نمونه سوال جديد (9 تيرماه) آزمون ضمن خدمت قیام حضرت مهدی (عج)
توجه: پاسخنامه به محض دریافت در پایین سوالات قرار می گیرد
سری اول
|
|
|
||
ردیف |
سوالات آزمون |
|||
۱ |
کدام گزینه،
دیدگاه ابزارگرایان، در نظریه ی تسلسل منطقی تاريخ است؟ |
|||
۲ |
آیه قرآنی ناظر بر کدام مطلب است(فَهَل یَنظُرون الا سُنَتً الاولین فَلَن تَجِدَلِسُنَتِ الله تَبدیلا) دگرگونی در سنت
الهی |
|||
۳ |
کدام گزینه با بینش دیالکتیکی طبیعت سازگار
نیست؟ |
|||
۴ |
از نظر شهید مطهری« جهاد و امر به معروف » چه
ماهیتی دارند؟ |
|||
۵ |
جامعه از کدام دیدگاه « مرکب واقعی» است؟ |
|||
۶ |
در بینش ابزاری، کدام طبقه مانع حرکت تکاملی
اجتماع هستند؟ |
|||
۷ |
کدام گزینه بیان کننده ی ماهیّت واقعی حرکت
تاریخ است؟ |
|||
۸ |
کدام مورد از باورهای تفکّر به اصطلاح متافیزیکی
نیست؟ |
|||
۹ |
توجیه و بينش
ديالكتيكی طبيعت بر اساس چیست ؟ |
|||
۱۰ |
قیام هایی نظیر « شعوبیه» و « علویان » بر علیه
خلفا، مؤیّد کدام مطلب است؟ |
|||
۱۱ |
منظور از « نفی نفی » که در بینش ابزاری ، مساوی با اثبات است،
چیست؟ |
|||
۱۲ |
کدام برداشت از حدیث معروف«یَملاُ اللهُ بِهِ
الارضَ قِسطاً و عَدلاً بَعدَ ما مُلِئَت ظُلماً و جَوراً» صحیح است؟ |
|||
۱۳ |
سوسياليستهائی را كه ابتدا به ساكن و صرفا به
اتكاء يك ايدئولوژی ، بدون توجه به جبر تاريخ و تسلسل منطقی حلقات تاريخ ،
میخواستند سوسياليسم را پايه گذاری كنند ... و سوسياليسم آنها ... را
ناميدند. |
|||
۱۴ |
بینش ابزاری و بینش انسانی چه رابطه ای با هم
دارند؟ |
|||
۱۵ |
ویل دورانت در تاریخ تمدّن دین و اسلام را از چه نظر از
سایرادیان متمایز داشته است؟ |
|||
۱۶ |
دو شيوه مختلف
توجيه تكامل تاريخ چیست ؟ |
|||
۱۷ |
از نظر کتاب « تاریخ و تمدّن »، تأکید زیاد بر
کدام یک از موارد زیر، ویژه ی دین اسلام است؟ |
|||
۱۸ |
کدام نظر درباره ی مرگ، خودکشی را مجاز می داند؟ |
|||
۱۹ |
منظور عبارت « لکل فرعون موسی»چیست؟ |
|||
۲۰ |
بر اساس ماتریالیسم تاریخی، « طبیعت » و «
وجود » تاریخ به ترتیب به چه صورت هستند؟ |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
ج |
د |
ب |
ب |
ج |
ب |
د |
ج |
د |
ج |
ب |
ب |
ج |
د |
ب |
ج |
ج |
الف |
د |
ج |
سری دوم
ردیف
سوالات آزمون
۱
کدام گزینه شامل مصادیق مرگ اخترامی است؟
مرگی که در اثر
جنایت حادث شده باشد
مرگ در اثر
خودکشی و تصادفی که خود فرد مقصر است
مرگ در اثر
بیماری هایی مانند حصبه،وبا، ونیز در اثر بلایای طبیعی باشد
مرگی که انسان به
خاطر هدفی مقدس از آن استقبال کرده است.
۲
کدام نوع از مرگ نه افتخار آمیز است ،نه ملامت
خیز، نه تأسف زیادی به همراه دارد؟
مرگ
اخترامی
مرگ طبیعی
مرگی که ناشی از
جنایت است مانند(قتل)
مرگی که خود
جنایت است مانند(خود کشی)
۳
منظور از تقابل کهنه و نو در تفکر ابزاری، تقابل
کدام دو گروه است؟
پیران و جوانان
تحصیل کرده ها و
بیسوادها
طبقه روشنفکر و
تاریک اندیش
انقلابیون و
محافظه کاران
۴
کدام گزینه در مورد ماهیّت تاریخ، مدّنظر قرآن
نیست؟
قرآن به تاریخ به
صورت اجتماعی می نگرد نه فردی.
