه خوانی است كه در تمام شهرها و روستاهای اين شهرستان انجام می شود ، معمولا محل روضه خوانی مسجد هر محله است اما در بعضی خانه ها بر حسب نذر و يا بنا بر وصيت و وقف نيز روضه خوانده می شود0
بازاريان ، سرای بازارها را هم برای روضه خوانی سياه پوش می كنند ، در روزهای دهه اول ماه محرم موضوع روضه خوانی هر روز تقريبا مشخص است ، بويژه در روزهای هفتم تا دهم كه به مرثيه خوانی برای حضرت علی اكبر ، حضرت قاسم ، حضرت عباس و امام حسين ( ع ) اختصاص دارد0 مراسم روضه خوانی در لنگرود معمولا تا آخر ماه صفر ادامه دارد ، خطيبان و مرثيه خوانان اين مجالس اغلب روحانيون و مداحان محلی هستند 0 دسته گردانی يكی ديگر از نشانه ها و مراسم های چشمگير ماه محرم است ، حركتی جمعی، هم آوا و هم آهنگ ، نمادی از وحدتی شكوهمند است ، هريك بيانگر بخشی از وقايع عاشورا است كه بيانی نمادين دارد 0 دسته گردانی در بنياد و اصل خود حركتی است در جهت تحرك بخشيدن به مردم ، گونه ای صف آرايی در برابر دشمن و يك بسيج برای مقابله با ظلم و ستم كه از دل فرهنگ مبارزه تشيع سر برآورده و در سراسر سرزمين های حوزه فرهنگ ايرانی و از جمله لنگرود عموميت دارد 0 سينه زنی ، زنجير زنی و شام غريبان گونه های مختلف دسته گردانی معمول در اين شهرستان است ، رسم و روال حركت دسته های عزا داری تابعی از روابط محله ها در شهرها و روستاهای مختلف لنگرود است كه هر كدام مبداء و مسيری معين دارند و هر جا امام زاده و بقعه و مكان مقدسی باشد ، نقطه تمركز دسته های عزادار است 0

در شهرستان لنگرود دسته های عزادار اغلب با طبل و سنج همراه است و صدای سنج آهنگ حركت دسته عزادار را تنظيم می كند 0

  

مراسم علم بنديی و علم واچينی  ( علم بستن و علم باز کردن ) :

  

علم بندی مراسمی است كه معمولا در همه بقاع متبركه شهرستان لنگرود طی آدابی خاص انجام می گيرد و نهايتا در هفته اول ماه محرم‌ (در هر بقعه شب به خصوصی) همه علم ها بسته می شود0 علم چوب مخصوصی است كه در بقاع قديمی اغلب يا تزييناتی فلزی به ويژه ، در قسمت بالا همراه است و يكی از بارزترين علايم آن داشتن دو دست فلزی است0
علم بندی با روشن كردن شمع ، نذر و نياز و حاجت خواهی همراه است0 شخصی كه نذر و نيتی دارد پارچه سبز رنگی را به عشق امام حسين ، حضرت علی و ديگر ائمه اظهار بر علم می بندد0
هر تكه پارچه ای كه بر علم بسته می شود در حقيقت خواهش و تمنای يك روستايی است كه از امامزاده محل خود انتظار دارد0
علم واچينی هم در يك نوبت ديگر كه البته در هر بقعه زمان آن فرق می كند با مشاركت مستقيم كسانی كه علم را بسته اند و حضور عده كثيری از اهالی محل انجام می گيرد0 در اين روز كسانی كه در فاصله علم بستن و علم واچيدن نذر و نيازشان برآورده شده با قربانی كردن گوسفند و طعام دادن به زايران حضور فعال تری دارند0 مراسم علم بندی و علم واچينی از مراسم های بسيار قديمی و رايج در لنگرود است و نشان از يادگارهای گذشته تاريخ لنگرود دارد0            بارزترين نشانه و در واقع هويت هريك از دسته ها 'علم' محله است كه بخصوص در روز عاشورا همراه می گردانند و علم بستن يا طوق بندی و علم بستن و آماده كردن علم در آغاز مراسم محرم و باز كردن و جمع كردن آن در پايان مراسم از آيين های اصلی ، مهم و پرشور ماه محرم است كه در تمام شهرها و روستاهای لنگرود با تفاوت در زمان و آداب و رسوم آن انجام می شود0 

      

و تا اخر ماه صفر نگه می دارند و بعد آنها را باز می كنند0 در مراسم علم بندی شور هيجانی چشمگير دارد ، مردم نذری می آورند ، شمع روشن می كنند ، حاجت می خواهند ، سينه می زنند و به اشك چشم عقده غمهايشان را باز می كنند0
طرز سينه زنی ، حالات و حركات بدن و دستها ، شيوه حركت دسته در دو صف و يا به صورت جمعی و در يك يا دو گروه ، نحوه نوحه خواندن و دم گرفتن و انواع مناسبت و زمان نوحه های سينه زنی در همه جا يكسان نيست0
دسته های سينه زنی از جهت شركت گروههای مختلف مردم نيز عمومی تر و جامع تر از انواع ديگر دسته گردانيها است زيرا وسيله معينی لازم ندارد و هركس به نسبت توان خود می تواند با آن همراه شود ، معمولا پيرمردان و ريش سفيدان در جلو دسته حركت می كنند و گروه زنان در حاشيه و به دنبال سينه زنان آنها را همراهی می كند0


شام غريبان :

                 

