ارث >> متفرقه ارث >>
1- عدم شمول قرآن نفیس و یا انگشتری گران قیمت در حبوه
الف) آيا قرآني كه داراي قيمت زيادي است و جزء نفاس محسوب ميشود، حبوه است يا همه ورثه در آن شريكند؟ ب) آيا انگشتر و شمشير و عصاي قيمتي و عتيقه، حبوه است؟ ج) آيا نيزه و تفنگ نيز ملحق به شمشير و حبوه است؟
الف - اگر آن قرآن قيمت فوق العاده اي دارد همه ورثه در آن شريكند. ب - فقط انگشتر و قرآن و شمشير و لباسي كه مي پوشيده يا آماده پوشيدن بوده جزء حبوه است آن هم در صورتي كه قيمت فوق العاده اي نداشته باشد. ج - ملحق نيست.
2- توافق در هنگام تقسیم ارث
من يك دختر هستم كه پدرم پانزده سال قبل فوت كرده است و چند قطعه زمين داشته است كه پس از چند سال يك قطعه زمين به مساحت 575 متر مربع به بنابر وكالت برادر بزرگم به من دادند كه اين زمين در آن موقع قيمتش متري 8000 تومان بوده است و در آن زمان ما بين خود قرار دادي نوشتيم كه اين زمين به مبلغ آن زمان (متري8000تومان) به من داده اند و گفتند كه پس از حساب تمام اموال اگر بدهكار شدي و يا طلبكار بايد اضافي يا كمبود را حساب كنيم. پس از گذشت چندين سال من نصف ان زمين را فروختم وبه مكه رفتم وبعد از گذشت چند سال كه ميخواهند اموال آن مرحوم را حساب كنند. ورثه ميگويند ما متري 8000 تومان قبول نداريم و بايد با قيمت روز و يا به قيمتي كه نصف آن را فروخته اي حساب شود. تكليف ما چيست؟ (در ضمن قيمت الان آن متري 28000 تومان است) و بنا بگفته ورثه درصورتي كه اين زمين را به قيمت چند سال قبل يعني متري 8000 تومان حساب كنيد زمينهاي ديگر هم بايد به قيمت همان زمان حساب كنيد آيا گفته ورثه درست است؟
در صورتي كه در آن زمان توافق كرده ايد نبايد از آن قرارداد تخلف كنيد و قيمت آن زمين ربطي به ساير اموال آن مرحوم ندارد.
3- پرداخت مهريه به ورثه زن
با سلام با علم به اينکه مهريه زن برعهده مرداست وبعنوان دين به همسرش بايد پرداخت شود -اگرهمسرشخصي فوت کند و در دوران زندگي همسر مهريه را به شوهر نبخشيده باشد آيا ورثه زن ( از قبيل پدر و مادر و فرزندان ) مي توانند مطالبه مهريه را از مرد بکنند؟
آري مي توانند مهريه را مطالبه كنند ولي اگر زن فرزندي نداشته باشد نصف آن مهريه به شوهر مي رسد و اگر داشته باشد يك چهارم.
4- وظیفه وراث در قبال میتی که حج بر او مستقر بوده
پدري كه حج بر او مستقر شده بود بدون اينكه به نيابت از وي درباره حج وصيت كند از دنيا رفته است. آيا با اينكه اولاد از وضعيت پدر متوفي مطلع هستند بر آنان واجب است كه از جانب پدر حج بجا بياورند؟ يا نه . و اگر موظف اند آيا از اصل مال و يا ثلث آن ؟
بايد از اصل مال كسي را به نيابت از طرف وي به حج ميقاتي بفرستد.
5- ارث بردن پسر از طلاهای مادر
با سلام آيا پسر از طلاهاي مادر ارث مي برد ؟ به چه نسبت ؟
در صورتيكه مادر هيچ وارثي غير از پسر نداشته باشد تمام اموالش به او مي رسد و اگر وارث هاي ديگر هم داشته باشد سهمي به پسر و سهمي به وارث ها مي رسد كه شرح آن را در رساله توضيح المسائل نوشته ايم.
6- ارثي که از مخلوط حلال و حرام به دست آمده
شخصي در زمان حيات خود و در كسب و كار بعضا اهل حرام بوده است. آيا ثروتي كه از طريق ارث از اين شخص به انسان مي رسد مشكلي ندارد؟ اگر مشكل دارد آيا مي تواند به طريقي اين مال و ثروت را تزكيه كند؟
هرگاه آلوده به حرام نباشد و صاحب آن را بشناسيد بايد به او برسانيد. و اگر مقدار و صاحبش معلوم نباشد با پرداختن خمس آن، مال مزبور حلال مي شود.
