آیا تقوای حقوق ارحام به معنای طرح دوستی با آنهاست ؟

به نام خدا

 

آیا تقوای رعایت حقوق ارحام به معنای طرح دوستی با آنهاست ؟

در این صورت اگر چه مراد از ارحام همه فرزندان حضرت آدم و حوا علیهما السلام نباشد و بلکه منظور فقط پدر و مادر تنی وبدون واسطه دور و خواهران و برادران تنی باشد باز هم رعایت حقوق آنها به معنا طرح دوستی با آنها نخواهد بود .

 رحم و رابطه خویشی یک امر تکوینی و خلقتی است . اما عنوان کفر و اسلام ، مسیحیت و اسلام ،یهودیت و اسلام ، یک امر تاسیسی و تشریعی .

بنابرین موضوع ارحام یک موضوع عام و یا مطلق خواهد بود و  قابلیت تخصیص یا تقیید را خواهد داشت .

و یا اصلا این موضوع عام و مطلق قابل جمع با طرح دوستی و یا دشمنی ، کشتار و صلح ، خشونت و نرمی ، نیز خواهد بود.

گاهی اوقات لازمه رعایت حقوق ارحام ، مقابله جدی و خشن با آنها بوده و تا سر حد مرگ و کشتن آنها نیز ممکن است پیش رود . به عنوان مثال یادگیری حق طبیعی یک کودک است که به این منظور بعد از سن هفت سالگی حتی زدن او نیز جایز خواهد بود ُاز این رو زدن او رعایت حق او خواهد بود نه ظلم به او !

الممتحنة : 7   عَسَى اللَّهُ أَنْ يَجْعَلَ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ الَّذينَ عادَيْتُمْ مِنْهُمْ مَوَدَّةً وَ اللَّهُ قَديرٌ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ

اميد است خدا ميان شما و كسانى از مشركين كه با آنها دشمنى كردید پيوند محبّت برقرار كند خداوند تواناست و خداوند آمرزنده و مهربان است.

البته تعیین  این اوقات بر عهده ما نیست و ن خواهد بود ؛ بلکه خدایی که حکم تقوای مراعات حقوق ارحام را جعل کرده ، خودش نیز باید حدود آن را تعیین کند .

بنابرین وقتی عنوان ارحام شامل کفار شد ، باید حواستان را جمع کنید که که رعایت حقوق آنها به معنای دوستی با آنها نیست ،بلکه بر عکس شاید به معنای کشتن آنها نیز باشد .

گذشته از این اگر چه دخل و تصرفی در معنای آیه یک سوره نساء صورت نگرفته بلکه به عمومات آیه استشهاد شده ، با این حال پدر و برادر تنی یک شخص قطعا رحم او خواهند بود ، اما خداوند میفرماید حق دوستی با آنها را نیزندارید اگر آنها کفر را بر ایمان ترجیح دادند .

 التوبة : 23   يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا آباءَكُمْ وَ إِخْوانَكُمْ أَوْلِياءَ إِنِ اسْتَحَبُّوا الْكُفْرَ عَلَى الْإيمانِ وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! هر گاه پدران و برادران شما، كفر را بر ايمان ترجيح دهند، آنها را ولىّ (سرپرست یا دوست) خود قرار ندهيد! و كسانى از شما كه از آنان پیروی کنند ،پس آنها همان کسانی هستند که ستمگرند .

 ودر آیه دیگر میفرماید :

المجادلة : 22   لا تَجِدُ قَوْماً يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ يُوادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَوْ كانُوا آباءَهُمْ أَوْ أَبْناءَهُمْ أَوْ إِخْوانَهُمْ أَوْ عَشيرَتَهُمْ أُولئِكَ كَتَبَ في‏ قُلُوبِهِمُ الْإيمانَ وَ أَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ وَ يُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ أُولئِكَ حِزْبُ اللَّهِ أَلا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

هيچ قومى را كه ايمان به خدا و روز رستاخيز دارند  پیدا نمیکنی ؛ كه دشمنان خدا و رسولش را دوست داشته باشند ،

اگر چه آن دشمنان ، پدران يا فرزندان يا برادران يا خويشاوندانشان باشند

( کسانی که با دشمنان خدا و رسولش اگرچه پدر و مادرشان باشند دوستی نمیکنند) ؛ كسانى هستند كه خدا ايمان را بر صفحه دلهايشان نوشته و با روحى از ناحيه خودش آنها را تقويت فرموده، و آنها را در باغهايى از بهشت وارد مى‏كند كه نهرها از زيرش جارى است، جاودانه در آن مى‏مانند خدا از آنها خشنود است، و آنان نيز از خدا خشنودند آنها «حزب اللَّه» اند بدانيد «حزب اللَّه» پيروزان و رستگارانند.