غروب و شب روز عاشورا را شام غريبان می گويند ، غروبی كه اهل بيت امام حسين (ع)  به اسارت در آمدند و كودكان همراه با درد اسيری و غريبی ، درد يتيمی را نيز به جان پذيرفتند 0 در اين شب همه با حزن و اندوه ، با ذكر مصيبت و به ياد اسيران كربلا اشك می ريزند0 همه از جمله كودكان شمع روشن می كنند ، زيرا بر اين باورند كه شب بعد از عاشورا ، شمعی نبود تا خيمه های تاريك ابا عبدالله الحسين (ع) را روشن كند0 اهالی لنگرود در اين شب در مساجد جمع می شوند و هم نوا با مداحان نجوا می كنند ، اشك می ريزند 0 عده ای بعد از جمع شدن در مسجد با به راه انداختن دسته های كوچك عزاداری كه عمدتا از كودكان و نوجوانان و همچنين بانوان تشكيل شده است ، در كوچه و خيابان ، شمع بدست ، دور می زنند 0 عده ای زيادی به بقعه آقا سيد حسين می روند و با روشن كردن شمع در صحن آن بزرگوار ، ضمن زيارت  حرم آن آقا ، اشك می ريزند 0 در اين شب معمولا مراسم عزاداری با آهسته بر سر زدن ، در اندوه و حزن بسيار و با زمزمه برگزار می شود0

( لازم به ذكراست كه در روستاها به جای شمع از فانوس نيز استفاده می شود )

                     
مراسم عزاداری ماه صفر :

در ماه صفر عزاداری دست كمی از ماه محرم ندارد0 در ماه صفر به مناسبت اربعين حسينی و رحلت رسول اكرم (ص ) و شهادت امام حسن مجتبی ( ع ) و حضرت امام رضا (ع) از همه ی ماه ها و مناسبت های ديگر سال ، مجالس بيشتری برگزار می شود و دهه ی آخر ماه صفر همچون دهه ی اول ماه محرم ، عزاداری از اهميت ويژه ای برخوردار است و حتی می توان گفت بيشتر است 0

اربعين :

اربعين به چهلمين شب شهادت حضرت حسين بن علی (ع) گفته می شود كه مصادف با روز بيستم ماه صفر است ، ولی از ديگر سو يكی از سنت های مردمی گرامی داشت چهلم مردگان است كه به ياد عزيزتازه در گذشته خويش ، خيرات و صدقات می دهند و مجلس ياد بود بر پا می كنند0 در شب و روز اربعين سالار شهيدان ، حسين بن علی (ع ) ، اين مراسم از شكوه خاصی برخوردار است 0 در تمامی اماكن مذهبی ، از مساجد و تكايا گرفته تا منازل ، مجالس روضه خوانی ، زنانه و مردانه برقرار است 0 در شب و روز اربعين ، به خصوص در روز اربعين ، هيات های عزاداری از تكايای خود حركت می كنند و به آرامستان ( مزار شهداء ) می روند0 هيات ها همانند روزهای عاشورا و تاسوعا ، هنگامی كه به آرامستان ( مزار شهداء می رسند ، به عزاداری خاتمه می دهند و به مكان های خود بر می گردند و اطعام می شوند0 در اين روز نذورات زيادی از قبيل شله قلمكار ، شله زرد و غيره ، توسط حاجتمندان و خيرين ، داده می شود 0 همانگونه كه گفته شد به مناسبت رحلت رسول اكرم (ص ) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام رضا (ع) ، علاوه بر برگزاری زيارت نامه حضرت رسول (ص ) حركت دسته ها و هيات های عزادار از شب رحلت رسول اكرم ( ص) آغاز و تا شام روز شهادت حضرت رضا (ع) روز و شب  در مساجد و تكايا و منازل ادامه دارد0

سينه زنی :

  

سينه زنی به عنوان يكی از مراسم سوگواری از قديم معمول و رواج داشته و عزاداران بر سر و سينه ی خود می زدند و خاك بر پيشانی می ماليدند0 امروزه غير از عزاداری سيد الشهداء (ع) ، سينه زنی هنگام وفات مراجع تقليد و تشيع پاك پيكر شهداء صورت می گيرد0 نحوه سينه زنی در شهرستان لنگرود بدين قرار است كه ابتداء نوحه خوان در ميان جمع شروع به خواندن می كند كه به اصطلاح می گويند " دم "  می گيرد، بعد با هم ديگر هم آواز می شوند0 در اين مرحله سينه زدن ، معمولا با يك دست انجام می شود و ابيات با صدای آرامی تكرار می گردد0 در بعضی از مراسم های هيات و مساجد هر كس كه مايل بود پيراهن خود را در می آورد و آماده ی سينه زنی می شوند0

زنجير زنی :

       

يكی ديگر از انواع شيوه های عزاداری زنجير زنی می باشد كه نسبت به سينه زنی از پيشينه ی كمتری برخودار است و همانگونه كه پيشتر عنوان گرديد در روستاها زنجير زنی از اهميت بيشتری نسبت به سينه زنی برخودار است ، هنگام حركت هيات ها ، دسته زنجير زن عقب تر از دسته سينه زن قرار می گيرد0  دسته های زنجيرزن امروزه در تمام شهرها و روستاهای شهرستان لنگرود منسجم ترين دسته های عزاداری هستند ، زنجيرزنان لباس سياه می پوشند در دو صف مقابل هم حركت می كنند و نوحه خوان هم در ميان دسته به نوحه خوانی می پردازد0  زنجير مجموعه حلقه های متصل به هم است كه در گذشته حلقه های زنجير را با دست می ساختند و اين كار زحمت و زمان زيادی را در بر می گرفت و معمولا جنس زنجير ها از برنج بود0 ولی امروزه با استفاده از تكنولوژی پيشرفته به وسيله دستگاه الكتروموتور يا دستگاه سيم پيچ ، اين عمل به سهولت انجام می پذيرد0 روی دسته زنجير هيچ گونه نقش يا نوشته ايی حك نمی شود ولی گاهی اوقات بنا به نظر سفارش دهندگان ، اسامی ائمه و يا نام هيات ، كنده كاری می شود 0