7- وظيفه شخصي که به ميت بدهکار است
برادر من به تازگي رحمت خدا رفته است و من مبلغ 500000 تومان را جهت كفن و دفن وطلبم از ايشان هزينه نمودم ودر جمعي گفتم اين مبلغ را به ايشان بخشيدم حال متوجه شده ام كه ايشان مبلغ 550000 تومان از من طلب داشته است .حال بفرمائيد تكليف من در رابطه با مبلغ مذكور چيست ؟ وآيا در جمع قبلي بايد بگويم كه من به برادر مرحومم بدهكار بوده ام؟ در ضمن برادرم فرزندي ندارد و همسرشان و پدر و مادرم هم زنده هستند.
بايد بدهي تان را به ورثه ايشان بپردازيد يا از آنها حلاليت بطلبيد؛ زيرا آنچه را بخشيده ايد باز نمي گردد.
8- بخشیدن اموال در حال حیات به یکی از ورّاث
اگر شخصي قبل از مرگ تمام اموال خود را که عبارت از يک باب منزل مسکوني باشد به نام يکي از فرزندان سند زده باشد چه حکمي دارد و وظيفه آن شخص وسايرورثه چيست و آيا مراجع قضايي موظف به احقاق حق مطابق احکام شرعي هستند.
اگر در زمان حيات به نام او كرده و تحويل داده و يا اينكه فرزند ساكن آن باشد، سايرين حقي در آن ندارند.
9- میت مدیونی که خمس هم بدهکار است
اگر ميّتى مديون باشد و خمس نيز بدهكار باشد و تركه، وافى به هر دو نباشد ورثه كدام را مقدّم كنند؟
هرگاه مالى كه به آن خمس تعلّق گرفته موجود باشد بايد خمس را مقدم بدارند و اگر آن مال موجود نيست احتياط آن است كه آن مال را ميان هر دو طلبكار تقسيم كنند.
10- زمینهای که چگونگی تملک آنها معلوم نیست
املاك و زمينهايى از پدرانمان به ما ارث رسيده است ولى چگونگى تملّك آنها براى ما روشن نيست، آيا مى توانيم اين زمينها را مانند بقيّه اموال طبق قانون ارث تقسيم كنيم؟
اگر زمين را پدران شما احيا كرده اند و قبلا موات بوده، طبق قانون ارث به ورثه آنها مى رسد و همچنين اگر خريدارى كرده باشند، و اگر هيچ سندى نسبت به سابقه اين زمين در دست نيست و شاهد و گواهى نيز وجود ندارد، ملك از آن كسى است كه در دست اوست يعنى ملك اجداد شما بوده و بايد به قانون ارث عمل كنيد.
11- شک در بخشیدن سهم الارث
در يك منطقه از مناطق كشمير رسم مردم مسلمان اين گونه است كه پسرها هميشه همراه پدر و در خانه او زندگى مى كنند. هنگامى كه پدر از دنيا مى رود تمام اموال پدر در اختيار پسرها قرار مى گيرد، امّا دخترها كه در خانه شوهران خود زندگى مى كنند سهم ارث خود را از برادرانشان مطالبه نمى كنند، بلكه اغلب به برادران خود مى بخشند، بعضى هم تا خودشان زنده هستند با رضايت در اختيار برادران مى گذارند، بعد از فوت خواهران و برادران، اولاد خواهران از اولاد برادران حصّه مادرشان را مطالبه مى نمايند و مى گويند: مادران ما حصّه خودشان را به پدران شما نبخشيده بودند بلكه به عنوان اباحه گذاشته بودند و اولاد برادرها هم نمى دانند كه عمّه هايشان حصّه خود را به پدران آنها بخشيده بودند يا به صورت اباحه گذاشته بودند، تكليف اولاد برادران چيست؟
هرگاه بخشش آن اموال به برادرها ثابت نشود بايد سهم خواهرها به ورثه آنها داده شود.
12- وصیت به تقسیم مساوی ارث بین پسران و دختران
دو سال پيش مادرم عمرش را به شما داد و از وى چهار فرزند ذكور و سه فرزند اناث مانده است. ماترك آن مرحومه ملكى است به ارزش حدود ده ميليون تومان كه تصميم داشتيم بفروشيم و هركس سهم خود را بردارد. خواهرانم دستخطى از آن مرحومه ارائه مى دهند به اين مضمون كه فرزندانم هنگام تقسيم ارثيه بين دختر و پسر فرق قائل نشوند و همه به يك نسبت برخوردار شوند حال با توجّه به اين كه همگى ما صحّت دستخط يعنى تعلّق داشتن به آن مرحومه را قبول داريم امّا ممكن است بعضى از برادران لااقل ته دل به اين امر رضايت نداشته باشند، بفرماييد كه تكليف شرعى چيست؟
با توجّه به اين كه مادر حق داشته در ثلث مال خود تصرّف كند، آنچه درباره سهم دختران گفته است هيچ اشكالى ندارد چون تفاوت مزبور از ثلث كمتر مى شود. بنابراين همان طور كه مادر وصيّت كرده است بايد عمل كنيد.
