احسان و انفاق از منظر آیات و روایات
احسان،در متون اخلاقی و دینی ما از همان آغاز یکی از فضایل اخلاقی دانسته شده است.مشروط بر اینکه از رنگ و ریا و حب غیر خدا به دورو از سر طاعت و نیک سیرتی باشد.همینطور است انفاق، وقتی آدمی از آن چیزی به نیازمندان ببخشد که خود دوستتر دارد یا بدان محتاج تر است.
این دو فضیلت را جز آنکه به لحاظ نظری بر آنها تأکید بسیار رفته است،عملا و در کردار اولیای الهی هم برجسته و چشمگیر میبینیم.
مقاله حاضر بر فضیلت و میمنت احسان و انفاق،آیات و اخبار بسیاری را شاهد آورده و سخن خود را بدانها مستند کرده است.این تحقیق را به سبب همین ابتکار ارج باید نهاد.
*بسیاری از مردم اگر کاملا بینیاز شوند،راه طغیان و سرکشی پیش میگیرند و صلاح آنها این است که در حد معینی از روزی باشند که نه موجب فقر گردد و نه موجب طغیان.
پیامبر اکرم(ص):دستها سه گونهاند:گیرنده،دهنده و نگهدارنده و از همه بهتر دست دهنده است.(1)
کاروان بشری به سوی مقصد مشخص خود در حرکت است و ما انسانها در این کاروان به صورت دسته جمعی حرکت میکنیم،در مسیر راه به واماندگانی برخورد میکنیم که باید آنها را یاری داد و کمبودهایی را میبینیم که باید جبران کرد و با مشکلاتی مواجه میشویم که باید در حل آن،تلاش ورزید.
یاری دادن واماندگان،رفع کمبودها و پر کردن حفره ها انفاق است و مسئوولیت همه انسانهاست. انفاق در فرهنگ لغت به معنای نفقه دادن،خرج کردن،دادن یا بخشیدن مال به کسی است. همچنین برای انفاق معانی متعددی ذکر شده است. از جمله:
1-پر کردن شکاف 2-مصرف کردن انباشته 3- از بین بردن فقر و نیازمندی
گاهی برای شخصی،یا جامعهای حوادثی اتفاق میافتد،این پیشامدها مخصوص زمان و یا جامعه خاصی نیست.ناگهان زلزلهای رخ میدهد یا جنگی بوقوع میپیوندد،سیلی براه افتاده،یا دزدی از راه میرسد،که بر اثر آن دسترنج سالها تلاش و کوشش بر باد میرود و کمبودها و نابسامانیهایی را موجب میگردد.قلبی شکسته، دستانی تهی،دلی داغدیده مصدومی درمانده، یتیمی بیپناه یا مریضی گرفتار بر جای میماند و یا این که فردی یا خانوادهای بر اثر بیکاری، ورشکستگی،بیماری و عدم در آمد کافی دچار فقر میشود و به بدبختی و سیه روزی میافتد.اکنون چه باید کرد؟قطعا عقل و شرع و وجدان،بی تفاوتی نسبت به این گونه افراد و رها کردن آنها را به حال خود نمیپسندد،پس باید جبران کرد.اما چگونه؟ طرح موفق اسلام در این زمینه انفاق است که در این مقاله بدان پرداخته شده است.
چرا خداوند عده ای را محتاج انفاق قرار داد؟
ممکن است،برای هر فردی این سؤال مطرح شود که چرا بعضی از مردم محروم و نیازمند و مسکین هستند که لازم باشد دیگران به آنها انفاق کنند.آیا بهتر نبود خداوند خودش به آنها هرچه لازم بود میداد تا نیازی نداشته باشند که به آنها انفاق شود.در پاسخ باید گفت که خداوند میفرماید:
«ان ربک یبسط الرزق لمن یشاء و یقدر انه کان بعباده خبیرا بصیرا»(2)
«خداوند روزیش را به هر کس که بخواهد گشاده میدارد و بر هر کس که بخواهد تنگ،چرا که او نسبت به بندگان آگاه و بینا است».در حقیقت باید گفت این یک آزمون و آزمایش برای انسانهاست، چرا که برای او همه چیز ممکن است،او میخواهد بدینوسیله انسانها را تربیت کند و روح سخاوت وفداکاری و از خود گذشتگی را در آنها پرورش دهد.
