بيش از 150 حديث از پيامبر ص در مورد نماز


بيش از 150 حديث از پيامبر ص در مورد نماز

معراج مؤمن

الصلوة ، معراج المؤمن

نماز، معراج مؤمن است

کشف الاسرار، ج 2، ص .676 سرالصلوة ، ص 7، اعتقادات مجلسي ، ص 29



نماز نور مؤمن

الصلوة نور المؤمن

نماز نور مؤمن است

شهاب الاخبار، ص .50 نهج الفصاحه ، ص 396



نشانه ايمان

علم الايمان الصلوة

علامت و نشانه ايمان نمازاست

شهاب الاخبار، ص 59



نماز ستون دين

الصلوة عماد دينکم

نماز، پايه و ستون دين شماست .

( ميزان الحکمه ، ج 5، ص 370 )



پرچم اسلام

علم الاسلام الصلاة

نماز، پرچم اسلام است

( کنز العمال ، ج 7، ص ,279 حديث 1887 )



نماز وسيله تقرب مؤمن

ان الصلوة قربان المؤمن

همانانماز خواندن وسيله نزديکي مؤمن به خداست

( کنز العمال ، حديث 18907 )



جايگاه نماز

موضع الصلوة من الدين کموضع الرأس من الجسد

جايگاه نماز در دين ، مانند جايگاه سر در بدن است

کنز العمال ، ج 7، حديث 18972



کليد نماز

الوضوء مفتاح الصلاة

وضو کليد و وسيله افتتاح نماز است

نهج الفصاحه ، حديث 1588



نماز در مکانهاي مقدس

جعلت لي الارض مسجدا و طهورا

همانا زمين براي من سجده گاه و پاک کننده قرار داده شده است

وسائل الشيعه ، ج 3،ص 593



نماز کامل با پرداخت زکات

لا تتم صلاة الا بزکوة

نماز کسي کامل نمي شود مگر با پرداخت زکات

بحار الانوار، ج ,96 ص 29



قرائت قرآن در نماز

قراءة القران في الصلاة افضل من قراءة القران في غيرالصلاة

قرائت قرآن در نماز افضل است از غير نماز

( مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 292 )



سوره حمد، عطيه الهي

اعطاني الله - عز و جل - فاتحة الکتاب

خداوند سوره حمد را به من عطا کرده است

( امالي شيخ صدوق ، ص 117 )



رکوع و سجود ناقص

و لا صلاة لمن لا يتم رکوعها و سجودها

نمازگزاري که رکوع و سجودش را ناقص انجام دهد، آن نمازش ، نماز نيست

( بحار الانوار، ج ,29 ص 198 )



طولاني کردن سجده

و اذا اردت ان يحشرک الله معي فاطل السجود بين يدي الله الواحد القهار

و اگر خواستي خداوند تو را با من محشورسازد، سجده در پيشگاه خداي يکتاي قهار را طولاني کن

( بحار الانوار، ج ,85 ص 164 )



مقدمه نماز

و لکل شي ء انف و انف الصلاة التکبير

براي هرچيزي مقدمه اي است و مقدمه نماز، تکبير است

( وسائل الشيعه ، ج 3، ص 16 )



تعليم سوره حمد

منها ما روي عن النبي - صلي الله عليه واله - انه قال لجابر بن عبدالله الانصاري : يا جابر! الا اعلمک افضل سورة انزلهاالله في کتابه ؟ فقال له جابر بلي بابي انت و امي يا رسول الله ! علمنيها. قال :فعلمه "الحمد" ام الکتاب . ثم قال : يا جابر! الااخبرک عنها؟ قال : بلي ، بابي انت و امي يا رسول الله ! اخبرني . قال : هي شفاء من کل داء الا السام

از پيامبر (ص )روايت شده که به جابر بن عبدالله انصاري فرمود: اي جابر، آيابرترين سوره اي راکه خدا در کتابش نازل فرموده به تو نياموزم ؟ جابر عرض کرد: آري پدر و مادرم فداي تو باد اي رسول خدا، آن را به من بياموز. پس رسول الله سوره "حمد"(ام الکتاب ) را به او تعليم داد و فرمود: اي جابر آياآگاهت نسازم از اين سوره ؟عرض کرد: چرا، پدر و مادرم فداي تو باد يارسول الله ! از آن مرا باخبر ساز.فرمود: آن شفاي هر دردي است جز مرگ

( تفسير عياشي ، ج 1، ص ,20 حديث 9 )



خشوع زينت نماز

الخشوع زينة الصلاة

خشوع ، زينت و زيورنماز است

( بحار الانوار، ج ,77 ص 131 )



خشوع چيست

ما الخشوع ؟ قال : التواضع في الصلاة و ان يقبل العبد بقلبه کله علي ربه

از پيامبر اکرم (ص ) سؤال شد: خشوع چيست ؟ فرمود:فروتني و خاکساري درنماز و اين که بنده با تمام قلبش به سوي خدا برود

( بحار الانوار، ج ,84 ص 264 )



نماز و حضور قلب

ليس لک من صلاتک الا ما احضرت فيه قلبک

نيست براي تو از نماز، مگر قلب تو در حال نماز باشد

( بحار الانوار، ج ,84 ص 259 )



چهار بخش نماز

بنيت الصلوة علي اربعة اسهم سهم منهااسباغ الوضوء، و سهم منها الرکوع وسهم منها السجود و سهم منها الخشوع

نماز برچهار بخش بنا شد: 1- گرفتن وضوي کامل . 2 - رکوع . 3- سجود .4- خشوع

( مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 265 )



حضور در عبادت

اعبد الله کأنک تراه فان کنت لا تراه فانه يراک

عبادت کن خداوند تعالي را، چنانچه گويا او را مي بيني ، و اگر تو اورانمي بيني او تو را مي بيند

( نهج الفصاحه ، ص .65 سر الصلوة ، ص .26 مکارم الاخلاق ، ص 459 )



حضور قلب

اذا قام العبد الي الصلوة فکان هواه و قلبه الي الله تعالي انصرف کيوم ولدته امه

هنگامي که انسان براي نماز مي ايستد، اگر همه توجه اش و قلبش به سوي خداباشد، در حالي نمازش تمام مي شود، که مثل روزي است که پاک به دنيا آمده

( محجة البيضاء، ج 1، ص 382 )



آخرين نماز

صل صلوة مودع تري انک لا تصلي بعد ما صلوة ابدا

آنچنان نماز بگزار که گويي آخرين نماز توست و ديگر هرگز نمازي نخواهي خواند

( بحار الانوار، ج ,84 ص 264 )



نماز و تفکر

رکعتان مقتصدتان في تفکر خير من قيام ليلة والقلب لاه

دو رکعت نماز همراه با تفکر و حضور قلب ارزشمندتر از يک شب زنده داري با دل سرگردان و بدون توجه است

( ميزان الحکمه ، ج 5، ص .390 بحار الانوار، ج ,74 ص .82 مکارم الاخلاق ، ص 465 )



مانع خشوع

راي النبي - صلي الله عليه و اله - رجلا يعبث بلحيته في صلاته فقال : اماانه لو خشع قلبه لخشعت جوارحه