بیان سرگذشت
افراد، ناظر بر زندگی جمعی است نه زندگی فردی.
هدف از تاریخ این
است که زندگی افراد مختلف برای عبرت سایر افراد طرح شود.
بر جامعه ها و
اقوام، قوانین و سنت های مشخص و یکسانی حاکم است.
۵
عبور از نقطه ای به نقطه ی دیگر، بدون عبور از
راههایی که آنها را به یکدیگر متّصل میکند، تعریف کدام اصطلاح فلسفی است؟
تسلسل
فصل
طفره
دور
۶
بر اساس تفکر دیالکتیکی ، جدال درونی اشیاء تا
زمانی ادامه می یابد که... :
شی ء بعد از جدال
با ضد خود،به مرحله قبلی خود باز می گردد.
شی ء قسمت هایی
از ضد خود را بپذیرد.
شی ء یکسره به ضد
خود تبدیل شود.
شیء و ضد آن
سرانجام همدیگر را خنثی کنند و تغییرات متوقف شود.
۷
جهش از بدویت به عالی ترین تمدّن اسلامی در صدر
اسلام، کدام نظریه ی بینش دیالکتیکی را نفی می کند؟
دائمی بودن حرکت
در جامعه و تاریخ
تسلسل منطقی
حلقات تاریخ
ارتباط اجزای یک
پدیده با سایر پدیده ها
حرکت آفرین بودن
تضادها
۸
کدام مورد از باورهای تفکّر به اصطلاح متافیزیکی
نیست؟
جهان و اشياء را ساكن و جامد نیستند.
ثبات از مختصات ماوراء الطبيعه است.
اشيا با يكديگر بی ارتباط ، از هم گسسته و غير
مؤثر هستند.
رابطه اجزاء جهان با يكديگر یک رابطه ارگانيك
است
۹
درهمه ی آیات زیر به جز آیه ی گزینه ی... ،بر
گسترش جهانی ایمان اسلامی و جامعه ایده آل تأکید شده است؟
هُوَ الَّذِي
أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَىالدِّينِ
كُلِّهِ وَلَوْكَرِهَ الْمُشْرِكُونَ
"وَلَقَدْ
كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَيَرِثُهَا
عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ"
وَ نُرِيدُ أَنْ
نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً
وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ
وَلِکُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ
لا یَسْتَأْخِرُونَ ساعَةًوَ لا یَسْتَقْدِمُونَ
۱۰
تاریخ چه زمانی تنها از جنبه ی نظری آموزنده
است، نه از جنبه ی عملی؟
ضابطه و قاعده
داشته باشد.
اراده ی انسانی
در آن نقشی نداشته باشد.
ضابطه و قاعده
نداشته باشد ولی اراده ی انسانی در آن نقشی نداشته باشد.
ضابطه و قاعده
داشته باشد ولی ارده ی انسانی نقشی نداشته باشد.
۱۱
در عبارت زیر کدام تسلسل منطقی تاریخی درست است
فئودالیسم بدون
کاپیتالیسم
سوسیالیسم
مارکسیسم
سوسیالیستهای
ایده آلیست
هیچکدام
۱۲
قرآن کریم، کدام قوم را به دلیل نداشتن آرزوی مرگ،
شایسته ی عنوان « اولیاءالله » نمی داند؟
مسیحیان
یهودیان
منافقان
مشرکان
۱۳
قبل از شهادت امام حسین(ع)، گریه کردن بر چه کسی
مظهر شر کت در حماسه ی شهید بود؟
امام علی(ع)
امام حسن(ع)
حمزه بن ابیطالب
جعفربن ابیطالب
۱۴
کدام یک از کشورهای زیر بدون عبور از کاپیتالیسم
به سوسیالیسم رسیده اند؟
چین
آمریکا
انگلیس
فرانسه
۱۵
این شعر مولوی، تأکیدی بر کدام نکته ی قرآنی
است؟
« دو علم افراخت اسپید و
سیاه
آن یکی آدم، دگر ابلیس راه »
تقابل انسان و
شیطان
نبرد همیشگی بین
حق و باطل
تقابل روز و شب
تقابل هابیل و
قابیل در آغاز خلقت
۱۶
در بینش ابزاری، کدام طبقه مانع حرکت تکاملی
اجتماع هستند؟
طبقه ی محروم
طبقه ی مرّفه
طبقه ی تحصیلکرده
طبقه ی
تولیدکننده
۱۷
مشروعيت و قداست مبارزه مشروط به چیست ؟
حقوق فردی و يا
ملی مورد تجاوز واقع شده باشد.
