اخبار موسيقي ايران

و بخش دوم كنسرت در آواز دشتی اجرا می شود .

این موسیقیدان در ادامه افزود: گروه شهناز در سال 1380 تشكیل شد و

كنسرت هایی در داخل و خارج از كشور برگزار كردیم. ما همچنین

 آلبومی نیز با عنوان«آسمان» منتشر كردیم. منتهی به مرور زمان و با اضافه شدن برخی مشغله ها، فعالیت گروه كمتر شد .
 
وی همچنین تصریح كرد: بالاخره تصمیم گرفتیم یك بار دیگر فعالیت های گروه شهنازی

را بیشتر كنیم؛ از این رو كنسرت «بازگشت» را طراحی كردیم. عنوان بازگشت

 را نیز به دو لیلی برای این كنسرت انتخاب شده است. اول اینكه بازگشت دوباره ای داشته ایم به برگزاری

كنسرت های مان؛ و دوم اینكه قصد داریم نگاهی دوباره به اصالت های موسیقی ایرانی داشته باشیم .

سرپرست گروه شهنازی ادامه داد: امروزه كنسرت های بسیاری برگزار

 می شود كه توجهی به اصالت های موسیقی ایرانی ندارند. توجه به اصالت ها نقطه

 مقابل نوآوری نیست. ما قصد داریم ضمن توجه به ظرافت ها، زیبایی ها و پتانسیل های

 موسیقی ایرانی را متناسب با فضای امروز جامعه به مردم ارائه بدهیم . 

پیرنیاكان افزود: متاسفانه رسانه های فراگیری چون تلویزیون و رادیو سلیقه

جامعه را به شدت پایین آورده اند و اثر نامطلوبی بر فرهنگ شنیداری مردمان

داشته اند. ما در گروه شهنازی قصد داریم تا با ارائه كارهای جذاب و البته با اصالت، تا حدودی به ارتقاء سطح سلیقه

 مردم كمك كنیم. حتی برخی آثار استاد علی اكبرخان شهنازی

 را نیز در این كنسرت با تنظیمی جدید اجرا خواهیم كرد . 

حمیدرضا نوربخش نیز در بخش دیگری از این نشست با اشاره به بخش آوازی كنسرت«بازگشت» گفت: من از زمان تاسیس

گروه شهنازی در كنار این گروه بوده ام و امروز نیز خوشحالم كه در كنسرت«بازگشت» همكاری دارم . 

این خواننده در ادامه افزود: در بخش آوازی این كنسرت هم از اشعار شعرای كلاسیك

 و هم شعرای معاصر كشورمان استفاده شده است كه از آن جمله

 می توان به سعدی، حافظ، عراقی، سایه و شهریار اشاره كرد. این در حالی است كه در

 آوازها نیز سعی شده تا با قطعات دیگر كنسرت همسو و هماهنگ باشد .

نوربخش در مورد قیمت بلیت های این كنسرت تصریح كرد: سعی

 كرده ایم با توجه به فضای موجود موسیقی كشور كه در بیشتر مواقع قیمت بلیت ها

 بیشتر از توان اقشار مختلف جامعه است ما قیمت مناسب تری را در نظر بگیریم. از این

رو قیمت بلیت های این كنسرت از 15 تا 40 هزار تومان در نظر گرفته شده است

پیرنیاكان همچنین در بخش دیگری از این نشست با اشاره به دیگر

فعالیت های گروه شهنازی گفت: ما در تلاش هستیم تا این كنسرت را در شهرهای

 دیگری چون كرمان، شیراز و تبریز نیز به روی صحنه ببریم و به

 محض قطعی شدن این برنامه ها، جزئیات آنها اعلام خواهد شد .

این موسیقیدان ادامه داد: گروه های موسیقی برای برگزاری كنسرت

با مشكلاتی مواجه هستند كه امیدواریم دست اندركاران به آنها

توجه كنند. از جمله این مشكلات بحث مجوزها است كه در شهرستان ها باید جدی تر در جهت رفع آنها پیگیری شود .

