جامه هاى ناروا
جامههاى ناروا
(1192) 1- به ابو عبد الله صادق (ع) گفت: نماز خواندن با پوستين روباه و روباهك خالدار و سنجاب و مانند آنها چه صورت دارد؟ ابو عبد اللَّه طومارى برايش باز كرد و گفت: اين طومار به املاء رسول خدا نوشته شده. در طومار نوشته بود: «هر حيوانى كه خوردن گوشت آن روا نباشد، نماز خواندن با پشم آن يا موى آن و پوست آن و آلودگى بول و سرگين و شير آن، و يا هر جرم
گزيده كافى، ج2، ص: 312
ديگرى كه از بدن آن حيوان بتراود، فاسد و باطل خواهد بود. خداوند نماز او را نمىپذيرد، مگر اين كه با جامه ديگرى نماز بخواند كه از حيوان حلال گوشت برآمده باشد».
ابو جعفر گفت: اين طومار، از رسول خدا بجا مانده است؛ اين قاعده را درست در خاطر داشته باش: اگر حيوانى حلال گوشت باشد، نماز خواندن با پشم و بول و مو و سرگين و شير آن حيوان، و يا هر جرم ديگرى كه از بدن آن حيوان برآيد، روا خواهد بود، با اين شرط كه بدانى آن حيوان را تذكيه كردهاند. و اگر حيوانى حرام گوشت باشد، نماز خواندن با فراوردههاى آن حيوان فاسد و باطل خواهد بود، خواه آن حيوان را كشته باشند و يا خود مرده باشد. (1193) 6- به ابو عبد الله صادق (ع) گفتم: قربانت شوم از فراوردههاى مرده، چيزى هست كه قابل انتفاع باشد؟ ابو عبد الله گفت: نه. من گفتم: به ما خبر رسيده كه رسول خدا (ص) از برزنى مىگذشت و گوسفند مردهاى ديد كه در كنارى افتاده است. رسول خدا گفت: اگر صاحب اين گوسفند، نمىتوانست از
گزيده كافى، ج2، ص: 313
گوشت اين حيوان بهرهمند شود، چه مانعى داشت كه از پوست آن بهرهمند شود؟! ابو عبد الله گفت: آن گوسفند، از همسر رسول خدا بود. گوسفند لاغرى بود كه گوشت آن قابل خوردن نبود. گوسفند را رها كردند تا مرد. رسول خدا گفت: اگر نمىخواستند كه از گوشت آن بهره بگيرند، چرا از پوست آن بهره نگرفتند كه آن را بكشند و تذكيه كنند و پوست آن را دباغى كنند. (1194) 10- به ابو محمد امام حسن عسكرى (ع) نامه نوشتم و پرسيدم:
نماز خواندن، با كلاهى كه از حرير خالص باشد يا به صورت مخمل باشد، جايز است؟ ابو محمد در پاسخ نوشت: نماز خواندن با لباس حرير خالص جايز نيست. توجه: لباسى كه بايد پاك باشد و يا حرير خالص نباشد، لباس رسمى اسلام است كه يا به صورت شلوار و إزار پائين بدن را بپوشاند و يا مانند بلوز و پيراهن و رداء بالاى بدن را بپوشاند. از اين دو قطعه لباس رسمى كه بگذريم لباسهاى ديگر، مانند كلاه و دستكش و جوراب و كمربند و امثال آن، جزء لباس رسمى نيست و مانعى ندارد كه حرير خالص باشد يا آلوده به نجاست باشد. در اين حديث كه به نام «توقيع» خوانده مىشود، به سؤال نامه، پاسخ مستقيم ندادهاند، بلكه فقط يك حكم كلى را مطرح كردهاند كه لباس نمازگزار، نبايد حرير خالص باشد.