13- انتقال حق ارث به ورثه
كسانى كه حقّ مسلّمى دارند، مثل خواهر، عمّه يا غير آنان ـ اعمّ از مال منقول يا غير منقول ـ ولى ادّعاى آن حق را نمى كنند، آيا پس از فوت آنها ورثه آنها مى توانند آن حق را ادّعا كنند؟
حق دارند، مگر اين كه صريحاً حقّ خود را بخشيده باشند.
14- ادعای هبه سهم الإرث
هرگاه برادر و خواهرى وارث پدرى شوند و تركه در دست برادر بماند و بعد هردو از دنيا بروند، وارثان خواهر مى گويند سهم ما را بدهيد ولى وارثان برادر مى گويند آن خواهر سهم خود را هبه كرده يا فروخته است، تكليف چيست؟
در صورتى كه پس از تحقيقات كافى از آشنايان و بستگان و اهل اطّلاع مسأله روشن نشود، احتياط آن است كه طرفين ورثه با هم مصالحه كنند، در صورتى كه صغيرى در بين نباشد، وگرنه احتياط رعايت حقّ اوست.
15- وارثان دیه
ديه را چه كسى ارث مى برد؟
تمام وارثان نسبى و سببى، مگر متقربان به مادر (مانند برادر و خواهر مادرى).
16- اجیر نمودن از ترکه میت برای نماز و روزه
آيا ورثه مى توانند از تركه ميّت، شخصى را براى انجام نماز و روزه احتياطى ميّت، استيجار كنند؟
تنها ورثه كبير مى توانند از حصّه خود براى او استيجار كنند.
17- تصرف بیش از سهم در ترکه میت
آيا بعضى از ورثه حق دارند بيش از سهم ارث خود، در تركه تصرّف كنند؟
هيچ يك از ورثه حق ندارند بيش از سهم خود رااز اموال ميّت بردارند، مگر به رضايت بقيّه.
18- عدم تأثیر هبه بر سهم الإرث
آيا بخشش در حال حيات مانع از سهم الارث مى شود؟
آنچه را انسانها در حال حيات به بعضى از ورثه مى بخشند مانع سهم الارث آنها از اموال ميّت نخواهد بود.
19- توافق در تقسیم ارث بین وراث
آيا در صورتى كه وارثان توافق كنند، مى توانند خلاف سهام ارث عمل نمايند؟
با رضايت همه ـ در صورتى كه صغيرى ميان آنها نباشد ـ مانعى ندارد.
20- ارث بهایی از مسلمان
آيا بهائى از مسلمان ارث مى برد؟
ارث نمى برد ولى اگر فرزندان آن بهايى در حال فوت پدر مسلمان بوده اند و وارث ديگرى مقدّم بر آنها وجود نداشته باشد ارث مى برند.
21- هدایای شوهر به همسر
آيا لباسهاى مختلف و زيورها و امثال اينها را كه شوهر در حال حيات براى همسرش گرفته متعلّق به زن است يا مال شوهر است كه بايد بين ورثه تقسيم شود؟
هرگاه عرف محل اين باشد كه لباسها و زيور آلات را به زن مى بخشد، مال اوست و اگر عرف محل اين است كه آنها به عنوان امانت در نزد او مى باشد و فقط حقّ تصرف در زمان حيات شوهر دارد، ميان همه ورثه تقسيم مى شود، ولى معمولا به زن تمليك مى شود.
22- فوت همزمان افراد خانواده
در صورتى كه عدّه اى در اثر هدم و غرق از بين بروند و رابطه آنها به نحوى باشد (مثل پدر و پسر) كه هرگاه يكى از آنها قبل از ديگرى بميرد از او ارث مى برد و در شرع مقدّس حكم به توارث هريك از ديگرى مى شود، حال اگر عدّه اى در نفت يا حوض شير يا مايعات ديگر غرق شوند، آيا مشمول اين حكم مى شوند يا خير؟ همچنين آيا هدم، شامل انفجار هواپيما و امثال آن نيز مى شود؟ تصادف اتومبيل چطور؟
تفاوتى ميان مايعات نيست. انفجار يا سقوط هواپيما و همچنين تصادف اتومبيل نيز همين حكم را دارد، يعنى پسر از تمام اموال پدر مطابق سهم خود ارث مى برد و ارث او به ورثه اش مى رسد، همچنين پدر نسبت به اموال پسر.