مبارزه بین کهنه
و نو( سنت گرا، و تحول خواه) باشد.
مبارزه ماهیّت
ملی – مذهبی داشته باشد.
يكی از مقدّسات
بشر دچار مخاطره شده باشد.
۱۸
سوسیالیست های ایده آلیست ، به کدام اصل
سوسیالیستهای مارکسیستی بی توجه هستند؟
تضاد در طبیعت
حرکت در اشیا و
طبیعت
سیر منطقی تسلسل
تاریخی
تضاد در درون
اشیا
۱۹
در کدامیک از آیه های زیر به آینده درخشان و
سعادتمندانه بشریت نوید داده شده است؟
هو الذی ارسل
رسوله بالهدی و دين الحق ليظهره علی الدين كله و لوكره المشركون
و لقد كتبنا فی
الزبور من بعد الذكر ان الارض يرثها عبادی الصالحون
و نريد ان نمن
علی الذين استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمة ونجعلهم الوارثين و نمكن لهم فی
الارض و نری فرعون و هامان و جنودهما منهم ما كانوا يحذرون
قال موسی لقومه
استعينوا بالله و اصبروا ، ان الارض لله يورثها من يشاء من عباده و العاقبة
للمتقين
۲۰
«امتناع جمع و رفع
نقیضین» و « اصل جهش در طبیعت » در واقع اصولی هستند که به ترتیب در علوم
زیر مطرح می شوند:
فلسفه ومنطق
–زیست شناسی
زیست شناسی
–فلسفه و منطق
جامعه شناسی
–فلسفه و منطق
فلسفه و منطق
–جامعه شناسی
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
ج
ب
ج
ج
ج
ج
ب
ج
د
د
د
ب
ج
الف
ب
ب
د
ج
د
الف
سری سوم
ردیف |
سوالات آزمون |
۱ |
ابزارگرایان، کسانی
را که بدون توجه به تسلسل تاریخی، می خواستند «سوسیالیسم» را پایه ریزی کنند، چه
نامیدند؟ |
۲ |
عامل اصلی حرکت
تاریخ از نظر شهید مطهری چیست |
۳ |
لغت « آخشیج » کدام
اصل را نفی می کند؟
|
۴ |
حالت ضد ضد از دیدگاه شهید مطهری با چه
واژه ای بیان شده است؟ |
۵ |
کدام یک از امور
زیر تحت ضابطه کلی در نمی آیند؟ |
۶ |
پیش بینی
ابزارگرایان در مورد چه نوع انقلابی در انگلستان و فرانسه محقق نشد؟ |
۷ |
منظور « انسان بزرگ
» از نظر الهیون چیست؟
|
۸ |
<<اقتصاد
زیربنای اجتماع است و سایر شئون روبنا >> یعنی ... |
۹ |
این جمله از کیست؟ |
۱۰ |
انتظار بد از
دیدگاه شهید مطهری انتظاری است که ...؟ |
۱۱ |
قرآن تقابل انسان با ایمان و انسان منحط ماده پرست را در کدام
داستان منعکس کرده است؟
|
۱۲ |
در تسلسل تاریخی
ابزار گرایان، گذار درکدام مرحله امکان تحقّق ندارد؟ |
۱۳ |
کدام مورد هسته ی
اصلی تفکّر دیالکتیکی در مورد طبیعت محسوب می شود؟ |
۱۴ |
شادی کردن در شهادت
شهید، از کدام بینش مسیحیّت ناشی می شود؟ |
۱۵ |
دقیق ترین نظریات
درباره این که طبیعت عین "شدن "و "صیرورت " است ، از ناحیه
طرفداران کدام ایده ابراز شده است؟ |
۱۶ |
بینش فردگرایی در
مسیحیّت باعث شده است که مسیحیان در شهادت شهید............. |
۱۷ |
ما هنگامی كه
معلولی را با طبيعت كلی يك علت بسنجيم و آن را لازمه آن طبيعت به طور كلی و عام
و شامل نيابیم، نام
...................را بر آن می گذاریم |
۱۸ |
در بینش دیالکتیکی،
حرکت از چه چیزی ناشی می شود؟ |
۱۹ |
«امتناع
جمع و رفع نقیضین» و « اصل جهش در طبیعت » در واقع اصولی هستند که به ترتیب در علوم زیر مطرح می شوند: |
۲۰ |
)
قائل شدن به دو نوع انتظار (سازنده- ویرانگر) معلول دو نوع برداشت از ظهور است