به علاوه بسیاری از مردم اگر کاملا بینیاز بشوند راه طغیان و سرکشی پیش میگیرند و صلاح آنها این است که در حد معینی از روزی باشند،حدی که نه موجب فقر گردد و نه طغیان.از طرفی وسعت و تنگی رزق در افراد انسان بستگی به میزان تلاش و کوشش آنها دارد.خداوند روزی را بر هر کس که بخواهد تنگ یا گشاد میدارد،این حکمت اوست و حکمتش ایجاب میکند که هر کس تلاشش بیشتر باشد سهمش بیشتر و هر کس تلاشش کمتر محرومتر.
نظام تکوین ایجاب کرده که خداوند زمین را با تمام مواهبش در اختیار بشر قرار دهد و آنها را در اعمال خود برای طی کردن مسیر تکامل آزاد بگذارد و در عین حال غرایزی در او آفریده که هر کدام او را به سویی سوق دهد و از طرفی نظام تشریح چنین ایجاب کرده که قوانینی برای کنترل غرایز، تهذیب نفوس و تربیت انسانها از طریق ایثار و فداکاری و گذشت و انفاق قرار دهد و ایشان را که استعداد رسیدن به مقام خلیفه الهی را دارند از این طریق به آن مقام منبع برساند.از طریق زکات تطهیر نفوس کند و از راه انفاق بخل را از دلها بزداید و فاصله طبقاتی را که منشاء هزاران فساد در زندگی است از بین ببرد.(3)
در حدیث قدسی داریم که مصلحت برخی از بندگان بیماری و برخی دیگر سلامتی،برخی فقر و برخی دیگر بی نیازی است.(4)البته احادیث متعددی از پیامبر(ص)و اهل بیت(ع)داریم که خداوند در قیامت از فقرا به خاطر فقرشان عذر خواهی میکند و اجر و پاداش میدهد.
نقل یک روایت :
میمون بن مهران میگوید:من در پیشگاه امام مجتبی(ع)مشرف بودم در حالی که ایشان معتکف بودند.مردی به محضرشان شرفیاب شد و عرض کرد:مقروضم و چون قدرت پرداخت آن را ندارم، طلب کارم میخواهد مرا به زندان بیفکند.امام حسن (ع)فرمود:پولی ندارم که دین شما را ادا کنم.آن شخص به امام(ع)عرض کرد:شما اگر بیایید با طلبکارم صحبت کنید.ممکن است به پاس حرمت شما مرا به زندان نبرد.میمون بن مهران میگوید: دیدم حضرت آماده شد که کفن بپوشد و از مسجد خارج شود.عرض کردم:آیا فراموش کردهاید که در حال اعتکاف هستید و معتکف نباید در حال اعتکاف از مسجد خارج شود.امام(ع)فرمود: فراموش نکردم،ولی پدرم از جدم رسول اکرم(ص) نقل کرد که:اگر کسی گرهای از کار مسلمین یا شخص مؤمنی بگشاید و حاجت او را بر آورده سازد. مانند آن است که نه هزار سال خداوند را عبادت کرده،روزها را به روزه و شبها را به شب زندهداری سپری کرده باشد.(5)
شرایط نفاق ارزشمند :
*معاویه درباره علی(ع)چنین شهادت داده است:«اگر علی انباری از طلا داشته باشد و انبار دیگری از کاه،نخست انبار طلا را در راه خدا انفاق خواهد کرد و چیزی بجای خود نگه نخواهد داشت.
قرآن کریم شرایط انفاق ارزشمند را در آیات مختلف بیان کرده که از جمع آن میتوان ده شرط آن را مورد توجه قرار داد.