روضه خوانی :

روضه در لغت به معنای باغ است ، رضوان و رياض گرفته از آن شده است0 آنجا كه حق تعالی فرمود: "روضه من رياض الجنه " و در اصطلاح مجلسی است كه در آن ذكر مصيبت امام حسين (ع) يا ديگر معصومين و شهداء ميرود0 ذكر مصايب را روضه و ذاكر را روضه خوان مي نامند0 معروفترين ء " حسين واعظ كاشفی بود 0در شهرستان لنگرود روضه خوانی از قديم مرسوم بوده است 0 هر چند در طول سال اين مراسم در مكان ها و مناسبت های مختلف همچون جلسات قرآن ، دعای توسل برگزار می شود، ولی مجالس روضه خوانی در روز های محرم و صفر ، يعنی از شب اول محرم تا شب ، آخر صفر ، در بيشتر مساجد ، حسينه ها و منازل بر پا است0

مكانهای روضه سرای لنگرود :

منزل مرحوم حاج نقی ميرسرمدی واقع در ركج محله ، منزل  مرحوم حاج جواهری واقع در ركج محله جنب مسجد غروی ، منزل مرحوم حاج آقا معصومی واقع در راه پشته ،  منزل مرحوم دواتچی واقع در كوچه مدرسه عفت ( شهيد رجايی فعلی ) ، منزل مرحوم قاسميان روبروی كفش ملی ، منزل مرحوم محمد حسين عليزاده واقع در قصاب محله ، منزل مرحوم امامی واقع در فشگالی ، منزل ابوالفضل مير مسعودی واقع در كاسگرمحله ، منزل مرحوم حاج علی طالبيان واقع در كياكلايه ، منزل مرحوم توحيدی واقع در كياكلايه ، منزل مرحوم دكتر قاسملو واقع در قصاب محله ، منزل مرحوم حسين شمالی روبروی كفش ملی ، منزل مرحوم بشيری واقع در جاده چمخاله جنب مخابرات ، منزل مرحوم ميرزايی واقع در كياكلايه ، منزل مرحوم نباتچی واقع در قصاب محله در مسجد ، منزل مرحوم اخوان واقع در قصاب محله در مسجد ، منزل حاج احمد طلوع واقع در خيابان شهيد بهشتی ( جنب بانك صادرات مركزی – كوچه طلوع ) ، منزل حاج سيد مهدی سيد جوادين روبروی مسجد جامع ( گرمابه جوادين )  و منزل آقاجان زاده واقع در در مسجد 0

تعزيه :

  

مراسم سوگواری دهه اول ماه محرم با روضه خوانی در مساجد آغاز و تا آخر ادامه پيدا می كند وتعزيه خوانها نيز در اين مدت در روستاها و شهرهای مختلف كارشان را پی می گيرند و مجالس عزاداری كم و بيش تا روز بيست هشتم صفر روز رحلت پيامبراكرم (ص) و شهادت امام حسن (ع ) در مساجد و مكانهای خاص تحت عنوان روضه سرا مانند : منزل حاج نقی ميرسرمدی در ركج محله ، منزل حاج جواهری در ركج محله جنب مسجد غروی ، منزل حاج جوادين روبروی مسجد جامع ، منزل حاج آقا معصومی در راه پشته برپا ست 0 روز بيستم صفر اربعين عاشورا و روز بيست و هشتم در مساجد لنگرود علاوه بر روضه خوانی ، سينه زنی می كنند و غذای نذری می پزند و چای ، نان ، حلوا ،  شربت ، خرما و خوردنيهای ديگر خيرات می كنند ، در دو ماه محرم و صفر جشن عروسی برپا نمی شود و نوازندگان نيز كارشان را تعطيل می كنند0
تعزيه از مهم ترين ، پرشورترين و پرجاذبه ترين مراسم سنتی مذهبی و در عين حال كاملترين گونه نمايش سنتی و مردمی ايرانی است و در لنگرود از هر دو جهت ياد شده دارای همين پايگاه می باشد0
در لنگرود تعزيه خوانی هم در روزهای سوگواری حضرت امام حسين ( ع ) در ماه محرم و نيز در برخی از ماهها برگزار می شود به ويژه در روستاها دو ماه آخر تابستان و فصل پايان كار و فعاليت هايی زراعی ، هنگام رواج تعزيه خوانی است اما به جهت نقش اصلی و محوری تعزيه به عنوان بخشی از مراسم سوگواری ماه محرم در اين مقوله و در شمار مراسم سال قمری آورده می شود0
تعزيه خوانی در لنگرود از جهت روش و شيوه اجرا و نوع تعزيه نامه تحت تاثير فرهنگ گيلان است ، در شهرستان لنگرود تعزيه خوانها محلی هستند و مكان خاصی كه به منظور خواندن تعزيه ساخته شده باشد وجود ندارد ،  فضای باز ، جلوی مسجدها را تكيه می نامند و مجالس تعزيه در آنجا برگزار می شود ، تكيه مسجد كياكلايه ، تكيه مسجد گلشن ، تكيه آقا سيد محمد ( سفيد آستانه ) ، تكيه مسجد چالكياسر ، تكيه اقا سيد حسين و تكيه مسجد قصاب محله مشهورترين آنها هستند0

