مسجد صورتی -آکا - اطلاعاتی درباره مسجد صورتی
برگزیده ها مسجد صورتی
اطلاعاتی درباره مسجد صورتی
برگزیده ها: مسجد صورتی
مسجد نصیر الملک معروف ترین مسجد تاریخی شیراز و زیباترین مسجد ایران است. این مسجد یکی از زیباترین مساجد جهان و بی شک خاص ترین آنهاست. حتی اسم آن نیز گویای این مسئله است… مسجد صورتی. حتما شما هم با من موافقید که انتخاب نام صورتی برای یک مسجد تا چه اندازه می تواند تعجب برانگیز باشد و حتما گویای یک چیز خاص در آن مسجد است… چیزی که این مسجد را با همه مساجد دیگر متفاوت کرده و باعث شده سایت ها و مجلات خارجی در موردش بگویند و بنویسند جزو مکانهای دیدنی پر بازدید شیراز قرار گیرد و حتما در لیست جاهایی که هر توریستی که به شیراز می آید وجود دارد.
به گزارش برگزیده ها در مورد نقشه ی این ساختمان باید بگوییم که چیزی فراتر از خیلی از مساجد قدیمی ایران ندارد. اما آن چیزی که این مسجد را از همه ی مساجد ایران و چه بسا از همه ی مساجد جهان سر می کند، تلفیق سادگی و پیچیدگی است. این را در همه جای بنا می توانید ببینید. بازی با نور و رنگ و تلفیق سادگی و پیچیدگی در همه جای بنا قابل رؤیت است. طرح هایی که با خوش ذوقی معمارانه ی خدا گونه ای از طرح، رنگ، و کاشی که در نقشه ای با دسترسی ساده در مسجد را ساخته اند.
wallpaper hd coup گوجه سبز
کاشیکاریهای این مسجد یکی از کم نظیر ترینهاست. مسجد نصیرالملک از دیدگاه کاشی کاری ارزنده ترین مسجد ایران و از دیدگاه ساختمان سازی به ویژه کاشیکاری و مقرنس بیمانند است . در مورد کاشیکاری های این مسجد بسیار می توان نوشت. که البته دکتر علی اسد پور دکترای معماری منظر دانشگاه علم و صنعت ایران این کار را کرده است. او تا کنون مقالات پژوهشی زیادی در مورد کاشیکاری های منظره پردازانه مسجد نصیر الملک شیراز نوشته است.
نکته ی قابل توجه دیگر در مورد این مسجد، دید زیباشناسانه ی معمار در استفاده از نور و رنگ است. در ایوان غربی این مسجد در مقابل طلوع خورشید پنجره های سنتی بزرگ با شیشه های رنگی قرار داده شده که با تابیدن نور خورشید و عبور از آنها صحنه ی فوق العاده ای را بر روی کف ایجاد می کند. در واقع هر بار که خورشید طلوع میکند شبستان غربی با نور و رنگ نقاشی می شود و تا زمانی که خورشید بر وجح شرقی این شبستان می تابد ادامه می یابد. در کف این شبستان از کاشی های مربعی فیروزه ای استفاده شده که حالت آسمان را در کف این مسجد تداعی می کند و تلالؤ نورهای رنگی در کاشی های کف و بازتابش رنگهای فوق العاده زیبا در کاشی های فیروزه ای کف، حالتی روحانی را برای شبستان ایجاد می کند.
معمار این مسجد با استفاده از نور و رنگ و صد البته کاشی و آجر، به زیبایی هرچه تمام تر، حالت روحانی مسجد را نشان داده است. راهرو ورودی با پیچی ۹۰ درجه، سر ستونها، آجرنما ها، کاشی کاری ها، سردر محراب، کاشی های فیروزه ای کف و … همه و همه دقیقا برای همین منظور طراحی شده اند.
شاید راهرو ورودی با پیچ ۹۰ برایتان گنگ باشد که چطور قرار است حالت روحانی را به بیننده القا کند.اما اساس کار به این صورت است که در قسمت راهرو ورودی مسجد پیچی ۹۰ درجه ایجاد شده تا هنگام ورود به مسجد تاریکی مختصری ایجاد شود و پس از گذر از پیچ نور حیات مرکزی مسجد تلنگری را به بیننده بزند.(ایجاد یک فضای نورانی با قرار دادن چشم در محوطه ای تاریک) درواقع شاید شما این نکته را ندانید. اما چشم شما آن را میبیند و مغز شما با دیدن آن حالتی روحانی را احساس می کند. که البته معمار هم اصراری ندارد کهاین موضوع را بدانیم او فقط به ما القا می کند.
این بنا به دستور میرزا حسن علی خان ملقب به نصیرالملک، که از اعیان و اشراف شیراز بود، ساخته شد. معماری آن کار محمد حسن معمار بوده است. مدت ساخت آن حدود ۱۲ سال و از سال ۱۲۵۵ تا ۱۲۶۷ خورشیدی به طول انجامیده است. مسجد از لحاظ جغرافیایی در محله گود عربان واقع در جنوب خیابان لطفعلی خان زند و در نزدیکی شاه چراغ و در کوچهٔ نصیر الملک است.مساحت این مسجد ۲۸۹۰ متر مربع و زیر بنای ان ۲۲۱۶ متر مربع است در این مسجد ازشیشه های رنگی استفاده شده به همین علت آن را مسجد صورتی ایران نیز می گویند. مسجد یک سر در ورودی دارد و دو ورودی دیگر ان به کوچهٔ جنوبی و مسجد و به امامزادهٔ جنب آن مرتبط می باشد. ورودی اصلی مسجد از کاشی هفت رنگ با تزیینات فراوانی از گل سرخ گل زنبق شیراز است.
در دالان شمالی سنگ نوشته ای وجود دارد که شعر زیر از سعدی بر روی آن حک شده است:
غرض نقشی است کز ما باز ماند که هستی را نمی بینم بقایی
مگر صاحبدلی روزی به رحم ت کند در حق استادان دعایی
,