 

 

واحد مشاوره انجمن موسیقی 10 اردیبهشت آغاز به کار می کند

 27497099709710714284.jpg

به گزارش موسیقی ایران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی انجمن

موسیقی، کلیه فعالان عرصه موسیقی ، هنرمندان و علاقمندانی

 که نیاز به دریافت اطلاعات لازم در زمینه فعالیت موسیقایی و یا مشورت

 حقوقی هستند ، می توانند از تاریخ 10 اردیبشهت هر یکشنبه 

از ساعت 9 الی 12 به محل انجمن موسیقی ایران واقع در خیابان نجات اللهی، نرسیده به چهارراه طالقانی، کوچه

 زندی پلاک 5 مراجعه و از خدمات واحد مشاوره به صورت رایگان استفاده نمایند

بنابراین گزارش، این واحد به منظور رسیدگی به مسائل و مشكلاتی كه همواره برای فعالان بخش اقتصاد

موسیقی مسئله مطرح بوده، راه اندازی می شود.انجمن موسیقی با این اقدام در نظر دارد تا با دعوت از كارشناسان فعال در

عرصه مالكیت معنوی در قدم اول نسبت به ارائه مشاوره های تخصصی و در قدم دوم نسبت به

 تدوین و انتشار كتابچه های تخصصی و ارائه قراردادهای نمونه و پیشنهادی در هر بخش اقدام نماید  
 


 

مراسم بزرگداشت روبیك گریگوریان برگزار شد

21193289330216273646.jpg

به گزارش موسیقی ایران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی انجمن

 موسیقی، در ابتدای این مراسم كه شامگاه روز 30 فروردین برگزار شد

 فیلمی درباره روبیك گریگوریان برای حاضران به نمایش در آمد

و در ادامه امیراشرف آریانپور(استاد دانشگاه، محقق، پژوهشگر موسیقی و

 از شاگردان گریگوریان) در مورد این رهبر اركستر سخنانی را ایراد كرد

آریانپور در این سخنان ضمن اشاره به بیوگرافی روبیك گریگوریان، از نقش این موسیقیدان در

جمع آوری و تنظیم ترانه های محلی ایران و همچنین انتشار دو جلد كتاب«ترانه های روستایی» سخن گفت

در ادامه این برنامه كه نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی و سفیر ارمنستان

در ایران، و تعدادی از اهالی موسیقی جزو میهمانان ویژه آن بودند، فرید

 دهدیزی به عنوان نویسنده و پژوهشگر موسیقی درباره ویژگی های فنی

آثار به جای مانده از گریگوریان به سخنرانی پرداخت

این در حالی بود كه در بخش دیگری از این مراسم گروه كر گریگوریان

به رهبری رازمیك اوحانیان به اجرای 10 قطعه از آثار تنظیم شده

توسط روبیك گریگوریان پرداخت. این قطعات از موسیقی فولكلور و زبان اهالی

استان های مختلفی چون گیلان، فارس، مازندران و همچنین زبان ارمنی اجرا شد

در پایان نیز روبرت بگلریان نماینده ارامنه اصفهان به قدردانی از جایگاه هنری گریگوریان پرداخت


 

 شهداد روحانی سوئیت خلیج فارس را در تالار وحدت اجرا می‌کند

92753325484480486749.jpg

شهداد روحانی که از 1 اردیبهشت برای اجرای این برنامه به تهران آمده است و از امروز تمرین‌های این قطعه را آغاز کرده

 است، با اعلام خبر فوق گفت: من این قطعه را در ۵ قسمت، برای ارکس‌تر سمفونیک، گروه کر و سازهای کوبه‌ای ایرانی نوشته‌ام. که

 همراه با قطعات دیگری که توسط آهنگسازان دیگر برای خلیج فارس نوشته شده‌اند، در شب‌های مذکور اجرا خواهد شد . 

بنابر این گزارش ، روحانی افزود: این قطعه سال پیش توسط انجمن

موسیقی هرمزگان به من سفارش داده شده بود. من در این قطعه

سعی کرده‌ام عظمت و زیبایی‌های خلیج فارس را القاء کنم. در قسمت‌های مختلف این قطعه به جنگل حرا و یا درهٔ ستارگان در این منطقه توجه

