درس اول - طراحی
الفباي طراحي
نقطه:
نقطه كوچكترين اثري است كه يك وسيله از خود بر جاي مي گذارد. اندازه نقطه
بر اساس ميزان كاربردي وسيله سنجيده مي شود. يعني نقطه اي كه از يك خود كار
ثبت مي شود، با اثري كه از يك ماژيك يا ذغال طراحي باقي مي ماند از لحاظ
كيفيت و اندازه بسيار متفاوت است. نقطه مي تواند شكلي منظم يا نامنظم داشته
باشد. هر نقطه به تنهايي داراي نيروي جذب بصري فراواني است.
خط:
خط، مسيري است ميان دو نقطه. خط اساس و پايه طراحي را تشكيل مي دهد و
شناخت كامل و تسلط بر جنبه هاي مختلف آن بخشي از هنر طراحي را شامل مي شود.
خط به صورتي كه ما بر روي كاغذ ترسيم مي كنيم عملاً در طبيعت وجود ندارد،
ولي قوه باصره ما اطراف اشيا را (در تضاد با سطوح عناصر ديگر به صورت خطوط
محيطي) مي بيند. با هر وسيله ممكن ترسيم خطوط را تجربه كنيد و به مقايسه
نتايج مختلف بپردازيد. خط نمايانگر حالات و كيفيت هاي مختلفي است و حتماً
بايستي در ترسيم آن تسلط لازم را به دست آوريد.
كيفيت خط: يك خط رسم شده مي تواند بيانگر ويژگي هاي بسياري باشد:
- ضخامت، نازكي، تراكم، مسير تابش نور، لطافت و ...
- جنسيت هاي گوناگوني همچون: فلز، شيشه، چوب، سنگ، پارچه و ...
- ايجاد حجم، سنگيني و وزن، سطوح گوناگون.
- ايجاد بعد، فضا و مقياس هاي ذهني يا حقيقي.
كليه
اين ويژگي ها مختص طراحي با دست آزاد است و طراحي هاي ماشيني يا تصوير
سازي هاي كامپيوتري نمي تواند هم طراز و هم سنگ دست طراح عمل كنند. خطوط به
طور عمده به سه دسته خط صاف، خط شكسته و خط منحني تقسيم مي شوند و هر دسته
شامل انواع متنوعي از خطوط است كه براي كاربرد خاصي در نظر گرفته شده است.
تمرين
طراحي: طرحي از مدل بر روي كاغذ طراحي بكشيد. خط ها را آزادانه و راحت
بكشيد. براي تصحيح از پاك كن استفاده نكنيد، خط را دوباره بكشيد. خط به كار
رفته يك دست و مطمئن باشد، از ترسيم خط هاي تكه تكه و ريشه ريشه خود داري
كنيد. طرح هايي كه مي كشيد زياد بزرگ يا كوچك نباشند. طرح بايد حد اقل نيمي
از صفحه كاغذ يا كادر شما را بگيرد. تنها به يك بار ترسيم اكتفا نكنيد.
مدل را بارها و بارها از زواياي مختلف بررسي و مشاهده كنيد.
طراحي چشمي – مرحله اول
اين
مرحله از طراحي از نظر تقويت ديد و ذهن اهميت فراواني دارد. شما بايد حتي
المقدور كمتر به كاغذ طراحي و خطي كه ترسيم مي كنيد نگاه كنيد. در اين
مرحله صرفاً چشم شما به مدل است. پس سعي كنيد هم زمان با حركت چشم خود بر
روي مدل، خط را هم ترسيم كنيد. به تدريج و با كمي تمرين مي توانيد بر روي
مدل متمركز شده و فقط در نقطه شروع، به كاغذ طراحي نگاه كنيد. توجه داشته
باشيد كه بسياري از هنر جويان آنچه را كه مي دانند ترسيم مي كنند، نه آنچه
را كه مي بينند. در اين مرحله شما صرفاً آنچه را كه مي بينيد ترسيم كرده
ايد. در اين تمرين بهتر است كه مداد را از روي كاغذ بر نداريد. طرح را آرام
و به قصد مطالعه و بررسي ترسيم كنيد نه اينكه تكليفي را انجام داده باشيد.
