به طور كلي در قاليبافي ايران دو نوع گره متداول است : |
ـ گره تركي : (پيشينه تاريخي): براي انتخاب وجه تسميه قيورد و سنه، دلايل كافي در دست نيست، زيرا گرچه قصبة قيورد سابقهاي طولاني در قاليبافي دارد، اما اين نميتواند دليل كافي براي انتساب گرة تركي به اين قصبه باشد. چون قاليها و قاليچههاي مناطق مختلفي مثل شيروان، گنجه، قرهباغ، قفقاز، تبريز، هريس و همدان و انواع مختلف دستبافتهاي عشاير فارس، با اين گره بافته ميشوند و نيز دليل قاطعي در دست نيست كه اين گره اولين بار در قيورد بافته شده باشد. بنابراين، چون اين نوع گره در مناطق ترك به كار برده ميشود، اگر آن را تنها گرة تركي بناميم منطقيتر خواهد بود
ـ گره فارسي: يا سنه گرهاي است كه به وسيلة قاليبافان ايراني هژاد و قاليبافان فارسيزبان مانند اراك، مشهد، بيرجند، كرمان، اصفهان، نائين، كاشان و قم به كار ميرود، قاليهاي سنه (سنندج) برخلاف تصور مانند كلية قاليچههاي كردباف، با گره تركي بافته ميشود، بنابراين كلمه «سنه» براي گرة فارسي اسمي بيمسمي و انتخابي نامعقول است و تنها ميتوان بر اين باور بود كه سير تاريخ و وقوع حوادث و جريانهاي تاريخي و مهاجرت اقوام به ديگر نقاط مسائلي را فراهم ميآورد كه به تبع آن استفادهكنندگان از هر يك از دو گرة مورد بحث، در مقاطي مجزا از گروه ديگر قرار گرفتند
|
گره تركي: طرز عمل اين گره روي دو تار رو و زير به كار ميرود. بدين ترتيب كه بافندة خامه يا پرز، را در دست چپ گرفته و به صورت عمود يا خط مستقيم بر روي تارهاي رو و زير قرار ميدهد.
هر يك از دو سر خامه به پشت يكي از تارها رفته پس از پيچيدن به دور آنها از بين دو تار بيرون آمده به طرف بافنده كشيده ميشود.
اين نوع گره كه تركي (متقارن) ناميده ميشود بيشتر به كمك قلاب انجام ميگيرد و نسبت به ساير بافتها محكمتر است. گرة تركي در تركيه و آذربايجان و همدان و ديگر نقاط تركنشين به كار ميرود، ولي در سطح جهاني كمتر مورد استفاده است اين گره با استفاده از قلاب تبريزي بدينصورت انجام ميشود كه ابتدا يك جفت چلة زير و رو را به كمك قلاب جلو كشيده، بخشي از خامة موردنظر را در دست چپ گرفته يك سر خامه را به كمك قلاب بين دو چله برده و آنرا از پشت تار اول بيرون آورده از روي دو تار عبور ميدهيم، آنگاه آنرا پشت تار دوم برده و سپس سر خامه را از بين دو تار مجدداً بيرون ميآوريم و هر دو سر را با هم بطرف پايين ميكشيم و اضافه آنرا با لبة تيز قلاب قطع ميكنيم. (بافندگان زبده به نحوي عمل ميكنند كه از يك سمت نياز به بريدن سرپرز ديگر گره نباشد و تقريباً پرز به اندازه مورد نياز بيرون آمده و فقط قسمت بلند آنها بريده ميشود).
|
اين گره با استفاده از قلاب تبريزي بدينصورت انجام ميشود كه ابتدا يك جفت چلة زير و رو را به كمك قلاب جلو كشيده، بخشي از خامة موردنظر را در دست چپ گرفته يك سر خامه را به كمك قلاب بين دو چله برده و آنرا از پشت تار اول بيرون آورده از روي دو تار عبور ميدهيم، آنگاه آنرا پشت تار دوم برده و سپس سر خامه را از بين دو تار مجدداً بيرون ميآوريم و هر دو سر را با هم بطرف پايين ميكشيم و اضافه آنرا با لبة تيز قلاب قطع ميكنيم. (بافندگان زبده به نحوي عمل ميكنند كه از يك سمت نياز به بريدن سرپرز ديگر گره نباشد و تقريباً پرز به اندازه مورد نياز بيرون آمده و فقط قسمت بلند آنها بريده ميشود).