 داشته‌ام. در قسمت‌های دیگری هم به زندگی زیر آب در خلیج فارس پرداخته‌ام و سعی

کرده‌ام این منطقه را با زیبایی‌های بومی یگانه‌اش در جای جای

این قطعه نشان دهم. البته اگر فیلمی برای این قطعات ساخته می‌شد

 و روایتی تصویری از مناطق مختلف این ناحیه داشت، بسیارتاثیرگذاربود

این آهنگساز و رهبر ارکستر در ادامه درباره لزوم حمایت‌های دولتی در ساخت و تولید

 قطعات موسیقی گفت: در همه جای دنیا این امر مرسوم

 است. البته گاهی هم دولت در این کار دخالت ندارد. بلکه نهادهای خصوصی در این زمینه سرمایه گذاری می‌کنند و قطعاتی را به آهنگسازان

مختلف سفارش می‌دهند. گویا به تازگی این باب در ایران هم باز شده و ساخت قطعاتی را به آهنگسازان

 پیشنهاد می‌دهند که بسیار مفید است. این

حرکت در طول تاریخ موسیقی معمول بوده است. کما اینکه قطعاتی را به باخ، موتسارت و.... هم سفارش می‌داده‌اند و قطعاتی در موسیقی

کلاسیک و باروک به این ترتیب ساخته شده است. حتی فردی در روزگار موتسارت قطعه‌ای

را به مناسبت عروسی دخترش به او سفارش داد و

 آن قطعه به همین مناسبت هم یک بار اجرا شد. اما چون این قطعه اثر باارزشی بوده، بعد از سال‌ها هنوز هم اجرا می‌شود

روحانی گفت: حمایت مسئولین از هنرمندان در ساخت قطعات اتفاق خوبی است و

دست کم باعث می‌شود آهنگساز در طول زمانی که روی یک

 قطعه کار می‌کند، از لحاظ مالی تامین باشد و مجبور نشود که برای امرار معاش به کارهای دیگری بپردازد و تمام وقتش را روی کارش می‌گذارد

روحانی در مورد تجربه کاری‌اش با ارکس‌تر سمفونیک تهران گفت: امکانات ارکس‌تر سمفونیک حرکتی رو به

 رشد دارد و من بسیار خوشحالم که نوازندگان جوان و ماهری به این ارکستر اضافه شده‌اند

 

برای "حسن کسایی" دعا کنید   23511800566112267568.jpg

حسن کسایی، نوازنده‌ پیشکسوت نی ایران که از دو ماه پیش در وضعیت

کما به سر می‌برد، دیگر نه با کسی صحبت می‌کند و نه غذا می‌خورد .


یکی از شاگردان کسایی درباره وضعیت کنونی این هنرمند گفت: «حال کسایی در

حال حاضر بد‌تر از حال جلیل شهناز است و فقط باید برای او دعا کنید


او بیان کرد: «کسایی نابغه‌ای بی‌نظیر است و مانند او، دیگر در کره زمین متولد نمی‌شود، اما ‌ای‌کاش شما اهالی رسانه به جای انتشار

خبر بیماری، از هنر این بزرگان بنویسید تا وقتی آن‌ها در قید حیات هستند، در ذهن

مردم بمانند، نه این‌که مویشان سپید شود، اما همچنان مردم آن‌ها را نشناسند


بزرگ‌ترین نوازنده نی ایران در سن 20 سالگی نخستین اجرای تک‌نوازی نی خود را در دستگاه «همایون» در تئا‌تر اصفهان به صحنه برد و یک

سال بعد، قطعه معروف «سلام» را در دستگاه «چهارگاه» ساخت که

از معروف‌ترین قطعات موسیقی ایرانی به‌شمار می‌رود. این

 قطعه بعد‌ها توسط حسین علیزاده در آلبوم «صبحگاهی» با سازبندی و ارکستراسیونی حجیم بازسازی شد .


کسایی در سال 1329 برای اولین‌بار نی را به ارکستر رادیو ارتش اصفهان برد و در سال‌های بعد با ارکسترهای متعدد رادیو به سرپرستی

هنرمندانی مانند ابوالحسن صبا، حسین یاحقی، حبیب‌الله بدیعی، محمد

می‌رنقیبی، همایون خرم و دیگران به فعالیت خود در این زمینه ادامه داد .


در سال 1335 به دعوت داوود پیرنیا به برنامه «گل‌ها» راه یافت و تا سال 1357 که در گلچین هفته شرکت کرد، با این سلسله برنامه، همکاری داشت .