جزئيات و نقش و نگارهاي مدل را حذف كنيد. اندازه طراحي نه خيلي كوچك باشد و
نه خيلي بزرگ.
طراحي چشمي – مرحله دوم
اهميت
اين مبحث در تمام مراحل طراحي مخصوصاً زماني كه پيشرفتي نسبي در كارتان به
وجود آمده نهفته است و تنها خود شما مي توانيد متوجه تغييري شويد كه اين
شيوه، بر نحوه مشاهده حافظه شما خواهد گذاشت. مدل نسبتاً ساده اي را انتخاب
كنيد. مي توانيد به دو روش عمل كنيد:
1- پس از بررسي مدل به صورت همه جانبه و كاملاً دقيق، طراحي را شروع كرده و ديگر به مدل نگاه نكنيد.
2-
بررسي را به صورت مرحله به مرحله انجام دهيد. يعني ابتدا شكل كلي مدل را
ديده و طرح كلي را كه در ذهنتان مانده ترسيم كنيد. سپس ويژگي هاي ثانوي را
به دقت مشاهده كرده و بعد به طرح اضافه كنيد. پس از آن به سراغ جزئيات ديگر
رفته و بعد از مشاهده دقيق آنچه را در ذهنتان مانده ترسيم كنيد.
در
هر دو روش به ياد داشته باشيد كه: مدت زمان مشاهده، بيشتر از زمان ترسيم
باشد. از پاك كن استفاده نكنيد. خط ها را به راحتي و آسودگي بكشيد و اگر
قسمتي از طرح خراب شد خط صحيح را روي آن بكشيد. پس از پايان كار طرح را با
مدل مقايسه كنيد. اما آن را اصلاح نكنيد بلكه مجدداً طراحي را مرحله به
مرحله آغاز كنيد. هر بار كه مدل را طراحي مي كنيد نيروي حافظه خود را تقويت
كرده ايد.
چگونه ديدن و مشاهده از ديدگاه يك طراح
نخستين
مرحله ديدن درست، مشاهده حجم كلي به صورت يكي از احجام هندسي است. در اين
مرحله شما بايستي تمام جزئيات شيء را حذف كرده و شكل كلي آن را بر روي كاغذ
ترسيم كنيد. علت استفاده از احجام هندسي، دقيق و كامل بودن آنها است.
بيشتر اشيايي كه در اطراف خود مي بينيم شباهت فراواني با احجام هندسي دارند
و چنانچه بخواهيم از همين وسايل به عنوان مدل استفاده كنيم مي بينيم كه
احجام استوانه و مكعب كار برد بيشتري دارند. وقتي شما يك فرم استوانه بر
روي كاغذ بكشيد، مي توانيد آن را تبديل به يك ليوان، گلدان، پارچ آب و
بسياري شكل هاي ديگر كرده و جزئيات متنوعي به آن بيفزاييد. علت آن است كه
دو فرم استوانه و مكعب از لحاظ تعادل و ايستايي، ثبات بيشتري دارند و البته
از جنبه توليد و ساخت نيز مزايايي دارند كه در حيطه بحث ما نيست.
ديدن طراحي و مقايسه
وقتي
از يك مدل خاص طراحي مي كنيد به دنبال علايم و نشانه هايي براي مقياس صحيح
باشيد. زماني كه چند مدل را در مقابل داريد، مي توانيد نشانه هاي فراواني
براي مقايسه تناسبات پيدا كنيد. پس از مشاهده دقيق به طراحي بپردازيد. براي
شروع همواره مدلي را كه جلوتر از بقيه است طراحي كنيد. بهتر است به
جايگزيني صحيح مدل در صفحه نيز توجه داشته باشيد. در اين مورد شما بايد
تمام مدلها را به صورت يك شكل ساده و عمده ديده و همان شكل را ترسيم كنيد.
سپس به جزئيات بپردازيد. در اين حالت است كه مي توانيد از جاي گرفتن كل طرح
در صفحه مطمئن باشيد.