لباس شبيه خوان ها  :

در مورد لباس شبيه خوان ها نيز تناسب نقش و طرح لباس و همچنين تقابل رنگ ها به شدت رعايت ميگردد0

الف -  لباس ائمه : به صورت قبای سبز رنگ ، عبا و عمامه ی سبز يا مشكی ، نعلين و شال عربی

ب –  لباس زنان به صورت چادر و روبند مشكی يا سبز

ج -  لباس مخالف خوان ها بيشتر به رنگ قرمز و پاپوشی از چكمه و سپر و گرز و شمشير به دست و كلاه خود به سر و زره به تن می باشد

د-  لباس بچه ها ، لباس عربی دخترانه يا پسرانه

ه-  لباس امرا و وزرا ، قبا و شلوار ترمه ای قهوه ای رنگ می باشد

         

                                      

وسايل و ابزار اجرای تعزيه :

وسايل و ابزاری كه در شبيه خواني مورد استفاده قرار مي گيرد بر اساس موضوع و نوع شبيه خوانی گوناگون می باشد0 در گذشته بسياری از آنان به وسيله ی خو شبيه خوانان تهيه می شد ، ولی هم اينك بيشتر آنها از بازار خريداری می شود0 از جمله وسايلی كه در شبيه خوانی در نقاط مورد بررسی استفاده می شود عبارتند از : قرآن كريم ، شمشير ، سپر ، كلاه خود ، نيزه ، زره ، اسب ،  تخت چوبی ، كشكول ، تبر ، خنجر ، خيمه ، دست بريده ، سربريده ، سربند ، چادر ، چكمه ، كمربند چرمی ، شلاق ، قبا ، كاه ، كفن ، گرز ، مشك ، طبل ، شيپور ، نی ، سنج ، پرچم و طناب    

                        

 سابقا در جاهايی كه چند تكيه وجود داشت گاهی يك تعزيه را چند قسمت می كردند و هر قسمت را در يك تكيه اجرا می كردند و مردم هم به دنبال تعزيه خوانها از يك تكيه به تكيه ديگرمی رفتنند تا بقيه تعزيه را تماشا كنند0

قبل از محرم ، پيش درآمد تعزيه با ترتيب زمانی وقايع قبل از عاشورا است مانند شهادت حضرت مسلم و حر، در روزهای دهه اول ماه محرم تعزيه های معينی اجرا می شود مانند : شهادت علی اكبر(ع)  ، شهادت قاسم (ع) ، شهادت ابوالفضل عباس (ع) و شهادت امام حسين (ع)  0 در همه جا مجلس شهادت حضرت ابوالفضل عباس (ع ) را می خوانند و عاشورا هم ويژه تعزيه حضرت امام حسين ( ع) است 0 غير از ماه محرم مجالس بر حسب نظر و يا نذر بانيان و مجريان آن اجرا می شود0

يكی از نسخه نويسان گيلان مرحوم ميرزا ابوالقاسم  مفتاح  بكائی (لنگرودی ) معروف به ( معين البكاء گيلان ) بوده كه خود نيز جز تعزيه گردانان و تعزيه خوانان كشور محسوب می شد0 و از آنمرحوم نسخه امام علی (ع) در شهادت آن امام به  دست خط وی  نگارش شده است 0 و 2 فرزند آنمرحوم بنامهای ( عبدالله و علی مفتاح ) نيز راه پدر را ادامه می دهند0

   

تعزيه خوانان قديمی لنگرود عبارتند از : 

مرحوم حاج حسين معتمد ، مرحوم باروتكار ، مرحوم لطيف آذری ، مرحوم سيد جعفر موسوی ، مرحوم سيد ابوالفضل مير مسعودی ، مرحوم  باروتچی ، مرحوم نفتچی ، مرحوم سيد نقی موسوی ، مرحوم مختارجمال نيكويی ( خياط) ، مرحوم علی آقا بنا ، مرحوم نخجيری ، مرحوم رضا براتی ، مرحوم علی آقا مراد علی بيگی ، حاج آقا حصنی ، ابولقاسم آژ ،

تعزيه خوانان جديد لنگرود عبارتند از :

مرحوم كربلايی حاج نادر كاظمی بحری ، عبدالله مفتاح ، صالح فريد  لنگرودی ،  حاج علی مفتاح ، مرحوم حاج عطاالله معقولی ، حاج قاسم مير مسعودی ، حاج مهدی خوشكدامن ، كربلائی سيد محمد صادق عابدينی گيلانی ، محمد رضا مويد احمدی ، عليرضا چهره ای ، كريم احمدی ، غلامحسين ثناگويان ، كميل احمدی ، علی جعفری ، سلمان نو بهاری ، ايوب مرادی ، سيد سهيل حسنی ، ميثم مويد احمدی

مداحان  لنگرود :

              

شهرستان لنگرود با داشتن 150مداح اهل بيت كه 25 نفر از آنان را خواهران تشكيل ميدهند ، سالهای متوالی در ماه محرم و صفر و همچنين در طول سال در اكثر برنامه های مذهبی حضور فعال و اجرای برنامه داشته اند و دارند كه به اختصار نام اين بزرگواران ذكر خواهد شد0