گزيده كافى، ج2، ص: 314
(1195) 12- به ابو الحسن الرضا (ع) گفتم: نماز خواندن در پوستين درندگان چه صورت دارد؟ ابو الحسن گفت: در پوستين درندگان نماز مخوان. من گفتم: در جامه حرير، نماز بخوانم؟ ابو الحسن گفت: نه. (1196) 18- به ابو جعفر باقر (ع) گفتم: با شنلى كه مجوسيان مىبافند، نماز بخوانم؟ ابو جعفر گفت: مگر با آب شسته نمىشود؟ من گفتم:
چرا. ابو جعفر گفت: اشكالى ندارد. من گفتم: با پارچه نو كه تازه بافته شده، نماز بخوانم؟ ابو جعفر گفت: آرى. (1197) 19- به ابو عبد اللَّه صادق (ع) گفتم: انسان مىتواند جامهاى كه زن بر دوش گرفته و يا به كمر بسته بپوشد و روسرى او را دور سر بپيچد و نماز بخواند؟ ابو عبد اللَّه گفت: اگر از حيث طهارت و نجاست امين و مورد اعتماد
گزيده كافى، ج2، ص: 315
باشد، مانعى ندارد. (1198) 20- به ابو عبد اللَّه صادق (ع) گفتم: با سكههائى كه نقش تصوير دارد، مىتوانم نماز بخوانم؟ ابو عبد اللَّه گفت: اگر داخل كيسه باشد، مانعى ندارد. (1199) 22- ابو عبد اللَّه صادق (ع) گفت: با لباسى كه رنگ تند و برّاق دارد، نماز خواندن مكروه است. (1200) 27- ابو عبد اللَّه صادق (ع) كراهت داشت پيراهنى بپوشد كه گريبان و سر آستين آن با مخمل، نواردوزى شده باشد. كراهت داشت كه لباس ابريشمى و لباس رنگارنگ بپوشد. كراهت داشت كه بر روى نهالى سرخ بنشيند، ابو عبد اللَّه مىگفت: نهالى سرخ، مخصوص شيطان است.
گزيده كافى، ج2، ص: 316
(1201) 28- به ابو عبد اللَّه صادق (ع) گفتم: با نعلين و چارقى كه از بازار مىخريم، مىتوانيم نماز بخوانيم؟ ابو عبد اللَّه گفت: مىتوانى نماز بخوانى، مگر موقعى كه بگويند: اين نعلين و چارق از پوست مردار است.
مطالب مشابه :
لباس شب
لباس شب. امروز لباس شبي از حرير بنفش براي باكرهاي سي و هفت ساله دوختم. كتفهاي زيبا و خوش تراشي داشت. سعي كردم بندهايي كه حرير بنفش را روي تنش نگه مي دارند در قسمت شانهها باريك باشند تا زيبايي طبيعيكتفهايش را پنهان نكنم.
جامه هاى ناروا
نماز خواندن، با كلاهى كه از حرير خالص باشد يا به صورت مخمل باشد، جايز است؟ ابو محمد در پاسخ نوشت: نماز خواندن با لباس حرير خالص جايز نيست. توجه: لباسى كه بايد پاك باشد و يا حرير خالص نباشد، لباس رسمى اسلام است كه يا به صورت شلوار و إزار ...
مناسک حج(عمره تمتع)
چند مسأله: 1 ـ لباس احرام بايد پاك و مباح باشد . 2 ـ بانوان در حال احرام، بنابر احتياط نبايد لباس حرير بپوشند. 3 ـ اگر بدن يا لباس مُحرم نجس شود، بنابر احتياط واجب بايد بدن را تطهير و لباس را تعويض يا تطهير كند.
شيك ترين مدل لباس مجلسي زنانه
... شيك ترين مدل لباس مجلسي زنانه , گالري مدل لباس مجلسي زنانه , انواع مدل لباس مجلسي زنانه , عكس مدل لباس مجلسي زنانه , مدلهاي زيبا لباس مجلسي زنانه , مدل لباس مجلسي زنانه زمستاني, مجله تفریحی پیک نما , مدل لباس مجلسي زنانه حرير , مدل لباس ...
اولين عمل عمره تمتّع
مردان، بايد تمام لباسهاى دوخته ـ حتى لباسهاى زير و كوچك ـ را از تن درآورند و دو تكّه لباس غير دوخته بر تن كنند كه يكى را مانند لنگ بر كمر مى بندند و ديگرى را بر شانه مى اندازند ... 2 ـ بانوان در حال احرام، بنابر احتياط نبايد لباس حرير بپوشند.
پرسش و پاسخ حجاب
... كه اساساً زن و مرد در برخي از موارد، از جمله پوشش و لباس، داراي احكام متفاوتي هستند؛ بنابراين، در خصوص احكام پوشش، نميتوان به قاعدهي اشتراك زن و مرد در احكام تمسك جست؛ مثلاً جامهي زربافت و حرير براي زن جايز است، ولي براي مرد جايز نيست(ر.
حج
1 ـ لباس احرام بايد پاك و مباح باشد . 2 ـ بانوان در حال احرام، بنابر احتياط نبايد لباس حرير بپوشند. 3 ـ اگربدن يالباس مُحرم نجس شود،بنابراحتياط واجب بايدبدن راتطهيرولباس راتعويض ياتطهيركند. نکات مهم درباره حج. 1) توجه : زائران گرامي که به ...
برچسب :
لباس حرير