جلسه نهم آموزش کاریکاتور چهره
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;}
اگر قاد باشید که طرح خود را فقط با چند خط بکشید، بسیار عالی است.
اگر ترجیح می دهید که کار را با جزئیات بیشتر بکشید، آن نیز بسیار خوب است.
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;}
من بچه ها را دوست دارم. این آقا پس دستش را از دست می کشید و می پرید وسط خیابان. پسر بد او به همه چیز کار داشت.
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;}
اجازه ندهید ظاهر آرام این آقا پسر شما را گول بزند. او یک آتش پاره واقعی است. باور نمی کنید در صفحه 109 او را مشاهده کنید.
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;}
به چشمان درشت سلیه توجه کنید که در اینجا چگونه کشیده شده است. در صفحات آتی به شما نشان خواهم داد که چگونه می توان اعضای صورت سوژه را به آن صورت کشید که سوژه مورد نظر به خاطر آن حالت معروف است. من تقریباً به خاطر میل شدیدی که به کشیدن چشمان درشت او داشتم، از پای در آمدم. اما بعد فکر کردم، ممکن است این چشمان درشت از زیرکی او بکاهد.
من عکس فوقانی را برای کشیدن انتخاب کردم و این به خاطر حالت کودکانه ای است که او به خود گرفته است. او با دستی در دهن سخت مشغول تفکری کنجکاوانه است.
جنیفر
دی میتری
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;}
سر بزرگ، بدن کوچک
کاریکاتوریست هایی که از کل بدن طراحی می کنند، جهت مبالغه آمیز کردن در کاریکاتور می توانند سری بزرگ را بر روی بدنی کوچک قرار دهند. برای این کار باید از بسیاری از خصوصیات فیزیکی سوژه چشم پوشی کرد مثلاً ضخامت گردن و بلندی آن، عرض شانه ها و چگونگی قرار گرفتن سر که کشیدن آن کار آسانی نیست.
با این حال اگر وضعیت کاریکاتور به اندازه ی کافی دارای طنز باشد، ممکن است نقایصی را از چشم بپوشاند. از نظر گرافیکی قرار دادن یک سر بزرگ بر روی بدنی کوچک، کاری است که با علم آناتومی جور در نمی آید. مشکل آنجاست که آن سر بزرگ چگونه باید بر روی گردن معمولی قرار داد که ناگهان سقوط نکند. من کاریکاتور فراوانی به این شکل دیده ام. جهت برحذر بودن از ایجاد این نتیجه، باید عرض شانه ها را بیشتر گرفت و گردن را کوتاه تر و ضخیم تر کشید. راه دیگر آن است که به طور کلی اصلاً گردن را نکشیم. با حذف شدن گردن به نظر می رسد که سر با مخاطره کمتری بر روی شانه قرار می گیرد.
در کاریکاتور می توان چیزهای دیگری هم آورد که توازن بصری را در تقابل با سر بزرگ بوجود آورد. به وجود آوردن عنصر جلب توجه به مسائل دیگر ( به جای توجه به سر بزرگ) می تواند کارساز باشد. کارتونی که در بالای صفحه آورده ایم دارای گردنی نازک است اما این کارتون در میان واژه های سر بزرگ بدن کوچک آورده شده است. در اینجا دو اتفاق می افتد: اولاً توجه بیننده به واژه های بزرگ جلب می شود و ثانیاً عرض واژه ها نوعی توازن در شکل ایجاد می کند که سربزرگ در آن میان نامتوازن نیست. در صفحات آتی این توازن رعایت شده است.
محمد علی کلی
ویلی شومیکر
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;}
این آقایان کله گنده شخص خاصی نیستند. آنها نمونه هایی از کاریکاتورند که من غالباً برای سازمان یا برنامه خاص می کشم. متاسفم که از اشخاص حقیقی کاریکاتوری نداشتم. این کاریکاتورها را از روی اطلاعاتی که به من داده شده است کشیده ام. در زمانهای مختلف، من از وسایل مختلفی مانند مداد کنته، مرکب، پاستل، آبرنگ و رنگ روغن استفاده می کنم البته این، به کار خواسته شده و دل و دماغ من هم بستگی دارد. این نوع کاریکاتور ممکن است قاب شود و به مناسبت خاصی به منظور تجلیل از شخصی در یک مهمانی به او داده شود. در اینجا باید به اقتضای مناسبات در کشیدن کاریکاتور توجه داشت.
