نت ، نت خوانی ، نت نویسی ، حروف موسیقی

 

نت ها هفت نام برای نوشتن اصوات موسیقایی هستند.

در ایران به پیروی از فرانسه و ایتالیا نت ها به این صورت نام گذاری می شوند: دو - ر - می - فا - سل - لا - سی (do, re, mi, fa, sol, la, si). روش های نام گذاری دیگر نیز وجود دارد که نت ها را با اصطلاحات «A, B, C, D, E, F, G» عنوان می کنند. در این روش A همان نت «لا» (la) است.

 

 

الفبای موسیقی نت نام دارد. نُت یا نوت، در موسیقی به دو معنی بکار می*رود:


* یکی به معنی واحد صدائی با فرکانس ثابت که نامی بر آن گذاشته شده، که در متون کهن فارسی به آن نغمه می*گویند.
* دیگری به معنی نمایش یا نشانه نوشتاری هر یک از این صداها.

در معنی اول نت*ها هفت نام برای نوشتن اصوات موسیقایی هستند. در ایران به پیروی از فرانسه و ایتالیا نت*ها به این صورت نام*گذاری می*شوند: دو - ر - می - فا - سل - لا - سی (do, re, mi, fa, sol, la, si). روش*های نام*گذاری دیگر نیز وجود دارد که نت*ها را با اصطلاحات «A, B, C, D, E, F, G» عنوان می*کنند. در این روش A همان نت «لا» (la) است.


این نام*ها بیانگر نواک اصوات است. در معنی دوم، برای مکتوب کردن اصوات موسیقی، این صداها را طبق قواعد خاصی بین یا روی پنچ خط افقی می*نویسند که به نام خطوط حامل شناخته می*شوند. خطوط حامل از پایین به بالا شمرده می*شوند، به این معنی که نتی که روی خط پایین*تر نوشته شود، صدایی بم*تر از نتی دارد که بر روی خط بالاتر نوشته شده*است. به این ترتیب نام نت از روی جائی*که روی خط*های حامل قراردارد مشخص می*شود. دیگر مشخصات نت مانند طول آن (مدت زمان امتداد یافتن آن صدا) و غیره را نیز با شکل*های قراردادی که برای نت طرح شده نمایش می*دهند. نت*های متوالی را از چپ به راست می*نویسند. دانشی که به قواعد نوشتن نت*های موسیقی و مقولات مرتبط با آن می*پردازد، تئوری موسیقی نام دارد.


در شکل زیر توالی نت*ها نشان داده شده*است. این نت*های مختلف که به شکل دایره*های کوچکی (بعد کلید سل) رسم شده*اند. به این دلیل که نت*ها در اینجا به شکل دایره*های کوچک هستند، پس طبق قرار داد هر کدام از آنها دارای زمانی معدل ۴ ضرب است. در اصطلاح موسیقی، هر نتی که به شکل دایره*ای کوچک باشد گرد نام دارد. نت*ها در این تصویر به ترتیب از چپ به راست روی پنج خط حامل نوشته شده*اند که به همین صورت نیز (از چپ به راست) خوانده می*شوند.





ریشینه نام گذاری نت ها


گوییدو دآرتسو (۱۰۵۰-۹۹۰، Guido d'Arezzo)، کشیشی فرانسوی، ساکن ایتالیای قرن ۱۱ میلادی، برای نخستین بار نام این نت*ها را بر اساس سروده*ای مشهور به سرود سن ژان که گویا خود برایش آهنگی ساخته بود انتخاب کرد:

Ut queant laxis resonare fibris Mira gestorum famuli tuorum Solve poluti labireatum Sancte Johannes.


در این دوران موسیقی شش*هجایی بود و در سده*های پس از آن بود که «سی» بر آن افزوده شد و هجای «دو» جایگزین «اوت» شد.


کشش های زمانی نت ها (دیرند)


در موسیقی به منظور مشخص شدن و اندازه گیری زمان کشش نت*ها یا امتداد یافتن صدا هر نت از علائمی استفاده می*شود.شکل، نام و معنای هر کدام از این علائم به شرح زیر است:



گرد زمان آن ۴ ضرب است.


سفید زمان آن ۲ ضرب، یا ۱/۲ گرد(معادل نصف کشش زمانی گرد)است.


سیاه زمان آن یک ضرب، یا ۱/۴ گرد(معادل ۱/۴ کشش گرد)است.


چنگ زمان آن نیم ضرب، یا ۱/۸ گرد(معادل ۱/۸ کشش گرد)است.