مرحوم جودی ، مرحوم شاهيری ، مرحوم نوايی ، مرحوم شيخ حسين معقولی ، مرحوم درويش فتح الله خدمتگزار احمدی ، مرحوم نعمت رحمانی ، مرحوم درويش اسدی ، مرحوم حسين مبرهن ، مرحوم نخجيری ، مرحوم وطن خواه ، مرحوم رمضانی ، مرحوم علی اصغر خجسته ، مرحوم غلامحسين بهشتی ، مرحوم باقری ، مرحوم نفتچی ، مرحوم كربلائی حاج نادر كاظمی بحری ، مرحوم حاج  محمد معقولی ، مرحوم حاج عطاالله معقولی ، مرحوم حاجی جمال نيكويی ، مرحوم سيد رضا عسكری پور ، مرحوم امير فلاح خيری ، مرحوم حاج فهيمی ، مرحوم حاج سيد قاسم موسوی ، مرحوم علی پور سليمان ، مرحوم محسن پاكدل ، مرحوم سيد رضا موسوی ، مرحوم برزويی ، مرحوم حاج سيد حبيب موسوی ، مرحوم سيد محمد موسوی ، مرحوم رحمت كريمی ، مرحوم غلامحسين اسدی بازارده ، مرحوم كربلايی حجت يكتايی ، مرحوم غلامحسن جمالی بازارده ای ( مولا) ، مرحوم شرفراه ، حاج احمد جمال نيكويی ، حاج محمد حسين خيردوست لنگرودی ،  پرويز فرح بخش ، حاج عطا الله پور حاجی ، حاج محمد يوسف مقدسی ، حاج قاسم كيائی نالكياشری ، حاج رجبعلی شريفی ، حاج حسن گل پرست ( نادری ) ، حاج سيد ابوالحسن جوادين ، حاج كريم رمضانپور ملكی ، حاج حسين آزرده ،  حاج محمد علی طوا فی ، حاج  مهدی خوش تراش ، حا ج ناصر فرجود ، ابوالقاسم محمدی چالكياسری ، علی خدمتی گزار احمدی ، سيد ابوالفضل حسينی ، حاج ابراهيم حجامی ، كربلائی غلامحسين ثناگويان ، كربلائی سيد محمد صادق عابدينی گيلانی ، حاج اسماعيل يكتايی ، كربلايی رضا يكتايی ،كربلايی عليرضا احمدی ، حجت الاسلام والمسلمين كربلايی محسن فداكار ، كربلايی حسين يعقوبی ،كربلايی حميد حجامی ، حسن صحتكار ، شيخ حسين اكبری ، ، سيد محمد سيد كيايی ، كربلايی ايرج پارياب ، حاج ابراهيم عمو زاده ، عليرضا عبدالهی ، سيد صادق جوادين ، علی اكبر محمدی ،  حاج مهدی خشكدامن ، كربلايی مهدی سياری ،  عليرضا چهره اِی ، حاج قاسم مير مسعودی ،  محمد تقی بانی ،   حاج ناصر كريمی ، حاج پرويز بقائی ، سيد علی شهيدی ،  سيد طاهر محسن پور ، ابوالقاسم آژ ، فتح الله جهانی ،  سيد مهدی سيد جوادين ، علی احمدی كوشالشاهی ، حاج ناصر ميراث احمدی ، كربلائی كريم احمدی ، اسدالله گلباغی ، حسين پور صالحی ، نعمت الله شمسائی ، مرتضی اكبرخواه ، مصطفی اكبرخواه ، يدالله پابوسی ، محمد حبيبی ، سيد كمال حسينی ، غلامعلی محمد پور ،  مهران شعبانزاده ، حسين اسدی ، سيد جلال نصيری ، علی منوچهری ، محسن چهره ای ، كربلائی علی مقدم ، محرم عليپوراطاقوری ، قاسم مولائی ، يدالله شاهری ، امير امينی ، احسان بخشی ، محمد حسن اكبری پلت كله ، احمد كريمی ، علی چای پز ، همت مقدم ، اسماعيل بزرگ ، يدالله اميری ، جعفر مسكين ، مسعود دلشادی ، موسی عابد ،  محرمعلی دوستی پور ، ابراهيم راسخ ، محمد استادی ، صادق دوستی پور ، حسن عليپور ، حسين بلادر ، احمد خدمتی گزار احمدی ، جعفر اخوان بازارده ، عباس صيادی موبندانی ، عيسی رحمانی ، ناصر كريمی ، اسماعيل آرزو چافی ، علی منوچهری سراجاری ، سيد حسينی موبندانی ، كربلائی الياس جعفری ، صادق نژاد ، محمد حسن جانعلی زاده پلت كله ای ، مهران ذاكری ، حاج ابوذر روحی ،  محمد  كيميايی نالكياشری  ، مصطفی عزيزی ، كربلا يی سيد ايمان سادات پور ، ميثم فلاحی ، حسين عزتی ، محمد روحی ، ناصر شريعت ، محمد رضا حاجی شكوری ( صالح ) ، خيرالله آجامی ، سيد جلال نصيری ، مهران فداكار ، مهران شريعت ، حاج محسن اسماعيل پور ،  مجتبی آزاد پيما ، كربلايی حسين آقاجانی ، كربلايی حامد فيضی ، حاج مهدی صابری ، حاج روحالله گل پور ، حاج روح الله رمضانی ، مصطفی بصيرت ، هادی طاهری فر ، ناصر صادق نژاد ، حسين پرنيان ،  قاسم باروتكار ، مسعود رعدی ، ابراهيم اسدی ، جمال اسماعيلی ، محمد آقاجان زاده ،  عبادالله كيميايی نالكياشری ، حسينعلی احمدی ، حجت اميری ،  محمد باروتكار ، امير دليلی ، اسماعيل دهبان ، حسين رستمی ، سيد عيسی رضايی ، محمد شايان پور ، حسين شرفراه ، داود شعبانی ، نصرالله شكرگزار ، رضا شهدی ، كاظم عباسی ، اصغر عاشوری ، حسن علی پور ليل ، جعفر عليپور ، حسن فروزنده ، سيد محمد كاظمی ، عظيم مسكين ، اكبر مطلوبی ، علی موسی پور ، حجت نصيری نيا ، حسين يوسفی ، سليمانی و...