پيامبر اکرم (ص )ديدند مردي در حال نماز با ريش خود بازي مي کند،فرمودند: اگر قلب او خشوع مي داشت قطعا همه اعضايش نيز خاشع مي بود

( ميزان الحکمه ، ج 5، ص .386 بحار الانوار، ج ,84 ص 228 )



دو رکعت با حضور قلب

من صلي رکعتين و لم يحدث فيهمانفسه بشي ء من امور الدنيا غفر الله له ذنوبه

کسي که دو رکعت نماز بخواند و درآن دو رکعت ، قلب خود را به چيزي از امور دنيا مشغول نکند، خداوند گناهانش رامي آمرزد

( بحار الانوار، ج ,84 ص 249 )



نماز با توجه

رکعة من عالم بالله خير من الف رکعة من متجاهل

يک رکعت نماز کسي که متوجه خدا باشد، بهتر از هزار رکعت کسي است که از خدا غافل باشد

( نهج الفصاحه ، ص 350 )



فقط ياد خدا در حال نماز

من صلي صلوة لا يذکر فيها شيئا من امر الدنيا، لا يسئل الله شيئا، الا اعطاه

کسي که نماز مي خواند، در حال نماز هيچ چيز از امور دنيايي به يادش نيايد ( فقط خداوند در نظرش باشد)، در اين صورت هرچيزي از خداوند بخواهد،به او عطا مي کند

( مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 265 )



توجه به نماز

ان العبد ليصلي الصلاة لا يکتب له سدسها و لاعشرها، و انما يکتب للعبد من صلاته ما عقل منها

به درستي بنده نماز مي خواندبراي او، نه يک ششم آن و نه يک دهم آن نوشته نمي شود، جز اين نيست که براي بنده از نمازش آن مقدار نوشته مي شودکه به آن توجه کرده است

( بحار الانوار، ج ,84 ص .237 اصول وافي ، ج 2، ص 105 )



علي (ع ) و هديه پيامبر ص

اهدي الي رسول الله - صلي الله عليه و اله - ناقتان عظيمتان ، فجعل احديهمالمن يصلي رکعتين لا يهم فيهما بشي ء من امر الدنيا و لم يجبه احد سوي علي - عليه السلام - فاعطاه کلتيهما

از ابن عباس نقل شده که گفت : به پيامبر (ص ) دو شتر هديه دادند، پيامبر(ص ) يکي از اين دوشتر را هديه قرار داد براي کسي که دو رکعت نماز به جاي آورد و چيزي از امور دنيارا به خاطر نياورد و به فکر چيزي از دنيانيفتد. کسي به پيامبر (ص ) پاسخ مثبت نداد ( يعني کسي چنين نمازي را که درآن هيچ به فکر دنيا و مافيها نيفتد، نخواند)بجز حضرت علي (ع ) که پاسخ مثبت داد. پيامبر (ص ) هر دو شتر را به علي (ع ) مرحمت فرمود

( بحار الانوار، ج ,41 ص 18 )



نماز با تفکر

رکعتان خفيفتان في تفکر خير من قيام ليلة

دو رکعت نماز سبک ، در صورتي که همراه با تفکر و انديشه باشد، بهتر ازعبادت سراسر يک شب است

( بحار الانوار، ج ,84 ص .240 ميزان الحکمه ، ج 5، ص 391 )



حالت خشوع در نماز

خيارکم الينکم مناکب في الصلوة

بهترين شما کسي است که شانه هايش در نماز افتاده تر باشد

( بحار، ج ,84 ص 262 )



شرط قبولي نماز

لو صليتم حتي تکونوا کالاوتار و صمتم حتي تکونوا کالحنايا لم يقبل الله منکم الا بورع

اگر آن قدر نماز بخوانيد تا همچون زه کمان شويد، و آن قدر روزه بگيريد تاهمچون کمان خم شويد، خدا از شما قبول نمي کند، مگر اين که انسان با ورع باشيد

( بحار الانوار، ج ,84 ص 258 )



غيبت ، مانع قبولي نماز

من اغتاب مسلما او مسلمة لم يقبل الله صلوته و لا صيامه اربعين يوما و ليلة الا ان يغفر له صاحبه

هر کس غيبت مرديا زن مسلماني را کند، تا چهل شبانه روز نماز و روزه اش پذيرفته نيست ، مگر اين که غيبت شونده او را ببخشد

( بحار الانوار، ج ,75 ص 258 )



نتيجه لقمه حرام

من اکل لقمة حرام لم تقبل له صلوة اربعين ليلة و لم تستجب له دعوة اربعين صباحا

کسي که لقمه حرام بخورد، تا چهل شب نماز او قبول نمي شود و دعاي وي نيز تا چهل روز به اجابت نمي رسد

( دارالسلام نوري ، ج 4، ص 213 )



نماز و آزردن همسر

من کان له امرئة تؤذيه لم يقبل الله صلاتها و لا حسنة من عملها حتي تعينه وترضيه و ان صامت الدهر... و علي الرجل مثل ذلک الوزر اذا کان لها مؤذياظالما

کسي که همسر خود را بيازارد، نماز و اعمال نيک او مورد پذيرش الهي قرارنمي گيرد، مگر آن که به کمک او بپردازد و رضايتش را جلب کند، گر چه هميشه روزه دار باشد و البته شوهر نيز داراي همين نوع از عقاب است ، درصورتي که همسر خويش را بيازارد و به او ظلم روا دارد

( وسائل الشيعه ، ج ,14 ص 116 )



پنج چيز مانع قبولي نماز

لا يقبل الله صلاة خمسة نفر. الابق من سيده و امرأة لا يرضي عنها زوجها ومدمن الخمر و العاق و اکل الربا

خداوندنماز پنج گروه را نمي پذيرد:1- بنده اي که از نزد مولاي خود فرارکرده است .2- زني که شوهرش از وي راضي نيست .3 - شرابخوار و دائم الخمر.4- کسي که عاق والدين شده است .5 - رباخوار

( مستدرک الوسائل ، ج ,13 ص 332 )



با عجله خواندن نماز

اسرق الناس فاالذي يسرق من صلاته فصلاته تلف کما يلف الثوب الخلق فيضرب بها وجهه

دزدترين مردم کسي است که به خاطر سرعت و شتابزدگي از نماز خود کم کند، نماز چنين نساني همچون جامه مندرسي در هم پيچيده شده ، به صورت اوپرتاب مي گردد

( ميزان الحکمه ، ج 5، ص 406 )



شتابزدگي در نماز

... لا صلوة لمن لا يتم رکوعها و سجودها

کسي که رکوع و سجودش را ناتمام و شتابزده به جا مي آورد، نمازش پذيرفته نيست

( بحار الانوار، ج ,84 ص 253 )



عذاب ضايع کننده نماز

لا تضيعوا صلاتکم ، فان من ضيع صلاته حشره الله مع قارون و فرعون و هامان - لعنهم الله و اخزاهم - و کان حقا علي الله ان يدخله النار مع المنافقين ،فالويل لمن لم يحافظ صلاته