 سوال این است اگرفرض بگیریم یهودی ها  و مسیحی ها  رحم شما نیستند پس آیا پدر و مادری که دشمن و خدا و رسول او هستند رحم شما نخواهد بود؟

یا اینکه رحم شما هستند اما رعایت حقوق آنها به معنای طرح دوستی با آنها نخواهد بود؟

 حواسمان باشد تقوای رعایت حقوق رحم مطلق بوده ودارای ابهام است ، حتی لزوم مواصلت و پیوستگی با رحم در آیه به طور صریح بیان نشده و اطلاق و اجمال تقوای مراعات ارحام شامل عنوان صله با ارحام میشود ، بنابر این  باید حواسمان باشد که رعایت حقوق ارحام نیاز به تبیین و توضیح دارد که برای این منظور باید تفحص و جستجویی تام در دلالیل قرآنی و روایی صورت بگیرد.

در این صورت تبیین خواهد شد که :

1)آیا رعایت حقوق ارحام به معنای پیوستگی و صله با انها هست یا نه ؟

2)آیا رعایت حقوق ارحام بر مردان واجب است یا بر زنان ؟

3)و اگر بر زنان واجب است در چه شرایطی؟
4) آیا رعایت حقوق ارحام به معنای دوستی با آنهاست یا به معنای دشمنی با آنها ؟
5) آیا رعایت حقوق ارحام به معنای صلح با آنهاست یا به معنای کشتن آنها ؟
و...

 

 از دیگر دلایلی که تعیین نوع  و محدوده حقوق ارحام می نماید :

 المائدة : 51   يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَ النَّصارى‏ أَوْلِياءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمينَ

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! يهود و نصارى را ولّى (و دوست و تكيه‏گاه خود،) انتخاب نكنيد! بعضی از آنها اولياى بعضی دیگرند و كسانى كه از شما با آنان دوستى كنند، چنین کسانی از خود آنها هستند .خداوند، جمعيّت ستمكار را هدايت نمى‏كند (51)

 بنابراین موضوع نیازمند تحقیق و جستجوی بیشتری بوده  و این نوشتار فقط یک طرح بحث میباشد .


مطالب مشابه :


به نام خدا های شعری: ( 164 مورد) + دعای شروع کلاس

به نام خدا های شعری: که چنين طرح d3 می‌زدی / طرح خود بر روی cd می‌زدی؟ تا




تحقیق درس استاد رجبی

به نام خدا. روابط عمومي ها از اعزام خبرنگاران به محل اجراي طرح ها دو هدف عمده را دنبال مي




طرح درس روزانه (بصورت مختصر )

به نام خدا طرح لطا یف احکامی . در باره یکی از فقیهان وعلما که برای خدا نزدیکتر بود به




کار آفرینی

به نام خدا - کار آفرینی 1- دادن محصول به عنوان جایز 2- تخفیف در فروش 3- طرح مسابقه درباره محصول




آیا تقوای حقوق ارحام به معنای طرح دوستی با آنهاست ؟

به نام خدا آیا تقوای رعایت حقوق ارحام به معنای طرح دوستی با آنهاست ؟ در این صورت اگر چه مراد




نمونه سوالات قانون کار

به نام خدا. فرق لایحه و طرح را شرح دهید؟ پیشنهادقانون میتواند ازسوی نمایندگان مجلس




لیست کتاب ها

به نام خدا. /گوجه فرنگی های سبز/مینو کریم زاده/طرح نو /گور به گور/ویلیام فاکنر/چشمه




به نام خدا

یزدان کلانتری نژاد وکیل پایه یک دادگستری وکارشناس ارشد حقوق خصوصی این وبلاگ به منظور طرح




برچسب :