لترپرس ضروری است، اما نه برای چاپ - چاپ لترپرس
لترپرس ضروری است، اما نه برای چاپ
سال هاست که دیگر با لترپرس چاپی انجام نمی شود و عملیات پس از چاپ به عهده آن واگذار شده است. هم اکنون لترپرس جایگزین ماشین آلات پس از چاپ و عملیات تکمیلی شده و به کارهایی چون خط و تا، تیغ و برش، ورنی زنی، پرفراژ، طلاکوبی و کارهایی از این دست مشغول است.
لترپرس ضروری است، اما نه برای چاپ" src=" http://cdn.akairan.com/akairan/aka/images/a-da/da1/S-100.jpg" alt="لترپرس ضروری است، اما نه برای چاپ" />
اما آیا باروش های ابتکاری نمی توان از ویژگی های چاپ لترپرس هنوز هم استفاده کرد و بازار جدیدی برای این روش قدیمی به وجود آورد؟ چنانچه در این گزارش خواهید خواند، چاپخانه داران ما حتی گذشته لترپرس را به فراموشی سپرده اند و کار کردن با آن را چاره ای از سر ناچاری می دانند.
در اکثر چاپخانه های ایران، در کنار ماشین افست چند رنگ، لترپرس قدیمی به چشم می خورد که همچنان هم پای افست در حال کار است. منتها دیگر چاپی انجام نمی دهد و تنها کارهای چاپ شده را تیغ و برش می زند. هر چاپخانه بسته به نیاز خود به نوعی از لترپرس کار می کشد.
چاپ عرفان با ماشین لترپرس دو و نیم ورقی خود، شماره زنی، پرفراژ، خط و قالب انجام می دهد و در معدود موارد از آن برای چاپ دفاتر بزرگ و یا پاکت های آماده به صورت تک رنگ و یا نهایت سه رنگ استفاده می کند.
محمد ذوالفقاری (مدیر چاپ عرفان) در این باره می گوید: <دیگر با لترپرس چاپ انجام نمی دهیم چرا که به دلیل استفاده از کلیشه فلزی و غیرمنعطف، تنها می توان از طرح های بسیار ساده و سطوح یکدست استفاده کرد. چاپ تصاویر ترامه با لترپرس جوابگو نیست. در این نوع چاپ ترام ها بسیار بزرگ و بد قیافه می شوند. علاوه بر آن چاپی که لترپرس انجام می دهد در کنار چاپ افست، چاپ پیش پا افتاده ای است و به دلیل تیراژ کم، مقرون به صرفه هم نیست. تیراژ ماشین لترپرس حدود ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ در ساعت است.>
ذوالفقاری ادامه می دهد که در گذشته از لترپرس برای چاپ تصاویر و پوسترهای خوانندگان و ستارگان سینما بهره می بردند. تنظیم ماشین و انجام مراحل آماده سازی برای چاپ به بیش از یک روز وقت نیاز داشت. از آن گذشته چاپ لترپرس کار پردردسری بود و توانایی خاصی می طلبید و هر کسی نمی توانست چاپ خوب و با کیفیت از آن بگیرد.
خداداد کمیشی (مدیر چاپ تکثیر) تعریف می کند: <در گذشته برای چاپ تصاویر با کیفیت و شکیل به سراغ چاپ لترپرس می آمدند. کلیشه را ساخته و در ماشین می بستند و پس از انجام تنظیمات و میزان کردن رنگ ها از زرد شروع و پس از آن به ترتیب آبی، قرمز و مشکی را چاپ می کردند. اما امروزه کاربری لترپرس به تیغ زدن و یا نهایت برجسته سازی محدود شده است. امروزه ماشین های جدیدی آمده اند که علاوه بر کیفیت بالای چاپ، با هزینه کمتری کار می کنند. در حالی که برای چاپ لترپرس هزینه بیشتری از مشتری بابت ساخت کلیشه گرفته می شود.>
چاپ اورامان هم از دو دستگاه لترپرس خود به منظور تیغ زنی و ورنی استفاده می کند.
به نظر عزت الله جابریان (مدیر چاپ اورامان) هم اکنون لترپرس تبدیل به یک ماشین مکمل برای چاپ افست شده است. جابریان ادامه می دهد: <در طول حضور در این صنعت، همیشه به نوعی با لترپرس سروکار داشتیم. در ایام قدیم این ماشین بیشتر برای چاپ کارهای هنری و نفیس به کار گرفته می شد و هم اکنون از آن برای ورنی زنی و یا تیغ و برش استفاده می شود. اندکی از دقت لترپرس در کار کم نشده است و تنها دلیل کناره گیری از چاپ، نداشتن توانایی رقابت با افست در سرعت بالا است.>
ماشین چی چاپ اورامان پس از ۴۵ سال تجربه در این عرصه، معتقد است که هنوز هم می توان کارهای بسیاری را با لترپرس انجام داد. او می گوید: <با لترپرس بیش از ۳۰ عنوان کار می توان انجام داد که در ایران پنج، شش مورد کاربرد بیشتری دارند. مثل تیغ زنی، برجسته سازی، طلاکوب ضربه ای، ورنی و ... هم اکنون بیشترین حوزه کاری لترپرس در زمینه خط و برش جعبه های بسته بندی است.>
او می افزاید: <قبل از این که افست وارد کشور شود، مجلات چهار رنگ زیادی با لترپرس چاپ می شد که دیگر امروز این کار صرفه اقتصادی ندارد. چون تهیه ۴ کلیشه فلزی بسیار گران تر از گذشته تمام می شود.>
ماشین چی چاپ اورامان مشکل لترپرس را وقت گیر بودن آن معرفی می کند و می افزاید: <با توجه به این مساله و راندمان کاری پایینی که لترپرس دارد، استفاده از آن برای چاپ به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست. در ایران هدف از تولید، تیراژ بالا و در نهایت درآمد و سوددهی بالاست. از آن گذشته در چاپ افست تمام مراحل پیش از چاپ را لیتوگرافی انجام می دهد، در صورتی که در لترپرس تمامی این وظایف را اپراتور به عهده می گیرد و همین امر باعث کاهش سرعت تولید می شود. با این اوضاع کمتر کسی به سراغ چاپ کارهای فانتزی با تیراژ کم می رود که البته تقاضای زیادی هم در بازار ایران ندارد.>
او ادامه می دهد: <هم اکنون لترپرس بالاجبار وارد بخش عملیات تکمیلی و در بیشتر چاپخانه ها جایگزین ماشین های پس از چاپ شده است.