نماز خودتان را ضايع نکنيد، به حقيقت هر کس نماز خويش را ضايع کند،خداوند عز و جل او را با قارون و فرعون و هامان محشور مي کند، خداوند به آنان لعنت کند و آنها را رسوا سازد، وبر خدا لازم است آنها را با منافقها به آتش داخل کند، پس واي بر کسي که به نمازش مواظب نباشد

( بحار الانوار، ج ,82 ص 202 )



محروميت از شفاعت

لا ينال شفاعتي من اخر الصلوة بعد وقتها

کسي که نماز را از وقتش تأخير بيندازد، (فرداي قيامت ) به شفاعت من نخواهدرسيد

( بحار الانوار، ج ,83 ص 20 )



ترک نماز باعث حبطعمل

من ترک صلاته حتي تفوته من غيرعذر فقد حبط عمله

کسي که نمازش را بدون عذر ترک کند (نخواند) تا وقت آن بگذرد، عمل اونابود شده است

( بحار الانوار، ج ,82 ص .203 ميزان الحکمه ، ج 5، ص 403 )



فاصله کفر و ايمان

بين العبد و بين الکفر ترک الصلاة

فاصله کفر و بندگي ترک نماز است

( بحار الانوار، ج ,82 ص .202 ميزان الحکمه ، ج 5، ص 403 )



مورد لعن واقع شدن

تارک الصلاة ملعون في التوراة ملعون في الانجيل ملعون في الزبور ملعون في القران ملعون في لسان جبرئيل ملعون في لسان ميکائيل ملعون في لسان اسرافيل ملعون في لسان محمد

ترک کننده نماز در تورات و انجيل و زبور و قرآن مورد لعنت قرار گرفته و به زبان جبرئيل و ميکائيل واسرافيل و محمد (ص ) ملعون است

( انوار الهدايه ، ص .197 الحکم الزاهرة ، ص 294 )



ترک نماز و هنگام مردن

من ترک صلوة لا يرجو ثوابها و لايخاف عقابها فلا ابالي ايموت يهوديا ونصرانيا او مجوسيا

کسي که نماز را ترک کند، در حالي که اميد به پاداش نمازش ندارد و ازعذاب ترک نماز نيز ترسناک نيست ، پس باکي نيست که يهودي بميرد، يانصراني ، يا مجوسي

( بحار الانوار، ج ,82 ص .203 ميزان الحکمه ، ج 5، ص 403 )



عاقبت ترک نماز

من ترک الصلاة متعمدا کتب اسمه علي باب النار ممن يدخلها

هر کس عمدا نمازش را ترک کند، بر درب جهنم نامش ازدوزخيان نوشته مي شود

( کنز العمال ، ج 7، حديث 19090 )



عقاب تارک الصلوة

من ترک الصلوة متعمدا من غير علة فقدبرء من ذمة الله و ذمة رسوله

کسي که نماز را عمدا و بدون علت ترک کند از امان خدا و رسولش دورخواهد بود

( جامع احاديث الشيعه ، ج 4، ص 75 )



نشانه کفر و نفاق

الجفاء کل الجفاء و الکفر من سمع منادي الله تعالي ينادي بالصلاة و يدعوه الي الفلاح فلا يجيبه

نشانه ستمکاري و کفر(نفاق ) آن است که کسي منادي خدا را بشنود که به نماز ندا مي دهد و وي را به رستگاري مي خواند و دعوت او را اجابت نکند

( نهج الفصاحه ، ص 279 )



درخواست بي نماز در برزخ

تارک الصلاة يسأل الرجعة الي الدنيا، و ذلک قول الله تعالي : حتي اذا جاءاحدهم الموت قال : رب ارجعون لعلي أعمل صالحا فيما ترکت ، کلا انها کلمة هو قائلها و من ورائهم برزخ الي يوم يبعثون

بي نماز درخواست مي کند به دنيا برگردد، و اين است سخن خداوند متعال تاگاهي که به يکي از آنان مرگ آمد گويد: "پروردگارا مرا برگردانيد تا شايدعمل شايسته انجام دهم در آنچه بازگزاردم ، نه چنين است آن سخني است که او گوينده اش هست ، واز پشت آنهاتا روزي که برانگيخته شوند برزخ است

( بحار الانوار، ج ,77 ص .58 اصول وافي ، ج 2، ص 65 )



نتيجه ترک نماز

لتنقضن عري الاسلام عروة ، کلما انتقضت عروة تشبث الناس بالتي تليها، فاولهن نقض الحکم ، و اخرهن الصلاة

دستگيره هاي اسلام يک به يک شکسته مي شود، هرگاه يک دستگيره نابود شودمردم به آنچه نزديک آن است چنگ مي زنند، اول آنها شکستن حکومت است ( حکومت اسلامي را از دست صاحب آن خارج مي کنند) و آخر آنها نمازاست (نماز را ترک مي کنند

( اصول وافي ، ج 2، ص 72 )



وضو کليد نماز

والوضوء مفتاح الصلاة

وضو کليد نمازاست

( نهج الفصاحه ، حديث 1588 )



نصف ايمان

الوضوء نصف الايمان

وضو گرفتن نيمي از ايمان است

( بحار الانوار، ج ,80 ص 238 )



اثر تجديد وضو

الوضوء علي الوضوء نور علي نور

وضوي پس از وضو بسيار پسنديده است

( محجة البيضاء، ج 1، ص 302 )



آثار وضو

أمتي الغر المحجلون من اثار الوضوء يوم القيامة

امت مرا دست و پاي نوراني باشد روز قيامت ، از آثار وضو که در دنياگرفته باشد

( شهاب الاخبار، ص 122 )



مسواک و وضو

السواک شطر الوضوء

مسواک کردن جزئي ازوضو است

( محجة البيضاء، ج 1، ص 297 )



مسواک هنگام هر وضو

يا علي ! و عليک بالسواک عند کل وضوء

اي علي ! بر تو باد مسواک زدن هنگام هر وضو

( اصول کافي ، ج 8، ص 72 )



پاکي ، کليد نماز

مفتاح الصلاة الطهور

کليد نماز، پاکي است

( محجة البيضاء، ج 1، ص 281 )



ورود به مسجد با وضو

لا تدخل المساجد الا بالطهارة

داخل مساجد مشو، مگر با وضو

( مستدرک الوسائل ، ج 3، ص 388 )



گشايش دربهاي بهشت

من اسبغ وضوءه و احسن صلاته ، و ادي زکاة ماله و کف غضبه و سجن لسانه ، و استغفر لذنبه ، و ادي النصيحة لاهل بيت نبيه فقد استکمل حقايق الايمان و ابواب الجنة مفتحة له

کسي که وضوي خود را شاداب وکامل به جاي آورد، و نماز خويش را نيکو بخواند، زکات مالش را بپردازد، و خشم خود را فرو نشاند و زبانش را ازگناهان مربوطبه زبان ببندد، و براي گناه خودبا توبه طلب آمرزش کند، و

نسبت به اهل بيت پيامبر خويش خيرخواه باشد، البته تمام حقايق ايمان در اوکامل شده و درهاي بهشت به روي او باز است

( ثواب الاعمال ، ص 64 )