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;}
این کاریکاتورها و کاریکاتورهایی که در 6 صفحه ی آتی می آیند به لطف آقای جوزف باسی و همسرش در این کتاب آمده اند. تابلوهای اصلی به صورت تمام رنگی و ابعاد بزرگ در سالن پذیرایی خانه ی آنها آویزان است. ابعاد همه ی تابلو از 60 ×45 بزرگتر است. کاریکاتورهای این صفحه از فرزندان آنهاست. این کاریکاتورها از کمدین ها و طنز پردازان قدیمی است. به لحاظ اهمیت تاریخی و همچنین نشان دادن سر بزرگ بر روی بدن کوچک، من آنها را در این کتاب آورده ام.
ویکتور بارج
برت لار
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;}
تجربه اندوزی در سبک امپرسیونیسم
کاریکاتورهایی از هنر آبستره
اگر می خواهید یک کاریکاتوریست حرفه ای شوید، سبکهای مختلف تکنیک های متفاوت را تجربه کنید. اگر در کلاس خاصی مشغول دانش اندوزی هستید، باید آنچه را معلم می گوید، آموخت.
هر استادی سبکهای مختلف و خاص خود را دارد. یکی می گوید با خطوط ساده کار را انجام دهید و دیگری می گوید از سبکهای پیشرفته تری سود ببرید.
هر کس روش خود را دارد. در یک آگهی تبلیغاتی برای عطر یا لوازم آرایشی احتمالاً از کاریکاتور استفاده نمی شود اما اگر خواسته شد، آنگاه باید با خطوط بسیار ظریفی این کار انجام شود و اگر تبلیغاتی برای سخت افزار و کامپیوتر خواسته شود، آنگاه از خطوط قوی تری باید استفاده کرد. با این صحبت ها قصد ما این است که تفاوت سبک را در این کتاب بیان کنیم. من می خواهم به شما نشان دهم که به راههای مختلفی می توان یک کاریکاتور را کشید امتحان کنید.
در اینجا برای طبع آزمایی چهره ی دوستم، آقای سل را کشیده ام. این شیوه و شیوه ای که در صفحه ی بعد آمده است با آنچه تا کنون دیدیم متفاوت است.
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;}
این کاریکاتوری از من است. هنگامی که این کاریکاتور را کشیدم در حالت روحی عجیبی بودم. در آن روزها من ریش و سبیل داشتم.
عکس پایینی روبی
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;}
در سبک امپرسیونیسم
از آنجا که کاریکاتور، تاثیری برگرفته از یک شخص در نظر هنرمند است، من عقیده دارم که امپرسیونیسم که یک هنر زیباست، بیانگر ایده های هنری است. هنرمند امپرسیونیست فرانسوی(پیکاسو)، شیوه ای از کشیدن خط را با وسایل مختلف پایه گذاری کرد که در آن رنگهای نا آمیخته شبیه ساز انعکاس نور بود. آثار بوجود آمده عجیب بودند و افراد گنگ و مبهم. امپرسیونیست ها می دانند که مردم جزئیات را نمی بینند مگر به، دنبال چیز خاصی باشند.
و اگر دنبال آن بگردند، آن جزئیات آشکار نخواهند بود مگر بخشی از آن.
به عنوان مثال موهای سر به وضوح و همگی دیده نمی شوند یا برگهای درختان یا درختان جنگل یا اثاثیه ی داخل اطاق کامل مشاهده نمی شوند. آنچه دیده می شود تاثیر کلیت آن است. امپرسیونیست هر چه را می بیند، نمی کشند. آنها تصویر تاثیرات را می کشند. کاریکاتوریست ها هم همان کار را می کنند. شما احتمالاً می دانید که تاثیرات قابلیت تغییر شکل دادن را دارند. آیا روبی و راشل به نظر شما آشنا می آیند؟ چهره ای دیگر از آنها در صفحه ی 43 آمده است . کل هنر بر مدار تاثیرات گویا می چرخد.
مطالب مشابه :
جلسه نهم آموزش کاریکاتور چهره
جلسه نهم آموزش طرز ساخت کاردستی می آیند به لطف آقای جوزف باسی و همسرش در
برچسب :
آموزش ساخت کاردستی باسی دی