دولاچنگ زمان آن ۱/4 ضرب، یا ۱/۱۶ گرد(معادل ۱/۱۶ کشش گرد)


سه*لاچنگ زمان آن ۱/8 ضرب، یا ۱/۳۲ گرد(معادل ۱/۳۲ کشش گرد)


چهارلاچنگ زمان آن ۱/16 ضرب، یا ۱/۶۴ گرد(معادل ۱/۶۴ کشش گرد)


سکوتها


در موسیقی، همانگونه که نت*ها دارای زمان و کشش هستند، سکوت*ها نیز دارای زمان و کشش می*باشند.برای اندازه گیری سکوت*ها نیز از علائمی استفاده می*شود.

شکل، نام و معنای هر کدام از این علائم به شرح زیر است:




سکوت گرد- زمان آن ۴ ضرب سکوت است.


سکوت سفید- زمان آن ۲ ضرب سکوت، یا ۱/۲ سکوت گرد(معادل نصف کشش زمانی سکوت گرد)است.


سکوت سیاه- زمان آن یک ضرب سکوت، یا ۱/۴ سکوت گرد(معادل ۱/۴ کشش سکوت گرد)است.


سکوت چنگ - زمان آن نیم ضرب سکوت، یا ۱/۸ سکوت گرد(معادل ۱/۸ کشش سکوت گرد)است.


سکوت دولاچنگ - زمان آن ۱/۴ ضرب سکوت، یا ۱/۱۶ سکوت گرد(معادل ۱/۱۶ کشش سکوت گرد)


سکوت سه*لاچنگ - زمان آن ۱/ ۸ ضرب سکوت، یا ۱/۳۲ سکوت گرد(معادل ۱/۳۲ کشش سکوت گرد)


سکوت چهارلاچنگ - زمان آن ۱/۱۶ ضرب سکوت، یا ۱/۶۴ سکوت گرد(معادل ۱/۶۴ کشش سکوت گرد)



نحوه نُت نویسی (نَوانِشان نویسی)



برای نوشتن نت از پنج خط حامل استفاده می*شود. نت مربوط به چهارمین کلید «دو» در پیانو مربوط به دست راست روی خط پایین پنجمین خط از خطوط موازی موسیقی قرار می*گیرد. سپس سایر نت*های دست راست یعنی ر می*فا سل لا و سی به ترتیب یک درمیان بین دو خط نت و روی یکی از خطوط نت*ها جای می*گیرند. نت دوی دست چپ بین خطوط دوم و سوم نت*ها است و سایر نت*های دست چپ یعنی ر می*فا سل لا و سی به ترتیب یک درمیان روی یکی از خطوط نت*ها و بین دو خط نت جای می*گیرند.

افزودن یک نقطه سیاه جلوی یک نت به معنای اضافه شدن نصف آن نت به آن نت است. افزودن یک نقطه سیاه بالای یک نت به معنای منفصل شدن آن نت از نت بعدی*اش است و در این صورت پیانیست با رسیدن به آن نت باید کلید مربوط به آن نت در پیانو را با انگشت فشار دهد و سپس انگشتش را از روی کلید پیانو رها کند و بدون متصل نواختن آن نت نسبت به نت بعدی کلید مربوط به نت بعدی را با انگشت فشار دهد. اگر بالای نت*های یک آهنگ نقطه سیاه نباشد نواختن آن نت*ها به طور متصل یکی بعد از دیگری باید انجام شود و انفصال بین نت*ها نباید باشد.


اکتاو



به توالی ۷ نت به اضافه نت هشتمی که با نت اول هم نام باشد، اکتاو گفته می*شود. مانند:

۱- دو، ۲- ر، ۳- می، ۴- فا، ۵- سل، ۶- لا، ۷- سی، ۸- دو

تعداد اوکتاو در آلات موسیقی و سازهای مختلف متفاوت است.مثلآ پیانوها که به عنوان یکی از بزرگترین سازها از نظر مقدار اوکتاو و وسعت صوتی شناخته می*شوند، غالبآ دارای ۷ اوکتاو هستند.


مطالب مشابه :


دانلود کتاب دوم هنرستان/نوشته روح الله خالقی

دانلود کتاب دوم هنرستان فروش ویژه بزرگترین آرشیو موسیقی علیرضا بس دست (نی




نت ، نت خوانی ، نت نویسی ، حروف موسیقی

وبلاگ تخصصی ویولن در معنی دوم نت مربوط به چهارمین کلید «دو» در پیانو مربوط به دست




مهدی خالدی نوازنده ویولون 20 سال در اوج

یکی از نام آورترین هنرمندان موسیقی ایرانی است نسل حاضر نوای ویولن دوم سبک حسین دست و




اصول نوازندگی ویلن

تدریس و فروش - ویولن" سعی بر آن است تا به چانه، شانه و دست چپ در تماس است و هر




برچسب :