طراحی موزه


طرح موزه فرش ، طراحی شده توسط آرتور امید آذری

اهداف عمده در طراحی و ساخت فضاهای نمایشگاه فرش
- نوآوری در مواد و مصالح ساخت
- کاهش هزینه های مادی ساختمانی و افزایش فضا با شیوه های مدرن و خلق آینده مبتنی بر نوآوری هستند.
- ارائه طراحی و متدها و تکنیکهای خلاق.
- خلق فرمهای عصر آینده معماری (که معرف هویت فرش می باشد.)
- بهره برداری اقتصادی از فضا که از اهداف اصلی عملکردی این فضاست.
- آینده محوری و سنت گرایی
02931676985030662862
نام پروژه : موزه فرش تبریز طراح : آرتور امید آذری معماری موزه :
بدیهی است که ارائه تحلیلی جامع در خصوص معماری موزه ها مبحثی پیچیده و گسترده بوده و در این مجال نمی گنجد ، از این رو در این فرصت به ذکر نکاتی اساسی و کلیدی در خصوص تاریخچه، انواع و دیدگاه های رایج در طراحی موزه ها بسنده شده است.
نقش و جایگاه کنونی معماری موزه و فضاهای فرهنگی
بسیاری از منتقدین بر این باورند که "موزه ها" نماد و شاخصه معماری معاصر بوده و بیشترین نقش را در آشنایی و جلب توجه عموم مردم به هنر معماری دارند. نقشی که مشابه آن را در سال های نخست قرن بیستم "آسمانخراش ها" بر عهده داشتند.
اکنون دیگر اما تفکرات افراطی و هیجانات اولیه بلند مرتبه سازی در جهان فروکش کرده و توجه دولتها، روشنفکران و از همه مهمتر عموم مردم، به فضاهای فرهنگی - هنری بیش از سایر بناها است. بدین ترتیب معماری چنین فضاهایی نیز بیش از سایر کاربری ها با زندگی روزمره عموم مردم در ارتباط بوده و موفق به جلب توجه آنان به هنر معماری می شود. علاوه بر این ، آزادی فرمال معماران در طراحی موزه ها و حضور ثابت معماران به نام و بین المللی در این عرصه نیز در اهمیت معماری فضاهای فرهنگی تأثیری به سزا داشته است. معماران طراز اولی چون ، لیبسکیند، گری و رنزو پیانو که با زیرکی، تغییر خواستگاه های جوامع امروزی را درک کرده و از این فرصت جهت افزایش اعتبار و همچنین طرح ایده هایی نو در عرصه معماری نهایت استفاده را می کنند.
68827949825369083081
اهداف عمده در طراحی و ساخت فضاهای نمایشگاه فرش
- نوآوری در مواد و مصالح ساخت
- کاهش هزینه های مادی ساختمانی و افزایش فضا با شیوه های مدرن و خلق آینده مبتنی بر نوآوری هستند.
- ارائه طراحی و متدها و تکنیکهای خلاق.
- خلق فرمهای عصر آینده معماری (که معرف هویت فرش می باشد.)
- بهره برداری اقتصادی از فضا که از اهداف اصلی عملکردی این فضاست.
- آینده محوری و سنت گرایی
- در طراحی موزه و فضای نمایشگاهی گذشته را دیده با عبور از حال به سوی کهکشان آینده می شتابیم.
- در این آینده نگری سرعت و زمان که هر دو تداعی کننده حرکت در بازار سنتی ایران هستند به عنوان ارزش اقتصادی بنا نهاده شده است و نقش مهمی را ایفا می کنند.
- تحقق این امر در گرو ابداع و نوآوری مداوم در خلق بصری فضا بوده است.
- لذا در طراحی این فضاها به طور فزاینده ای با سعی در افزایش و انباشتگی فضا روبرو هستیم . فضای سرپوشیده وسیعی که انسان در آن دست آوردهای تکنولوژی را در تقابل با طبیعتئ به نمایش می گذارد.(رابطه انسان با طبیعت بکر)
- چالشها و چرخشهای تکنولوژی در گفتگو با طبیعت . استفاده از انرژی های طبیعت (همبستگی حرکتها)
- تغییر فرم و عملکرد فضاهای موزه از معماری تکنیک محور و فن سالار به سمت معماری سبز و پایدار.
57713819380916395614
- بیان فرم
حرکت سیال الیاف در سایت معرف یکی از اصول حرکتی موجود در پروژه قرار گرفته است . که این اصل را گرایش به زندگی با رویکردی نا ارگانیک می توان شناخت. اصطلاح نا ارگانیک بر آن است تا موقعیتی از یکپارچگی و تفاوت را نشان دهد که هم ارگانیک و هم غیر ارگانیک است. و همان مشارکت دادن علم زندگی (هستی شناسی) با فن آوری در ساختی متقابل است.این ساخت ، تلاشی است برای خلق ماشین انتزاعی که مولد نوآوری باشد.
نوآوری بجای تأکید بیرونی تولید سازمان هایی جدید و پیش بینی ناپذیر می کند؛
- اساس ساخت فرم و تأکید نیروهای درنی فرهنگی
- مبانی اصلی در مورد هندسه پیچیده و هندسه فرکتال
- فرم بعنوان هندسه پیچیدگی عمل می کند.
- پیچیدگی شامل چرخش سیستم های چند گانه و متفاوت و تبدیل آنها به توده ای است که بعنوان فردیت کار می کند.
- فرم حقیقی را می توان سیستمی دانست که از نیروهای مجازی شکل گرفته است . و آینده به این دلیل که سازمان های پیش بینی ناپذیر تولید شده از طریق فرم مجازی نیروهایی تولید خواهد کرد که فرم حقیقی را متأثر خواهد کرد. بنابراین است که فرم مجازی ایده محسوب می شود.
- هندسه فولد امتداد و بسط یک نقطه است.
- امتداد، حرکتی فلسفی است به سمت بیرون و در طول سطح و نه در عمق.
47204801752110100191
- ایده یکتایی
- برداشت تازه از زمان ، ایده ی رویداد را همچون ایده یکتایی متأثر ساخته است.
- یکتایی تمایز در زمان است نه در مکان
- معماری رویداد موزه هر دو زمان را شامل می شود: زمان پیشین و زمان پسین را ، که همان زمان عصر ارتباطات است. اکنونی که می باید حاوی قبل و بعد باشد.
- یکتایی، چیزی برآمده از بستر یا شکل پیکره نیست ، بلکه این کیفیت آشکاری و گشودگی زمان است که یکتایی را ممکن می سازد.
- خلق فضای موجود، همواره یک لحظه است، نه یک شی خاص یا مکانی در یک زمان خاص.
31234577241434624989
19672000493684894535
61330945796481881139