شفاف بيني
توجه
به اين نكته همواره از بسياري خطاها در طراحي جلوگيري مي كند. در اين
مرحله هنگامي كه شما چند مدل در مقابل خود داريد سعي كنيد همه را به طور
كامل طراحي كنيد. ويژگي اشيايي را كه به طور كامل در مقابل ديد شما نيستند و
پشت عنصري ديگر واقع شده اند، در نظر بياوريد و آن را كم رنگ و ساده ترسيم
كنيد. دريافت تناسبات در اين مرحله بسيار ساده و روان خواهد شد. سپس مي
توانيد خطوط اصلي طرح را پر رنگ و جاندار ترسيم كنيد.
طراحي فضاي منفي
مدلي
را با دو يا سه عنصر چيده و خوب به آن نگاه كنيد. حال با خط ساده اي فضاي
اطراف مدل را مشخص كنيد، بي آنكه اشاره اي به خود مدل داشته باشيد. بهتر
است كه ابتدا با يك عنصر شروع كرده و در طرح بعدي تعداد سوژه را به دو، سه و
چهار افزايش دهيد. به ياد داشته باشيد كه توجه به قسمت هاي مختلف فضاي
منفي نيز به صورت مقايسه اي است. طراحي فضاي منفي در اينجا به شما كمك مي
كند تا شكل كلي مجموعه را در يابيد و همه اجزا را به صورت عنصر واحد و يك
دست مشاهده كرده و در صفحه و كادر جايگزين نماييد. اين گونه كلي ديدن اشيا
به شما كمك مي كند تا نسبت صحيح را در نگاه اول دريافته و طراحي را در
اندازه اي مناسب، كوچك يا بزرگ آغاز كنيد. فضاي منفي به اندازه فضاي مثبت
اهميت دارد. در بسياري موارد به خصوص در اكثر پوسترها مي بينيم كه اهميت
بيشتر به فضاي منفي داده شده، در اكثر آرمها و نمادها، فضاي منفي يا سفيد،
ارزشي برابر با فضاي مثبت و يا سياه دارد و طراحان و گرافيستها در عين توجه
به فرم اصلي، نقش فضاي منفي را نيز در نظر دارند.
مطالب مشابه :
درس نهم - طراحي از چهره ؛ تناسبات چهره ؛ طراحي از اجزاي چهره
طراحی چهره متین(تک برگ) - درس نهم - طراحي از چهره ؛ تناسبات چهره ؛ طراحي از اجزاي چهره - هنر
درس اول - طراحی
طراحی چهره متین(تک برگ) - درس اول - طراحی - هنر طراحی سیاه قلم آموزش اصول کلی طراحی و
ابزار و تكنيكهاي طراحي ، طراحي با ذغال
طراحی چهره متین(تک برگ) - ابزار و تكنيكهاي طراحي ، طراحي با ذغال - هنر طراحی سیاه قلم چهره
درس دهم - طراحي از دستها و پاها ؛ طراحي از پا
طراحی چهره متین(تک برگ) - درس دهم - طراحي از دستها و پاها ؛ طراحي از پا - هنر طراحی سیاه قلم چهره
آموزش پرسپکتیو در طراحی و نقاشی
طراحی چهره متین(تک برگ) - آموزش پرسپکتیو در طراحی و نقاشی اصول فاصله در پرسپکتیو:
دانلود رایگان کتابهای طراحی و نقاشی
طراحی چهره طنز با مداد / طراحی کنته/ طراحی و نقاشی از چهره/ اصول اولیه طراحی / چگونه از
آموزش طراحی از چهره
طراحی چهره متین(تک برگ) - آموزش طراحی از چهره - هنر طراحی سیاه قلم آموزش اصول کلی طراحی و
درس دوم - شیوه رنگ آمیزی
طراحی چهره متین(تک برگ) - درس دوم - شیوه رنگ آمیزی آموزش طراحی چهره; آموزش اصول کلی طراحی و
درس هفتم - طراحی از گلها و گیاهان
طراحی چهره متین(تک برگ) - درس هفتم - طراحی از گلها و گیاهان - هنر طراحی سیاه قلم چهره
آموزش گریم ، متعادلسازی و آرایشگری
اصول چهره آرایی و آرایش کلاسیک از مبتدی تا طراحی گریم ، طراحی چهره ،
برچسب :
اصول طراحی چهره