1-از بهترین قسمت مال انتخاب شود نه از اموال کم ارزش.
«ای کسانی که ایمان آوردهاید از اموال پاکیزهای که به دست آوردهاید یا از زمین برای شما خارج ساختهایم انفاق کنید،و به سراغ قسمتهای ناپاک برای انفاق نروید،در حالی که خودتان حاضر نیستید آنها را بپذیرید.مگر از روی اغماض،و بدانید خداوند بینیاز و شایسته ستایش است».(6)
2-از اموالی که مورد نیاز انسان است،باشد.
«آنها دیگران را بر خود مقدم میدارند،هر چند خود به طور شدید نیازمند باشند».(7)
3-به کسانی انفاق کنید که سخت نیازمندند، و اولویتها را در نظر گیرید.
«انفاق شما بخصوص برای نیازمندانی باشد که در راه خدا در محاصره قرار گرفتهاند».(8)
4-انفاق اگر مخفی باشد بهتر است.
«هرگاه آنها را مخفی ساخته و به نیازمندان بدهید برای شما بهتر است».(9)
5-هرگز منت و آزاری با آن همراه نباشد.
«ای کسانی که ایمان آوردهاید،انفاقهای خود را با منت و آزار باطل نکنید».(10)
6-انفاق باید توأم با اخلاص و نیت پاک باشد.
«کسانی که اموالشان را برای جلب خشنودی خداوند انفاق میکنند».(11)
7-آنچه را انفاق میکند کوچک و کم اهمیت بشمرد،هر چند ظاهرا بزرگ باشد.
«به هنگام انفاق منت مگذار و آنرا بزرگ مشمار».(12)
8-از اموالی باشد که به آن دل بسته است و مورد علاقه اوست.
«هرگز به حقیقت نیکوکاری نمیرسید،مگر اینکه از آنچه دوست دارید انفاق کنید».(13)
9-هرگز خود را مالک حقیقی تصور نکند، بلکه خود را واسطهای میان خالق و خلق بداند.
«انفاق کنید از آنچه خداوند شما را نماینده خود در آن قرار داده است».(14)
10-انفاق باید از اموال حلال باشد،چرا که خداوند فقط آن را میپذیرد.
«خداوند شما،از پرهیزگاران قبول میکند»(15)
صدقه که بخشی از انفاق مستحب به شمار میرود نیز شرایطی دارد که در روایتی از پیامبر اکرم (ص)نقل شده است.که ایشان فرمودند:هفت چیز صدقه را زینت بخشد و بالا برد:
1-حلال بودن 2-در تنگدستی 3-پیش از مرگ 4-جنس خوب 5-مخفی بودن 6- بی منت بودن 7-از حدود تجاوز نکردن.(16)
همچنین پیامبر اکرم(ص)فرمودند:چون صدقه از دست صاحبش بیرون رود،پنج کلمه گوید:من فانی بودم،جاویدم کردی.کوچک بودم،بزرگم کردی،دشمن تو بودم،دوستم کردی.تو مرا حفظ میکردی،اینک من تا قیامت نگهبان تو هستم(17)
در روایت دیگری از پیامبر(ص)نقل شده که ایشان فرمودند:صدقه دهندگان پنج امتیاز دارند: بر آمدن حاجات،نجات از سختیها،وسعت روزی،نجات از مرگ بد،آمرزش گناهان،و طول عمر با رزق فراوان.(18)
از پیامبر(ص)نقل شده که راجع به صدقه از شیطان پرسیدم که چرا جلوگیری میکنی؟گفت: ای محمد چون ببینم کسی صدقه میدهد گویا اره بر سر من نهادهاند و مانند چوب میبرند،پرسیدم: چرا؟گفت:صدقه پنج خاصیت دارد:مال را زیاد میکند،بیمار را شفا میدهد،بلا را دور میکند، صاحبش چون برق جهنده از پل صراط بگذرد و بیحساب وارد بهشت شود.(19)
در عبارتی دیگر پیامبر اکرم(ص)فرمودند:هر کس صدقهای بدهد،برای او در برابر هر درهم آن، مانند کوه احد از نعمتهای بهشتی برخوردار خواهد بود.(20)
انفاق کنندگان نمونه :
علی(ع)پس از رسول خدا(ص)با سخاوتترین مردم به شمار میرود؛تا آنجا که سه شبانه روز با همسرش زهرا،و دو فرزندش حسن و حسین روزه گرفتند و قوتشان را به مسکین و یتیم و اسیر دادند و خود با آب افطار کردند و این آیه در حق آنها نازل شد که:
«و یطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا.انما نطعمکم لوجه الله لا نرید منکم جزاء و لا شکورا.انا نخاف من ربنا یوما عبوسا قمطریرا»
-سوره انسان آیات(8 الی 10)
و نیز یکبار امام علی(ع)تمام مایملک خود را در راه خدا انفاق کرد و آن هنگامی بود که حضرت فقط چهار درهم داشتند،که یکی را شب هنگام و دیگری را روز و درهم سومی را پنهانی و چهارمی را آشکارا انفاق فرمود(21)و سپس این آیه نازل شد:
«الذین ینفقون اموالهم باللیل و النهار سرا و علانیة»
-سوره بقره آیه 275-مولی علی(ع)کار میکرد و مزد میگرفت و آنر صدقه میداد و خود گاهی از شدت گرسنگی سنگ بر شکم میبست به طوری (به تصویر صفحه مراجعه شود)
*اثر اجتماعی انفاق به دست آوردن دلها،محبت به دیگران، استمرار دوستیها و زیاد شدن دوستان است.
که حتی دشمن او،معاویه شهادت میدهد:«اگر علی انباری از طلا و انباری از کاه داشته باشد، نخست انبار طلا را در راه خدا انفاق میکند و هیچ برای خود نگه نخواهد داشت».(22)
مولی(علیه السلام)میفرماید:ای سفیدها «نقرهها و دراهم»و ای زردها«دینارها و طلاها» بروید غیر از علی را فریب دهید که علی فریب شما را نخواهد خورد.(23)
همچنین در احوالات امام حسن(ع)وارد شده است که مردی خدمت آن حضرت رسید و اظهار فقر و پریشانی کرد.حضرت خزانهدار خود را خواست و فرمود،چه مقدار مال نزد توست؟
عرض کرد دوازده هزار درهم،فرمود آن را به این مرد فقیر بده و من از او خجالت میکشم. خزانهدار عرض کرد دیگر چیزی از برای مخارج باقی نمیماند.فرمود تو آن را به فقیر بده و حسن ظن به خدا داشته باش،حق تعالی تدارک میفرماید.پس از آنکه خزانهدار آنرا به او داد، حضرت او را طلبید و عذر خواهی کرد و فرمود ما حق تو را ندادیم،لکن آن قدر که نزد ما بود به تو دادیم.همچنین حضرت مجتبی(ع)در طول عمر خود دو بار تمام اموال و دارایی خود را در راه خدا خرج کرد و سه بار ثروت خود را به دو نیم تقسیم کرده،نصف آن را برای خود نگه داشت و نصف دیگر را در راه خدا بذل و بخشش کرد.(24)
ابن عساکر از مورخان نامی که کتاب وی از معروفترین کتب تاریخی است،میگوید:شخص مستمندی در کوچههای مدینه به راه افتاد تا به در خانه امام حسین(ع)رسید.در خانه را کوبید و شروع کرد به خواندن اشعاری به این مضامین: «کسی که حلقه در خانه تو را بکوبد نا امید بر نمیگردد.تو صاحب جود و معدن کرم هستی...».امام حسین(ع)در حال نماز بود، صدای کوبیدن در و تقاضای سائل را که شنید،نماز خود را با سرعت به پایان رساند از منزل بیرون آمد. به چهره مرد سائل نگاه کرد،فقر و تنگدستی از چهرهاش میبارید،امام به داخل خانه بازگشت و از قنبر سؤال کرد:از وجوه مربوط به مخارج زندگی ما چیزی نزد تو مانده است؟قنبر جواب داد:دویست درهم موجود است که فرمودید در میان اهل بیت شما تقسیم کنم.فرمود:آن را بیاور، زیرا کسی آمده که به گرفتن آن سزاوارتر است امام پولها گرفت و از خانه خارج شد و آن را به مرد سائل داد و شعری با این مضمون سرود:«ای مرد این پول را از من بگیر و.من عذر میخواهم و بدان نسبت به تو مهربانم.البته اگر وضع به این گونه نبود و امکانات مادی اهل بیت بهتر از این بود، آسمان کرم ما باران رحمت خود را بر زندگانی تو فرو میریخت و زندگانی پژمرده تو را به صورت گلستانی در میآورد.شرایط روزگار این گونه است که امکانات در دست دیگران بوده،دست ما خالی باشد.»