كانون مداحان لنگرود :

 مداحان شهرستان لنگرود در پی دغدغه های هميشگی در خصوص نداشتن مجمع مداحان رنج می بردنند و تلاشهای زيادی نيز در اين مورد انجام دادند كه نتيجه نداد 0 سر انجام در پی برگزاری مراسم ياد بود مداح اهل بيت مرحوم كربلا ئی حاج نادركاظمی بحری در مسجد آقا سيد عبدالله  لنگرود در شهريور ماه 1386 با حضور 65 نفر از مداحان ، پس از مراسم ، جمع حاضر در يك نشست صميمی ، پس از بحث و گفتگوخواستار تشكيل كانون مداحان دراين شهرستان شدند 0 و آقايان :  حاج احمد جمال نيكوئی ، حاج رجبعلی شريفی ، حاج كريم رمضانپور ملكی  ، حاج محمد حسين خيری دوست و حاج علی مفتاح را بعنوان مسئولين مجمع انتخاب كردنند0  اما فعاليت اين بزرگواران نتيجه بخش نشد 0تا اينكه در سال 1388 از سوی حجت الاسلام والمسلمين  قنبری سرپرست اسبق اداره تبليغات اسلامی لنگرود جهت تشكيل كانون مداحان ، از مداحان شهرستان دعوت ودر مسجد جامع لنگرود اولين انتخابات هيات امناء با حضور 85 نفر تشكيل شد و آقايان : حاج رجبعلی شريفی ، حاج احمد جمال نيكوئی ، حاج محمد حسين خيری دوست لنگرودی ، حاج كريم رمضانپور ملكی و حاج علی مفتاح مجددا بعنوان هيات امناء كانون مداحان انتخاب شدند و فعاليت خود را در طول هفته شبهای يكشنبه در مسجد عرب زاده واقع در سبزه ميدان آغاز و تا مهرماه 1389 ادامه دادند0 و به جهت اتمام دوره هيات امناء در ديماه 1389 نيز مرحله دوم انتخابات با حضور حجت الاسلام والمسلمين اميری مسئول اداره تبليغات اسلامی و120 نفر از مداحان شهرستان در مسجد عرب زاده تشكيل وآقايان : حاج علی مفتاح ، حاج كريم رمضانپور ملكی ، كربلائی احمدی ، كربلائی غلامحسين ثناگويان و حاج مهدی خشكدامن بعنوان هيات رئيسه كانون مداحان انتخاب و فعاليت خود را آغاز نمودند0

هياتهای مذهبی لنگرود :

شهرستان لنگرود دارای ۱۴۵هيئت مذهبی می باشد که از این تعداد ۱۰۵هيئت مربوط به مساجد بوده و بصورت سنتی برگزار می شود ومابقی بصورت هیئت خانگی ۸ هیئت توسط خواهران و32 هيئت توسط براداران دائر و در طول هفته به ياد و نام حضرت ابا عبدالله الحسين (ع) و ياران و اصحاب آن حضرت برنامه های ختم قرآن -  زيارت عاشور –  دعای توسل –  مرثيه خوانی -  مصيبت سرايی و سينه زنی برگزار ميكنند0 كه به اختصار نام چند هيئت ذكر خواهد شد 0

هيئت رزمندگان اسلام  ،  هيئت شاهد ومتوسلين به موسيی بن جعفر (ع)  چالکیاسر، هيئت فاطميون چالكياسر ، هيئت الشهداء چالكياسر ، هيئت عاشقان ولايت ، هيئت عشاق ، هيئت موسی بن جعفر ( ع)، هيئت امام حسن مجتبی (ع) ، هيئت عشاق الخمينی ، هيئت رايت العباس (ع) ، هيئت ثارالله ، هيئت ابا عبدالله ، هيئت حسين ابن علی (ع) ، هيئت عاشقان ثارالله (ع) ، هيئت حيدريون ، هيئت سيدالشهداء (ع) ، هيئت منتظران ظهور (عج ) ، هيئت حسين جان (ع) ، هيئت ثامن الحجج و ۰۰۰

آداب عزاداری ابا عبدالله الحسين  (ع) :

 

1- سیاهپوشی :

 از نظر فقهی پوشیدن لباس سیاه مکروه است ولی در عزاداری امام حسین (علیه السلام ) و ائمه معصومین (علیهم السلام ) استثناء شده است زیرا این کار نشانه حزن و اندوه و نمودار شعائر و حماسه ها است 0

2- تسلیت گویی :

اصل تسلیت گفتن در شرایط مصیبت و اندوهی که بر کسی وارد شده در اسلام مستیحب است0

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) : هرکس مصیبت دیده ای را تسلیت گوید ، پاداشی همانند او دارد0 (سفینةالبحار، ج2، ص188 )

- این سنت در بین شیعیان رایج است و  با  جمله « اَعظَمَ اللهُ اُجُورَکُم » همدیگر را تسلیت می دهند0