از سال 1346 فضای کاری کسایی ابعادی

جهانی هم پیدا کرد و یک صفحه دورودر

 مایه‌های «شور» و «ماهور» از نوازندگی نی او همراه تنبک جهانگیر بهشتی توسط کمپانی C. B. S فرانسه ضبط و در سال 1354 در نقاط مختلف جهان پخش شد. همچنین

کسایی تا سال 1356، برنامه‌های متعددی در جشن هنر شیراز برگزار کرد و با نوازندگان بزرگ

جهان از جمله راوی شانکار، شاران رانی و بسم‌الله خان دیدار کرد .


چند ماه پس از پیروزی انقلاب، او آخرین برنامه رسمی خود را در رادیو ایران با همکاری جلیل شهناز،

محمدرضا شجریان و جهانگیر ملک اجرا کرد. با این حال تا پیش از سال 1361، آرشیو موسیقی

 رادیو اصفهان از بین رفت و کسایی هم از صداوسیما کناره گیری کرد
کسایی در دهه 1360 به کشورهای آلمان، انگلیس، فرانسه و هلند سفر کرد و در چند برنامهٔ رادیویی،

به اجرای برنامه پرداخت. در سال 1369 نیز تندیس او در گالری مفاخر هنری جهان در لندن نصب شد
پس از آن‌که کسایی در سال 1370 در جشنواره نی‌نوازان در تالار اندیشه شرکت کرد، فعالیت او دوباره رونق گرفت و در سال 1374

صداوسیما مستمری او را برقرار کرد. کسایی در سال 1378 موفق به دریافت نشان درجه یک فرهنگ

و هنر شد. همچنین در سال 1381 به‌عنوان چهرهٔ ماندگار موسیقی انتخاب و از او تقدیر شد .


در سال 1381 محمدجواد کسایی (فرزند حسن کسایی) کتاب «از موسیقی تا سکوت» را که

حاصل نیم قرن تلاش موسیقایی حسن کسایی است، با مقدمه بیژن ترقی به بازار کتاب عرضه کرد


حسن کسایی در اصفهان سال‌ها مکتب‌دار موسیقی اصفهان در رشته‌های

 نی، سه‌تار و آواز بوده است. اگرچه بیشتر آثار او بداهه‌نوازی است

تا موسیقی پیش‌ساخته، ولی امروز بخش زیادی از ضربی‌ها و حتا آوازی‌های نوازندگان نی، بهره گرفته

از نوازندگی‌های اوست. او در زندگی هیچ دلبستگی‌ای به‌جز موسیقی ندارد .


در گذشته صدای نی همراه با ناخالصی زیاد بود، یعنی نواختن آن به صورتی بود که تفاوت محسوسی بین صداهای اوج، بم و بم نرم نبود،

ولی استاد کسایی توانست با تغییر حالت در زبان، در محل استقرار زبان، حالت لب و فرم سر نی، صدایی بسیار شفاف و بدون ناخالصی

از نی تولید کند. همین پیشرفت باعث شد تا نوازندگی نی او، به رادیو راه پیدا کند. تک‌نوازی‌ها و همکاری با نوازندگان و خوانندگان مشهور آن زمان

مانند جلیل شهناز، علی تجویدی، احمد عبادی، تاج اصفهانی، ادیب خوانساری و... باعث شد تا نی هم‌ردیف سازهای دیگر قرار بگیرد .


از کارهای اخیر کسایی می‌توان به آلبوم «دختر گل‌فروش» با تنظیم مهرداد یزدانی

و آواز علی جهاندار و گفت‌وگوی نی و تار که حاصل هم‌نوازی او با شهرام می‌رجلالی است، اشاره کرد

 

آلبوم موسیقایی سعدی نامه تجدید انتشار شد

43908547248002890938.jpg

 

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری از تجدید انتشار آلبوم موسیقایی «سعدی نامه» به مناسبت بزرگداشت روز سعدی و استقبال مخاطبان از این آلبوم موسیقایی در این چند سال اخیر خبرداد 