مرد عرب پولها را گرفت و با خوشحالی مراجعت کرد،در حالی که اشعاری با این مضامین را با خود زمزمه میکرد:«شما پاک و مطهرید، هر کجا که نام شما برده شود،درود و تحیات الهی همراه آن است،شما برترید و علم کتاب در نزد شماست.آن کسی که وابسته به خاندان شما نباشد، مایه افتخار و مباهاتی ندارد.»(25)
ابن شهر آشوب در کتاب«مناقب»نقل میکند: پس از شهادت امام حسین(ع)اثر زخمی بر پشت مبارک او دیده شد،از امام سجاد راجع به آن سؤال کردند،فرمودند:اثر آن انبانهای غذایی است که به پشت مبارک خود میگرفت و در تاریکی شب برای بیوه زنان و یتیمان و مساکین میبرد.
همچنین در زندگی امام سجاد(ع)است که در شبهای تاریک غذا به در خانه فقرا میبرد و صورت خود را میپوشاند تا کسی او را نشناسد. او از هم غذا شدن با فقرا و مساکین لذت میبرد و حتی با دست خود لقمه به دهان آنها میگذارد.امام صادق(ع)میفرماید:علی بن الحسین شبانه انبانی که حاوی کیسههای درهم و دینار بود،بر دوش میکشید و در کوچههای مدینه به راه میافتاد و خانه به خانه در میزد و هر کس خارج میشد به او عطا میکرد.
امام سجاد در روز جمعهای به کنیز خود فرمود: امروز روز جمعه است،به همه سائلین احسان کنید.عرض کرد آقا،همه مستحق نیستند، فرمودند:شاید بعضی مستحق باشند و ما مغضوب شویم.(26)
آثار انفاق :
آثار انفاق را میتوان به سه دسته فردی، اجتماعی و اخروی تقسیم بندی کرد:
آثار فردی انفاق عبارت است از رفاه و آسایش برای انفاق کننده و دریافت کننده انفاق،آسان شدن مشکلات و هموار شدن راهها،استجابت دعا،رفع بلاها و گرفتاریها،افزایش ثروت،تندرستی و طول عمر.
آثار اجتماعی انفاق عبارت است از به دست آوردن دلها،محبت به دیگران،استمرار دوستیها و زیاد شدن دوستان.
آثار اخروی انفاق عبارت است از آسانی حساب،سپر آتش،محو گناهان،بر طرف شدن *انفاق و صدقه میتواند از شیوع فقر در جامعه پیشگیری کند یا فقرا را از فقر به در آورد.چنانکه امام صادق فرمود:«نیکی کردن و صدقه دادن فقر را از بین میبرد.»
خشم پروردگار،روشنایی و آسایش در روز قیامت است.