ضمناً بايد دقت شود كه در موقع جلو كشيدن دو سر گره اندازه آنها يكسان باشد و يكي كوتاهتر و ديگري بلندتر نباشد
حالات فرعي (متقارن 2 ـ متقارن 3) حالتهاي فرعي متناسب با ميزان كشش و ضخامت پود ضخيم در تغيير است. پس از بافت يك رج و عبور پود ضخيم از روي رديف گرهها، برحسب ميزان ضخامت و كشش پود، گرهها در دو حالت قرار ميگيرند. عبور ود ضخيم سبب ميشود كه تار زير به طرف پايين و پشت فرش و تار رو به طرف سطح قالب و رو به بافنده رانده شده، در نتيجه تارهاي زير و رو در دو سطح متفاوت نسبت به پشت و روي قالي قرار ميگيرد (رجوع كنيد به شيوههاي بافت لول و تخت در بخش پودها).
بر حسب آنكه خامة دوران يافته به دور تار سمت راست در موضعي پايينتر و يا بالاتر نسبت به تار سمت چپ قرار گيرد، نوع گره به ترتيب به متقارن نوع دوم و در حالت عكس به گرة متقارن نوع سوم موسوم خواهد شد
گره فارسي (سنه) يا نامتقارن يا گره ميان دررفته
در اين نوع گره خامه يا پرز گره تنها به دور يك تار پيچيده و سر ديگر آن از پشت تار دومي آزاد ميگذرد. بدين طريق كه بافنده ابتدا مقداري از خامه (نخ پشمي) را از توپك جدا كرده در حالي كه چاقوي فارسي بافت را بدست راست دارد با دو انگشت سبابه و مياني دست چپ سرخامه جدا شده را نگه ميدارد. سپس بوسيله سرانگشت سبابه دست راست يك جفت چله (زير و رو) را جلو آورده و ضمن اينكه حدود 2 سانتيمتر خامه از بين انگشتان دست چپ بيرون آمده، آنرا از پشت چله اول رد نموده و پس از خم كردن سر آن، خامه را از روي چله دوم به سمت پشت آن عبور داده و از ما بين 2 تار به سمت روي فرش جلو كشيده و كاملاً پايين ميآورد.
اين كار با انگشت مياني و سبابه دست راست صورت ميگيرد، سپس بوسيله لبه كاردك سرنخ اضافي را ميبرند. گره فارسي را گره نامتقارن نيز مينامند، زيرا گره بطور متقارن به دور هر دو تار پيچيده نميشود و تنها بدور يك تار پيچيده ميشود
حالات فرعي گرة نامتقارن بر دو نوع است: اگر خامه به دور تار راست پيچيده و از پشت تار چپ بيرون آمده باشد آن را گرة نامتقارن راست و اگر خامة دور تار چپ پيچيده از پشت تار راست بيرون آمده باشد آن را گرة نامتقارن چپ ميگوييم همانطور كه در مورد گرة تركي نيز بيان شد، پس از عبور پود ضخيم و به هنگامي كه بر اثر كشش پود، تارهاي سمت راست و يا چپ در موضعي عقب يا جلو نسبت به يكديگر و يا پايين و بالا نسبت به پشت روي قالي قرار ميگيرند دو حالت مدنظر است اگر گره دوران يافته به دور تار سمت راست، در موضعي پايينتر از دنبالة خودش كه از پشت تار سمت چپ گذشته قرار گيرد گره نامتقارن نوع سوم ناميده ميشود، و اگر عكش اين حالت باشد به آن نامتقارن نوع چهارم ميگويند
گرة جفتي : تقلبي در پارهاي موارد به جاي اينكه پرز خامه تنها به دور يك تار بپيچد، گاهي چهار تا شش تار را دربرميگيرد. به اين نوع گره، گرة جفتي ايلمه و يا گرة تقلبي ميگويند. از تصاوير دو نوع گرة اصلي ميشود استنباط كرد كه تغييرات جزئي در اين دو گره را نميتوان به صورت انواع مختلف آن تلقي كرد، چه روش گره زدن يكي است، فقط به جاي آنكه گرهها به دو رشته تار بسته شود به چهار رشته اتصال مييابد.