وضو هنگام غذا

يا علي ! ان الوضوء قبل الطعام و بعده شفاءفي الجسد و يمن في الرزق

يا علي ! قبل از غذا و بعد از غذا، وضو گرفتن ، شفاي بدن و برکت در روزي است

( بحار الانوار، ج ,66 ص 356 )



مذمت تأخير نماز

ثلاث لا تؤخر و هن الصلاة اذا انت والجنازة اذا حضرت و الأيم اذا وجدت کفؤا

سه چيز را نبايد به تأخير انداخت ،نماز همين که وقت آن رسيد، و برداشتن جنازه وقتي آماده شد، و شوهر دادن بيوه وقتي هم کفو خود را يافت

( نهج الفصاحه ، ص ,262 حديث 1261 )



اذان در اول وقت نماز

اذا دخل الوقت يا بلال اعل فوق الجدار و ارفع صوتک بالاذان

اي بلال ! هنگامي که وقت نماز رسيد بالاي ديوار بروو صداي خود را به وسيله اذان بلند کن

( فروع کافي ، ج 3، ص 307 )



نورانيت اذان

يا علي ألاذان نور

يا علي ! اذان نور است

( بحار الانوار، ج 84، ص 154 )



پاداش مؤذن بهتر است

من اذن محتسبا يريد بذلک وجه الله - عز و جل - اعطاه الله ثواب اربعين الف شهيد و اربعين الف صديق و يدخل في شفاعته اربعين الف مسي ء من امتي الي الجنة

کسي که اذان بگويد، و به خداوندتوجه داشته باشد، خداوند به او ثواب چهل هزار شهيد و چهل هزار راستگو را عطامي کند و چهل هزار از امت گناهکاران شامل شفاعتش گرديده و داخل بهشت مي شوند

( بحار الانوار، ج ,84 ص 130 )



نجات از آتش

ان لحوما محرمة علي النار و هي لحوم المؤذنين

همانا، گوشتهايي بر آتش (جهنم ) حرام است (آتش آنها را نمي سوزاند) وآن گوشت بدن اذان گويان است

( مستدرک الوسائل ، ص 249 )



پاداش شهيد

للمؤذن فيما بين الاذان و الاقامة مثل اجرالشهيد المتشحطبدمه في سبيل الله

براي شخص اذان گو در فاصله اذان و اقامه ،ثوابش مانند ثواب شهيدي است که در راه خدا در خون خود مي غلطد

( ثواب الاعمال ،ص 58 )



واجب شدن بهشت بر مؤذن

من اذن في مصر من أمصار المسلمين سنة وجبت له الجنة

هر کس در يکي از شهرهاي مسلمانان يک سال اذان بگويد بهشت بر او واجب مي شود

( محجة البيضاء، ج 1، ص .337 وسائل الشيعه ، ج 4، ص 613 )



محشور با شهداء و پيامبران

يحشر المؤذنون من امتي مع النبيين و الصديقين و الشهداء

اذان گويان ، از امت من با پيامبران و راستگويان و شهيدان محشور مي شوند

( مستدرک الوسائل ، ج 4، ص 23 )



اجابت اذان مؤذن

اجابة المؤذن کفارة الذنوب

اجابت اذان مؤذن ، کفاره گناهان است

( مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 227 )



فرار شيطان از اذان

ان الشيطان اذا سمع النداء هرب

به درستي که شيطان وقتي صداي اذان را شنيد فرار مي کند

( کنز العمال ، حديث 20951 )



قرعه براي اذان گفتن

لو علم الناس ما في النداء و الصف الاول لاستهموا عليه

اگر مردم مي دانستند چه فضيلتي دارد اذان گفتن و شرکت در صف اول جماعت ، هر آينه براي اين کار قرعه کشي مي کردند

( بحار الانوار، ج ,88 ص 200 )



تأثير اذان و اقامه در گوش نوزاد

من ولد له مولود فليؤذن في اذنه اليمني ، و ليقم في اليسري ، فأن ذلک عصمة من الشيطان

کسي که فرزندي به او داده شد (به دنيا آمد) در گوش راستش اذان و درگوش چپش اقامه بگويد، زيرااين عمل ، نوزاد را از شر شيطان حفظ مي نمايد

( بحار الانوار، ج ,84 ص 162 )



تحقير اذان

سيأتي علي الناس زمان يترکون الاذان علي ضعفائهم

زماني خواهد آمد که اذان را تحقير کرده و آن را به افرادي ناتوان مي سپرند

( کنز العمال ، ج 7، ص 690 )



ثواب پشت سر عالم

من صلي خلف عالم فکأنما صلي خلف رسول الله

کسي که پشت سر عالم نماز به جا آورد، مانند کسي است که پشت سرپيغمبر خدا نماز خوانده است

( بحار الانوار، ج ,88 ص 119 )



صف اول جماعت

ان الله و ملئکته يصلون علي الذين يصلون الصفوف الاول

به حقيقت خداوند و فرشتگانش بر کساني که صفهاي اول نماز جماعت را به هم پيوند مي دهند، درود مي فرستند

( کنز العمال ، ج 2، ص 623 )



لبيک به اذان نماز

اذا سمعت الاذان فأت و لو حبوا

هنگامي که اذان نماز را شنيدي ، هر چه سريعتر به مسجد بيا، گر چه سينه خيز باشد

( کنز العمال ، ج 7، ص 548 )



امام جماعت

امام القوم وافدهم فقدموا في صلاتکم افضلکم

امام جماعت هر جمعي نماينده آن در پيشگاه خداوند مي باشد، پس براي امامت جماعت خود بهترينها را برگزينيد

( بحار الانوار، ج ,88 ص 109 )



نماز جماعت در صبح

لان اصلي الصبح في جماعة احب الي من ان اصلي ليلتي حتي اصبح

اگر نماز صبح را به جماعت بخوانم ، در نظرم محبوبتر ازعبادت و شب زنده داري تا صبح است

( کنز العمال ، ج 8، حديث 22792 )



آفات جدايي از جمعيت

من فارق جماعة المسلمين فقد خلع ربقة الاسلام من عنقه قيل : يا رسول الله وما جماعة المسلمين ؟ قال : جماعة اهل الحق و ان قلوا

کسي که از جمعيت مسلمان جدا شود، رشته اسلام را از گردنش باز نموده .ازحضرت سؤال شد: منظور کدام جمعيت است ؟ آن حضرت فرمود: مردم اهل حق ، هر چندکم باشند

( امالي شيخ صدوق ، ص 272 )



فضيلت نماز جماعت

صلاة الرجل في جماعة خير من صلاته في بيته اربعين سنة . قيل : يا رسول الله ! صلوة يوم ؟ فقال : صلوة واحدة

نماز خواندن انسان در جماعت بهتر است از نمازي که چهل سال در خانه خوانده شود. عرض کردند:يا رسول الله ! نماز يک روز؟ حضرت فرمود: بلکه يک نماز

( وسائل الشيعه ، ج 5، ص 374 )



برائت از آتش دوزخ و نفاق

من صلي اربعين يوما جماعة يدرک التکبيرة الاولي ، کتب له برائتان برائة من النارو برائة من النفاق

