انواع آلودگی صوتی و اثرات آن ها
انواع آلودگی صوتی
آلو دگی صوتی انواع مختلف دارد بطوریکه اندازه های مختلف آن هرکدام اثرات مختلف را برجای می گذارند.
مهران حسینی نسب با اشاره به اینکه آلو دگی صوتی صدایی است که انسان و دستگاه شنوایی تمایلی به شنیدن آن ندارد، گفت: این آلو دگی یکی از اشکال آلو دگی است که تاثیرات مخرب آن با متراکم شدن بافت شهری و تغییر سایر شرایط زندگی مورد توجه بسیار قرار گرفته است.
وی گفت: در حقیقت آلو دگی صوتی برخلاف تصور همگان صدایی نیست که باعث پاره شدن گوش یا احساس دردناکی در آن ناحیه شود، بلکه ممکن است حتی صدای موسیقی در زمان یا مکان نامناسب نیز موجب آلو دگی صوتی باشد.
حسینی نسب یادآور شد: لرزش نیز یکی دیگر از انواع آلو دگی است که در صورتی که انتقال امواج از طریق هوا صورت نگیرد و رسانه آن اجسام جامد باشند، ایجاد می شود.
وی افزود: یکی از مهم ترین مفاهیم در آلو دگی صوتی آستانه شنوایی و آستانه بحرانی و آستانه دردناکی است. آستانه شنوایی که در انسان صفر دسی بل است با افزایش سن کمی بالا می رود.
این کارشناس شنوایی سنجی گفت: آستانه بحرانی ، یعنی آستانه ای که هرگاه بار صوتی محیط از آن فراتر رود، انسان را به تدریج دچار عوارضی ناشی از تاثیر آلو دگی صوتی می کند که در منابع مختلف از 80 تا 85 دسی بل متفاوت است.
حسینی نسب با بیان اینکه آستانه دردناکی نیز آستانه ای است که هرگاه بار صوتی محیط از آن فراتر رود موجبات درد و در مواردی آ سیب جدی به دستگاه شنوایی را فراهم می آورد، گفت: این آستانه در منابعی بین 120 تا 140 دسی بل و بالاتر ذکر شده است که از نمونه های آن می توان به سر و صدای چکش پرچکاری با شدت 130 دسی بل اشاره کرد.
وی گفت: می توان منابع آلو دگی صوتی را به سه بخش نقطه ای، کروی یا گوی مانند، خطی سیلندری یا استوانه ای و سطحی تقسیم کرد. منابع آلو دگی نقطه ای مانند دستگاه پرس، دستگاه دریل یا کارگاه های نجاری و تراشکاری، به تنهایی باعث آلو دگی صوتی محیط زیست و افزایش بار صوتی محیط می شوند.
این کارشناس شنوایی سنجی با اشاره به اینکه منابع آلو دگی خطی یک منبع به صورت خط است که تراز آلو دگی صوتی را افزایش می دهد، گفت: از نمونه های این منبع می توان به ترافیک پرحجم در یک بزرگراه یا خیابان اشاره کرد.
وی افزود: منابع آلو دگی سطحی شامل چند منبع صوتی است که در سطح کم و بیش وسیع استقرار یافته باشند همانند آنچه در مجموعه های وسیع صنعتی و مناطق صنعتی بوجود می آید.
حسینی نسب گفت: واکنش دستگاه عصبی انسان به افزایش تراز صوتی محیط به اشکال مختلف بروز می کند؛ به عنوان مثال اگر فردی مرتب از میزان صدای بلند استفاده کند، سلول های مویینه شنوایی او از بین می روند و به هیچ وجه هم این سلول ها جایگزین نمی شوند.
وی تصریح کرد: کاهش حجم ضربان قلب، تغییر ریتم تنفس و نبض، افت مقاومت الکتریکی پوست، کاهش دمای پوست، اختلال در حرکت دودی معده ، تولید شیره و بزاق، گشاد شدن مردمک چشم، افزایش فشار خون و تنگ شدن رگ ها از اشکال مختلف واکنش دستگاه عصبی انسان به افزایش تراز صوتی محیط است.
این کارشناس شنوایی سنجی خاطر نشان کرد: وسایط نقلیه، مشاغل و صنایع، دستگاه ها و تجهیزات مولد و تقویت صوت از جمله انواع MP3ها از عوامل اصلی تولید آلو دگی صوتی هستند.
حسینی نسب گفت: برای اینکه فرد مطمئن باشد سیستم صوتی به گوش اش ضربه نمی زند و با توجه به اینکه حساسیت گوش ها به صدا با هم متفاوت است، به عنوان یک معیار کلی باید سعی شود هنگام شنیدن صدا از حداقل صدایی که می توان آن را شنید، استفاده شود؛ یعنی نخستین حد صدای بالاتر از آستانه شنوایی ، صدای کم از نظر ما میزان صدای مطلوب است.
وی با تاکید بر اینکه صدای متوسط باید بیشتر در محیط های شلوغ مورد استفاده قرار گیرد، گفت: صدای بلند نیز فقط برای کم شنوایان توصیه می شود. سازمان جهانی بهداشت می گوید میانگین 40 دسی بل توصیه شده صدا در محیط معادل یک خانه آرام در یک محل مسکونی در شب است.
این کارشناس شنوایی سنجی در پایان خاطر نشان کرد: به عقیده کارشناسان، حد استاندارد استفاده از دستگاه های MP3 از نظر صوتی نباید از حدود 85 دسی بل بیشتر باشد. البته این دستگاه ها میزان دسی بل را مشخص نمی کنند و بیشتر به صورت صدای کم، متوسط و زیاد عرضه می شوند.
,