به گزارش
موسیقی ایران به نقل از روابط عمومی مرکز موسیقی
حوزه هنری، رضا مهدوی با اعلام این خبر افزود: درتداوم تولید آثار خاص،  که مضامین و یا اشعار آن‌ها در ارتباط با شاعران کلاسیک ارزشمند ادب پارسی است، از سال ۸۶ تصمیم به تولید آثاری در این زمینه کردیم که آلبوم موسیقایی «سعدی نامه» با آهنگسازی استاد ارشد طهماسبی و صدای سالار عقیلی، از فارغ التحصیلان هنرستان موسیقی حوزه هنری، از جمله آنهاست. البته آلبوم موسیقایی «عطارنامه» هم در ردیف تولیدات ما بود که خوشبختانه با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد و قرار است آلبوم‌های «رودکی نامه»، «فردوسی نامه»، «حافظ نامه»، «مولوی نامه» و «نظامی نامه» نیز انتشاریابد

«سعدی‌نامه» آلبومی با آواز «سالار عقیلی» به‌ آهنگسازی «ارشد تهماسبی» و نوازندگیِ «گروه دستان» است که
 توسط مرکز موسیقی حوزه‌ هنری و با تکیه بر اشعار سعدی» در سال ۱۳۸۶ با طرح جلدی وزین منتشرشد

ارشد طهماسبی، آهنگساز این آلبوم، معتقد است: «شعرهایی که از دیوان شیخ اجل سعدی برداشته‌ام، غیر ازترانه آخری، تا آنجا که
می‌دانم کسی به کار نگرفته است. نیّت‌ام آن بوده که در تفال به دیوان‌اش هیچ شعری را پس نزنم، حتی آن‌هایی را که  عبارت عربی داشتند وخوشوقتم که این اثر با درایت مرکز موسیقی حوزه هنری به شکلی وزین منتشر شده است .» 
 
    تنها بازمانده نسل قدیم آواز ایران زیر دستگاه اکسیژن نفس می‌کشد   63591826386204330633.jpg

استاد احمد ابراهیمی، تنها بازمانده نسل قدیم استادان آواز

 ایرانی به علت بیماری تنفسی و قلبی در بیمارستان عرفان تهران بستری شد

بنابر این گزارش ، یکی از مسوولان بخش posticu بیمارستان عرفان در گفتگویی تلفنی، درباره وضعیت عمومی استاد ابراهیمی

 گفت: «بیمار مشکل تنفسی

 دارد و برای همین زیر دستگاه اکسیژن

 قرار گرفته است. همچنین چون پاهای آقای ابراهیمی ورم کرده، مجموعه‌ای از آزمایش‌ها، تصویربرداری

و اسکن را انجام داده‌ایم تا بفهیم این عارضه به چه دلیل بروز کرده است

او ادامه داد: «احمد ابراهیمی از دوشنب در این بیمارستان بستری شده است و در حالی که مشکلات قلبی

 و ریوی وی تحت درمان قرار دارد، امیدواریم که از صبح چهارشنبه معالجات برای رفع ورم پا‌ها را هم شروع کنیم

احمد ابراهیمی که متولد 1305 خورشیدی در کردستان است، مدرک دکترای ادبیات دارد

 و سال‌ها شاگردان زیادی را در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی تربیت کرده است .

وی که در کنار استادانی چون ابوالحسن صبا، مرتضی محجوبی، حسین تهرانی، غلامحسین

 بنان و ادیب خوانساری و غلامحسین بنان کار کرده، تنها بازمانده نسل قدیمی آواز ایران است


داود گنجه‌ای از نوازندگان و مدرسان ساز کمانچه در باره جایگاه استاد

 ابراهیمی در موسیقی ردیف دستگاهی ایران گفت: «او تنها بازمانده

نسل قدیمی استادان آواز سنتی است که علاوه بر آشنایی کامل با موسیقی ایرانی،

 شعر و ردیف‌های دستگاهی را نیز به خوبی می‌شناختند و شاگردان زیادی را تربیت کردند


او در گفتگویی ادامه داد: «ابراهیمی در آموزش جوانان و نسل جدید آواز ایرانی

 نقش بسیار پر رنگی دارد و اخلاقیات و منش او زبانزد همه اهل موسیقی است

 

اجرای سالار عقیلی به همراه سه خواننده دیگر در یك كنسرت

68424634067726281478.jpg

اركستر آكادمیك تهران كنسرتی را با حضور چهار خواننده 13 و 14 اردیبهشت

در سالن همایش های برج میلاد به روی صحنه می برد

سالار عقیلی در گفتگویی ، ضمن بیان این مطلب گفت: برای اولین بار است كه كنسرتی با اجرای دو خواننده موسیقی

پاپ و دو خواننده موسیقی سنتی در كشورمان برگزار خواهد شد و این

كنسرت از سوی  اركستر 110 نفره آكادمیك تهران ترتیب داده شده است .