23- پیدا شدن مفقودالاثر بعد از تقسیم اموالش
هرگاه پس از صدور حكم موت شخص مفقودالاثر و تقسيم تركه بين ورثه، مفقودالاثر پيدا شود تكليف ورثه نسبت به عين مال و منافع مستوفات و منافع غير مستوفات چيست؟ و اموالى كه در مدّت تصرّف از بين رفته است چه حكمى دارد؟
تا يقين به موت او حاصل نشود نمى توان اموال او را تقسيم كرد و حكم طلاق از آن جداست و اگر بعد از تقسيم مراجعت كند، اموال و منافعش به او برمى گردد و كسانى كه اموال ميان آنها تقسيم شده، ضامن اموالى كه تلف كرده اند مى باشند.
24- امانی یا ضمانی بودن ید ورثه
آيا يد متصرّفين (ورثه) بعد از صدور حكم موت و تقسيم تركه بين آنها امانى است يا ضمانى؟
يد آنها ضمانى است.
25- تقسیم اموال مسلمانی که بهایی شده
هرگاه شخص مسلمانى كه داراى چند فرزند مسلمان است بهائى شود و زن بهائى اختيار كند، در صورت فوت آن شخص، سهم الارث فرزندان مسلمان و بهائى او و زن بهائيش چگونه تقسيم مى شود؟
اموالى كه قبلا داشته يا بعداً به دست مى آورد همگى به ورثه مسلمان او مى رسد.
26- فروش اموال به صورت مشروط به ورثه
اين جانب تمام اموال منقول و غير منقول خود را در مقابل هزار تومان به فرزندم فروخته و منتقل نموده بودم، به شرط اين كه تا من زنده ام در اختيار خودم باشد، متأسفانه فرزندم قبل از من از دنيا رفته است، آيا اموال به خودم برمى گردد يا به ورثه فرزندم منتقل مى شود؟
اگر منظورتان اين بوده كه ملك منتقل به فرزندتان شود و منافع آن مادام الحياه در اختيار شما باشد، اكنون كه او از دنيا رفته، آن مال به ورثه او منتقل مى شود و شما مادام الحياه خود فقط مالك منافع هستيد.
27- تفنگ میت هنگام تقسیم ارث
آيا تفنگ هم مثل شمشير به ولد اكبر مى رسد؟
احتياط مصالحه با ساير ورثه است و در صورتى كه صغير داشته باشد، حقّ صغير را بدهند.
28- برداشت از اصل مال برای نماز و روزه
در جايى كه ميّت وصيّت به ثلث نكرده باشد، آيا ورثه مى توانند از اصل تركه براى ميّت نماز و روزه استيجار نمايند؟
اگر رضايت داشته باشند و كبير باشند مانعى ندارد.
29- تقسیم اموال مفقود الاثر
تكليف اموال كسى كه مفقودالاثر گشته، چيست؟
مادامى كه يقين به مرگ او نباشد بايد اموال او را حفظ نمود و اگر اموالى است كه ممكن است ضايع شود با اجازه حاكم شرع مى فروشند و پول آن را با گرفتن شهود به بعضى از ورثه كه مورد اعتمادند مى دهند تا خبرى از آن گمشده بيابند.
30- اگر میت هیچ وارثی نداشته باشد
اگر هيچ يك از طبقات ارث موجود نباشند، اموال ميّت به چه كسى مى رسد؟
ارث او به امام(عليه السلام) يا جانشين او مى رسد.
31- ارث فرزند مسلمان خانواده زرتشتی
يكى از پسرهاى يك خانواده زرتشتى در سال 62 به عنوان يكى از مهره هاى تقريباً مهمّ چريكهاى فدايى دستگير و زندانى مى شود و حكم محكوميّت نامبرده به زندان نيز صادر و در زندان توبه كرده و پس از گرايش به اسلام و نيز پس از تحمّل مدّت زندانى آزاد مى شود. در سال 66 پدرش فوت مى كند و در سال 68 شخص مورد نظر سهم الارث خود را مى گيرد و غير منقول را رسماً منتقل مى كند. اكنون با راهنمايى يكى از وكلاى دادگسترى به استناد ماده 881 مكرّر قانون مدنى كه مى گويد: «كافر از مسلم ارث نمى برد و اگر در بين ورثه متوفاى كافرى مسلم باشد ورّاث كافر ارث نمى برند اگر چه از لحاظ طبقه و درجه مقدّم بر مسلم باشند» اقدام به طرح شكايت بر عليه مادر و خواهر و برادرش كرده است، بفرماييد آيا غير از وارث مسلمان بقيّه ورثه هم ارث مى برند؟
در فرض مسأله تنها وارث مسلمان از او ارث مى برد ولى اگر مسائل اخلاقى را در اين گونه موارد رعايت كنند بهتر است.