امام باقر (علیه السلام ) : وقتی شیعیان به هم می رسند در مصیبت ابا عبدالله (علیه السلام )این جمله را تکرار نمایند : « اَعظَمَ اللهُ اُجُورَنا بمُصابنا بالحُسَین (علیه السلام ) وَ جَعَلَنا وَ اِیاکُم مِنَ الطالبینَ بثاره مع وَلیهِ الاِمام المَهدی مِن الِ مُحَمَدٍ علیهمُ السَلامُ.» خداوند اجر ما را به سوگواری و عزاداری بر امام حسین (علیه السلام ) بیفزاید و ما و شما را از خونخواهان او همراه با ولی خود امام مهدی از آل محمد (علیهم السلام ) قرار بدهد 0 (مستدرک الوسایل،ج 2، ص216)

3- تعطیلی کار در روز عاشورا :

امام صادق (علیه السلام ) : کسی که روز عاشورا را تعطیل کند ، یعنی عقب کسب و کارش نرود و به کوری چشم بنی امیه که روز عاشورا را متبرک می دانستند، اگر کسی برای معیشت روزانه اش هم فعالیتی نکند، خداوند حوائج دنیا و آخرتش را بر آورد و کسی که روز عاشورا روز حزن و اندوه او باشد، در عوض فردای قیامت که برای همه روز هول و ترس است برای او روز شادی خواهد بود0

(امالی شیخ صدوق ، ص129)
 

4- زیارت و زیارت خوانی : 

علقمة بن حضرمی از امام باقر (علیه السلام ) در خواست نمود که مرا دعایی تعلیم بفرما که از راه نزدیک یا دور و از خانه ام در این روز (روز عاشورا ) بخوانم 0

امام فرمودند : ای علقمه ! هرگاه خواستی (دعا بخوانی ) دو رکعت نماز بخوان بعد از آن این زیارت (عاشورا ) را بخوان 0

پس اگر تو این زیارت را بخوانی ، دعا کرده ای به آنچه که ، ملائکه برای زائر حسین (علیه السلام ) دعا می کنند و خداوند صد هزار هزار درجه برای تو بنویسد و مثل کسی هستی که با حسین (علیه السلام ) شهید شده باشد تا مشارکت کنی ایشان را در درجات ایشان و شناخته نشوی مگر در جمله شهیدانی که شهید شده اند با آن حضرت و نوشته شود برای تو ثواب زیارت هر پیغمبری و رسولی و ثواب زیارت هر که زیارت کرده حسین (علیه السلام ) را از روزی که شهید شده است 0 (مصباح المتهجد ، ص714)

[اگر می توانید زیارت عاشورای معروفه را با صد لعن و صد سلام بخوانید و اگر وقت ندارید برای صد لعن  و  صد سلام ،  زیارت عاشورای غیر معروفه را که در اجر و ثواب با زیارت معروفه یکسان است ، هر روز بخوانید0 (هر دو زیارت در مفاتیح الجنان هست)

5 - تباکی و گریستن :

در حدیث قدسی آمده که خداوند به حضرت موسی (علیه السلام) فرموند : ای موسی ! هر یک از بندگانم در زمان شهادت فرزند مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) (روز عاشورا) گریه کند یا حالت گریه به خود بگیرد و بر مصیبت سبط پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) تعزیت گوید همواره در بهشت خواهد بود0 ( مستدرک سفینه البحار، ج7، ص235)

6- برگزاری مجالس عزاداری :

امام صادق (علیه السلام) می فرماید : مجلس گرفتن شما را من دوست می دارم . در مجالس خود « امر ما را » زنده بدارید . خداوند رحمت کند کسی که امر ما را زنده بدارد0 ( وسایل الشیعه، ج10، ص235)

7 –  نماز جماعت ظهر عاشورا :

  

سید الشهداء و یاران با وفای او همه کشته راه نماز شدند.از این رو در زیار ت مطلقه امام حسین خطاب به امام می گوییم : اشهد انک قد اقمت الصلاة و اتیت الزکاة و امرت بالمعروف و نهیت عن المنکر0 

 ۸ –  تحمل اندکی سختی :

بايد مقدارى از لذائذ زندگى را كه از خوردن و نوشيدن و حتّى خوابيدن و گفتن بدست مى‏آيد ترك نموده ( مگر آن كه لازم باشد ) و ديدار با برادران دينى را ترك كرده و آن روز را روز گريه و اندوه خود قرار دهد.و مانند كسى باشند كه پدر يا فرزند خود را از دست داده است‏ 0

- امام صادق (علیه السلام)  : در روز (عاشورا) از کارهای لذتبخش دوری شود و آداب و سنن سوگواری بر پا گردد و تا زوال خورشید از خوردن و آشامیدن خودداری شود و بعد از آن همان غذایی خورده شود که سوگوارن می خورند0 (میزان الحکمه ، ج8 ، ص3783)

 [ یکی از علما می فرمودند : از روز 7 محرم که آب را بر امام حسین (علیه السلام) بستند تا روز عاشورا سعی کنید آب نیاشامید، نوشیدنی های دیگر بیاشامید ولی به احترام آقا و اهل بیتش آب نیاشامید0 ]

9- رعايت اخلاص:

عزاداری را بخاطر رسم و عادت انجام نداده و سعى كنيم اين كارها را با نيتى خالص و براى رضاى خدا انجام داده و در خلوص خود نيز صادق باشيم. زيرا كار كوچكى كه با نيت خالصانه و صادقانه همراه باشد بهتر از كارهاى زيادى است كه خلوص و صداقت در آن نباشد ، حتى اگر چندين هزار برابر باشد. و اين مطلب بخوبى از عبادتهاى حضرت آدم عليه السّلام و شيطان فهميده مى‏شود ، زيرا عبادتهاى چندين هزار ساله شيطان او را از جاودانگى در آتش نجات نداد ولى يك توبه حضرت آدم عليه السّلام باعث بخشش خطا و برگزيدن او شد0در هنگام انجام اعمال نيز بايد مواظب باشد كه رياء و دوستىِ ستايش مردم در نيت او وارد نشود0