بستن اين نوع گره مخصوص كسامي است كه به مرغوبيت فرش نميانديشند و قصد دارند در مدتي كوتاه كار بافت فرش را تمام كنند. يعني به جاي دو گره تنها يك گره به كار ميبرند و به اين ترتيب به كيفيت فرش زيان وارد آورده و كميت آنرا به نصف تقليل ميدهند. در نتيجه جنسي كه بدين سان تهيه ميشود نصف تراكم لازمه را خواهد داشت و مقاومت آن كم خواهد بود و خيلي زود ساييده و فرسوده ميشود تشخيص اين موضوع در قاليهاي ريزباف قبل از گذرانيدن پود مشكل است و پس از گذرانيدن آن تقريباً غيرممكن خواهد بود و تنها با لمس كردن قالي اين موضوع را ميتوان فهميد؛ چون در قالي يا قاليچهاي كه در بافت آن تعداد زيادي از گرهها به جاي بسته شدن به دو تار به چهار تار بسته شود تراكم تارها و وزن قالي كمتر ميشود و اين خود از دوام آن به ميزان قابلملاحظهاي ميكاهد گرة جفتي گاه تنها در مركز فرش استفاده ميشود و اين از چشم خريداراني كه اغلب كنار فرش را مدنظر قرار ميدهند دور است. بعضي بافندگان ديگر گرة جفتي را در زمينه و بخشهايي از قالي كه خالي از نقشهاي ظريف است، به كار ميبرند. كاربرد گرة جفتي در بخشهايي كه داراي نقشهاي ريز و ظريف است، سبب ميشود نقشها درهم رفته، از جلوة لازمه بيبهره شوند
بافت گرة كمانشي بيگرهبافي نوع ديگري از بافت فرش است كه اصطلاحاً بافت بدون گره كمانشي (كمانهشيب) ناميده ميشود. بدين نحو كه نخ بعد از اينكه دور چله گردش كرد، بدون اينكه گره بخورد بر روي رج محكم شده همچنان رها ميشود و در نهايت با پايين آوردن كمان (نيره به اصطلاح كاشانيها و كوجي به اصطلاح تركزبانان) و تغيير چله چيزي شبيه گره حاصل ميشود و بر روي رج محكم شده همچنان رها ميشود. گرة بافت كمانشي گرچه از پشت فرش قابل تشخيص نيست اما به راحتي ميتوان آن را از پشت فرش كشيد. فرشهايي كه با اين طريقه بافته ميشوند، قبل از كهنهشدن از بين ميروند
گرة تكتاري گرة تكتاري همان طوري كه از نامش پيداست تنها بر روي يك تار انجام ميگيرد. در بسياري موارد در بافت قاليهاي ظريف و بخصوص تصويري براي اجراي كامل نقطهها و خطوط ظريف نظير اجزاي چشم، گره تنها بر روي يك تار اعمال ميشود.
گرة تك تاري ميتواند، در مواردي كه يكي ا
مطالب مشابه :
سوالات تستی از کتاب قالیبافیگروه فرش شهر تهران - سوالات تستی از کتاب قالیبافی - 2- مقدمه ای بر صنعت قالی بافی است . 1)
قالی بافیهنر و فرهنگ - قالی بافی - زیر مجموعه www.shivaazimi.blogfa خوش آمدید!کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.
نمونه سوالات قالی بافی و گلیم بافیمرکز آزمون مجتمع مراکزآموزشی فنی حرفه ای - نمونه سوالات قالی بافی و گلیم بافی - آخرین اخبار و
صنایع دستی آذربایجان شرقیصنایع دستی برجسته استان شامل قالی بافی، گلیم بافی، هنرهای چوبی ، نمدمالی، کتاب آرایی
قالی بافیقالی بافی از پیشینه بافت قالی گره و پرزدار ایران در فصل هنر عصر هخامنشی یاد شد. بدیهی است كه
صنایع دستیصنایع دستی برجسته استان شامل قالی بافی، گلیم بافی، هنرهای چوبی ، نمدمالی، کتاب آرایی
قالی بافیدار قالی بافی در واقع مهمترین وسیله ای است که برای بافت یک فرش دانلود کتاب قصه های هزار
قالی بافی کودکان کتابخانه سیار روستایی تفت و مهریز - قالی بافی کودکان - کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
تاریخچه قالی بافیاوراق تاریخ - تاریخچه قالی بافی - معرفی کتاب. ایران57. اسامی و اصطلاحات تاریخ ایران و جهان (1)
برچسب : کتاب قالی بافی
|