32- فروش مایملک به همسر
شخصى دو سال قبل از فوتش، با وجود مرضى كه منجر به فوت او شده است، جميع مايملك خود را به همسرش فروخته است كه بالتّبع ورثه شرعى او از ارث محروم شده اند، آيا اين معامله صحّت شرعى دارد؟ در فرض مذكور اگر معامله صورى بوده باشد صحيح است يا خير؟ اگر در فرض مذكور احتمال اجبار در معامله باشد حكم آن چيست؟ اگر در فرض مذكور احتمال قصد ضرر زدن به ورثه باشد حكم آن چيست؟
هرگاه معامله به صورت ظاهر، جدّى و اختيارى بوده نافذ است مگر آن كه خلاف آن ثابت شود و چون در مرض موت بوده، احتياط آن است كه فقط در يك سوّم آن عمل شود و در بقيّه، با ورثه مصالحه گردد.
33- تقسیم ارث پدر و پسری که با هم فوت شده اند
پدر و پسرى همزمان با هم در اثر يك سانحه تصادف به رحمت حق پيوسته اند. پدر داراى سه فرزند ديگر نيز مى باشد، از طرف ديگر پسر كه همراه پدر مرده است نيز داراى چهار فرزند مى باشد، آيا از ارث پدر بزرگ به اين فرزندان يتيم چيزى مى رسد؟
بايد فرض كنيم كه پدر قبلا فوت كرده و سهميه اى از او به اين فرزند رسيده است و سهميّه او منتقل به يتيمان او مى شود و باز فرض مى كنيم كه پسر قبلا فوت كرده و از اموالى كه قبلا داشته است سهمى به پدر و سهمى به فرزندان او مى رسد، خلاصه اين كه هركدام از اموال ديگرى طبق قانون ارث سهمى مى برند و آن سهم منتقل به ورثه آنها مى شود.
34- معنای "عول" در روایت
لطفاً در روايت زير:
قال الشعبى: «ما رايت افرض من علىٍّ ولا احسب منه و قد سئل عنه عليه السلام و هو على المنبر يخطب، عن رجل مات و ترك امراته و ابوين و ابنتين، كم نصيب المرئة؟ فقال ـ عليه السلام ـ صار ثُمنهاً تسعاً فلقّبت بالمسئله المنبريه شرح ذلك: للابوين السدسان و للبنتين الثلثان و للمراه الثمن عالت الفريضه فكان لها 3 من 24 ثمنها فلما صارت الى 27 صار ثمنها تسعا فان ثلاثه من 27 تسعها و يبقى 24 للابنتين 16 و 8 للابوين سواء» جمله عالت الفريضه را توضيح دهيد.
منظور اين است كه سهم زوجه اى كه شوهرش داراى فرزند است بنابر حكم اولى يك هشتم مى باشد ولى هنگامى كه با سهام والدين و بنتين در كنار هم قرار مى گيرد اگر مجموع سهم آنها را با هم جمع كنيم 27 سهم مى شود (هرگاه مال را 24 سهم كنيد 16 سهم ثلثين مى باشد و 8 سهم سدسين است و 3 سهم ثمن مى باشد و مجموع 16 و 8 و 3 مى شود 27 سهم) هرگاه سه سهم را از بيست و هفت سهم برداريد معادل يك نهم مى شود، تفسير حديث چنين است، ولى از نظر مبانى فقهى با توجّه به ساير احاديث، اين مسأله قابل گفتگوست.
35- ولد الزنا
آيا طفل متولّد از زنا، حكم فرزند شرعى را دارد؟
طفل متولّد از زنا، از نظر حضانت و وجوب انفاق و مانند آنها (جز در مواردى كه دليل قائم بر استثنا آن شده است مانند مسأله ارث) حكم فرزند شرعى را دارد، بنابراين ولدالزّنا تمام احكام محرميّت و وجوب نگهدارى و تربيت را دارد فقط ارث نمى برد.
36- حکم زیور آلات متوفی
باسلام
احتراما خواهشمند است در خصوص این مطلب که گفته میشود پس از فوت مادر زیور آلات (طلا وجواهرات ) ایشان متعلق به دختر متوفی میباشد از نظر فقهی وشرعی اعلام نظر فرمائید که آیا این مورد صحیح است ویا باید مطابق سایرموارد ترکه بین وراث به نسبت دختر بر و پسر بر تقسیم شود
باتشکر
این مطلب صحیح نیست و زیور آلات متوفی همچون بقیه اموال وی مطابق قانون ارث باید میان ورثه تقسیم شود مگر این که وصیت خاصی نسبت به آن کرده باشد که به انضمام سایر وصایا به مقدار ثلث اموال میت مؤثر است.
37- محرومیت و ارث فرزند نا مشروع
مى گويند زنازاده نه ارث مى برد، و نه محرميّت برايش حاصل مى گردد. آيا اين مطلب صحّت دارد؟
زنازاده ارث نمى برد، ولى محرميّت و ساير آثار را دارد.