دلیل عمده جایگزینی لترپرس گران بودن این ماشین آلات است که خرید آن برای چاپخانه دار به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد.>
جابریان به عنوان یک چاپخانه دار این گونه سرمایه گذاری ها را خارج از عهده چاپخانه و چاپخانه داری می داند. اجرت کار چاپ در ایران کمتر از آن است که اجازه چنین سرمایه گذاری ها را برای خرید ماشین آلات پس از چاپ به چاپخانه دار دهد.
او می گوید: <اقتصاد ایران همانند چرخ های گاری است. چرخ جلو تورم است و چرخ عقب صنایع و بخش های تولیدی. این دو هر چه می چرخند هیچ وقت به هم نخواهند رسید. تورم همیشه جلو است و هر چه ما تلاش کنیم به آن نخواهیم رسید. این مساله چنان گریبان جامعه را گرفته که عنان زندگی از دستمان خارج شده است. نابسامانی جامعه چاپ کشور، دیگر از حالت طبیعی فراز و نشیب خارج شده است. وگرنه چه دلیلی می تواند وجود داشته باشد که پس از پنجاه سال لترپرس هنوز در چرخه تولید و چاپ حضور دارد.>
به گفته جابریان به مرور زمان و با پیشرفت هایی که در چاپ افست شکل گرفته است، هم اکنون لترپرس تنها به منظور تیغ زنی استفاده می شود و ظرف بیست سال گذشته دیگر کسی با آن چاپ انجام نمی دهد. مشکل ماشین های لترپرس عملکرد کند آنهاست و این سرعت پایین میزان تولید را کاهش می دهد. در صورتی که برای مقرون به صرفه بودن تولید، باید بتواند هزینه های جانبی چاپخانه را مرتفع سازد و این کار نیازمند سرعت بالاست.
کمیشی (مدیر چاپ تکثیر) یکی از دلایل مهمی را که دیگر کسی با لترپرس کار چاپ انجام نمی دهد، وقت گیر بودن کلیشه سازی آن می داند که البته ساخت آن هم هزینه بالایی را در بر دارد.
او می گوید: <به هر ترتیب و با تمام این اوصاف نگه داشتن این ماشین بهتر از فروختن آن است. هم اکنون لترپرس جایگزین ماشین های برش شده است. ورنی هم خوب می زند. اگر آن را بفروشیم کارمان لنگ می ماند.>
به گفته ماشین چی اورامان، لترپرس علاوه بر چاپ با کیفیت، برش خوبی هم می زند و می تواند از عهده پیچیده ترین طرح ها، برش های فانتزی و طرح دار برآید.
وی می افزاید: <حسن دیگری که نگه داشتن لترپرس در چاپخانه به همراه دارد، حفظ مشتری است. با وجود ماشین لترپرس در چاپخانه می توان تا آخرین مراحل کاری که همان تیغ و برش است را انجام داد. علاوه بر آن کار راحت تر و با هزینه کمتر انجام می شود. مشتری هم ترجیح می دهد کار آماده شده تحویل گیرد تا این که هزینه اضافی برای حمل و نقل به چاپخانه دیگر بپردازد.>
ذوالفقاری نظر متفاوتی درباره کیفیت کار ماشین لترپرس در مرحله پس از چاپ دارد. او می گوید: لترپرس جایگزین ماشین های برش و عملیات تکمیلی شده است، اما کیفیت کاری پایین تری از آنها دارد. در لترپرس به دلیل نوع طراحی ماشین و جدا نشدن فرم برش زده، از سوسه های زیادی برای کار استفاده می شود که این موضوع کیفیت و زیبایی ظاهری کار را کاهش می دهد.>
جابریان در تکمیل مزایای لترپرس به بی نظیر بودن آن از لحاظ استحکام اشاره می کند و می افزاید :<این ماشین علاوه بر نگهداری آسان، نیاز کمتری به قطعه و تعمیر پیدا می کند. برعکس ماشین های الکترونیکی که فاقد چنین خصیصه ای هستند.
به هر حال ماشین لترپرس، یک ماشین کار راه انداز است و اگر در چاپخانه حضور نداشته باشد کار چاپ شده به مرحله پس از چاپ نمی رسد.>
با تمام این حرف ها لترپرس هم چنان جایگاه خود را به عنوان جایگزین دایکات در بسیاری از چاپخانه های ایران حفظ کرده است و به نظر نمی رسد کسی علا قمند باشد از قابلیت ها و ویژگی های منحصر به فرد آن در کارهای چاپی بهره مند شود.
مجله صنعت چاپ
ویرایش و تلخیص:برگزیده ها
چاپ لترپرس , دانلودویدیوابرقدرت ترین دستگاه های لترپرس دایکات آلمانی