تکنیک های چینش سنگ های قیمتی بر روی طلا - نمونه مدل مانکن های طلافروشی
نمونه مدل مانکن های طلافروشی
برگزیده ها به نقل از مدآنلاین : چینش صحیح سنگ های قیمتی هنری تاثیرگذار در زیبایی ظاهری جواهرات است و نمی بایست این هنر را دست کم گرفت. صنعتگران هنرمندی در دنیا وجود دارند که تمام زندگی حرفه ای خود را به این کار ظریف اختصاص داده اند و با دقت بسیار میزان دقیق و درست استفاده از فلز برای نگه داشتن سنگ و عدم استفاده بیش از حد فلز را مورد بررسی قرار می دهند.
یکی از دلایل اهمیت این موضوع این است که استفاده بیش از حد از فلز باعث می شود درخشش سنگ ها تحت الشعاع قرار بگیرد و به اصطلاح سنگ خاموش شود. در هنر طراحی جواهرات مدرن، سنگ های بسیار قیمتی با استفاده از فلزات گران بها به شکل چنگک در جای خود ثابت نگه داشته می شوند و این چینش مینی مال اجازه می دهد که نور به صورت آزادانه به سنگ تابیده شود و درخشش واقعی آن نشان داده شود. با این حال این شیوه تنها روش چینش و جای گذاری سنگ ها نیست. تکنیک جایگزین «چینش پوششی» این روزها در طراحی های جدید بسیار دیده می شود.
در این شیوه که چینش «صفحه ساعتی» نیز خوانده می شود سنگ را در میان حلقه ای از فلز گران بها قرار می دهند و حلقه به طور کامل گوشه های عریض سنگ را پوشش می دهد و آن را در جای خود محکم نگه می دارد. هنگامی که این عمل به طور کامل انجام شد حالتی ایجاد می شود که به آن اثر هاله یا حلقه نور گفته می شود.
دیوید اشتون (David Ashton) طراح جواهرات یکی از بهترین نمونه ها و متخصص چینش پوششی است. او تمامی جواهرات ظریف و مجموعه دکمه سردست های الماس، یاقوت، مروارید و زمردنشان خود را با آغوشی از طلا احاطه می کند. رشته تخصصی اشتون پیش از اینکه به کار طلاسازی و طراحی جواهرات مشغول شود ساخت لوازم و ابزارآلات پزشکی و علمی بوده است. او حتی برای کار طلاسازی و ساز و کار مربوط به آن ابزار ویژه خود را طراحی کرده است. مزیت های چینش پوششی برای اشتون این بوده است که علاوه بر ظاهر جذاب جواهر نهایی، این روش باعث می شود که سنگ های قیمتی در مقابل کثیفی و شکستگی م حافظ ت شوند، بزرگتر جلوه کنند و با خیال راحت تر مورد استفاده قرار گیرند و دیگر دردسر گیر کردن لبه های برجسته جواهر به لباس یا گیر کردن در موی سر و مانند اینها روی ندهد.
هنر چینش پوششی قدمتی چند هزار ساله دارد و در دوران سلطنت جیمز اول و دوم و جواهرات عصر الیزابت اول بسیار رواج داشته است. استفان وبستر با دیدار از نمایشگاه « Cheapside Hoard» و الهام از سبک این جواهرات مجموعه اخیر خود را با سنگ های قیمتی رنگی طراحی کرده است. این اولین بار نیست که وبستر این شیوه را به کار گرفته است، او این سبک را در طول فعالیت حرفه ای خود بویژه در دهه 80 میلادی تا حدود بسیاری مدرن کرده است. با تغییر سبک در دنیای جواهرات او نیز از این چینش فاصله گرفت اما با دیدن حلقه های زمرد با چینش پوششی در نمایشگاه و ظاهر امروزی و مدرن آنها تصمیم گرفت که امسال بهترین زمان برای بازگشت دوباره این هنر چند هزار ساله است.
یکی از نگرانی ها در رابطه با چینش پوششی در مقابل طراحی چنگکی این است که با استفاده بیش از حد فلزات گران قیمت در یک قطعه جواهر درخشش واقعی سنگ تا حدی کاهش پیدا می کند. اما وبستر معتقد است که رعایت توازن توسط یک جواهرساز خبره تمامی مشکلات را حل می کند. چینش پوششی هنگامی که به طور صحیح انجام شود بهترین جایگزین برای دیگر روش ها بویژه روش چنگکی است. در اینجا نمونه هایی از این سبک را مشاهده می کنید.
مترجم : هومن باوریان