این خواننده در ادامه افزود: در این كنسرت كه قرار است گروه كر نیز آن را همراهی كند مانی رهنما و

نیما مسیحا به عنوان خوانندگان پاپ و حمید خزاعی و من نیز به عنوان خوانندگان سنتی به اجرای برنامه خواهیم پرداخت

وی همچنین تصریح كرد: رهبری اركستر آكادمیك تهران

 را امین سالمی بر عهده خواهد داشت و من در این كنسرت

 تعدادی از قطعاتی را كه در آلبوم های منتشر شده ام با اقبال مردمی مواجه شده را اجرا خواهم كرد

یادآور می شود آخرین كنسرت سالار عقیلی 16 و 17 اسفند در شیراز

 با همراهی گروهی مركب از دو نوازنده پیانو و تنبك به روی صحنه رفته بود

 

   

///معرفی ساز///

در مجله قبلی به معرفی ساز سنتور و اجزاء اون پرداختیم که در ادامه بخش دوم

معرفی این ساز دلنشین رو براتون گذاشتم

 

 

سنتور نامه بخش دوم


دانلود فایل صوتی تکنوازی از استاد پرویز مشکاتیان

 

22023227829540021568.jpg

 

 

این ساز از یک جعبه تشدید صدا به شکل ذوذنقه‌ متساوی الساقین ـ متوازی الاضلاع تشکیل شده است.

سنتور معمولا ً از چوب گردو ، آزاد ،افرا و توت ساخته می‌شود. (هرچه قدمت چوب و چگالی آن بیشتر باشد مرغوبتر است).

 

کلاف:

کلاف چهارچوب ساز است و ابعاد سنتور را با کلاف تعین میکنند.


 

 

00623006919527172212.jpg

 

سنتورها را معمولا ً به صورت می کوک، فا کوک ، سل کوک، لا کوک و سی کوک بترتیب با صدای بمتر به زیرتر میسازند.

معمولترین کوک، سل کوک می‌باشد.

 

93992973236546389628.jpg

ابعاد کلاف لا کوک:

77437111434409439624.jpg

 

حفرۀ روی کلاف در مرکز آن و در بخش پایین یا بالا قرار می‌گیرد. و قطر آن 17 میلیمتر

 است (به اندازه انگشت سبابه) و جهت صدا دهی بیشتر سنتور و دسترسی به پل‌ها بعد از ساخت ساز ایجاد می‌شود.

 

کلاف و صفحۀ زیرین:

مطالب مشابه :

بسته ارزشمند نرم افزار آهنگسازی FL Studio ( ورژن ایرانی )

كرده و با كيبورد كامپيوتر يا Studio و نواختن سازهای KORG با شامل سنتور، نی




سبك‏شناسى در آثار مشايخى

آثار ايرانى با استفاده از كامپيوتر در تلفيق با سال شروع به نواختن سنتور و تمبک




نواختن زنگ انقلاب

نكات مهم براي بالا بردن سرعت كامپيوتر . نواختن زنگ انقلاب . مکالمه شوهر روستایى با تلفن




بیوگرافی خواننده ها ی ایرانی

سالگی با نواختن سنتور که هنگامی که با چیره دستی او در نواختن گیتار كامپيوتر)




دانلود برنامه Touch Guitar برای نوکیا 5530 5230 n8 n97 5800 - گیتار لمسی برای Symbian 9.4

آن میتوانید به آسانی شروع به نواختن موسیقی های با کیفیت با ابزار ياهو-كامپيوتر




اخبار موسيقي ايران

تازه هاي كامپيوتر. بود، یعنی نواختن آن به صورتی بود که و ابعاد سنتور را با کلاف




آشنايي باسازهاي ايراني

قيمت بروز قطعات كامپيوتر. در موقع نواختن گشته.ساز سنتور پيشتر با 12 وتر سيم




برچسب :