38- توارث در اقرار به نسب
در خصوص اقرار به نسب بفرماييد:
الف) اگر تحقّق نسب بر حسب عادت ممكن باشد، و كسى كه نسب او اقرار شده نيز تصديق كند، آيا ميان «مقّر» و «مقّر به» توارث ايجاد مى شود؟ يا عدم وجود ورثه براى مقّر، شرط ايجاد توارث است؟
ب) در صورتى كه مقّر، ورثه مشهور و معلومى نداشته باشد، و «مقّر به» نيز او را تصديق نمايد، آيا چنين اقرارى موجب توارث مى شود؟
ج) در صورتى كه اقرار، وارثى را از ارث محروم نكند، آيا اقرار مقرّبه با تحقّق شرايط، مقبول است؟ آيا وجود ورثه، تنها مانع از اقرارى است كه موجب توارث بين مقرّ و مقرّبه مى شود؟
در تمام اين موارد اقرار مقبول است; ولى اگر پاى وارث ديگرى در ميان باشد، تنها در مورد سهم اقرار كننده پذيرفته مى شود; و از سهم ساير ورثه چيزى كاسته نمى شود.
39- اختلاف زوجه مطلقه و وراث در زمان طلاق
ميان زوجه مطلّقه اى، كه همسرش فوت كرده، و ورثه شوهر وى در اصل طلاق اتّفاق نظر، و در زمان آن اختلاف وجود دارد. زوجه مطلّقه مدّعى وقوع طلاق در مرض منتهى به مرگ زوج مى باشد، و ورثه مدّعى وقوع طلاق در زمان صحّت وى مى باشند. قول كدام يك مقدّم است؟
زوجه بايد اثبات كند كه طلاق در مرض موت واقع شده، وگرنه حق ندارد، ولى بهتر اين است كه با ورثه بر مبلغى مصالحه كنند.
40- حکم فوت فرضی شخص غایب برای تقسیم ارث
در مادّه 1018 قانون مدنى، كه برگرفته از فقه نورانى شيعه است، آمده: «حكم موت فرضى غايب در موردى صادر مى شود كه از تاريخ آخرين خبرى كه از حيات او رسيده، مدّتى گذشته باشد كه عادتاً چنين شخصى زنده نمى ماند.» حال اگر شخص سى ساله اى غايب شود، و پس از دو سال ورثه تقاضاى صدور حكم موت فرضى وى را نمايند، آيا محكمه مى تواند با درخواست ورثه موافقت و مفقوديّت وى را در جرائد اعلام، و پس از انجام تحقيقات محلّى، هرگاه خبرى از حيات و ممات وى بدست نيامد، حكم فوت فرضى وى را صادر نمايد؟
حكم به موت تنها در صورتى امكان دارد كه يا يقين به مرگ غايب حاصل شود، يا مدّت زمانى بگذرد كه عادتاً تا آن زمان زنده نمى ماند.
41- پرداخت کردن دیون میت از دیه اش
مردى در اثر قتل عمد، يا شبه عمد، يا خطاى محض، فوت شده، و در هر حال توافق بر اخذ ديه مى شود. آيا اين ديه جزء تركه محسوب مى شود، كه ديون به آن تعلّق گيرد و بدواً پرداخت شود، سپس باقيمانده تقسيم گردد، يا ديون متوفّى از آن استخراج نمى شود؟
در حكم اموال ميّت است، و ديون متوفّى از آن تأديه مى شود.
42- عدم تعلق ارث از نامادری و ناپدری
خانم بيوه اى با داشتن چند فرزند شوهر مى كند. پس از مدّتى شوهر جديد نيز فوت مى نمايد. نحوه ارث فرزندان زن از آن شخص به چه صورت است؟ درعكس مسأله آيا ورثه از نامادرى ارث مى برند؟
نه فرزند عيال از شوهر مادر ارث مى برد، و نه شوهر از فرزندان او. و همچنين در عكس مسأله، يعنى بچّه هاى مرد از نامادرى ارث نمى برند.
43- حکم مزایای دولتی که به بازماندگان متوفی تعلق می گیرد
آيا حقوق، مستمرّى، بيمه بازنشستگى و ساير مزاياى كارمندان متوفّى، جنبه ارث دارد؟ آيا آنچه دولت به بازماندگان متوفّى مى دهد طبق قانون ارث تقسيم مى شود؟
مصرف آن تابع مقرّرات دولت است; اگر فقط به همسر و فرزند او مى دهد بايد فقط در آن راه مصرف شود، و اگر مقرّرات طور ديگرى است بايد به همان ترتيب عمل شود.