10- زیارت تسلیت :

در آخر روز عاشورا زيارت تسليت را بخواند، و روز عاشورا را با توسلى ... اصلاح حال و پذيرش عزادارى را [از خداوند] خواسته و از كوتاهى خود معذرت بخواهد0

 آسيب شناسي مجالس عزاداري 

ماه محرم فرا رسید ، ماهی که پیروان واقعی ولایت ، به مرور دوباره پیام های جاویدعاشورا خواهند پرداخت0 در این ماه ، سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش به همه آزادگان جهان ، درس آزادگی ، عدالت محوری ، مبارزه با ظلم و ستم و جانفشانی درراه ارزش های الهی و آسمانی را به بهترین وجه تعلیم دادند تا صفحات تاریخ مملو از پایمردی هاو رشادت ها در راه بسط و گسترش پیام عاشورا گردد0 به تعبیر عمیق بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ، این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است0 بر این اساس ، وظیفه اصلی تمام مبلغان و دلسوزان نظام اسلامی ، انتقال پیام واقعی امام حسین(ع) و حراست ازتحریف ها و بدعت هایی است که سال هاست بر برخی مجالس عزاداری سایه افکنده است0  با فرا رسیدن ماه محرم ، موکب عزا در سراسر ایران اسلامی برپا خواهد شد و دوستداران وشیفتگان مکتب حسینی ، بار دیگر عشق و ارادت خود را به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت ابراز می دارند0 در روایات و کلام بزرگان دین ، تعابیر بلند و عمیقی درباره زنده نگاه داشتن یاد وپیام عاشورای حسینی برای ما به ارمغان رسیده است0

ریشه عزاداری در آیات و روایات :

عزاداری و برپایی مراسم ماتم در سوگ خوبان و اولیاء خدا، امری است که ریشه در قرآن ، سیره نبوی(ص) و سیره امامان دارد. این عزاداری ها مصداق مودت اهل بیت است (شوری، آیه 23) ، مصداق تعظیم شعائر الهی است(حج، آیه 32) و مصداق فریاد مظلوم علیه ظالم است0 (نساء، آیه48) در سیره نبی اکرم(ص) داریم که حضرت در سوگ شهدای احد و به ویژه حمزه سیدالشهداء عزاگرفت و ترغیب به عزاداری بر حمزه سیدالشهداء کرد0 پیامبر(ص) هم چنین در سوگ شهادت حضرت جعفر بن ابیطالب و زید بن حارثه و عبدالله بن رواحه ، عزا گرفت0
در سیره امامان نیز در سوگ شهیدان به ویژه سالار شهیدان این سیره جاری بوده است0 امام سجاد(ع) بعد از شهادت پدر بزرگوارشان ، در هر مجلس از داغ حسین می گفت و در حقیقت مجلس عزا برپا می کرد0 امام باقر(ع) هم در شرایط سخت و خفقانی دستور می داد روز عاشورا ، عزای امام حسین را برپا کنند0 همین سیره را حضرت امام صادق(ع) و امامان دیگرنیز داشتند و اصرار داشتند که از رهگذرعزاداری و برپایی عزای سالار شهیدان ، چراغ پرفروز نهضت حسینی روشن بماند که این چراغ منور روز به روز نورانی تر و پرفروغ تر می شود0
مجالس عزای حسینی نه تنها نام سیدالشهداء را پرآوازه نگه داشته بلکه سبب ماندگاری پیام اسلام هم شده اند0 بر این اساس است که احیاگر مکتب نجات بخش عاشورا در عصر حاضر یعنی حضرت امام خمینی(ره) بیشترین تأکیدها را بر برپایی عزاداری سید و


مطالب مشابه :


صدای طبل چینی در عزاداری ایرانی! واردات سه هزار دلار طبل چینی

همزمان با نزدیک شدن به ماه محرم نگاهی به طبل قیمت یک طبل کوچک جایی برای طبل




صدای محرم در راسته ناصر خسرو

صدای طبل و دهل در ماه محرم و صفر است. زیرا قیمت این ارقام عده‌ای برای ارزان‌تر




قیمت لوازم بازارمحرم و«علم»های 100 میلیونی

یکی زنجیر قیمت می کند و دیگری طبل را برای ایرانی بودن اکثر طبل های محرم را




مشخصات یک دف خوب چیست؟

عموماً دف های پوستی صدای بهتر و قیمت بالاتری در طلق طبل هایی است که در ایام محرم




سلام بر محرم

برای ریحانه - سلام بر محرم - زن صدف آفرینش صدا صدای قدیمی طبل و زنجیر




فرسایش تدریجی "محرم" - قسمت دوم

بپا می کرده اند را دور هم جمع کرده و به آنها تذکر داده است که این طبل محرم را خود مردم




عزاداری ماه محرم در لنگرود

كاروان اسيران به كوفه ، امام زين العابدين و حضرت زينب و ام كلثوم برای طبل و سنج قیمت




صدای طبل زود هنگام انتخابات

روزشمار محرم صدای طبل زود هنگام (برای مثال در کشورهای پیشرفته برای پروژه های عمرانی




مشخصات یک دف خوب را بدانیم

عموماً دف های پوستی صدای بهتر و قیمت بالاتری در طلق طبل هایی است که در ایام محرم




برچسب :