کسي که نماز خود را با جماعت و با درک تکبير اول نماز، چهل روز انجام دهد، خداوند دو برائت را براي او مقرر مي سازد: 1 - برائت از آتش دوزخ .2- برائت از نفاق

( بحار الانوار، ج ,88 ج 4 )



نماز جماعت با هر دشواري

الصلاة جماعة و لو علي رأس زج

در نماز جماعت شرکت نماييد، گر چه آن را بر سر آهن و نوک نيزه انجام دهيد(يعني هر قدر سخت و دشوار باشد، از حضور در جماعت دريغ نکنيد

( بحار الانوار، ج ,88 ص 4 )



رعايت حال مأمومين

اني لأکون في الصلوة فاسمع بکاء الصبي فاخفف مخافة ان اشق علي امه

من گاهي در حال نماز که هستم صداي گريه کودکي رامي شنوم و نماز راسبک و کوتاه مي کنم ، چرا که مي ترسم مادرش را به رنج افکنم

( کنز العمال ، ج 7، ص ,601 حديث 20455 )



نظم صفهاي جماعت

يا ايها الناس اقيموا صفوفکم و امسحوابمناکبکم لئلا يکون فيکم خلل و لاتخالفوا فيخالف الله بين قلوبکم الا و اني أراکم من خلفي

رسول خدا (ص ) خطاب به جمعيتي فرمود: اي مردم صفهاي (نماز جماعت ) رامنظم و مساوي کنيد و دوش به دوش بايستيد تا فاصله و جدايي ميان شمانيفتد ونامرتب نباشيد که خداوند دلهاي شما را از يکديگر دور گرداند وبدانيد که من شمارا از پشت سر مي بينم که چگونه نظم را در صفهاي جماعت

برقرار مي کنيد

( ثواب الاعمال ، ص 520 )



مداومت بر نماز جماعت

و من لزم جماعة المسلمين حرمت عليهم غيبته و ثبتت عدالته

کسي که بر نماز جماعت مداومت داشته باشد، غيبت او بر مسلمانان حرام وعدالتش ثابت مي شود

( وسائل الشيعه ، ج 5، ص 394 )



فضيلت نماز جماعت

صلاة الجماعة افضل من صلاة الفرد بخمس و عشرين درجة

يک نماز که به جماعت برگزار گردد، برتري و فضيلت دارد بر بيست و پنج نماز فرادي

( وسائل الشيعه ، ج 5، ص 374 )



اهميت نماز جماعت

الصلاة جماعة و لو علي رأس زج اذاسئلت عمن لا يشهد الجماعة فقل : لااعرفه

نماز بايد به صورت جماعت خوانده شود،و لو بر نوک تيز پيکان باشد، زماني که از شما سؤال شد در مورد کسي که به جماعت حاضر نمي شود، بگوييد اورا نمي شناسيم

( بحار الانوار، ج ,88 ص 5 )



فضيلت سمت راست

فضل ميامن الصوف علي مياسرها کفضل صلوة الجماعة علي صلوة الفرد

فضيلت سمت راست بر سمت چپ ، صفهاي جماعت همانند فضيلت نمازجماعت است بر نماز فرادي

( جامع احاديث الشيعه ، ج 6، ص 465 )



کامل کننده نماز

سووا صفوفکم فان تسوية الصف تمام الصلاة

صفهاي نماز جماعت را مساوي کنيد، پس همانا که مساوي کردن صفها،کامل کننده نماز است

( بحار الانوار، ج ,88 ص 20 )



حضور در نماز جماعت با قصد پاک

من اتي الجماعة ايمانا واحتسابا استأنف العمل

کسي که در نماز جماعت با ايمان و قصد پاک و خشنودي خداداخل شود،اعمال خود را از سر گيرد. (کنايه از اين است که گناهان گذشته اش بخشيده مي شود

( ثواب الاعمال ، ص 87 )



نماز جماعت سبب ورود به بهشت

فما من مؤمن مشي الي الجماعة الا خلف الله عليه اهوال يوم القيامة ، ثم يأمر به الي الجنة

پس مؤمني نيست که در راه نماز جماعت قدم بردارد مگر اين که خداوندتبارک و تعالي ترس وهراس روز قيامت را براي او سبک مي گيرد، سپس او راامر مي کند به ورود به بهشت

( وسائل الشيعه ، ج 5، ص 372 )



استجابت دعا

ان الله يستحيي من عبده اذا صلي في جماعة ثم سأله حاجة ان ينصرف حتي يقضيها

زماني که بنده اي نمازش را به جماعت بخواند، خداوند از او حياء مي کند، وهنگامي که از او طلب حاجت کرد، منصرف نشود، مگراين که حاجتش رابرآورد

( بحار الانوار، ج ,88 ص 4 )



محافظت بر صف اول

و من حافظ علي الصف الاول و التکبيرة الاولي لا يؤذي مسلما اعطاه الله من الاجر ما يعطي المؤذنون في الدنيا و الاخرة

کسي که محافظت و مداومت بر صف اول و تکبير اول نمايد، و مسلماني رااذيت نکند، خداوند به او اجري معادل اجري که مؤذن در دنيا و آخرت دريافت مي کند، عطاخواهد کرد

( وسائل الشيعه ، ج 5، ص 387 )



آفات بي نظمي در نماز جماعت

کان رسول الله - صلي الله عليه و اله - يمسح مناکبنا في الصلوة و يقول : استووا و لا تختلفوا فتختلف قلوبکم

رسول خدا (ص ) شانه هاي نمازگزاران را در نماز جماعت مي گرفت و منظم مي کرد، ومي فرمود: مساوي و منظم باشيد، نامنظم و جدا از هم نباشيد که قلبهاي شما از يکديگرجدا مي شود

( جامع احاديث الشيعه ، ج 6 ، ص 470 )



فضيلت تکبير اول

التکبيرة الاولي مع الامام خير من الدنياو ما فيها

تکبير اول را با امام جماعت گفتن بهتر است از دنيا و آنچه در آن است

( مستدرک الوسائل ، ج 1، ص .488 بحار الانوار، ج ,88 ص 15 )



نمازهاي پنج گانه با جماعت

من صلي الخمس في الجماعة وحافظ علي الجمعة فقد اکتال الاجر بالمکيال الاوفي و قال تعالي : "ثم يجزيه الجزاءالاوفي

کسي که نماز پنج وقت خود را به جماعت بخواند و به نماز جمعه حاضرشود،پس به تحقيق اجر خود را به حد کافي دريافت کرده است . سپس رسول خدا (ص ) اين آيه کريمه را تلاوت فرمود: "پس جزا داده شود بر آن ، جزاي کاملتر

( جامع احاديث الشيعه ، ج 6، ص 386 )



مورد شفيع امام جماعت

ان امامک شفيعک الي الله - عز وجل - فلا تجعل شفيعک سفيها و لا فاسقا

همانا امام و پيشنماز تو، شفيع و واسطه توبه درگاه با عظمت الهي است ، پس هرگز کسي را که فاسد و بي خرد است وسيله و شفيع خود به درگاه الهي قرار مده