44- نحوه تقسیم بیمه عمر و خسارت رانندگی بین وراث
آيا سرمايه بيمه عمر، و خسارت فوق ناشى از حوادث رانندگى، و ديگر بيمه ها، طبق قانون ارث تقسيم مى شود؟ در صورتى كه در قرارداد بيمه، شرط خاصّى در اين زمينه گنجانده شده باشد، آيا نافذ است؟
در مورد بيمه عمر بايد طبق شرايط و مقرّرات بيمه مصرف شود، و امّا در مورد خسارات رانندگى، خواه مالى باشد يا جانى، حكم ساير اموال ميّت را دارد.
45- حکم خنثی مشکل در ارث
آيا خنثاى مشكل، طبيعت ثالثه غير از زن و مرد است، يا حكم يكى از آن دو را دارد؟
خنثاى مشكل در واقع يا مذكّر است يا مؤنث.
46- عدم کفایت دارایی متوفی جهت ادای کل دیون
در صورت تعدّد طلبكاران، و عدم كفايت دارايى متوفّى جهت اداى كلّ ديون، آيا شرعاً مى توان بين انواع طلبكاران و ديون (به شرح ذيل) حقّ تقدم و اولويّت قائل شد؟ در صورت امكان، ترتيبِ اولويّت ها را مرقوم فرماييد:
1ـ نفقه و مهريّه زوجه.
2ـ نفقه فرزندان صغير.
3ـ ديونى كه از بابت آن مالى از بدهكار نزد طلبكاران رهن، وثيقه يا توقيف است.
4ـ دستمزد و حقوق خدمه و كارگران منزل و محلّ كار متوفّى.
5ـ دستمزد و هزينه بيمارستان و طبيب و داروخانه، جهت مداواى بيمار قبل از فوت.
6ـ بدهكارى به حكومت اسلامى (از قبيل: ماليات، قبوض آب و برق و گاز و مانند آن).
7ـ ديون شرعى (خمس و زكات) و گرفتن اجير براى اداى نماز و روزه و حجّ واجب.
8 ـ هزينه كفن و دفن و مراسم ختم متعارف.
هزينه كفن و دفن متعارف مقدّم بر همه چيز است، ولى مراسم ختم و ياد بود جزء واجبات نيست. همچنين نفقه اولاد صغير اگر قبلا پرداخت نشده، جزء ديون محسوب نمى شود. هزينه نماز و روزه را نيز نمى توان از اموال ميّت برداشت. بقيّه ديون در يك رديف قرار دارند، و بايد به نسبت برداشته شود.
47- مطالبه مهریه توسط ورثه
زني فوت کرده و مهريه خود را نگرفته است. در حالي که شوهر او زنده است آيا ورثه او شامل پدر و مادر و خواهر و برادر يا ديگر ورثه مي توانند ادعايي در خصوص مطالبه مهريه او داشته باشند در دو حالت زير:
۱- زن فرزند دارد
۲- زن فرزند ندارد
مهریه زوجه مانند بقیه اموال است، به پدر و مادر و شوهر و فرزندان او می رسد و دیگران سهمی ندارند و آنها که سهم دارند می توانند مطالبه کنند.
48- تصرف در اموال میت کافری که وارث ندارد
تصرف پول یک فرد غیر مسلمان که فوت کرده و هیچ وارثی ندارد ، چه حکمی دارد؟
این پول باید به کجا سپرده شود؟
این پول باید به حاکم شرع (مجتهد یا مرجع تقلید) داده شود.
49- فوت جانی قبل از پرداخت دیه
شخصى تصادف كرده و يك نفر را كشته است، دادگاه حكم كرده كه قاتل بايد ديه بپردازد ولى قاتل قبل از پرداخت ديه فوت كرده است، آيا بر ورثه واجب است كه اين ديه را بپردازند؟
ديه مانند ساير ديون است و واجب است كه از اصل مال او بپردازند.
50- نحوه تقسیم دیه
آيا ديه مقتول جزء ماترك و دارايى اوست و آيا تقسيم آن بين ورثه همچون قانون ارث است؟
تمام وارثان نسبى و سببى از ديه ارث مى برند، مگر متقرّبان به مادر مانند برادر و خواهر مادرى.
51- تهیه نطفه از بانک نطفه
بعضى از مؤمنين و مؤمنات كه براى اولاددار شدن به مراكز نابارورى مراجعه مى كنند و از حيث نطفه نقايصى دارند، آيا مى توانند از نطفه هايى كه در بانك نطفه نگهدارى مى شود در لقاح مصنوعى با منى خود آنها ممزوج و شرايط لقاح را فراهم و با دستگاه در رحم همسران آنها قرار دهند يا خير؟ در صورتى كه به طور كلّى در منى آنها اسپرم و تخمك وجود نداشته باشد آيا مى توانند از اسپرمها و تخمكهاى مجهول الهويه موجود در بانك نطفه استفاده نمايند و چنانچه در دو فرض فوق فرزندى به وجود آيد ولد متعلّق به چه كسى خواهد بود؟
استفاده از نطفه بيگانه براى صاحب فرزند شدن جايز نيست و تولّد فرزند بايد مستند به ازدواج صحيح شرعى باشد ولى اگر چنين عملى انجام شود، فرزند متعلّق به صاحبان نطفه است و نسبت به مادرى كه در رحم او كشت شده نيز محرم مى باشد، بى آن كه از او ارث ببرد.