که از دو نوع بینش درباره ی................ناشی میشود. |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
الف |
د |
ج |
الف |
ب |
الف |
د |
د |
د |
ب |
ب |
د |
د |
ب |
ب |
الف |
ب |
ب |
الف |
ج |
سری چهارم
ردیف |
سوالات آزمون |
۱ |
اینکه « جهان در
مجموع یک واحد است و رابطه ی اجزاء آن یک رابطه ارگانیک است » اولین بار توسط چه
کسانی مطرح شد؟ |
۲ |
رابطه كاپيتاليسم و فئودالیسم و سوسیالیسم چگونه است ؟ |
۳ |
تأثیر گذاری « انسان » و« محیط » در کدام گزینه به درستی بیان
شده است؟ |
۴ |
قرآن مفهوم مقدس «
ایمان، هجرت و..................» را در بسیاری از آیات خود توأم آورده است. |
۵ |
کدام مورد از
باورهای تفکّر به اصطلاح متافیزیکی نیست؟ |
۶ |
حضرت علی(ع)
جهادهایی را که شکل مقاومت و بی اثر کردن حملات را دارند به چه سلاحی تشبیه کرده
است؟ |
۷ |
همه ی گزینه ها به
جز گزینه ی ................توصیفی از شهادت است. |
۸ |
کدام یک از بینش
های زیر معتقدند <<تضاد شرط لازم و دوام فيض از ناحيه باری تعالی
است>>؟ |
۹ |
در اسلام ، گریه
کردن برای شهید از چه چیزی ناشی می شود؟ |
۱۰ |
اسلام کدام استثنا
را برای شهیدان قائل شده است؟ |
۱۱ |
عبور از نقطه ای به
نقطه ی دیگر، بدون عبور از راههایی که آنها را به یکدیگر متّصل میکند، تعریف
کدام اصطلاح فلسفی است؟
|
۱۲ |
«
خود » و « مسخ » به ترتیب در کدام نوع از حرکت انسان
به سوی کمال، مفهوم پیدا می کند؟ |
۱۳ |
کدام نظر درباره ی
مرگ، خودکشی را مجاز می داند؟ |
۱۴ |
نزاع و درگیری از
نظر هراکلیت، چه نقشی در جامعه
دارد؟ |
۱۵ |
از نظر کتاب «
تاریخ و تمدّن »، تأکید زیاد بر کدام یک از موارد زیر، ویژه ی دین اسلام است؟ |
۱۶ |
کدام نظریه ، در
تفکر دیالکتیکی تازگی دارد؟ |
۱۷ |
قرآن کریم، کدام
قوم را به دلیل نداشتن آرزوی مرگ، شایسته ی عنوان « اولیاءالله » نمی داند؟ |
۱۸ |
در مرحله ی آنتی تز
چه تبدیلی روی می دهد؟
|
۱۹ |
راز بقای امام
حسین(ع) این است که نهضت او دو بعد...............دارد. |
۲۰ |
کدام مورد هسته ی
اصلی تفکّر دیالکتیکی در مورد طبیعت محسوب می شود؟ |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
د |
ب |
ج |
ب |
ج |
ب |
د |
ب |
الف |
الف |
ج |
د |
الف |
ج |
ج |
ب |
ب |
ج |
ج |
ب |
سری پنجم
ردیف |
سوالات آزمون |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
۱ |
<<اقتصاد
زیربنای اجتماع است و سایر شئون روبنا >> یعنی ... |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
۲ |
امام حسین(ع)
فرمود: جدّم به من فرموده است که تو درجه ای نزد خدا داری که جز
با............به آن نائل نخواهی شد. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
۳ |
انتظار فرج و آرزو
و امید و دلبستن به آینده چند گونه دارد |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
۴ |
بنا به فرموده ی
حضرت علی(ع) در خطبه ی 12نهج البلاغه«ذلت و خواری، مبتلا شدن به شداید و گرفتاری
ها، حقارت روحی» را از عواقب چه عملی می داند؟ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
۵ |
مطابق «بینش انسانی
و فطری»، انسان در بدو
تولد..............