مطالب مشابه :


طراحی موزه

honar va memari - طراحی موزه - هنر و معماری نکاتی در باب معماری موزه. ۱) هر فعالیتی که مخاطب در موزه




طراحی موزه

معماری موزه : بدیهی است که ارائه تحلیلی جامع در خصوص معماری موزه ها مبحثی پیچیده و گسترده




√ تحلیل معماری موزه هنرهای معاصر تهران

تحلیل معماری موزه هنرهای معاصر طراحی و معماری این بنا به دست کامران دیبا انجام گرفته است




اصول طراحی موزه

معمار و معماری - اصول طراحی موزه - گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردستان




موزه ملی شیخ زاید

خانه هنر ، معماری ، طراحی - موزه حاکم ابوظبی،فاستر و گروهش را مأمور ساخت موزه ملی امارات




آشنایی با طراحی موزه ها و گالریهای آثار هنری

معماری هنر ایده - آشنایی با طراحی موزه ها و گالریهای آثار هنری - معماری و دکوراسیون




موزه ی هنر های معاصر

مهرازان - معماری - طراحی شهری - موزه ی هنر های معاصر - معماری - شهرسازی - طراحی شهری - طراحی




آشنایی با طراحی موزه ها و گالریهای آثار هنری

آشنایی با طراحی موزه ها و گالریهای آثار هنری. موزه ها و گالری های آثار هنری کاربرد های




برچسب :