ابن مسعود از پیامبر(ص)نقل کرده است:در شب معراج دیدم بر سومین در دوزخ نوشته شده: هر کس میخواهد در روز قیامت عریان نباشد،باید بدنهای عریان را بپوشاند و هر کس میخواهد در آن روز،تشنه نماند باید تشنگان را در دنیا سیراب کند و هر کس مایل است در روز قیامت گرسنه نباشد،باید گرسنگان را در این دنیا غذا دهد.(27)
خداوند انفاق را کفاره گناهان قرار داده است و به واسطه آن از لغزشها میگذرد.
«و یکفر عنکم من سیئاتکم» (28)صدقات بخشی از گناهانتان را میزداید.انفاق،جبران کننده کاستیها و لغزشها است.حتی چنانچه کسی از انفاق کردن کوتاهی کرد میتواند آن را جبران کند.در حدیث داریم «ادفعوا البلاء بالصدقه»با صدقه دادن از پدید آمدن بلاها جلوگیری کند.همچنین از پیامبر اسلام نقل شده است که فرمودند:«بیماران خود را با صدقه دادن مداوا کنید.»(29)
انسانها میتوانند با انفاق کردن و صدقه دادن از گرفتار شدن در دام فقر پیشگیری کنند و حتی چنانچه دچار فقر هستند،بدین وسیله فقر خود را بر طرف سازند.در این رابطه امام باقر(ع) میفرماید:«البر و الصدقه ینفیان الفقر».(30)«نیکی کردن و صدقه دادن فقر را از بین میبرد.»
پاداش انفاق کنندگان :
خداوند برای انفاق کنندگان پاداشهای ارزندهای قرار داده است
«فالذین امنوا منکم و انفقوا لهم اجر کبیر» (31)و خود او پاداش انفاق را بر عهده گرفته است.
اکنون به ذکر برخی از پاداشهای انفاق کنندگان میپردازیم:
1-جایگزینی
خداوند در قرآن کریم میفرماید:«و هر چیزی را(در راه خدا)انفاق کنید،جای آن را پر میکند و او بهترین روزی دهندگان است.»(32)
گروهی خیال میکنند با انفاق کردن چیزی را از دست میدهند و کسانی که انفاق نمیکنند، اموالشان باقی میماند.امام صادق(ع)میفرماید: «در روز جمعه دو فرشته این گونه دعا میکنند «اللهم اعط کل منفق خلفا و کل ممسک تلفأ»(33) «خدایا به هر انفاق کنندهای عوضی عطا فرما و هر بخیلی را به تلف شدن مال دچار فرما».
2-برخورداری از ثواب مجاهدان
3-همراهی در هنگامه رستاخیز.
4-شادی در روز قیامت
مطالب مشابه :
حدیث در مورد انفاق
صبح سپید - حدیث در مورد انفاق - سرزده وارد مشو میکده حمام نیست
احادیث درباره انفاق
حدیث (1) امام هادى عليهالسلام: اِنَّ الحَرامَ لا يَنمى وَ اِن نَمى لا يُبارَكُ لَهُ فيهِ وَ
"انفاق و صدقه"
بسوی کمال - "انفاق و صدقه" - ( یادداشتهای اخلاقی ، اجتماعی ، تربیتی و یک معلّم )
انفاق و صدقه
بوستان نور - انفاق و صدقه حدیث. امام على عليه السلام : صدقه، نزد خداوند بارور مىشود.
احسان و انفاق از منظر آیات و روایات
مرکز نیکوکاری میلاجرد - احسان و انفاق از منظر آیات و روایات - مسجد امیر المومنین(ع)شهر
انفاق در قرآن. شرايط. انفاق به اندازه. ذخيره ابديت . صدقه
حدیث موضوعی سوره انفاق انفاق از مهم ترین اعمال نیک و صالح عبادی است که در آموزه های
انفاق
۩ حکمت، حکایت، روایت ۩ - انفاق - مخزنی از روایات، حکایات حکیمانه، حکمت های ناب، مسائل علمی
انفاق
انفاق. امام رضا عليه السلام در نامه اى به فرزندش امام جواد عليه السلام نوشت : اى ابو جعفر!
برچسب :
حدیث انفاق