کلک دوباره به آکادمی اسکار
در اقدامی که یک کلک زدن مجدد به آکادمی علوم سینمایی و هنرهای تصویری و به قولی آکادمی اسکار نامیده شده، کمپانی پارامونت که تولید کننده ورسیون جدید سینمایی «حصارها» بر اساس نمایشنامه مشهور سال ۱۹۸۷ اگوست ویلسون بوده، نام ویولا دیویس بازیگر زن سیاهپوست این فیلم را به عنوان متقاضی جایزه اسکار برترین بازیگر زن نقش دوم امسال به آکادمی ارائه کرده.
روزنامه بانی فیلم: در اقدامی که یک کلک زدن مجدد به آکادمی علوم سینمایی و هنرهای تصویری و به قولی آکادمی اسکار نامیده شده، کمپانی پارامونت که تولید کننده ورسیون جدید سینمایی «حصارها» بر اساس نمایشنامه مشهور سال ۱۹۸۷ اگوست ویلسون بوده، نام ویولا دیویس بازیگر زن سیاهپوست این فیلم را به عنوان متقاضی جایزه اسکار برترین بازیگر زن نقش دوم امسال به آکادمی ارائه کرده.
حال آنکه وی و دنزل واشینگتن معروف به شکلی کاملا واضح ایفاگران رل های اول زن و مرد در این فیلم هستند و پارامونت و دیویس به این خاطر دست به این کار زده اند که می بینند عرصه رقابت بر سر اسکار نقش اول زن بسیار پر مهره و فشرده است و آنجا بخت چندانی برای دیویس متصور نیست اما در شاخه بازیگر مکمل زن او شانس فزون تری برای پیروزی دارد. سال پیش الیسیا ویکاندر سوئدی با زدن کلکی مشابه به آکادمی و ثبت نام در شاخه بازیگر مکمل زن در فیلم «دختر دانمارکی» که در آن آشکارا بازیگر اول زن بود، اسکار نقش دوم را صید کرد.
ریشه این قضایا و پیشینه آن البته به گذشته دورتر نیز باز می گردد و در برخی موارد نیز آکادمی و بعضی نهادهای دیگر بانی این خطا بوده و هنرمندانی را به صف نامزدهای نقش دوم فرستاده اند که به واقع رل اول را در فیلم ها داشته اند و این فرآیند محصول یک برنامه ریزی زیرکانه و سودجویانه از سوی کمپانی های سازنده فیلم ها نبوده است.
از این گونه موارد و جدیدترین نمونه های آن می توان به جایزه اسکاری اشاره کرد که شش سال پیش به کریستوفر پلامر پیر برای بازی در فیلم «Beginners» در شاخه بازیگر مکمل مرد داده شد و این اتفاق در حالی صورت پذیرفت که پلامر آشکارا در آن فیلم حرف اول را می زد و این قضیه در سال ۲۰۱۴ نیز در مورد جی.کی.سیمونز تکرار شد که در فیلم «ضربه شلاق» نقش یک معلم موسیقی بیرحم را با مهارت تکان دهنده ای ایفا کرد اما به سوی رقابت در شاخه بازیگر نقش دوم مرد سوق داده شد اما با این که تمام جوایز بزرگ آن سال شامل اسکار، گلدن گلوب و بافتا را به خاطر آن نقش آفرینی برد، اما رل محوله به وی نه نقش دوم بلکه آشکارا رل اول بود.