( وسائل الشيعه ، ج 5، ص 492 )



شفاعت کننده

ان الله وعد ان يدخل الجنة ثلاثة نفور بغيرحساب و يشفع کل واحد منهم في ثمانين الفا، المؤذن و الامام ، و رجل يتوضا ثم يدخل المسجد فيصلي في الجماعة

همانا خداوند به سه گروه وعده داد، بدون حساب واردبهشت شوند، و هريک از اين سه گروه (روز قيامت ) مي توانند هشتاد هزار نفر راشفاعت کنند وآنها عبارتند از: 1- مؤذن . 2- امام جماعت . 3 - کسي که وضو بگيرد،سپس داخل مسجد شود و نماز را به جماعت به جا آورد

( مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 488 )



عبور از صراط

و من حافظ علي الجماعة حيثما کان مر علي الصراطکالبرق الخاطف اللامع في اول زمرة مع السابقين

کسي که محافظت و مداومت بر نماز جماعت کند، مانند برق سريع ودرخشان همراه نخستين گروه بهشتيان از روي صراط مي گذرد

( ثواب الاعمال ، ص 343 )



نماز با جماعت

لو يعلمون ما في العشاء و الفجر لاتوهما ولو حبوا

اگر بدانند آنچه را که در خواندن نماز عشاء و صبح با جماعت هست به آن مي آيند، هر چند با زانوها و دستها باشد، مانند راه رفتن کودک با نشستن گاه خود

( اصول وافي ، ج 2، ص 149 )



کناره گيري از جماعت

ان الشيطان ذئب الانسان کذئب الغنم يأخذ الشاة القاصية والناحية فاياکم والشعاب و عليکم بالجماعة و العامة والمسجد

شيطان گرگ انسان است همانند گرگ گوسفندان که هميشه ميشهاي دورافتاده وکناره گير را مي گيرد. پس از دسته بنديها ( گروه گرايي و خط بازي ) بپرهيزيد و برشما باد به حضور در جماعت و مجالس عمومي و مسجد

( کنز العمال ، ج 7، ص ,581 حديث 20355 )



تشکيل صف نماز جماعت

ثلاثة يضحک الله اليهم : الرجل اذاقام بالليل يصلي و القوم اذا صفوا في الصلاة ، و القوم اذا صفوا في قتال العدو

سه گروهند که خداوند از آنان خشنود است :1- کسي که نماز شب مي خواند.2 - جمعي که نماز جماعت تشکيل مي دهند.3 - دسته اي که در برابردشمن در راه خدا صف آرايي کرده اند

( ثواب الاعمال ، ص 96 )



کليد بهشت

الصلوة مفتاج الجنة

نماز کليد بهشت است

( نهج الفصاحه ، حديث 1588 )



تداوم نماز و انتظار

لا يزال العبد في صلوة ما انتظر الصلوة

بنده مادام که منتظر نماز است در حال نماز است

( نهج الفصاحه ، ص ,527 حديث 2538 )



روشنايي چشم پيامبر ص

قره عيني في الصلاة

روشني چشم من در نماز است

( نهج الفصاحه ، ص ,283 حديث .1343 بحار الانوار، ج ,82 ص 193 )



حقيقت نماز

مثل الصلاة مثل عمود الفسطاط، اذا ثبت العمودثبتت الاطناب و الاوتاد والغشاء، و اذا انکسر العمود لم ينفع وتد و لا طنب و لاغشاء

مثل نماز مانند مثل ستون خيمه است ، هرگاه ستون ثابت باشد طنابها و ميخهاوپرده ها ثابت و سودمند خواهند بود و هرگاه ستون بکشند و در هم فروريزد، نه ميخ نافع است و نه ريسمان سودي دارد و نه پرده اي اثري خواهدداشت

( من لايحضره الفقيه ، ج 1، شماره 639 )



نماز، روش پيامبران

الصلاة من شرايع الدين ، و فيها مرضاة الرب - عز و جل - فهي منهاج الانبياء

نماز از سنتهاي دين ، و مايه خشنودي پروردگار و راه و روش پيامبران است

( جامع احاديث الشيعه ، ج 4، ص .22 بحار الانوار، ج ,82 ص 231 )



نماز، سفره الهي

الا ان الصلاة مأدبة الله في الارض قد هنأهالاهل رحمته في کل يوم خمس مرات

آگاه باشيد نماز سفره گسترده خدا در زمين است که خداوند آن را روزي پنج بار براي اهل رحمتش (افراد شايسته رحمت ) گوارا نموده است

( مستدرک الوسايل ، ج 1، ص 170 )



ماهيت نماز

لان الصلاة تسبيح و تهليل و تحميد و تکبير وتمجيد و تقديس و قول ودعوة

چون نماز، تسبيح ، تهليل ، تکبر، تمجيد، تقديس ،قول ، و دعوت به حق است

( جامع احاديث الشيعه ، ج 4، ص .22 بحار الانوار، ج ,82 ص 232 )



نماز، رأس اسلام

الصلاة رأس الاسلام

نماز (به منزله ) رأس اسلام است

( بحار الانوار، ج ,17 ص .127 ميزان الحکمه ، ج 5، ص 367 )



اولين سؤال از انسان

اول ما يسالون عنه الصلوات الخمس

اولين چيزي که از انسانها سؤال مي شود، نمازهاي پنج گانه است

( کنز العال ، ج 7، حديث 18859 )



نور نماز

الصلاة نور

نماز، روشني است

( ميزان الحکمه ، ج ,10 ص 234 )



تاثير زياد سجده کردن

ادع الله ان يدخلني الجنة ، فقال : اعني بکثرة السجود

مردي به حضور پيامبر اسلام (ص ) آمد و عرض کرد: دعا کن خدامرا به بهشت داخل کند، فرمود: مرا با زيادي سجده کردن همراهي کن

( وسائل الشيعه ، ج ,30 ص 30 )



وسيله سنجش

الصلواة ميزان

نماز وسيله سنجش است

( پرتوي از اسرار نماز، ص 80 )





محبوبترين اعمال

پيامبر (ص ) :

ان احب الاعمال الي الله - عزوجل - الصلاة و البر و الجهاد

همانا، محبوبترين اعمال در نزد خداوند: نماز، نيکي کردن و جهاددر راه خداست

( وسائل الشيعه ، ج 3، ص 27 )



نماز مستحبي در خفا

صلاة الرجل تطوعا حيث لايراه الناس تعدل صلاته علي اعين الناس خمسا وعشرين

نماز مرد که داوطلبانه و مستحبي درجايي که مردم او را نبينند به جا آورد،برابر بيست و پنج نماز است که در برابرچشم مردم انجام دهد

( نهج الفصاحه ، م ,1848 ص 391 )



عامل علو درجه

بالصلاة يبلغ العبد الي الدرجة العلياء لان الصلاة تسبيح و تهليل و تحميد وتکبير و تمجيد و تقديس و قول و دعوة

به وسيله نماز بنده به درجه عالي و مقام والا مي رسد، زيرا نماز تسبيح و تهليل و تحميد وتکبير و تمجيد و تقديس الهي است ، نماز قول حق و دعوت به سوي حق مي باشد