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
۶ |
از دیدگاه شهید مطهری طرفداران منطق دیالکتیک از کدام اصل پیروی می کنند که این باعث می شود در نقلها و نسبتها صرفاً متوجه هدف خود باشند؟ هدف وسیله را مباح می کند
وسیله و هدف مکمل یکدیگرند
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
۷ |
کدام نظر درباره ی
مرگ، خودکشی را مجاز می داند؟ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
۸ |
در حرکت دینامیکی
انسان به سوی کمال، کدام یک از موارد زیر، مفهوم پیدا می کند؟ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
۹ |
بر اساس روایتی که
شیخ صدوق از امام صادق(ع) نقل می کند، شرط تحقق ظهور کدام است؟ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
۱۰ |
هگل و مارکس، از
کدام اصل به عنوان یکی از اصول دیالکتیک یاد نکرده اند؟ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
۱۱ |
لقب سیدالشهداء
برای نخستین بار به کدام یک از شهدای اسلام داده شده است؟ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
۱۲ |
در کدام یک از آیات
زیر، ظهور مهدي موعود، منّتي بر مستضعفان و خوار شمرده شدگان است. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
۱۳ |
همه گزینه ها بجز
گزینه ی.......... ادعای تسلسل منطقی حلقات تاريخ را نفی می کند؟ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
۱۴ |
کدام گزینه ، ترتیب
صحیح مراحل سه گانه زیر
را نشان می دهد؟ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
۱۵ |
شادی کردن در شهادت
شهید، از کدام بینش مسیحیّت ناشی می شود؟ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
۱۶ |
دو شيوه مختلف
توجيه تكامل تاريخ چیست ؟ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
۱۷ |
کدام مورد از
باورهای بینش دیالکتیکی طبیعت نیست؟ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
۱۸ |
نظریه طفره درکدام
مکتب است |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
۱۹ |
حالت ضد ضد از دیدگاه شهید مطهری با چه
واژه ای بیان شده است؟ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
۲۰ |
راز بقای امام
حسین(ع) این است که نهضت او دو بعد...............دارد.
|
مطالب مشابه :
ltms سامانه ی جامع مدیریت آموزش ویادگیری فرهنگیان(ضمن خدمت)ltms
گروه تاریخ استان سمنان - ltms سامانه ی جامع مدیریت آموزش ویادگیری فرهنگیان(ضمن خدمت)ltms - تاریخ
سامانه ضمن خدمت فرهنگیان (http://ltms.medu.ir )
آموزشی - سامانه ضمن خدمت فرهنگیان (http://ltms.medu.ir ) - - آموزشی
نمونه سوال جديد (9 تيرماه) آزمون ضمن خدمت قیام حضرت مهدی (عج)
ضمن خدمت فرهنگیان - نمونه سوال جديد (9 تيرماه) آزمون ضمن خدمت قیام حضرت مهدی (عج) - درباره دوره
نمونه سوالات ضمن خدمت احیای تفکر اسلامی
ضمن خدمت فرهنگیان - نمونه سوالات ضمن خدمت احیای تفکر اسلامی - درباره دوره های ضمن خدمت
نمونه سوال جديد (9 تيرماه) آزمون ضمن خدمت احیاء تفکر اسلامی
ضمن خدمت فرهنگیان - نمونه سوال جديد (9 تيرماه) آزمون ضمن خدمت احیاء تفکر اسلامی - درباره دوره
سامانه جامع مدیریت آموزش و یادگیری فرهنگیان (ضمن خدمت) کشور
ندای علوم تجربی - سامانه جامع مدیریت آموزش و یادگیری فرهنگیان (ضمن خدمت) کشور - مطالب علمی
نمونه سوالات ضمن خدمت کتاب قیام حضرت مهدی (عج)
ضمن خدمت فرهنگیان - نمونه سوالات ضمن خدمت کتاب قیام حضرت مهدی (عج) - درباره دوره های ضمن خدمت
سری دوم سوالات ضمن خدمت شناسایی و هدایت استعدادهای دانش آموزان با پاسخنامه
ضمن خدمت فرهنگیان - سری دوم سوالات ضمن خدمت شناسایی و هدایت استعدادهای دانش آموزان با
www.ltms.medu.ir
ضمن خدمت فرهنگیان بوشهر نمونه سوالات ضمن خدمت ، طرح درس و نمونه سوالات امتحانی
سوالات دوره ضمن خدمت شناسایی و هدایت استعدادهای دانش آموزان- 16 ساعت - کددوره : 91401018
ضمن خدمت فرهنگیان - سوالات دوره ضمن خدمت شناسایی و هدایت استعدادهای دانش آموزان- 16 ساعت
برچسب :
ضمن خدمت فرهنگیان