52- ارث قاضی که حکم اعدام پدرش را بدهد
اگر قاضي حكم اعدام پدر خود را بدهد آيا از پدرش ارث مي برد؟
آری، ارث می برد.
53- فروش زمین وقفی بلااستفاده در مورد وقف
چندي قبل زني ۷ متر زمين ارثي به او رسيد و وی آن زمين را وقف دستشويي مسجدي کرد (و بقيه وراث هم همينطور) و مسجد در آن زمين تصرف کرد (گود برداري آن زمين را انجام داد) ولي همسايه هاي مسجد با احداث اين ساختمان مخالفت کردند و مسجد هم دستشويي ها را در مکاني ديگر احداث نمود و وراث آن قطعه زمين قصد فروش آن را دارند، حال تکليف چيست؟
در ضمن از لحاظ قانوني وراث حق فروش زمين را دارند و در صورتي که مابقي وراث زمين را بفروشند آن ۷ متر زمين قابل استفاده نيست، آيا مي توان آن ۷ متر را فروخت و پول آن را خرج مسجد کرد؟
(در ضمن مابقي وراث هيچگونه التزام شرعي هم ندارند)
در صورتیکه آن زمین وقف شده باید در همان راه مصرف شود و اگر همسایگان موافقت نکنند باید آن را بفروشند و در محل دیگری برای مسجد دستشویی تهیه کنند و اگر قبلا تامین شده خرج سایر امور مسجد می کنند.
54- احکام شرعی فرزندان نامشروع
از آنجا که موضوع تحقیق بنده وضعیت فقهی و حقوقی اطفال نامشروع می باشد نظر حضرتعالی را در مورد وضعیت این اطفال از لحاظ ارث و حضانت و نفقه و ولایت و حرمت نکاح و... خواستارم.
فرزندان نامشروع تمام احکام فرزندان مشروع را به جز ارث دارند.
55- نماز خواندن در ملک موروثی
من و سه خواهرم در خانه ای که از پدر به ارث مانده شریک هستیم و اینک من و خانواده ام در این خانه (مشاع) زندگی می کنیم در حالیکه یکی یا دو تن از خواهرانم ناراضی اند و به سادگی رضایت نمی دهند.
حال حکم نماز های من و همسر و فرزندانم در این ملک چیست؟
تصرف در ملک مشترک بدون رضایت تمامم افراد جائز نیست.
56- مطالبه سهم الارث بعد از هبه آن
شخصی سهم الارث پدري خود كه شامل عرصه و اعياني يك باب ساختمان مسكوني است را به برادر بزرگتر خود هبه نموده و بخشيده اند و بعد از اينكه برادر بزرگتر در قبال اخذ بهاء و ثمن اقدام به فروش ملك به يكي ديگر از وراث فوق نموده است بقيه وراث سهم بخشيده شده خود را مطالبه مي نمايند. لطفاً نظر مبارك خويش را در باره مطالب ذيل بيان فرمائيد:
آيا حقي (از وراث مدعي) بر ذمه خريدار باقي مانده است؟
انجام تكاليف شرعي و اقامه نماز در ساختمان مذكور (براي خريدار) چه حكمي دارد؟
اگر سهم خود را به برادر دیگر بخشیده اند و تحویل وی داده اند حق رجوع ندارند.
57- وصیت شخص بی وارث
مطالب مشابه : گزارشگری با وجود فوت مادر!!!!
گزارشگری با وجود فوت مادر!!!! - دانلود دانلود آهنگ جدید، دانلود آهنگ ایرانی، دانلود
ارث >> متفرقه ارث >>
مرجع دانلود مداحی احتراما خواهشمند است در خصوص این مطلب که گفته میشود پس از فوت مادر
مداحی حاج سلیم موذن زاده در مجلس ختم برادر
دانلود مجالس مداح اهل بیت سید روح الله موسوی مولف سه کتاب ارزشمند مداحی سوگ مادر
ارث >> زن و شوهر >>
مرجع دانلود مداحی اهل آن خانم پس از چندى فوت كرد و آن مرحومه از پدر و مادر هركدام يك
دانلود مداحی شهادت حضرت علی (ع)
دانلود مداحی شهادت فوت مرتضی جان تشییع پیکر ۲۵ آبان از تالار وحدت/گلایه مادر
رساله آموزشی | احکام روزه
دانلود مداحی حاج قضای روزههایی که از او فوت شده کافی است و واجب پدر و مادر
برچسب :
دانلود مداحی فوت مادر