( بحار الانوار، ج ,82 ص .232 جامع احاديث الشيعه ، ج 4، ص 22 )



خواب با علم

نوم علي علم خير من صلاة علي جهل

خواب باعلم بهتر از نماز با جهل است

( نهج الفصاحه ، م ,3140 ص 633 )



اجر نماز، پس از مرگ

الصلاة انس في قبره و فراش تحت جنبه و جواب لمنکر و نکير

نماز مونس (نمازگزار) در قبر، فراش نيکو در زيرش ،و پاسخ نمازگزار براي نکير و منکر مي باشد

( بحار الانوار، ج ,82 ص 232 )



زاد و توشه مؤمن

الصلاة زاد للمؤمن من الدنيا الي الاخرة

نماز زاد و توشه مؤمن در دنيا براي آخرت مي باشد

( بحار الانوار، ج ,82 ص 232 )



عوامل رستگاري

المنجيات : اطعام الطعام و افشاء السلام والصلاة بالليل و الناس نيام

عوامل رستگاري : اطعام کردن ، آشکارا سلام کردن ، نمازشب خواندن درحالي که مردم آرميده اند

( محاسن البرقي ، ص 387 )



موجب اجابت دعا

الصلاة اجابة للدعاء و قبول للاعمال

نمازموجب اجابت دعا و قبولي اعمال است

( بحار الانوار، ج ,82 ص 1 )



سلاح مؤمن

الصلاة سلاح علي الکافر

نماز سلاح مؤمن عليه کافراست

( بحار الانوار، ج ,82 ص 56و 231 )



نماز، شست و شو در چشمه زلال

مثل الصوات الخمس کمثل نهرجار عذب علي باب احدکم يغتسل فيه کل يوم خمس مرات فما يبقي ذالک من الدنس

نمازهاي پنج گانه به نهر جاري گوارايي مي مانند که بر در خانه هايتان روان است وهر روز پنج بار خود را در زلال آن شست و شو مي دهيد، ديگر هيچ پليدي باقي نمي ماند

( کنز العمال ، ج 7، ص ,291 حديث 18931 )



سياه شدن چهره شيطان

الصلوة تسود وجه الشيطان

نماز چهره شيطان را سياه مي کند

( نهج الفصاحه ، ص 396 )



سازندگي نماز

لاصلوة لمن يطع الصلوة ، و طاعه الصلوة ان تنهي عن الفحشاء و المنکر

کسي که مطيع نماز نباشد، نمازش کامل نيست و اطاعت ازنماز همان دوري ازفحشاء و منکر است . (نمازي نيست براي کسي که اطاعت و پيروي از نمازنکند. سپس پيامبر (ص ) مي افزايد: طاعت و پيروي از نماز به اين است که نمازاو را از فحشاء و منکرات وزشتيها باز دارد

بحار الانوار، ج ,82 ص 198 )



پاداش نماز

قال الله تعالي : افترضت علي امتک خمس صلوات و عهدت عندي عهدا انه من حافظ عليهن لوقتهن ادخلته الجنة و من لم يحافظعليهن فلا عهد له عندي

خداوند متعال فرمود: نمازهاي پنج گانه را بر امت توواجب کردم و با خودپيمان بستم که هر کس مراقب آن نمازها و وقت آنها باشد، اورا به بهشت داخل نمايم ، و کسي که مراقب آنها نباشد من تعهدي نسبت به او ندارم

( کنز العمال ، ج 7، ص ,279 حديث 18872 )



راهيابي به درگاه خداوند

يا اباذر! مادمت في الصلاة فانک تقرع باب الملک الجبار و من يکثر قرع باب الملک فانه يفتح له

اي ابوذر! تاهنگامي که در نماز هستي درب خانه ملک جبار را مي کوبي ، و هرکس درب خانه ملک را بسيار بکوبد، به رويش باز مي شود

( بحار الانوار، ج ,77 ص .80 ميزان الحکمة ، ج 5، ص 377 )



نماز، عامل دوري شيطان

لا يزال الشيطان يرعب من بني ادم حافظ علي الصلوات الخمس فاذا ضيعهن تجرء عليه و اوقعه في العظائم

شيطان پيوسته از فرزندان آدم در وحشت و هراس است تا آنگاه که نمازهايش را به دقت و با شرايطو آداب مي خواند. پس اگر نماز را ضايع نموده (و دروقت مقرر آن به جا نياورد)، شيطان بر او چيره مي شود و او را در گناهان کبيره مي اندازد و وي راگرفتارمي کند

( بحار الانوار، ج ,82 ص 202 )



بي بهره از نماز

من لم تنهه صلاته عن الفحشاء و المنکر لم تزده من الله الا بعدا

هر کس که نمازش او را از فحشاء و منکر باز ندارد، هيچ بهره اي از نماز جزدوري از خدا حاصل نکرده است

( بحار الانوار، ج ,82 ص .198 شهاب الاخبار، ص 215 )



نماز و شست و شوي گناهان

لو کان علي باب دار احدکم نهر واغتسل في کل يوم منه خمس مرات اکان يبقي في جسده من الدرن شي ء؟ قلت : لا. قال :فان مثل الصلاة کمثل النهرالجاري کلما صلي صلاة کفرت ما بينهما من الذنوب

- اگر باشد در کنار خانه شما نهري و در آن روز پنج نوبت خود را شست و شو دهيد،آيا در بدن شما چيزي از آلودگيها مي ماند؟- هرگز! (انسان ازآلودگي پاک مي شود).- نماز نيز مثل نهر جاري و رواني است که هرگاه بر پامي شود گناهان را مي شويد وازبين مي برد

( وسائل الشيعه ، ج 2، ص 7 )



نماز، وسيله شفا

قم فصل فان في الصلوة شفاء

بر خيز نمازبه جا آور! پس همانا در نماز شفا است

( جامع احاديث الشيعه ، ج 4، ص 28 )



کفاره گناه

الصلوة کفارة الخطايا ثم قرأ: ان الحسنات يذهبن السيئات

نماز کفاره گناهان مي باشد. سپس آن حضرت اين آيه را خواند که :حسنات سيئات را از بين مي برد

( تفسير ابوالفتوح رازي ، ج 1، ص 248 )



نورانيت منزل

نوروا منازلکم بالصلاة و قرائة القران

به خانه هايتان با خواندن نماز، و قرائت قرآن ، نورانيت ببخشيد

( کنز العمال ، ج ,15 ص ,392 حديث 41518 )



نماز وسيله خاموشي آتشها

ما من صلاة يحضر وقتها الا نادي ملک بين يدي الناس : ايها الناس ! قوموا الي نيرانکم التي اوقدتموها علي ظهورکم فاطفئوها بصلاتکم

هيچ نمازي نيست مگر اين که چون وقت آن فرا مي رسد فرشته اي درپيش روي مردمان ندا مي کند: اي مردم ! برخيزيد به سوي آتشي که بر پشت خودافروخته ايد، تا آن را با نماز خويش خاموش کنيد

( محجة البيضاء، ج 1، ص 339 )



مونس نمازگزار در قبر

ان الصلاة تأتي الي الميت في قبره بصورة شخص انور اللون يونسه في قبره و يدفع عنه اهوال البرزخ

نماز به صورت انساني سفيد چهره وارد قبر ميت شده و با او انس مي گيرد و وحشتهاي برزخ را از اوبرطرف مي کند

( لآلي الاخبار، ج 4، ص 1. الحکم الزاهره ، ص 283 )



شهادت زمين در قيامت

ما من رجل يجعل جبهته في بقعة من بقاع الارض الا شهدت له بها يوم القيامة

هر انساني که پيشاني خود را براي سجده بر قطعه اي از زمين بگذارد، آن زمين در روز قيامت به نفع او شهادت خواهد داد

( وسائل الشيعه ، ج 3، ص .474 مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 175 )



نماز ناظر بر اعمال

الصلوة تنظر و لا تنظر بها

براي نمازبايد انتظار کشيد ولي نماز را معطل کار ديگر نبايد کرد

( مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 183 )



توجه خدا به نمازگزار

اذا اقام العبد المؤمن في صلاته نظرالله - عز و جل - اليه

وقتي که بنده مؤمن به نماز مي ايستد، خداوند سبحان به اونظر مي کند

( وسائل الشيعه ، ج 3، ص 21 )



نماز، مانع عذاب

کنا عند رسول الله - صلي الله عليه واله - يوما، فقال : رايت البارحة عجايب فقلنا: يا رسول الله و ما رأيت حدثنابه فداک انفسنا و اهلونا و اولادنا (الي ان قال ...) قال - صلي الله عليه و اله - و رايت رجلا من متي قد احتوشته ملائکة العذاب فجائته صلوته فمنعته منه

عبدالرحمن بن سمره گفت : روزي خدمت رسول گرامي اسلام ( ص ) بودم ،حضرت فرمودند:من ديشب عجايبي ديدم . عرض کردم : يا رسول الله ! چه ديديد؟ براي ما بيان بفرماييد، جان و اهل و اولاد ما فداي تو باد! حضرت فرمودند: ديدم مردي از امت مرا که ملائکه عذاب او را محاصره کرده بودنددر اين حال نمازش آمد و مانع ازعذابش شد

( مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 183 )



طالب خشنودي خدا

ليست الصلاة قيامک وقعودک ، انما الصلاة اخلاصک و ان تريد بها الله وحده

نماز برخاستن و نشستن تو نيست ، جز اين نيست که نماز خالص قرار دادن توست و اين که به آن خشنودي تنها خدا را بخواهي

( اصول وافي ، ج 2، ص .109 شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد، ج 1، ص 325 )



رهايي از گرما، با نماز

اذا اشتد الحر فابردوا بالصلاة فان الحر من فيح جهنم

هر وقت گرما و شدت آن بر شما سخت گرفت ، توسطنماز آن راخنک کنيد، زيرا گرما و حرارت از جوشش جهنم است

( بحار الانوار، ج ,80 ص 15 )



التجا به نماز در سختيها

اذا حزنه امر فزع الي الصلاة

شيوه رسول خدا (ص ) چنان بود که چنانچه مشکلي براي او پيش مي آمد، به نماز پناه مي برد و از آن استعانت مي جست

( تفسير درالمنثور، ج 1، ص 67 )



عبور از صراط

الصلاة جواز علي الصراط

نماز جواز عبور ازصراط است

( بحار الانوار، ج ,98 ص 168 )



حايل آتش دوزخ

و تکون صلاة العبد عند المحشر تاجا علي رأسه و نورا علي وجهه و لباسا علي بدنه و سترا بينه و بين النار

نماز بنده در محشرتاجي است بر سر او، و موجب نورانيت صورتش ، لباس براي بدن وي ، و ساتر و حايل بين او و آتش جهنم است

( بحار الانوار، ج ,82 ص 231 )



شفيع نمازگزار

الصلاة شفيع بينه و بين ملک الموت

نمازشفيع نمازگزار


مطالب مشابه :


نظم و انضباط

کلام چهارده معصوم علیه السلام - نظم و انضباط - اندیشه - مذهب -متن منبر - روانشناسی- اخلاق- رفتار-عرفان -کلام - داستان -متن نوحه. ... [2] انضباط نیز به معنای نظم و انتظام، ترتیب و درستی، عدم هرج و مرج، سامان پذیری و آراستگی است.[3] .... احادیث برگزیده.




سبک زندگی اسلامی با احادیث زندگی

رعایت نظم و ترتیب در تمام زندگی آن حضرت محسوس بود. ایشان نه تنها در امور اجتماعی و معاشرت «نظم» را فراموش نمی کرد، بلکه در کوچک ترین اعمال و رفتارهای شخصی




حدیث کسا و آیه تطهیر ...

همچنین شماری از شاعران نامدار عرب و فارس ، مضمون حدیث کسا را به نظم در‌آورده‌اند . داستان حدیث کساء از مشهورترین روایات شیعه و سنی است که از حدود هفتاد واندی طرق نقل




مدیریت خانواده در اسلام

از این رو، در ادامه این مقاله به توضیح راهکارهای اسلامی مدیریت خانواده، ذیل عناوینی همچون «دوراندیشی و پیش گیری»، «برنامه ریزی»، «نظم و مقررات و کنترل» و




حدیث کسا چیست؟

این حدیث در کتابهای شیعه و اهل سنت به طُرُق و اسانید مختلف آمده و خاستگاه پیدایش ... همچنین شماری از شاعران نامدار عرب و فارس، مضمون حدیث کسا را به نظم در‌آورده‌اند.




ایمان به خدا تنها راه نجات بشریت

حدیث عشق - ایمان به خدا تنها راه نجات بشریت - این وبلاگ افتخارداردتا در خدمت به راه ... خداوند از همان ابتدای خلقت جهان هستی، یک نظم و انضباط را به همه موجودات از یک




ادامه ی شعر حدیث مطرب ومی(4)

حدیث ازمطرب و می گو،وراز دهر کمترجو. که کس نگشود ونگشاید به حکمت این معما را. غزل گفتی ودر سفتی،بیاوخوش بخوان حافظ. که بر نظم تو افشاند فلک، عقد ثریا را.




نکته های قرآنی در باره نظم و انضباط مقدمه مولف

آموزه های وحیانی قرآن حکیم ، احادیث پیامبر اعظم ص ، روایات ائمه اطهار ع و سیره و روش آن بزرگواران تایید می کند که نظم و انظباط نقش بسیار ارزشمند و حیاتی در رسیدن




معرفت نفس بهترین روش عرفانی

1- این حدیث در حقیقت اشاره به «برهان نظم» است، یعنی هركس شگفتیهای ساختمان روح و جسم خود را بداند و به اسرار و نظامات پیچیده و حیرت‏انگیز این اعجوبه خلقت پی




پاسخ به یک شبه در مورد آیه 3 سوره المائده

نزول آيه را در روز غدير بسيارى از اساتيد فن حديث و تاريخ مانند: طبرى، ابن مردويه، ... اما مسأله ترتيب و نظم آيات كه مشكلى در بسيارى از مباحث براى مفسران ايجاد كرده




برچسب :